زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

روتین پوست چیست؟ مراحل روتین پوست در شب و روز

کلینیک زیبایی

روتین پوست چیست؟ مراحل روتین پوست در شب و روز

روتین پوست چیست؟ مراحل روتین پوست در شب و روز

متخصصین پوست و زیبایی می‌گویند برای مراقبت از پوست باید روتین پوستی داشته باشید اما روتین مراقبت از پوست چیست؟ چطور یک روتین پوستی داشته باشیم؟ ترتیب مراحل روتین مراقبتی پوست در روز و شب چیست؟ اگر می‌خواهید با مراحل انجام روتین پوستی آشنا شوید و بدانید که برای مراقبت از پوست خود باید چه کارهایی انجام دهید، در ادامه با زوم لایف همراه باشید.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

بسیاری از مشکلات پوستی به‌دلیل بی‌توجهی و عدم مراقبت از پوست به وجود می‌آید. مخصوصاً افرادی که پوست خشک، پوست چرب یا پوست مختلط دارند باید بیشتر مراقبت پوست و زیبایی خودشان باشند. برای مراقب بیشتر از پوست باید یک روتین پوستی داشته باشید. البته اهمیت روتین پوستی به غیر از انجام و رعایت ترتیب مراحل، در پیوستگی انجام آن‌ها است.

روتین پوستی چیست

روتین پوست چیست؟

روتین پوست یا روال مراقبت از پوست (Skin Care Routine) به مجموعه‌ای از اقدامات مراقبتی از پوست همراه با استفاده از محصولات تخصصی پوستی گفته می‌شود که باید به صورت روزانه و در دراز مدت انجام شود. بهتر است بدانید که روتین پوست صرفا برای افرادی که دارای مشکلات پوستی هستند، نیست؛ بلکه افراد با پوستی بدون نقص هم باید این قدامات را انجام دهند تا از صورتی شفاف و زیبا بهره‌مند شوند.

هدف از روتین یا روال مراقبتی، این است که مشکلات پوستی خود را به صورت کامل شناسایی و سپس برطرف کنید تا همواره پوستی جوان و با طراوت داشته باشید.

روتین مراقبت از پوست

ترتیب روتین پوستی در شب و روز

روتین مراقبت از پوست اولیه شامل سه مرحله ساده است: پاکسازی صورت، مرطوب کردن صورت و استفاده از ضد آفتاب. اگر می‌خواهید پوستی سالم داشته باشید، هرگز نباید انجام این مراحل را نادیده بگیرید. مراحل دیگر که در جدول زیر آماده است، عمدتاً روی درمان و یا جلوگیری از مشکلات پوستی خاص مانند لکه‌ها یا چین‌وچروک‌های پوستی تمرکز دارند و انجام آن‌ها اختیاری است.

روتین پوستی در روز روتین پوستی در شب
شستشوی پوست شستشوی پوست
تونر پوست تونر پوست
سرم پوستی سرم پوستی
کرم دور چشم کرم دور چشم
درمان لکه‌های ناشی از جوش و آکنه درمان لکه‌های ناشی از جوش و آکنه
مرطوب کننده مرطوب کننده
روغن صورت رتینول
ضدآفتاب روغن صورت

چرا رعایت ترتیب روتین پوستی مهم است؟

رعایت ترتیب استفاده از محصولات مراقبت از پوست، تضمین می‌کند که پوست شما به طور کامل تمام مزایای محصولات مراقبت پوست را دریافت می‌کند. اگر ترتیب روتین پوستی و روش درست استفاده از محصولات زیبایی را ندانید، حتی اگر از بهترین برندها هم استفاده کنید، باز هم نتیجه دلخواه خود را نخواهید دید.

مراحل روتین پوستی

آموزش انجام روتین مراقبت از پوست

چگونه یک روتین مراقبت از پوست را شروع کنیم؟ شما لزوماً همیشه به یک روتین هشت مرحله‌ای برای مراقبت از پوستتان نیاز ندارید. پوست صورت اغلب افراد با استفاده از محصولات کمتر، نتایج بهتری نشان می‌دهد. بنابراین اگر در این مسیر تازه‌کار هستید، زیاد به خودتان سخت نگیرید و مراحل روتین مراقبت پوستی را به این ترتیب برای خودتان ساده‌تر کنید: پاک‌کننده، مرطوب‌کننده، ضد آفتاب. همین!

در اصل، روتین مراقبت از پوست نرمال شامل همین سه مرحله است. مگر اینکه نیاز باشد یک مشکل پوستی مانند چربی زیاد، خشکی، لک یا آکنه برطرف شود.

اگر پوست خشکی دارید و به دنبال روتین مراقبت از پوست خشک هستید، در این صورت بهتر است برای لطافت بیشتر پوست، از یک روغن صورت یا سرم آبرسان نیز در کنار سه محصول اشاره‌شده استفاده کنید.

و اگر دائماً با جوش های پوستی سر و کار دارید، به روتین مراقبت پوست خود یک رتینوئید یا تونر ضد آکنه اضافه کنید. مراحل را ساده‌‌سازی کرده و آهسته و پیوسته ادامه دهید. به ‌این ‌ترتیب در گذر زمان شاهد نتایج خیره‌کننده آن خواهید بود.

حالا بیایید یاد بگیریم که باید در هر مرحله از روتین مراقبت از پوست خود چه کاری انجام دهیم.

شستشوی پوست اولین مرحله روتین پوستی

مرحله اول: شستشوی پوست

اولین مرحله، پاک کردن و شستن صورت است که صبح‌ها انجام می‌شود. در این مرحله ترجیحا از آب ولرم و شوینده مناسب نوع پوست خود استفاده کنید. از شوینده‌ای استفاده کنید که پوست شما را بیش از حد خشک نکند و حس کشیده شدن در پوست شما ایجاد نکند. اگر پوست شما پس از شستشو صدای جیر جیر می‌دهد، به این معنی است چربی‌های طبیعی پوست از بین رفته است.

مرحله دوم: تونر پوست

پس از تمیز کردن صورت تونر را یک شب در میان (یا یک روز در میان اگر قصد دارید شب از رتینول استفاده کنید) بر روی پوست تمیز و خشک بزنید. سپس پنج دقیقه کامل یا حداقل تا خشک شدن آن صبر کنید. این فاصله زمانی تا قبل از استفاده از محصولی دیگر ضروری است زیرا در صورت استفاده از ترکیب بعدی بلافاصله پس از تونر، اسیدهای تونر خنثی‌ شده و حداکثر کارایی خود را از دست می‌دهند. اگر پوست شما می‌تواند تونر را به خوبی تحمل کند و تحریک یا خشک نمی‌شود، می‌توانید هر روز یا هر شب از آن استفاده کنید.

مرحله سوم: سرم پوستی

استفاده از سرم پوستی کاملاً اختیااری است و استفاده از آن به روتین مراقبت پوست شما کمک می‌کند.

استفاده از سرم پوستی در روز

سرم ویتامین C می‌تواند از پوست شما در برابر التهاب و آسیب‌های ناشی از رادیکال‌‌های آزاد در طول روز محافظت کند و در عین حال باعث روشن شدن پوست و برطرف شدن لک‌های تیره آن شود. سرم‌‌ها واقعاً جزء ترکیبات حیاتی و مهم روتین‌های پوستی محسوب می‌شوند اما نکاتی وجود دارد که باید به خاطر بسپارید:

  • ویتامین C ترکیبی قدرتمند است. بنابراین اگر پوست شما حساس است، در ابتدا با سرم‌های حاوی غلظت کمتر ویتامین C شروع کنید و به ‌جای هر روز، یک روز در میان از آن استفاده کنید تا زمانی که پوست شما با سرم سازگار شود.
  • مشخصاً روی صبح به ‌عنوان بهترین زمان مصرف تأکید می‌کنیم زیرا آنتی‌اکسیدان موجود در سرم به محافظت در برابر مواردی مانند آلودگی و اشعه ماوراء بنفش که معمولاً در طول روز در معرض آن‌ها هستید، کمک می‌کند. اما توجه داشته باشید که غلظت‌های پایین ویتامین C برای استفاده در صبح و در طول روز مناسب هستند. به ‌طور کلی به دلیل اثرات لایه‌برداری ویتامین C و احتمال سوزش پوست ناشی از تابش اشعه فرابنفش، نباید در طول روز از غلظت‌های بالای ویتامین C (بالاتر از 10 درصد) استفاده شود.
  • سرم‌‌های حاوی ویتامین C برای مصرف در نواحی حساس اطراف چشم مناسب نیستند.

استفاده از سرم پوستی در شب

بهتر است هنگام شب از سرم‌های حاوی هیالورونیک اسید استفاده کنید. این ترکیب، رطوبت را از هوا به داخل پوست کشیده و در زمان خواب، پوست را مرطوب نگه می‌دارد. استفاده از محصولات ضد آکنه یا محصولات ضد پیری می‌‌تواند باعث خشکی و تحریک پوست شود. بنابراین بهتر است قبل از مصرف این محصولات، پوست خود را تا حد ممکن رطوبت رسانی کنید.

سرم پوستی چه کمکی به پوست می‌کند؟

سرم‌‌ها در واقع محصولاتی سرشار از مواد مغذی، ترکیبات آب‌رسان و آنتی‌اکسیدان‌ها با غلظت بالا هستند که به محض استفاده، سلامت پوست را تقویت می‌کنند.

مرحله چهارم: کرم دور چشم

شما باید قبل از استفاده از سایر محصولات درمانی پوست، کرم دور چشم خود را بزنید تا از ناحیه چشم خود در برابر مواد قوی محافظت کنید. زیرا این مواد ممکن است باعث تحریک پوست نازک اطراف چشم شود.

کرم‌های دور چشم دارای اثرات ضد پیری بوده و جزو محصولات مهم در روتین مراقبت از پوست محسوب می‌‌شوند اما مصرف آن‌ها برای تمام افراد ضروری نیست. مطمئن باشید تا زمانی که از مرطوب‌کننده و ضد آفتاب به ‌درستی استفاده می‌کنید، ناحیه اطراف چشم شما مراقبت کافی را دریافت می‌کند.

اکثر مردم فکر می‌کنند کرم دور چشم شبانه آن‌ها برای رفع خطوط ریز باید حاوی رتینول باشد اما در واقع اطراف چشم ناحیه بسیار حساس و ظریفی است که دائماً در معرض تحریک و بثورات پوستی است. بنابراین شما در زمان مراقبت از این ناحیه باید ملایم‌‌تر رفتار کنید. برای این کار کافی است از یک کرم آبرسان دور چشم استفاده کنید تا علاوه بر محافظت از نواحی زیر چشم، سد محافظتی پوست را نیز در طول شب ترمیم کند.

مرحله پنجم: درمان لکه‌های ناشی از جوش و آکنه

در حالت ایده‌‌آل بهتر است از محصولات ویژه درمان لکه‌های پوستی (چه محصولات ضد جوش، چه محصولاتی برای ترمیم زخم یا برای لکه‌های تیره) در هنگام شب استفاده کنید زیرا در طول شب بدن شما بیشترین تلاش را برای ترمیم انجام می‌دهد.

البته اگر در حال حاضر از تونر ضد آکنه استفاده می‌‌کنید و یا قصد دارید از رتینول برای لایه برداری پوست خود استفاده کنید، بهتر است به ‌جای شب، در هنگام صبح از محصولات ضد لک استفاده کنید تا پوست خود را به یک‌باره تحریک نکنید.

مرحله ششم: مرطوب کننده

فرقی ندارد که چه نوع پوستی دارید (نرمال، چرب، مستعد آکنه یا خشک)؛ شما همیشه باید دو بار در روز از مرطوب کننده استفاده کنید. مرطوب‌کننده تنها محصولی است که باعث می‌شود سد محافظتی پوست که مسئول زیبایی و طراوت چهره شماست، سالم بماند. همچنین مرطوب‌کننده نه ‌تنها پوست را آب‌رسانی می‌کند بلکه با به دام انداختن سایر محصولات مراقبتی، به جذب و اثربخشی بهتر آن‌ها نیز کمک می‌کند.

هنگام صبح

به دنبال یک مرطوب‌کننده سبک و ملایم با پایه هیالورونیک اسید باشید که بدون ایجاد هرگونه احساس سنگینی و چربی، پوست را آب‌رسانی کند.

اگر در ادامه می‌خواهید آرایش کنید، حتماً قبل از آرایش بگذارید مرطوب‌کننده حداقل 5 تا 15 دقیقه بر روی پوست بماند.

هنگام شب

پوست شما نیز مانند اکثر اعضای بدن در زمان شب وارد حالت ترمیم می‌شود و برای رفع آسیب‌ها و بازسازی خود فعالیت می‌کند. بنابراین مرطوب‌کننده شب باید حاوی تمام ترکیباتی باشد که بدن به ‌طور طبیعی آن‌ها را تولید کرده و می‌تواند از مقادیر بیشتر آن‌ها هم به خوبی استفاده کند. مانند هیالورونیک اسید، لیپیدها و پروتئین‌ها. همچنین شما می‌توانید در روتین شبانه مراقبت از پوست از کرم شب ضد چروک استفاده کنید که حاوی دوز “کاهش‌یافته” رتینوئیدها است. این نوع کرم‌ ملایم‌تر بوده و برای پوست‌های حساس مناسب است.

مرحله هفتم: رتینول

اگر برای بار اول از رتینوئیدها استفاده می‌کنید، برای کاهش عوارضی مانند حساسیت پوستی و پوسته‌پوسته شدن، مصرف را از مقادیر کم و با فاصله زمانی زیاد شروع کرده و به صورت تدریجی افزایش دهید. از یک قطره به اندازه نخود برای کل صورت ابتدا یک شب در هفته، سپس دو شب در هفته و در هفته سوم سه شب در هفته و در نهایت یک شب در میان به صورت مداوم استفاده کنید.

اگر در حال حاضر از کرم شب حاوی رتینوئید استفاده می‌کنید یا قصد استفاده از آن را دارید، می‌توانید این مرحله را حذف کنید زیرا مصرف دو برابر محصولات حاوی رتینول، اثرات ضد پیری آن را افزایش نمی‌دهد و فقط باعث ایجاد التهاب می‌شود.

اگر پوست حساسی دارید، 10 دقیقه قبل و بعد از استفاده از رتینول یک لایه مرطوب‌کننده بزنید تا بدون رقیق کردن کرم حاوی رتینوئید، تحریک پوستی را کاهش دهد.

رتینوئید چیست؟

رتینوئید اصطلاح عمومی برای تمام مشتقات Vitamin A از جمله رتینول است. مشتقات ویتامین A به اعماق پوست نفوذ می‌کنند و با تسریع جایگزینی سلول‌های مرده پوست با سلول‌های جدید باعث می‌شوند که بدن شما با گذشت زمان، پوستی شاداب‌تر، نرم‌تر و با چروک کمتر تولید کند.

استفاده از روغن صورت؛ مرحله آخر روتین پوستی

مرحله هشتم: روغن صورت

همیشه و همیشه روغن صورت را در آخر استفاده کنید. روغن‌ها به راحتی می‌توانند به مرطوب‌کننده‌ها، سرم‌ها و سایر درمان‌های پوستی نفوذ کنند اما هیچ محصولی نمی‌تواند به روغن نفوذ کند. بنابراین اکیداً توصیه می‌شود که این محصول پس از سایر محصولات استفاده شود.

روغن‌ها به ‌خودی ‌خود پوست شما را مرطوب نمی‌کنند اما وقتی که آن‌ها را بر روی سایر محصولات مراقبتی استفاده می‌کنید، باعث افزایش اثربخشی روتین مراقبتی شما شده و در عین حال پوست را نرم و لطیف می‌کنند.

مرحله آخر: ضدآفتاب

گفتیم که آخرین مرحله روتین پوستی متعلق به روغن‌های پوست است ولی از نظر فنی، ضد آفتاب آخرین مرحله است. اما چرا؟

روغن‌ها هم مانند سایر محصولات برای اثرگذاری باید به اعماق پوست نفوذ کنند و به همین دلیل در روتین مراقبت از پوست شما آخرین مرحله محسوب می‌‌شوند اما ضد ‌آفتاب اساساً به پوست نفوذ نمی‌کند. ضد آفتاب برای محافظت از پوست استفاده می‌‌شود و مانند یک سرباز از سلول‌های پوستی در برابر پرتوهای آسیب‌رسان ماوراء بنفش و حتی نور مرئی (در مورد ضد آفتاب رنگی) محافظت می‌کند.

حرف پایانی

امیدواریم که این مطلب به شما کمک کرده باشد تا بتوانید روتین مراقبت از پوست خودتان را انجام دهید. اما نکته مهمی که در این خصوص انجام روتین پوستی رعایت کنید، رعایت اعتدال در مصرف محصولات مراقبت از پوست است. استفاده بیش از حد ممکن است باعث تحریک پوست شما شده و نتیجه دلخواه را به شما ندهد. بنابراین محصولات مصرفی خود را بر اساس نیاز خود انتخاب کنید، نه بر اساس آنچه در کمد شما وجود دارد.

کانال تلگرام زوم لایف
توجه: مطالب موجود در مجله زوم لایف، جایگزین نسخه پزشکان نیست. اگر مشکل پزشکی دارید، برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید.

علاقمند به تولید محتوا در حوزه پوست، مو و زیبایی هستم و تلاش می‌کنم معتبرترین و بروزترین تحقیقات علمی را در حوزه مراقبت از سلامت و زیبایی پوست و مو در مجله زوم لایف منتشر کنم تا راهنمای شما باشد برای انتخاب یک سبک زندگی سالم‌تر.

ارسال نظر
عکس خوانده نمی‌شود
تعداد نظرات (2)
  1. ba در 22 مرداد 1402
    سلام روتین پوستی رو از چه سنی باید انجام داد
    پاسخ
    1. مجله زوم لایف
      مجله زوم لایف در 24 مرداد 1402

      سلام، سن مناسب برای رعایت روتین پوستی از ۲۰ تا ۳۰ سالگی است.

      پاسخ
  2. مهمان Sara در 28 دی 1401
    خیلی ممنونم نکات خوبی اشاره کردید
    روتین پوست توی روز رو همیشه انجام میدم اما شب ها خیلی کم میرم سراغش میدونم اگه روتین پوست توی شب رو هم انجام بدم پوست سالم تری دارم اما نمیدونم چرا نمیشه
    پاسخ