زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

رژیم گیاهخواری برای دیابتی ها

رژیم گیاهخواری برای دیابتی ها

رژیم گیاهخواری برای دیابتی ها

آیا رژیم گیاه خواری برای مبتلایان دیابت مناسب است؟ چگونه با رژیم گیاهخواری دیابت را کنترل و درمان کنیم؟ رژیم غذایی گیاهی می‌تواند برای افراد مبتلا به دیابت مفید باشد چراکه موجب بهبود کنترل گلوکز، کلسترول و کاهش وزن در این گروه از بیماران می‌شود.

اگر به دیابت مبتلا هستید و می‌خواهید از رژیم گیاهخواری استفاده کنید اما مطمئن نیستید، پیشنهاد می‌کنیم در ادامه با زوم لایف همراه باشید.

چرا رژیم گیاهخواری؟

رژیم غذایی گیاهخواری می‌تواند منجر به کاهش وزن، کنترل گلوکز خون یا کنترل گلیسمیک، افزایش حساسیت به انسولین و سایر پیشرفت‌ها در متابولیسم بدن شود (1).

در مطالعاتی که به مدت 6 ماه به طول انجامید، محققین تاثیر رژیم دیابتی معمولی را با رژیم غذایی گیاهخواری، بر 74 بیمار مبتلا به دیابت نوع دوم مورد مقایسه قرار دادند، که 43% این بیماران مردان و باقی زنان بودند و برای کنترل گلیسمیک از داروهای خوراکی استفاده می‌کردند.

محققین به صورت رندم 73 بیمار را در گروه رژیم گیاهخواری و 73 نفر دیگر را در رژیم دیابتی معمولی جای دادند. هر دو رژیم مقید به دریافت 500 کالری در روز بودند و به مدت 6 ماه این مطالعه به طول انجامید.

اهمیت رژیم غذایی برای مبتلایان دیابت

رژیم‌های غذایی گیاهی به طور فزاینده‌ای در جهان مورد استقبال قرار گرفته‌اند. رژیم غذایی ابزار مهمی برای حفظ سلامت افراد است. با این حال، برای افراد دیابتی انتخاب یک رژیم غذایی پایدار و سالم ضروری است.

رژیم غذایی از مهمترین روش‌های کنترل دیابت می‌باشد و همراه با ورزش مناسب و دارو راه سریعی برای ثبات قندخون است. یک رژیم غذایی گیاه خواری متعادل با تکیه بر اصول کلی: چربی کم، فیبر زیاد و کربوهیدرات به مقدار زیاد می‌تواند برای بیماران دیابتی مناسب باشد.

جدا از استعداد ژنتیکی، چاقی عامل خطر اصلی برای ابتلا به دیابت نوع 2 است. رژیم غذایی پرچرب و شیوه‌ی زندگی بی‌تحرک منجر به گسترش چاقی در سراسر جهان شده است. در بسیاری از کشور چاقی اصلی‌ترین مشکل بهداشتی است. افزایش چربی شکمی، توانایی بدن را برای استفاده از انسولین کاهش می‌دهد و سبب افزایش تجمع قند در جریان خون می‌گردد.

رژیم غذایی کم چرب و کم کالری همراه با  ورزش متوسط موجب کاهش چشمگیر خطر ابتلا به دیابت تا بیش از 50 درصد می‌شود. در مقابل داروی رایج دیابت" متفورمین " سبب افزایش حساسیت به انسولین تنها به میزان تنها 30 درصد می‌شود. به همین دلیل رژیم غذایی از اهمیت بسیار ویژه‌ای برای کنترل دیابت برخوردار است.

رژیم غذایی گیاه خواری دیابتی

 در رژیم های گیاهخواری مصرف غذاهای پرکالری و محصولات حیوانی مملو از چربی‌های اشباع ممنوع است، به جای آن برغذاهای حاوی مواد معدنی و ویتامین‌ها که به کنترل بهتر قندخون افراد دیابتی کمک می‌کند، تمرکز دارد. این مواد غذایی شامل غلات سبوس دار، حبوبات، میوه جات و سبزیجات می‌باشند (2).

رژیم‌های گیاهی غنی از فیبر هستند که دارای منافع بسیاری می‌باشد، مصرف غذاهای مملو از فیبر سبب کاهش اشتهای افراد دیابتی و سیری طولانی‌تر این افراد می‌گردد. مصرف فیبر همچنین نقش حفاظتی برای افراد مبتلا به پیش دیابت دارد، مصرف فیبر برای افراد مبتلا به دیابت نوع  1 نیز مفید است و سبب کاهش دوز مورد نیاز روزانه‌ی انسولین می‌شود.

مطالعات بخوبی نشان داده‌اند که فیبر موجود در مواد غذایی به کنترل بهتر قند خون، کاهش مقدار کلسترول و تأمین فولات و در نتیجه کاهش خطر عوارضی مانند بیماری قلبی کمک می‌کند.

مطالعات قابل توجهی در مورد نقش فیبر در کنترل بیماری دیابت انجام شده است. مطالعات تغذیه‌ای  اخیر نشان می‌دهد که  بیماران دیابتی  روزانه باید 9 وعده سبزی و میوه و تا 6 وعده غلات سبوس دار استفاده کنند. به عنوان یک فرد دیابتی بهتر است بتدریج رژیم غذایی خود را به رژیم گیاهخواری تغییر دهید و بر اساس سلیقه‌ی خود با کمک کارشناس تغذیه، رژیم شخصی‌تان را طراحی  کنید.

خوشبختانه طیف وسیعی از غذاها و دستورالعمل‌های غذایی وجود دارد. روش طبخ سالم مواد غذایی را فرا گیرد و به بدنتان فرصت دهید تا خود را با غذاهای متفاوت تطبیق دهد.

چگونگی اعمال رژیم گیاه‌خواری در بیماران دیابتی

اکثر مطالعات کمترین خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در میان افرادی که رژیم‌های گیاهی وگان را انتخاب کرده‌اند، گزارش می‌دهند. این ممکن است به این دلیل باشد که سایر رژیم‌ها مصرف تخم‌مرغ یا مقداری گوشت قرمز وجود دارد و مصرف تخم‌مرغ و گوشت با خطر ابتلای بیشتر به دیابت نوع دو ارتباط دارد (3).

برای اعمال رژیم گیاه‌خواری نباید به‌یک‌باره مصرف گوشت، تخم‌مرغ و فراورده‌های حیوانی را قطع کرد بلکه می‌توان برای یک شروع خوب از کاهش تدریجی منابع حیوانی استفاده کرد. به‌عنوان‌مثال شروع با اعمال یک روز رژیم در هفته، کاهش مصرف گوشت در وعده‌های غذایی از 250 گرم به 150 گرم و پر کردن بشقاب با میوه‌ها و سبزیجات بیشتر برای جلوگیری از گرسنگی.

حرف پایانی

برای کنترل و درمان دیابت روش‌های متعددی ازجمله درمان دارویی، سبک زندگی و رژیم غذایی متعدد توصیه‌شده است. رژیم غذایی از عوامل اصلی مدیریت دیابت است. رژیم غذایی گیاه‌خواری ازجمله رژیم‌هایی است که نشان داده می‌تواند در کنترل دیابت نقش بسیار مؤثری دارد.

کانال تلگرام زوم لایف
توجه: اطلاعات موجود در سایت زوم لایف، از منابع معتبر خارجی تهیه و ترجمه شده است اما جایگزین هیچ‌یک از نسخه‌هایی که پزشکان می‌نویسند، نیست. اگر فکر می‌کنید مشکل پزشکی دارید، لطفاً برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید.
ارسال نظر
عکس خوانده نمی شود