زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

30 کشور برتر جهان از نظر کیفیت زندگی در سال 2023

30 کشور برتر جهان از نظر کیفیت زندگی در سال 2023

30 کشور برتر جهان از نظر کیفیت زندگی در سال 2023

هر ساله بر اساس نظرسنجی هایی که انجام می شود، کشورهای برتر جهان از نظر کیفیت زندگی مشخص می شوند. بهترین کشور جهان بر اساس 65 ویژگی شامل خوشحالی، تحصیلات، امنیت، اقتصاد، و موارد دیگر مشخص می شود. در این مطلب از سایت زوم لایف می خواهیم 30 کشور برتر جهان از نظر کیفیت زندگی در سال 2023را معرفی کنیم.

بر اساس رتبه بندی برترین کشورهای جهان در سایت U.S. News & World Report، کشور سوئیس برای پنجمین بار متوالی بهترین کشور جهان انتخاب شده است (این رتبه بندی بر اساس تحقیقاتی از 21 هزار نفر در دنیا است). کشورها بر اساس عواملی مانند کیفیت زندگی، میراث فرهنگی، قدرت و شهروندی رتبه بندی می‌شوند.

بهترین کشورهای جهان در سال 2023

در ادامه با معرفی بهترین کشورهای جهان از نظر بهترین کیفیت زندگی، همراه ما باشید:

ترکیه - Turkey

30. ترکیه - Turkey

ترکیه طی دو دهه گذشته پیشرفت قابل توجهی در بهبود شاخص‌های کیفیت زندگی برای شهروندان و ساکنان خود داشته است. ترکیه با شاخص کیفیت بالای زندگی برای اولین بار در سال 2023 وارد رتبه بندی بهترین کشورهای جهان از نظر کیفیت زندگی شد و در حال حاضر در رتبه 30 قرار دارد. شایان ذکر است که سوئیس در رتبه اول قرار دارد.

قطر- Qatar

29. قطر- Qatar

با توجه به ثروت نفتی این کشور، قطری‌ها از استاندارد زندگی بالایی برخوردار هستند. مراقبت‌های بهداشتی و آموزشی برای همه رایگان است. این کشور خود را به عنوان یک مرکز تحقیقاتی قرار داده است و بسیاری از دانشگاه‌های برجسته آمریکایی ای را در حومه دوحه ایجاد کرده‌اند.

تایلند

28. تایلند - Thailand

تایلند هیچ­گاه مستعمره کشور دیگری نبوده است و کلمه Thai به معنی آزادی است و تایلند یعنی سرزمین­‌های آزاد. مردم تایلند علاوه برا تایلندی‌­های بومی از نژادهای مختلفی از جمله چینی، لائوسی، مالایایی، پارسی و هندی هستند.

برزیل

27. برزیل - Brazil

کشور برزیل یک منطقه وسیع بین مرکز آمریکای جنوبی و اقیانوس اطلس است، این کشور در شرقی‌ترین بخش قاره آمریکا قرار گرفته و از بزرگترین و پرجمعیت‌ترین کشورهای آمریکایی محسوب می‌شود. برزیل با همه کشورهای آمریکا جنوبی به‌ جز اکوادور و شیلی هم مرز است. نرخ مشارکت نیروی کار در کشور برزیل 61 درصد اعلام شده است، حداقل دستمزد در کشور برزیل 998.0 رئال برای هر ماه است که رقم خوبی است. در این کشور سن بازنشستگی برای زنان حدود 60 و سن بازنشستگی برای آقایان 65 سال است. در کشور برزیل یکی از شغل های پر درآمد، گردشگری است.

پرتغال

26. پرتغال - Portugal

در جنوب غربی قاره اروپا کشور پرتغال واقع شده است و کشور پرتغال از یک سمت با اسپانیا و از سمتی دیگر با اقیانوس اطلس، مرز آبی دارد. کشور پرتغال، جمعیتی در حدود 11 ملیون نفر دارد و زبان رسمی مردم، پرتغالی می‌باشد. دین مسیحیت در کشور پرتغال رایج است و واحد پول پرتغال یورو است. کشور پرتغال به علت داشتن سوابق تاریخی بسیار و داشتن پادشاهی بزرگ، یکی از کشورهای سطح بالای اروپا می باشند، نظام حقوقی این کشور civil law  است و جز نظام های رومی-ژرمنی می باشد.

 

یونان

25. یونان - Greece

یونان واقع در جنوب شرقی اروپا، به عنوان یک کشور مستقل جوان شناخته می‌شود. یونان یک تاریخ غنی دارد و یکی از قدیمی‌ترین و با نفوذترین در علم، هنر و فلسفه است. یونان کشور بسیار امنی است و جرم و جنایت در این کشور به ندرت گزارش می‌شود. هزینه زندگی در این کشور یکی از کمترین هزینه‌ها در بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا می‌باشد هر چند هزینه‌های زندگی در شهر آتن نسبت به سایر شهرهای یونان بیشتر است.

استانداردهای زندگی در یونان بسیار بالا است بخصوص اگر شما به عنوان یک کارمند و یا فردی استخدامی در این کشور به فعالیت و زندگی مشغول باشید.  یونانی‌ها به خونگرم بودن و رفتار بسیار دوستانه شهرت دارند. کلیسای ارتدکس یونان بخشی جدایی ناپذیر از مردم یونان است و 99 درصد از یونانی‌ها پیرو این دین می‌باشند.

روسیه

24. روسیه - Russia

روسیه، پهناورترین کشور جهان بوده و با دارا بودن جمعیت 147 میلیون نفری، نهمین کشور پرجمعیت جهان محسوب می‌شود.  روسیه، همچنین یکی از کشورهایی است که با مشکلات اقتصادی و اجتماعی زیادی درگیر است. فاصله‌ی طبقاتی فوق‌العاده زیاد بین فقیر و غنی، کیفیت پایین سیستم درمانی، آلودگی کلی هوا و بسیاری از مشکلات دیگر باعث شده روسیه نتواند جزء برترین کشورهای جهان از نظر کیفیت زندگی باشد.

ایرلند

23. ایرلند - Ireland

ایرلند در شمال غربی اروپا قرار دارد. این کشور به دو بخش، ایرلند شمالی و ایرلند جنوبی تقسیم شده است. آب و هوای این کشور بسیار خوشایند است. دمای هوای این کشور در طول سال معتدل است. بیشتر بارانی که در این کشور می‌بارد از سوی اقیانوس اطلس است. در قوانین کشور ایرلند، زندگی جریان درستی دارد و به طور کلی مردم این کشور قوانین زندگی خود را ساده‌تر از قبل می‌دانند و سعی می‌کنند که به هر آن‌چه که در زندگی وجود دارد قانع باشند.

اقتصاد کشور ایرلند در زمینه خدمات به رشد 52 درصدی رسیده است؛ به‌طوری‌که دولت این کشور، خدمات را یک بخش مهم و ضروری تلقی کرده است و معتقد است که یکی از دلایل رشد اقتصادی بالا در کشور ایرلند، وجود سیاست‌های خوب در زمینه خدمات است.

امارات متحده عربی

22. امارات متحده عربی - United Arab Emirates

امیرنشین‌های ثروتمند کرانه‌ی جنوبی خلیج فارس از 1971 به این سو توسعه و پیشرفت فزاینده‌ای را به خود دیده‌اند. اکنون امارات متحد عربی به‌برکت نفت و برنامه‌ریزی دقیق در جذب سرمایه‌گذاران خارجی و گسترش صنعت گردشگری یکی از قطب‌های مهم تجارت بین‌المللی است. تراکم جمعیت پایین و درآمد سرانه‌ی بالا از ویژگی‌های کشورهای نفت‌خیز عربی در حاشیه‌ی جنوب و جنوب شرقی خلیج فارس است. این روزها ابوظبی، دبی، شارجه، رأس‌الخیمه، فُجَیره، اُم‌القُوَین، و عَجْمان به‌عنوان هفت امارت متحد و یکپارچه بیش از پیش به آینده امیدوارند.

اتریش

21. اتریش - Austria

اتریش به علت نظام اقتصادی سوسیالیستی خود، سطح زندگی بالایی را برای شهروندانش مهیا کرده است. این کشور پس از پایان جنگ جهانی دوم در شرایط اقتصادی نسبتاً ضعیفی قرار داشت، اما طی چند سال توانست به یکی از ثروتمندترین کشورهای اروپا و جهان تبدیل شود. ساختار اقتصاد این کشور را شرکت‌های کوچک و متوسط تشکیل می‌دهند، به همین دلیل شرایط اقتصادی اتریش برای شرکت‌های استارت آپی بسیار خوب است.

بلژیک - Belgium

20. بلژیک - Belgium

بلژیک کشوری زیبا و دیدنی است که پایتختش هم شهر بروکسل است. باید گفت که این کشور، مساحت بسیار کمی دارد؛ اما قدرت بالایی در منطقه دارد و به لحاظ سیاسی و اقتصادی بسیار موفق است.

این کشور، یکی از کشورهایی است که در زمینه بهداشت عمومی رشد خوبی داشته است؛ به‌طوری‌که مردم این کشور در نظافت شخصی حرف اول را می‌زنند.

اسپانیا

19. اسپانیا - Spain

بیشترین قدرت پویای اسپانیا میراث و فرهنگ است. شهروندان اسپانیا به کشور خود در موارد پر ماجرا، تاثیر گذار، خوشحال و دسترسی فرهنگی امتیاز داده‌اند. در این بین، دسته‌های کم امتیاز مانند قدرت، مالیات، و کیفیت حقوق نشان می‌دهند که اسپانیا هنوز راه زیادی در مسیر اقتصادی دارد.

فنلاند

18. فنلاند - Finland

فنلاند در مورد تحصیلات عمومی و کیفیت زندگی در صدر قرار دارد. این کشور شمالی در موارد تساوی جنسی، آگاهی محیط زیستی، و حقوق بشر امتیاز بالایی دارد. با این حال، شهروندان فنلاندی گزارش می دهند که کشور آنها در کیفیت غذا، تفریحات و فرهنگ نقص هایی دارد. همچنین فنلاند در مورد قدرت نظامی امتیاز پایینی دارد.

چین

17. چین - China

کشور چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ دنیا بعد از ایالات متحده، قدرت اقتصادی و گروه‌های کارآفرینی است. اما توسعه تجاری سریع این کشور از کیفیت زندگی شهروندان متوسط سبقت گرفته است. چین در مواردی مانند تساوی جنسی، آزادی مذهبی، و امنیت امتیازات کمی گرفته است.

ایتالیا

16. ایتالیا - Italy

ایتالیا یکی از قوی ترین اقتصاد های گردشگری در اروپا را دارد و به دلیل تاریخچه و فرهنگ شناخته می شود. ایتالیایی‌ها کشور خود را با عناوین دوستانه، خوش منظره، و مد روز توصیف می کنند که امتیاز عالی در دسترسی فرهنگی و غذا دارد. با این حال این گزارش ایتالیا را به عنوان یکی از فاسد ترین ملت ها در اتحادیه اروپا با رشد اقتصادی کند می داند. طبق این گزارش ایتالیایی ها از تاسیسات اداری دولت و شفافیت و مالیات ها راضی نیستند.

کره‌جنوبی

15. کره‌جنوبی - South Korea

کره جنوبی به‌عنوان یک کشور پیشرفته و مدرن شناخته می‌شود. این کشور تلفیقی از مدرنیته و سنت است و در عین مدرن بودن، زیبایی‌های گذشته را نیز حفظ کرده است. پیشرفت چشمگیر کشور کره‌جنوبی در بخش‌های صنعتی موجب شده است تا نرخ بیکاری در این کشور کاهش یابد و کره جنوبی را تبدیل به یکی از قدرت‌های اقتصادی دنیا کند.

سنگاپور

14. سنگاپور - Singapore

سنگاپور یکی از ثروتمندترین کشورها در جهان با نرخ بیکاری پایین و رشد اقتصادی بالا است. این کشور بازار کار قدرتمندی دارد و در دسته‌ی محرک‌ها امتیاز بالایی دارد که کشورهای تک و متمایز را شناسایی می کند. با این حال سنگاپور در موارد توانایی مالی، تساوی دستمزد و قدرت سیاسی امتیازات کمی دریافت کرده است.

نروژ

13. نروژ - Norway

نروژ به دلیل حقوق‌های بالا، رونق بخش خصوصی و فرهنگ اسکاندیناوی متمایز معروف است. نروژی‌ها به کشور خود در مورد شهروندی کلی نمره‌ی عالی داده‌اند و در موارد محیط زیست شناسی، حقوق بشر، آزادی مذهبی نمره‌ی بالایی داده‌اند. همچنین این کشور در موارد تساوی تحصیلات عمومی و شفافیت تجاری رتبه‌ی بالایی دارد. نقاط ضعف نروژ عبارتند از: قدرت سیاسی و نظامی.

دانمارک

12. دانمارک - Denmark

شهروندان دانمارک به مراقبت های بهداشتی و تحصیلات بالای رایگان دسترسی دارند و این کشور تقریبا نمره ی عالی در تساوی حقوق، امنیت و ثبات اقتصادی به دست آورده است. دولت دانمارک همچنین برای شفافیت و نرخ پایین فساد شناخته شده است. همزمان دانمارک بالاترین نرخ مالیات دریافتی در جهان را دارد و در مورد توانایی مالی رتبه ی پایینی دارد.

 

هلند

11. هلند - Netherland

کشور هلند در حقوق بشر در صدر قرار دارد و اولین کشوری بود که ازدواج همجنسان را در سال 2001 قانونی کرد. این ملت همچنین برای حقوق بالا و اقتصاد کشاورزی قدرتمند شناخته شده است. هلندی ها امتیاز بالایی برای تساوی جنسی، تحصیلات، زیر ساخت، و ثبات اقتصادی داده‌اند. مانند فنلاند این کشور نیز امتیاز پایینی در توانایی مالی دارد.

نیوزیلند

10. نیوزیلند - New Zealand

نیوزیلند در ایجاد صلح جهانی، و امنیت بین‌المللی در صدر قرار دارد. این کشور به عنوان خوش منظره‌ترین کشور در جهان با صنعت گردشگری قوی شناخته می‌شود که بخشی از این صفات را مدیون سری فیلم‌های ارباب حلقه‌ها (The Lord of the Rings) است. مردم نیوزیلند در موارد آگاهی محیط زیستی، خوشحالی، و ثبات اقتصادی امتیاز بالایی داده‌اند. با این حال نیوزیلند در موارد توانایی مالی و قدرت سیاسی امتیازات کمی دارد.

فرانسه

9. فرانسه - France

فرانسه یکی از قدرتمندترین اقتصادها و تاثیرگذارترین فرهنگ‌ها و رتبه‌ی بالایی در حقوق بشر و اتحاد بین المللی دارد. شهروندان فرانسه کشور خود را با عناوین با اعتبار، مد روز، و با نفوذ معرفی می‌کنند. از طرف دیگر، فرانسه رتبه‌ی پایینی در امنیت و توانایی مالی دارد.

انگلستان

8. انگلستان - The United Kingdom

قدرت سیاسی بین المللی انگلستان در تاریخ آن به عنوان بزرگترین امپراتوری جهان ریشه دارد. انگلستان رتبه‌ی بالایی در حقوق بشر، میراث فرهنگی ارتباط جهانی و قدرت سیاسی دارد. نقاط ضعف کم این کشور عبارتند از تساوی حقوق، توانایی مالی، و متمایز بودن.

استرالیا

7. استرالیا - Australia

استرالیا یک کشور ثروتمند با نرخ امید به زندگی بالا و کیفیت زندگی است. استرالیایی‌ها ملت خود را به عنوان خوش منظره، دوستانه، و خوشحال توصیف می‌کنند. سیستم تحصیلات عمومی این کشور، زیر ساخت و ثبات سیاسی نیز در رتبه‌ی بالایی قرار دارند. استرالیا در قدرت سیاسی و میراث فرهنگی رتبه‌ی کمی دارد.

 

ژاپن

6. ژاپن - Japan

ژاپن به عنوان سومین اقتصاد قدرتمند در جهان و یک رهبر در زمینه ی تکنولوژی شناخته می‌شود. ژاپن در کارآفرینی، تحصیلات، و دسته‌های قدرت جهانی بالاترین امتیاز را دارد. شهروندان ژاپنی کشور خود را به عناوین مدرن، مد روز و خلاق توصیف می‌کنند. با این حال، کشور ژاپن هنوز نقص‌هایی در حقوق مدنی متعد مانند تساوی جنسی و آزادی مذهبی دارد.

سوئد

5. سوئد - Sweden

سوئد قرن‌ها است یک ملت خنثی است. قدرت این کشور بر پایه‌ی حقوق بشر و خدمات عمومی است. مانند سایر کشورهای شمالی سوئد نرخ بالایی در مالیات‌ها برای بهداشت عمومی و تحصیلات بالا برای همه شهروندان دارد. سوئد در محیط زیست، تساوی جنسی و شفافیت تجاری و دولتی رتبه‌ی بالایی دارد. شهروندان سوئدی در توانایی مالی، میراث فرهنگی و تفریحات امتیازات پایینی را داده‌اند.

ایالات متحده آمریکا

4. ایالات متحده آمریکا - United States of America

ایالات متحده هنوز هم قوی‌ترین اقتصاد و قدرت نظامی در جهان است و به عنوان یک کشور تاثیر گذار شناخته می‌شود. آمریکایی‌ها فرصت کارآفرینی کشورشان، آزادی مذهبی، اهمیت فرهنگی و قدرت بین المللی را با ارزش می‌دانند. پایین‌ترین رتبه‌بندی این کشور توانایی مالی، تساوی حقوق و آگاهی محیط زیستی است.

کانادا

3. کانادا - Canada

کانادا به دلیل چند فرهنگی بودن و استاندارد بالای زندگی شناخته می شود.  رتبه ی کیفیت زندگی در کانادا بالاترین در جهان است و رتبه ی بالایی در ثبات سیاسی، امنیت و بازار کار دارد. این کشور همچنین در تحصیلات رتبه ی سوم و رتبه ی دوم در شفافیت دارد و
یکی از نقاط ضعف زندگی در کانادا طبق این پژوهش، نبود کیفیت تفریحات و میراث فرهنگی است.

آلمان

2. آلمان - Germany

آلمان برای نیروکار قوی آن شناخته شده است و نمره ی عالی در کارآفرینی دارد. آلمان از نظر ارتباط سیاسی با سایر کشورها، تحصیلات، ثبات اقتصادی، و اتحاد بین المللی رتبه ی بالایی دارد. با اینحال، آلمانی ها کمی ملت خود را به عنوان سرگرم کننده، خوشحال و دوستانه توصیف کرده اند.

سوئیس

1. سوئیس - Switzerland

سوئیس در مواردی از جمله اعتماد، محیط زیست، حقوق بشر، تحصیلات، بهداشت عمومی، و ثبات اقتصادی رتبه‌ی بسیار بالایی دارد. پایین‌ترین رتبه‌بندی آن در توانایی مالی و قدرت نظامی است.

حرف پایانی

امیدواریم این مطلب یک راهنمای خوب برای شناخت بهترین کشور جهان، مفید و جذاب بوده باشد. اگر شما قصد انتخاب یک کشور را برای ادامه زندگی داشته باشید، کدام کشورم را انتخاب خواهید کرد؟

    کانال تلگرام زوم لایف

    شعار ما در مجله اینترنتی زوم لایف، کمک به زندگی بهتر با ارائه محتوای مفید درباره سلامتی است. برای این منظور از منابع معتبر خارجی که در حوزه سلامت و سبک زندگی است فعال هستند برای تولید محتوا و ارائه آن به شما کاربران محترم استفاده می‌کنیم.

    ارسال نظر
    عکس خوانده نمی‌شود
    تعداد نظرات (596)
    1. .......... در 6 اسفند 1402
      سلام فرانسه برای مهاجرت خوب هست؟؟
      پاسخ
    2. سید احمد موسوی در 28 دی 1402
      سلام من کشوری دوست دارم که اونجاتولید عرقیجات روانجام بدم که درست مجوزات روبهم بدن و وقتی که مجوزات و سیب سلامت روگرفتم مجبورم نکنن که به جایه عرقیات آب مقطر دسته مردم بدم با تمامی که دم از مسلمونی میزنن ولی متاسفانه نمیگزارن درست کار کنم با تمامی که درست عرقیات گیاهی میگیرم با آب چشمه ولی چون سنتی هست و دستگاههای بزرگ خریدم بابت اینکه جام توی روستاست هنوز نتونستم مجوز بگیرم کسی هست که راهنماییم کنه
      پاسخ
    3. بی نام در 13 دی 1402
      کره جنوبی به نظرم بهترین کشور است
      پاسخ
    4. داریوش فرحزاد در 7 آذر 1402
      ما به آلمان مهاجرت کردیم ولی آمریکا بهتر است
      پاسخ
    5. مهدی جونیور در 31 شهریور 1402
      سلام از نظر من
      کشور هایی مثل ایران عراق ترکمنستان تاجیکستان پاکستان افغانستان و چند کشور دیگه که اصلا خوب نیستن برای زندگی
      از غرب آسیا عربستان قطر امارات کویت بحرین عمان خوبن
      از شرق آسیا کره جنوبی ژاپن سنگاپور هنگ کنگ و چند تای دیگه هم خوبن
      از اروپا تقریباً همه کشورهایش خوب هستند اروپا بی شک بهترین قاره جهان است و تقریبا همه چیز داره چه توی اقتصاد و ورزش و علم و تقریباً همه چیز خوب هستند
      از آمریکا شمالی هم تقریبا همه خوب هستن مخصوصا آمریکا که بی شک یکی از بهترین کشور های جهان است
      از آمریکا جنوبی هم مردمش اوضاع خوبی ندارن اغلب بیشتر برای ورزش این کشور ها خوب هستند
      پاسخ
    6. مهمان امید در 23 تیر 1402
      خواهشا وقتی یک مطلب مثل این میزارن نیاین برا من وطن دوست بشید مثل بچه آدم مطلب بخونید اگه سوالی چیزی داشتید بپرسید چرند نگید خواهشا لطفا
      من خودم به شخصه ایالات متحده رو دوست دارم
      پاسخ
      1. محمد در 17 آذر 1402
        بابا خفن نه که الان جنابعالی مثل بچه آدم با‌ هم زبونات صحبت کردی
        پاسخ
    7. صحت در 5 تیر 1402
      والا با این دلار تورم و ماشینای ۳۰۰ میلیونی مثل لاماری که تا ۳ میلیارد میندازن به مردم، فکر کشورهای با کیفیت هم ابلهانه است. الان اگر کشورهایی که اینترنتشون اینطوری داغون نشده و ارزون باشن را باید پیدا کرد اگر اطلاعات جامع از نظر اینترنت و خرج زندگی در کشورهای ارزان مثل ازبکستان و ترکمنستان و تاجیکستان و مغولستان و ویتنام و قبرس و از این دست کشورها تهیه کنید خیلی ممنون میشم چونکه دیگه بنگاهی ها، قیمت خونه در ترکیه را هم از کانادا گرونتر کردند و دیگه ترکیه هم علی رغم داشتن آزادی بسیار گران شده است.
      پاسخ
    8. قبادی در 9 فروردین 1402
      سلام بر دوستان گرامی
      میگم این سایت اصلا معیار بندی درستی نکرده
      اولا کشور از نظر اشتغال در رده اول استرالیا هست
      ثانیا کشور از نظر کیفیت زندگی اول کانادا و بعد استرالیا هست
      حقوق یک کارگر معمولی توی استرالیا در سال ۷۵۰۰۰ دلار هست
      ولی اینجا کارگر معمولی سالی ۴۸۰۰۰۰۰۰ میلیون در آمد داره
      واقعا انصافه؟ هفتاد و پنج هزار دلار استرالیا برابر با دو میلیارد و دویست و پنجاه میلیون تومان هست !!!!
      داداشای ایرانی اگه میخوای یه زندگی خوب داشته باشید برید استرالیا.
      اونجا یک پزشک سالی ۵۱۲۰۰۰ دلار پول میگیره که مساوی ۱۵ میلیارد و ۳۶۰ میلیون تومانه !!!!!
      ولی پزشک اینجا سالی یک میلیارد میگیره
      توصیه من اینه که ادم در اینجا به خوشبختی نمیرسه
      چرا خودتون رو اذیت می کنید
      پاسخ
      1. مهمان مهدی در 17 اردیبهشت 1402
        سلام
        امیدوارم حالتون خوب باشه
        چرا فقط پول رو در نظر بگیریم:)
        از پول مهم تر هم هست که نداره آدم از کشورش خارج شه
        از جمله غیرت ملی...
        پاسخ
      2. مرد در 27 خرداد 1402
        خوب خودت چرا وایسادی ؟بی رگ،
        کشور فقط وفقط ایران،یه مشت از خاکشو با همه این کشورها عوض نمیکنم
        پاسخ
      3. مهدی جونیور در 31 شهریور 1402
        حق گفتی
        ولی آمریکا هم خوبه با چند تا از کشور های اروپایی
        پاسخ
    9. كاظم آئينه چي در 26 اسفند 1401
      آقايان و خانوم ها خيلي ماتو مبهوت اوروپا و آمريكا نباشيد، زرقو برق زود گذر اونا نگيرتون، و خواهشن چشماتونو رو روي مظلوم كشي هاي اونا نبندين، اين خواست اوناس، فريب نخوريم، تاريخ جهان پيش روي ماست، قدمت ايران و ايراني مشخصه، استعمار گر هم معلومه، انحطاط كشورهاي غربي در حال شكل گيري،عقب موندگی های که اونا قبل انقلاب توکشور ما گذاشتن ما باید جبران کنیم،تحريمي نيست كه عليه ما نباشه، بيايم خودمون به خودمون رحم كنيم،انصاف به خرج بدیم، احتكار نكنيم، کم فروشی نکنیم، براهم نزنیم، براهم کم نزاریم، اگه خدا کمک نکرد به جدو آباد من توفو لعنت بفرست
      پاسخ
      1. مهمان امیر در 5 فروردین 1402
        سواد نداره. از هر جمله ش دو جمله غلط املایی و نگارشی در میاد،بعد اظهار نظر سیاسی هم میکنه. ک اصلا و ابدا هیچ ربطی ب موضوع مقاله نداره. و اگر بگیم ربط داره، دلایلش ربطی به چیزی ک معتقده نداره. چرا سکوت نمیکنی و نمیزاری دیگران اظهار نظر کنن؟ کسایی که از چیزی ک میگن اگاهن و آگاهانه راجع بهش حرف میزنن. و مخصوصا اینکه شناخت بیشتری از اوروپا دارن
        پاسخ
      2. خودمم در 27 خرداد 1402
        درود برشرفت ،ولی اینا مهندسی شدس،فکر میکنه کسی نمیفهمه که مزدوره،همچین آدمی که اینجوری درباره کشورش مینویسه وبقیه رو به مهاجرت تشویق میکنه و وطن خودشو دوست نداره چطور میتونه هموطنشو دوست داشته باشه
        پاسخ
    10. مهمان علی در 7 بهمن 1401
      کشورمون ایران با رتبه 18 از پهناورترین کشورای جهانه و چهارفصله و کلی نفت و گاز و معادن داره و اتواع طبیعت های قشنگ هم خیلی داره اما متاسفانه خرابش کردن و داره تبدیلش میکنن به کره شمالی!!!
      پاسخ
      1. مهمان بهار در 4 اسفند 1401
        نمیدونم شما یک ماه پیش ک این نظر رو نوشتی و دلار نصف قیمت الان بود چ حالی داشتی برادر ، ولی امروز که برای خرید نخود لوبیا فروشنده گفت باید زنگ بزنم و استعلام قیمت بگیرم و از دیروز کیلویی پنج هزار تومن هر کودوم رو گرون تر کرد دیگه هیچ چیز قشنگی در ایران نمیبینم ، حالم داره از زندگی بهم میخوره و زیر فشار اقتصادی با حقوق شیش ملیونی همسرم داریم واقعاً نابود میشیم ، کاش ایران هیچ منابع و زیبایی و نفتی نداشت بلکه زالو صفتان ازش دست میکشیدن ، بخدا خسته شدیم دیگه ... اگر واقعاً خدایی وجود داره و صدامون رو میشنوه و هیچ کاری نمیکنه باید به خداییش شک کرد
        پاسخ
        1. كاظم آئينه چي در 26 اسفند 1401
          اگر برنامه پاورقي رو دنبال مي كني همچنين به كارت ادامه بده و نگاه كن ، در غير اين صورت ساعت ١٩:٤٥ بزن شبكه دو خود چنگاهي يه نگا بندا
          پاسخ
          1. یه بنده خدا در 31 خرداد 1402
            چرا باید این کارو بکنه ؟ یه مشت دروغ تحویل بگیره؟ یه مشت مزخرف که فقط از بدی های کشور های دیگه گفته می شه ؟
            پاسخ
        2. خودمم در 27 خرداد 1402
          توکه نمیتونی تو کشور خودت پول در بیاری آخه مگه میشه تو کشور بیگانه به جایی برسی، اصلا کی رسیده که تو دومیش باشی، اونایی هم که از ایران رفتن روزی ده ترانه میدن بیرون از دلتنگی برای ایران میخونن همه پشیمونن،حتی وصیت میکنن میگن لااقل اگه مردم تو ایران خاکم کنید
          پاسخ