زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

درمان خانگی استرس و اضطراب با 18 روش ساده

درمان خانگی استرس و اضطراب با 18 روش ساده

درمان خانگی استرس و اضطراب با 18 روش ساده

در کنار تمام فشارها و نگرانی‌ها، استرس یک مشکل روزافزون شده است که می‌تواند بر روی سلامت روانی و جسمی ما تأثیرات مخربی داشته باشد. این مقاله به بررسی علائم، عوامل مؤثر بر استرس، و راهکارهای درمان و پیشگیری از آن می‌پردازد.

استرس چیست؟

استرس یک واکنش طبیعی در برابر فشارها و تنش‌های زندگی است. این واکنش ممکن است در برخی موارد مفید باشد، اما استرس مزمن و ناکنترل شده می‌تواند به مشکلات جدی منجر شود.

علائم استرس

علائم استرس ممکن است شامل اضطراب، خستگی، تنش عضلاتی، و مشکلات در خواب باشد. افراد ممکن است احساس کنند که نمی‌توانند با فشارهای زندگی کنار بیایند.

عوامل مؤثر بر استرس

عواملی مانند فشار کاری، مشکلات خانوادگی، و محیط زندگی می‌توانند بر استرس تأثیرگذار باشند.

درمان استرس

روش‌های خانگی درمان استرس

برای درمان استرس روش‌های خانگی وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آنها، بدون هیچ عوارضی استرس را کاهش دهید. برخی از درمان‌های خانگی استرس عبارتند از انجام تمرینات تنفس، یوگا، ورزش و خوردن غذاهای سالم.

همچین برای درمان استرس مصرف بابونه، روغن اسطوخودوس و شیرین بیان نیز موثر است. در ادامه درباره این روش‌های خانگی بیشتر توضیح دادیم.

1. مصرف شیرین بیان

تصور می‌شود که شیرین بیان دارویی باستانی بوده و هزاران سال است که از آن استفاده می‌شود. تحقیقات اخیر نشان داده‌اند که شیرین بیان دارویی موثر در از میان بردن استرس است. افراد بر این باورند که این گیاه در درمان بیماری‌هایی مانند آسم، قارچ انگشتان، خستگی، سرما خوردگی و آنفولانزا، ورم لثه، عفونت‌های قارچی، پسوریازیس و زخم بسیار موثر باشد.

چای بابونه

2. نوشیدن چای بابونه

نوشیدن این چای به آرامش عضلات و داشتن خواب راحت کمک می‌کند. ذهن شما را پاک می‌گرداند و ماهیچه‌های شما را ریلکس می‌نماید و به شما کمک می‌کند تا به راحتی به خواب بروید. پیشنهاد می‌شود که پیش از خواب از چای بابونه استفاده کنید تا میزان استرس کاهش یافته و خواب راحتی داشته باشید. از برگ‌های خشک شده‌ی آن نیز به عنوان دارو استفاده شده و خنثی کننده‌ی کورتیزول محسوب می‌شود.

چای سبز

3. نوشیدن چای سبز

چای سبز به علت اثرات ضد التهابی که دارد، روشی عالی برای کاهش اضطراب و استرس و نوسانات هورمونی بدن است. نوشیدن چای سبز باعث تنظیم خلق و خو و سلامت ذهن خواهد شد.

اسطوخودوس

4. اسانس بابونه و اسطوخودوس

می‌توان از اسانس‌های بابونه و اسطوخودوس برای از میان بردن استرس استفاده کرد. در یک تحقیق، ماساژ رایحه درمانی با استفاده از روغن‌های بابونه، اسطوخودوس و گل شمعدانی، میزان استرس و خستگی بسیاری از بیماران را کاهش داد. ماساژ روزانه به مدت 5 تا 10 دقیقه سطح استرس را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

5. داشتن رژیم غذایی سالم

ممکن است افرادی که استرس دارند، از خوردن مواد مغذی و غذاهای سالم چشم پوشی کنند. آن‌ها باید غذاهای سالمی را مصرف کنند که شامل موادی مانند پروتئین، کربوهیدرات، چربی‌های اشباع نشده، ویتامین و مواد معدنی هستند. هنگامی که تحت استرس هستید، از خوردن شیرینی، غذاهای سرخ شده یا کم شرخ شده و کالری‌های ساده پرهیز کنید. در عوض، بهتر است سبزیجات یا میوه‌ها را انتخاب کنید. ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در سبزیجات و میوه‌ها به عنوان آنتی اکسیدان عمل کرده و ترشح هورمون‌های مربوط به استرس را در بدن کاهش می‌دهند.

6. مصرف غذاهای سرشار از ویتامین C

ویتامین C میزان استرس را در سطح فیزیکی و روانی به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. یک تحقیق نشان داد که ویتامین C  و اسید آسکوربیک تاثیرات مثبتی روی سطح استرس دارند. این ویتامین در مرکبات، سبزیجات و گیاهان خام یافت می‌شود.

7. ورزش منظم انجام دهید

ثابت شده است که انجام ورزش منظم برای درمان استرس موثر است. هر ورزشی را می‌توانید انجام دهید؛ مانند دویدن، دوچرخه سواری یا شنا. ورزش، کالری‌های اضافی را که همیشه می‌خواستید کم کنید، آب می‌کند.

یوگا

8. تمرینات یوگا

تمرینات پرانایاما (Pranayama) تاثیر بسزایی در کاهش استرس دارند؛ به خصوص کنترل تنفس در یوگا بهترین درمان خانگی برای کاهش استرس به شمار می‌رود. فرایند آن شامل تنفس عمیق و آهسته است که برای اختلالات متعددی از جمله استرس، بی‌خوابی، فشار خون، افسردگی و میگرن بسیار موثر است.

9. تمرینات مدیتیشن

مدیتیشن به ایجاد آرامش و آرامش درونی کمک می‌کند. تمرینات مدیتیشن می‌توانند به افراد کمک کنند تا با استرس‌های روزمره بهتر برخورد کنند.

10. برنامه‌ریزی و مدیریت زمان

اگر برنامه‌های دقیق کاری با اهداف و ددلاین‌های مشخصی را تهیه کرده و از آن‌ها پیروی کنید، عملکرد خوبی در کارتان خواهید داشت، به اهدافتان دست یافته و میزان استرستان کاهش پیدا خواهد کرد. بر اساس نیاز می‌توانید از آن در زندگی شخصی‌تان نیز استفاده کنید. هرچند، اهدافتان را واقع گرایانه انتخاب کنید تا قابل دست یابی باشند.

11. به خودتان زمان اختصاص دهید

اگر دچار استرس هستید، برای درمان این مشکل باید به خودتان کمی زمان اختصاص دهید. در این مدت، درباره‌ی مسائلی که باعث ناراحتی‌تان می‌شوند، فکر نکنید. بلکه انرژی‌تان را روی سرگرمی یا فعالیت مورد علاقه‌تان متمرکز کنید. دنبال کردن علاقه‌تان می‌تواند به کاهش استرس کمک کند. صرف حداقل 1 تا 2 ساعت در روز برای تفریح یا سرگرمی می‌تواند ذهنتان را از افکار اضطراب آور خالی کرده و باعث شود که در پایان روز احساس خوبی داشته باشید.

12. درباره علت استرس صحبت کنید

به اشتراک گذاری تجارب بد روز با یک دوست، همسر یا همکار می‌تواند در کنترل بهتر استرس موثر باشد. انجام این کار باری را که کل روز حمل می‌کردید، از روی شانه‌هایتان برداشته و موجب آرامش می‌شود. گاهی اوقات، ممکن است افرادی که تجاربتان را با آن‌ها در میان می‌گذارید، نظرات خوبی برای کنترل فشارهای کاری داشته باشند.

13. وقت گذراندن با خانواده و دوستان

سعی کنید تا زمانی را با خانواده و یا دوستانتان بگذرانید. می‌توانید با آن‌ها مسیری طولانی را با ماشین طی کنید. این کار می‌تواند سرگرم کننده بوده و در عین حال، استرستان را کاهش دهد. هم‌چنین انجام این کار می‌تواند رابطه‌تان را با اعضای خانواده یا دوستان بهبود دهد.

14. بخندید

خنده درمان خوبی برای استرس است. برنامه‌ها یا فیلم‌های کمدی مورد علاقه‌تان را تماشا کنید. ممکن است بخواهید عضو یک کلوپ خنده در محله‌تان شوید یا یک تئاتر کمدی را تماشا کنید.

خوب خوابیدن

15. خوب خوابیدن

خواب شبانه‌ی خوب اهمیت زیادی دارد. استرس موجب بی‌خوابی و بروز مشکلات جدی می‌شود. پس برای جلوگیری از بی‌خوابی، پیش از خواب کمی مراقبه کنید.

16. فعالیت‌های اجتماعی انجام دهید

به افرادی که نیاز شدیدی به شما دارند، کمک کنید. اعمال خوب شما نه تنها برای اطرافیانتان مفید خواهند بود، بلکه باعث به وجود آمدن احساس رضایت درونی نیز می‌شوند.

17. به خودتان حرف‌های مثبت بزنید

حرف زدن با خودتان با حالت مثبت و با نگاه به گذشته، تاثیر فوق العاده‌ای بر میزان استرس دارد. جلوی یک آینه ایستاده و با خودتان حرف بزنید. این کار نه تنها ارائه کننده‌ی بازخورد مثبت است، بلکه می‌تواند اعتماد به نفستان را افزایش دهد.

18. از تنباکو و الکل پرهیز کنید

تنباکو و الکل دو ماده‌ی اعتیاد آور مهم هستند که مخصوصاً در دوران‌های پر استرس باید از آن‌ها پرهیز کنید. به طور کلی، معتادان باور دارند که تنباکو و الکل استرس را از میان می‌برند، اما رویکرد علمی چیز دیگری می‌گوید. الکل و تنباکو تنها محرک‌هایی هستند که تاثیرشان موقتی است.

19. از مصرف کافئین اجتناب کنید

مصرف بی‌رویه‌ی کافئین در بلند مدت موجب افزایش استرس می‌شود. تحقیقی که روی دانشجویان دانشگاه انجام گرفت، نشان داد که کافئین فشار خون را افزایش داده و در نهایت موجب افزایش استرس می‌شود.

کلام آخر...

درمان استرس یک پروسه چالش‌برانگیز است اما با تلاش و استفاده از روش‌های مختلف می‌توان آرامش و سلامت را بازیابی کرد. هیچ چیز مهم‌تر از سلامت روحی و جسمی شما نیست، پس به مدیریت و درمان استرس توجه کافی داشته باشید.

امیدواریم این روش‌ها را برای کاهش و درمان استرس برای شما مفید بوده باشد. پیشنهاد می‌شود که اگر تحت استرس شدید هستید، حتماً با یک پزشک مشورت کرده و از علائم حاد چشم پوشی نکنید.آ

کانال تلگرام زوم لایف
توجه: محتوای مجله زوم لایف، جایگزین نسخه پزشکان نیست. اگر مشکل پزشکی دارید، برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید.

شعار ما در مجله اینترنتی زوم لایف، کمک به زندگی بهتر با ارائه محتوای مفید درباره سلامتی است. برای این منظور از منابع معتبر خارجی که در حوزه سلامت و سبک زندگی است فعال هستند برای تولید محتوا و ارائه آن به شما کاربران محترم استفاده می‌کنیم.

ارسال نظر
عکس خوانده نمی‌شود