زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

چه میزان افزایش وزن بی خطر است؟

چه میزان افزایش وزن بی خطر است؟

چه میزان افزایش وزن بی خطر است؟

میزان افزایش وزن طبیعی و نرمال چقدر است؟ آیا می‌شود ماهیانه 10 کیلوگرم وزن اضافه کرد؟ در این مطلب از سایت زوم لایف درباره میزان افزایش وزن استاندارد توضیح داده‌ایم، با ما همراه باشید.

میزان افزایش وزن نرمال چقدر است؟

با اینکه تحقیقات بسیار کمی درباره‌ی میزان افزایش وزن استاندارد انجام گرفته است، اما نرخ قابل قبول افزایش وزن، 0.5 تا 2 پوند (0.2 تا 0.9 کیلوگرم) در هفته است. هرچند، افرادی که دچار سوء تغذیه‌ی شدید بودند، 4.4 پوند (2 کیلوگرم) در هر هفته به صورت بی‌خطر افزایش وزن داشتند.

یعنی برای اینکه بتوانید 12 کیلوگرم وزن اضافه کنید، حدوداً باید 3 ماه رژیم افزایش وزن را ادامه دهید. اگر در طول 3 ماه خیلی کمتر از این عدد به وزن شما اضافه شد و یا تغییری در وزن خودتان مشاهده نکردید، باید دلایل اضافه نشدن وزن را بررسی کنید.

میزان افزایش وزن طبیعی

آیا افزایش وزن سریع خطرناک است؟

اگر بخواهید خیلی سریع وزن خود را افزایش دهید، باید بدانید که چاق شدن سریع عوارض خطرناکی هم دارد. افزایش وزن سریع ممکن است باعث عوارض جانبی مختلفی شود، مثل نفخ، ناراحتی معده و حفظ مایعات در بدن.

اگر ورزشکار هستید، این عوارض جانبی می‌توانند مانع کارهایتان شده و بر ورزش و تمریناتتان تاثیر منفی داشته باشند. به‌علاوه، افزایش وزن سریع می‌تواند میزان تری گلیسیرید بدن را افزایش بدهد که این موضوع می‌تواند احتمال بروز بیماری قلبی را بیشتر کند.

برای افزایش وزن چقدر کالری مصرف کنیم؟

برای اینکه بدانید چقدر کالری نیاز دارید تا وزنتان افزایش پیدا کند، باید میزان متابولیسم پایه را حساب کنید. متابولیسم پایه، یعنی سوخت و ساز بدن جهت انجام کار و زندگی. بدن انسان همواره و در تمامی شرایط، حتی در هنگام خواب و استراحت، در حال سوزاندن کالری می‌باشد.

سرعت افزایش وزن به میزان کالری مورد نیاز بدن برای حفظ وزن فعلی بستگی دارد.

قطعاً برای افزایش وزن به مصرف کالری بیشتر نیاز دارید، اما اول باید ببینید برای سوخت و ساز فعلی چقدر کالری نیاز دارید. بعد از محاسبه BMR می‌توانید یک رژیم غذایی با کالری بیشتر از کالری مورد نیاز بدنتان را شروع کنید.

اگر وزن فعلی‌تان را با 2000 کالری در روز نگه دارید، نسبت به فردی که 2500 کالری در روز برای حفظ وزنش نیاز دارد، با یک رژیم غذایی 3000 کالری سریع‌تر افزایش وزن خواهید داشت. برای مثال، یک تحقیق 8 هفته‌ای نشان داد زمانی که 25 فرد سالم، 950 کالری بیشتر از میزان مورد نیاز بدنشان مصرف کردند، به طور میانگین 11.7 پوند (5.3 کیلوگرم) افزایش وزن داشتند که 7.7 پوند (3.5 کیلوگرم) از آن چربی بود.

اگر این شرکت کنندگان در طول این مدت فقط 500 کالری بیشتر از نیاز مورد نیازشان مصرف می‌کردند، احتمالاً افزایش وزن کمتری داشتند.

وزن ایده آل برای هر فردی چقدر است؟

وزن ایده‌آلا برای هر شخصی متفاوت است و به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

  • قد؛
  • جنسیت؛
  • میزان چربی و عضلات؛
  • اندازه چارچوب بدن؛

برای اینکه بدانید وزن ایده‌آۀ شما چقدر است، می‌توانید BMI خودتان را محاسبه کنید (شاخص توده بندی یا همان BMI به شما می‌گوید برای این مقدار قد، چه وزنی استاندارد است). برای محاسبه شاخص توده بدنی می‌توانید بر روی لینک (محاسبه BMI) کلیک کنید.

اگر نتیجه بین 18.5 و 24.9 باشد، یعنی وزن شما نسبت به قدتان ایده آل است. اگر نتیجه به دست آمده کمتر از 18.5 باشد، باشد، دچار کمبود وزن هستید. اگر شاخص توده بدن شما بین 25 و 29.9 باشد، دچار اضافه وزن هستید. اگر عدد به دست آمده بین 30 تا 35 باشد، اضافه وزن شما بیش از اندازه بوده و چاق محسوب می شوید.

کانال تلگرام زوم لایف
توجه: محتوای مجله زوم لایف، جایگزین نسخه پزشکان نیست. اگر مشکل پزشکی دارید، برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید.

شعار ما در مجله اینترنتی زوم لایف، کمک به زندگی بهتر با ارائه محتوای مفید درباره سلامتی است. برای این منظور از منابع معتبر خارجی که در حوزه سلامت و سبک زندگی است فعال هستند برای تولید محتوا و ارائه آن به شما کاربران محترم استفاده می‌کنیم.

ارسال نظر
عکس خوانده نمی‌شود