زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

انواع پانسمان زخم و زمان استفاده از هرکدام

انواع پانسمان زخم و زمان استفاده از هرکدام

انواع پانسمان زخم و زمان استفاده از هرکدام

هنگامی که صحبت از ترمیم زخم به میان می آید، اطمینان از این که بهبودی تا حد امکان سریع و موثر است بسیار حیاتی میشود، زیرا استفاده از پانسمان مناسب بسیار مهم است. نوع پانسمان مورد استفاده برای پانسمان زخم همیشه باید به عوامل مختلفی از جمله نوع زخم، اندازه، محل و شدت زخم بستگی داشته باشد.

1. هیدروکلوئید

پانسمان هیدروکلوئید را می توان در سوختگی، زخم هایی که ترشحات دارند، زخم های نکروزه، زخم های فشاری و زخم های وریدی استفاده کرد. این نوع پانسمان غیر تنفسی و خود چسب هستند و نیازی به چسب ندارند. مواد قابل انعطافی که از آنها ساخته شده است موجب استفاده راحت از آن می شود و حتی برای حساس ترین انواع پوست مناسب است.

نحوه عملکرد این پانسمان ها اینگونه است که با ایجاد شرایط مرطوب به التیام زخم های خاص کمک می کند. سطح با ماده ای پوشیده شده است که حاوی پلی ساکاریدها و سایر پلیمرها است که آب را جذب کرده و ژلی تشکیل می دهد، زخم را تمیز نگه می دارد، از عفونت محافظت می کند و به بهبود سریعتر آن کمک می کند.

پانسمان هیدروکلوئید در برابر باکتری ها نفوذ ناپذیر است، و همین باعث می شود که آنها در جلوگیری از عفونت ها بسیار موثر باشند. این پانسمان همچنین بادوام، زیست تخریب پذیر و آسان برای استفاده هستند.

2. هیدروژل

هیدروژل را می توان برای طیف وسیعی از زخم هایی که ترشح کمی دارند یا فاقد ترشح هستند، زخم های دردناک یا نکروزه و زخم های فشاری استفاده کرد. هیدروژل همچنین می تواند برای سوختگی درجه دو و زخم های عفونی استفاده شود.

پانسمان های هیدروژل برای حداکثر راحتی بیمار و کاهش درد و در عین حال کمک به بهبود زخم یا سوختگی و مبارزه با عفونت طراحی شده است. ژل خنک کننده در برخی از آنها، در کاهش درد و تسریع روند بهبود موثر است.

3. آلژینات

پانسمان آلژینات برای محافظت موثر از زخم هایی که مقدار زیادی زهکشی ودرناژ دارند و سوختگی ها، زخم های وریدی، زخم های بسته و زخم های فشاری بیشتر ایجاد می شود. این پانسمان مایع اضافی را جذب می کند و ژلی ایجاد می کند که به بهبود زخم کمک می کند. این پانسمان ها حاوی الیاف سدیم و جلبک دریایی هستند و می توانند مقادیر زیادی مایعات را به خود جذب کنند، بعلاوه پس از استفاده تجزیه پذیر می شوند.

این پانسمان ها به دلیل میزان مایعی که جذب می کنند و ماهیت زخم، هر دو روز، گاهی بیشتر نیاز به تعویض دارند. تغییر مکرر آنها می تواند باعث خشکی بیش از حد شود یا منجر به نفوذ باکتری ها در زخم شود. این پانسمان فقط باید برای زخم های مرطوب با ترشح زیاد مایع استفاده شوند. در غیر این صورت با خشک شدن سریع زخم ها می توانند مانع بهبودی شوند.

4. کلاژن

پانسمان کلاژن را می توان برای زخم های مزمن یا زخم هایی که بهبود آن متوقف شده، زخم های فشاری، محل پیوند، زخم های جراحی، سوختگی ها و یا آسیب هایی با سطح وسیع استفاده کرد. این پانسمان ها به عنوان داربست برای رشد سلول های جدید عمل می کنند و می توانند در بهبودی بسیار موثر باشند.

پانسمان کلاژن به طرق مختلف روند بهبود زخم را تشویق می کند. این موارد شامل کمک به برداشتن بافت مرده، کمک به رشد رگ های خونی جدید و کمک به نزدیک شدن لبه های زخم و تسریع موثر بهبودی است.

5. فوم

برای زخم هایی با درجات مختلف شدت، پانسمان فوم می توانند فوق العاده خوب عمل کنند، و همچنین در مورد زخم هایی که ایجاد بو می کنند. پانسمان های فوم ترشحات را از سطح زخم جذب می کنند و محیطی را ایجاد می کنند که باعث بهبود سریعتر می شود.

این پانسمان ها اجازه ورود بخار آب را می دهند، ناحیه را مرطوب نگه می دارند، باعث بهبود سریعتر می شوند، اما از ورود باکتری به منطقه آسیب دیده جلوگیری می کند. این پانسمان ها در اندازه ها و اشکال مختلف و همچنین در طیف وسیعی از گزینه های چسبنده و غیر چسبنده وجود دارند.

6. شفاف

پانسمان های شفاف برای زمانی که متخصصان پزشکی یا مراقبین می خواهند روند بهبود زخم را کنترل کنند مفید است، زیرا این پانسمان ها زخم را با یک فیلم شفاف می پوشانند. اینها تشخیص عوارض احتمالی را بسیار ساده تر می کند، مانند تشخیص زودهنگام عفونت ها. به همین دلیل، این نوع پانسمان ها اغلب در محل های برش جراحی، سوختگی ها و زخم ها و محل های IV استفاده می شوند.

این پانسمان ها تنفس پذیر هستند اما در برابر باکتری ها نفوذ ناپذیر هستند و به تمیز و خشک نگه داشتن زخم، جلوگیری از عفونت و تسریع بهبودی کمک می کنند. آنها همچنین انعطاف پذیر هستند، که باعث می شود راحت استفاده شوند.

7. گاز استریل

گاز استریل رایج ترین پانسمان است که اغلب برای محافظت از زخم های باز استفاده می شود. آنها برای آسیب های جزئی مانند خراشیدگی، بریدگی یا مناطقی از پوست ظریف مناسب هستند.

این پانسمان ها در همه اشکال و اندازه ها وجود دارند، از اندازه کوچک برای انگشتان گرفته تا زخم در نواحی وسیع تر بدن. این پانسمان ها علاوه بر پانسمان های برش خورده، به صورت رول نیز تولید می شوند که به اندازه مورد نظر ساخته شده اند.

8. پانسمان عسل

برای مراقبت و درمان از زخم و انتخاب پانسمان، گزینه های مختلفی وجود دارد. اما امروزه تمایل بالاتری برای استفاده از ترکیبات طبیعی و غیر سمی وجود دارد.

عسل یکی از ترکیبات طبیعی است که به دلیل خواص متعدد خود از دیرباز برای درمان آسیب های پوستی مورد توجه درمانگران بوده اس و به همین خاطر در پانسمان عسل استفاده میشود.

عسل انواع مختلفی دارد و رایج ترین عسل مورد استفاده برای درمان زخم، عسل مانوکا است که از درخت مانوکا به دست می آید.

در bazarteb.ir، طیف وسیعی از پانسمان زخم را ارائه می شود که هر یک برای درمان زخم های مختلف ایده آل است. از هیدروژل و هیدروکلوئید گرفته تا پانسمان آلژینات، بازارطب طیف گسترده ای از پانسمان زخم را ارائه می دهد.

کانال تلگرام زوم لایف
ارسال نظر
عکس خوانده نمی‌شود