زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

خوردن چه غذاهایی با هم مضر هستند؟

خوردن چه غذاهایی با هم مضر هستند؟

خوردن چه غذاهایی با هم مضر هستند؟

روی سفره ممکن است غذاهای زیادی آورده شود اما بعضی مواد غذایی اگر با هم خورده شوند ممکن است دچار دچار سوء هاضمه و مشکلات گوارشی شوید. مانند لبنیات با گوشت قرمز که مصرف همزمان این مواد غذایی با هم ممنوع است! برای جلوگیری از این مشکلات باید غذاهایی که با هم ناسازگار هستند را بشناسید و از خوردن همزمان آنها خودداری کنید. در ادامه این مطلب لیست غذاهایی که نباید با هم خورد را بخوانید.
قبل از این که بدانیم چه غذاهایی را نباید با هم بخوریم باید چند تا نکته را مدنظر داشته باشید:

  • منظور از این تداخلات مواد اولیه‌ای که برای پختن انواع غذاها با هم ترکیب می‌شوند، نیست.
  • منظور مواد غذایی که نباید در کنار هم یا پشت سر هم خورده شوند.
  • تداخلات و ناسازگاری غذایی همیشه بلافاصله عارضه حادی را بروز نمی‌دهد که توجه ما را جلب کند.
  • گاهی این تداخلات به صورت تدریجی و در اثر تکرار باعث بروز بیماری می‌شود.
  • گاهی هم فقط باعث تشدید یک بیماری می‌شود.

غذاهای ناسازگار با هم

کدام مواد غذایی با هم ناسازگارند؟

برای اینکه بدانید خوردن چه غذاهایی با هم مضر است، در ادامه با زوم لایف همراه باشید. در این مطلب درباره 14 مواد غذایی که خوردنشان با هم ممنوع است توضیح دادیم:

1. ماست و اسفناج را با هم نخورید

برخی می‌گویند خوردن همزمان ماست و اسفناج خواص آنها را کاهش داده و جذب بدن نمی‌شود. همچنین گفته می‌شود که این ترکیب می‌تواند منجر به تولید سنگ کلیه از کلسیم اگزالات شود.
این واقعیت دارد که اسید اگزالیک موجود در اسفناج می‌تواند با کلسیم موجود در ماست ارتباط برقرار کرده و ایجاد سنگ کلیه کند. این امر در تمام ترکیبات غذایی که دارای اسید اگزالیک و کلسیم بالا هستند صادق است. تحقیقات نشان می‌دهد که هر فردی باید میزان مصرف غذاهای غنی از اگزالات را کاهش دهد و غذاهایی مصرف کند که غنی از کلسیم هستند.

2. ماست و سالاد را با هم نخورید

بهتر است سالاد و ماست را به صورت جداگانه یا با حداقل یکی دوساعت فاصله میل کنید. حتی می‌توان ماست را قبل از غذا و سالاد را بعد از غذا مصرف کرد. برای همراهی غذا، سبزی‌ها به‌ویژه ریحان، ترخون و تره که طبع گرمی دارند، بهترین گزینه‌اند.

3. ماست را با ترشی نخورید

اگر می‌خواهید برای همراهی غذا از ترشی استفاده کنید یا غذای شما حاوی آبلیمو است، بهتر است خوردن ماست و لبنیات را فراموش کنید؛ چراکه هر دویشان طبع سردی دارند. اگر همزمان خورده شوند، فرد دچار سردی می‌شود.

4. ماست را با ماهی نخورید

هر چقدر غذا طبع سردی داشته باشد، خوردنش مشکل‌سازتر می‌شود. ماست طبع سردی دارد و نباید همراه با ماهی که سردترین طبع را در میان گوشت‌ها دارد، میل شود؛ چراکه باعث تولید خلط خام زیادی در بدن می‌شود.

5. مصرف ماست و لبنیات همراه با غذای گوشتی ممنوع

مصرف ماست با هر نوع و هر مقدار گوشت باعث لکه‌های پوستی می‌شود و استفاده طولانی مدت گوشت همراه با ماست به دلیل تولید بلغم می‌تواند احتمال ابتلا به لک و پیس را افزایش دهد.

کربوهیدرات و پروتئین حیوانی

6. نخوردن کربوهیدرات و پروتئین حیوانی

احتمالا برای شما طبیعی است که کربوهیدرات و پروتئین را در یک وعده بخورید و احتمالاً این کاری است که سال‌هاست انجام می‌دهید. ولی آیا روش درستی است؟

یافته‌ها نشان داده که برای گوارش نشاسته‌ها 2 ساعت و برای گوارش پروتئین‌ها 4 ساعت زمان لازم است، اما وقتی این دو با هم خورده می‌شوند، 13 ساعت زمان لازم است تا غذا هضم شود.

7. نخوردن ماهی با لبنیاتی مانند شیر

بعضی‌ها می‌گویند خوردن ماهی و شیر با هم ایده خوبی نیست، زیرا می‌تواند یک بیماری پوستی به نام پیسی ایجاد کند که سبب از دست دادن رنگ پوست می‌شود.

اگرچه که در حقيقت هيچ شاهد و مطالعات علمی در این زمینه وجود ندارد که اين ادعاها را تایید کند اما اغلب افرادی که توانایی تحمل و جذب لاکتوز را ندارند و یا به نوع خاصی از ماهی حساس هستند، پس از خوردن این ترکیب مبتلا به تهوع، خارش یا دل درد می‌شوند. البته این اتفاق وقتی که ماهی یا لبنیات را جداگانه نیز مصرف کنند، برایشان رخ می‌دهد.

برای اطمینان از سلامت محصولات غذایی حتما تاریخ تولید و انقضای آنها را بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که ماهی تازه است و به خوبی پخته شده است. همچنین شیر یا لبنیات نیز باید قبل از تاریخ انقضای آن مصرف شوند.

8. قارچ و نوشیدنی‌های گازدار را با هم نخورید

یک شایعه رایج که تا سال‌ها ادامه داشت می‌گفت که خوردن قارچ بعد از مصرف یک نوشیدنی گازدار منجر به مرگ فوری می‌شود زیرا این مخلوط، سمی را تولید می‌کند که باعث “انفجار معده” می‌شود.
اما بر خلاف باور عمومی، این واکنش شیمیایی اتفاق نمی‌افتد. در واقع قارچ‌ها هزاران منافذ کوچک در سطح خود دارند و دی اکسید کربن موجود در نوشیدنی‌های گازدار به این منافذ کوچک جذب شده و تشکیل سریع حباب می‌دهد که موجب ترکیدن ظاهری قارچ می‌شود. اما نگران نباشید زیرا این انفجار و اتفاق در دستگاه گوارش و معده شما رخ نمی‌دهد و می‌توانید با خیال راحت این دو ماده را با هم مصرف کنید.

شیر موز ناسازگار است

9. نخوردن ترکیب شیر و موز

حقیقت این است که ترکیب شیرموز باعث به تاخیر افتادن روند گوارش شده و اختلالات خواب را درپی خواهد داشت. تحقیقات نشان داده است خوردن شیر موز می‌تواند باعث تولید مواد سمی در بدن شود. همچنین این موضوع می‌تواند به گرفتگی سینوس‌ها، سرماخوردگی، سرفه، و آلرژی در فرد دامن بزند. از سویی دیگر، گرچه این دو مواد غذایی هر دو مزه شیرینی دارند، اما در روند پس از هضم شرایط آن‌ها بسیار متفاوت است.

باتوجه به محبوب بودن شیرموز، توصیه می‌شود این دو ماده غذایی را با یکدیگر مصرف نکنید. بسیاری از افراد دوست دارند میوه‌ها و مواد غذایی مانند شیر را بدون توجه به خواص آن‌ها داخل مخلوط کن ریخته و ترکیب کنند. این در حالی است که گرچه این مواد غذایی به طور جداگانه خواص زیادی دارند، اما ترکیب آن‌ها می‌تواند برای بدن مضر باشد.

10. نخوردن تخم مرغ و موز

بسیاری از افراد این شایعه غلط را شنیده‌اند که می‌گوید ترکیب تخم مرغ و موز در معده می‌تواند تولید سم کند و باعث مرگ فرد شود. این اعتقاد به دلیل پخش یک خبر جعلی از هند به وجود آمد و ادامه یافت. این شایعه ادعا می‌کند که یک مرد جوان پس از خوردن تخم مرغ و موز و واکنش این دو ماده غذایی با اسید معده و تولید سم، مسموم شد و درگذشت. این داستان جعلی تا به امروز نیز ادامه دارد.

هیچ تحقیق علمی وجود ندارد که نشان دهد اگر موز همراه با تخم مرغ خورده شود ماده سمی ایجاد می‌کند. با این وجود، مراحل ایمنی را در هنگام تهیه و طبخ مواد غذایی و پختن آنها مخصوصا برای تخم مرغ در نظر داشته باشید زیرا تخم مرغ خام ممکن است مبتلا به نوعی باکتری به نام سالمونلا باشد که می‌تواند خطر مسمومیت غذایی را افزایش دهد.

11. خربزه و عسل را باهم نخوریم

ترکیب‌های موجود در این دو ماده خوراکی با یکدیگر واکنشی نشان می‌‌دهند که نتیجه این واکنش، به وجود آمدن یک ماده سفت و سخت است. به همین دلیل، خربزه و عسل اگر باهم مصرف شوند، سفت شدن ماده حاصل از ترکیب آنها، باعث می‌شود هضم برای دستگاه گوارش بسیار سخت شود.

نخوردن غلات با شیر و آب پرتقال

12. نخوردن غلات با شیر و آب پرتقال

شیر حاوی کازئین و آب پرتقال حاوی اسید است. آنها با هم، لبنیات را منعقد می‌کنند و همچنین آنزیم موجود در غلات نشاسته‌ای را از بین می‌برند. برای جلوگیری از این مشکل، حداقل یک ساعت قبل یا بعد از غلات، آب میوه بخورید.

13. مابین غذا آب ننوشید

آب در عرض ۱۰دقیقه و آب میوه ۱۵ تا ۳۰دقیقه داخل معده راه پیدا می‌کند. مایعات، فعالیت آنزیم‌هایی را که بدن برای هضم کردن پروتئین‌ها، کربوهیدرات و چربی‌ها به آن نیاز دارد، کند می‌کند. هرچه قدر می‌خواهید با فاصله مناسب، قبل از هر وعده غذایی آب بنوشید پس از مصرف غذا نیز، بعد از نیم ساعت یا بیشتر می‌توانید مایعات بنوشید.

حرف پایانی

امیدواریم که خواندن این مطلب به سوالات شما پاسخ داده باشد. آیا ترکیب غذایی دیگری هست که فکر می‌کنید خوردن آنها با هم مضر است؟ در بخش نظرات می‌توانید تجربیات و اطلاعات خود را به ما و سایر کاربران زوم لایف منتقل کنید.

کانال تلگرام زوم لایف
توجه: محتوای مجله زوم لایف، جایگزین نسخه پزشکان نیست. اگر مشکل پزشکی دارید، برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید.

شعار ما در مجله اینترنتی زوم لایف، کمک به زندگی بهتر با ارائه محتوای مفید درباره سلامتی است. برای این منظور از منابع معتبر خارجی که در حوزه سلامت و سبک زندگی است فعال هستند برای تولید محتوا و ارائه آن به شما کاربران محترم استفاده می‌کنیم.

ارسال نظر
عکس خوانده نمی‌شود
تعداد نظرات (2)
  1. مهمان سعید در 18 تیر 1401
    من خربزه و عسل رو با هم خوردم، هیچ اتفاقی هم نیافتاد. کافیست به انگلیسی در گوگل بگردید، هیچ مشکلی پیدا نخواهید کرد. این خرافات مختص ما ایرانی هاست.
    پاسخ
    1. مهمان مهری در 18 خرداد 1402
      اون عسل, عسل نبوده وگرنه مطمعنن حالتون بد میشد
      پاسخ