زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

آموختن تایپ ده‌ انگشتی و حفظ سلامت بدن

آموختن تایپ ده‌ انگشتی و حفظ سلامت بدن

آموختن تایپ ده‌ انگشتی و حفظ سلامت بدن

بعید می‌دانیم تاکنون چیزی درباره تایپ ده انگشتی نشنیده باشید اما صرفاً برای یادآوری باید بگوییم، همانطوری که از نامش پیداست، این روشی است که به شما امکان می‌دهد با همه ده انگشت خودتان مطلبی را از حفظ و یا از روی کاغذ تایپ کنید. این موضوع اهمیت فراوانی در دنیای امروز پیدا کرده است؛ زیرا کامپیوتر توانسته در انجام هر کاری به ما کمک کند. بنابراین چه یک دانش‌آموز یا دانشجو باشید و چه کارمند یا فریلنسر حتماً به این مهارت نیاز پیدا خواهید کرد.

آموزش تایپ ده‌ انگشتی

 

اما فواید تایپ ده‌انگشتی چیست؟

مختصر و مفید اگر بخواهیم فواید تایپ ده‌انگشتی را برایتان بازگو کنیم، باید ابتدا به بالا رفتن میزان سرعت و دقت شما در تایپ اشاره کنیم، اما این همه ماجرا نیست. اصلی‌ترین چیزی که در کنار این دو مورد اتفاق می‌افتد حفظ سلامت دست‌ها، گردن و شانه‌ها است که در این مقاله قصد داریم بیشتر به آن بپردازیم.

جلوگیری از پایین نگه داشتن گردن

اگر به تایپ ده انگشتی مسلط نباشید مجبور هستید که دائما گردن خود را بالا و پایین کنید. در تایپ با دو انگشت همزمان نیاز دارید برای پیدا کردن جای حروف به کیبورد نگاه کنید و هم به دائم مانیتور را چک کنید که اشتباه‌ها و غلط‌های تایپی احتمالی را کنترل کنید. همچنین در نظرداشته باشید که پایین نگه داشتن گردن به منظور نگاه کردن به کیبورد برای مدت زمان طولانی می‌تواند به مهره‌های شما فشار وارد کند و گردن‌درد‌ را تجربه کنید که خوشایند نیست.

حفظ سلامت دست‌ها

در تایپ ده انگشتی به راحتی مي‌توانید دست‌هایتان را در حالت استراحت روی کیبورد نگه دارید و به سرعت تایپ کنید. حال آنکه در تایپ دوانگشتی دست‌هایتان بالاتر از سطح کیبورد قرار می‌گیرند و فشار روی دو تا چهار انگشت اعمال می‌شود که سبب می‌شود در قسمت روی دست خودتان پس از مدتی احساس ناراحتی کنید. در تایپ ده انگشتی همه انگشت‌ها فعالیت دارند و خستگی در یک نقطه متمرکز نمی‌شود. همچنین وضعیت دست روی کیبورد هم سبب می‌شود مچ دست، ساعد، بازو و شانه‌هایتان را هم در موقعیت راحتی قرار بگیرند و از آسیب‌های احتمالی جلوگیری کند.

بالا رفتن سرعت تایپ مساوی است با صرف زمان کمتر

فواید تایپ ده انگشتی فقط منحصر به حفظ سلامتی دست و گردن نیست. در نظر داشته باشید که هرچقدر سرعت و دقت شما در تایپ بالاتر باشد، مسلماً زمان کمتری را باید به انجام کاری اختصاص بدهید؛ یعنی اگر قرار است یک صفحه متن را در طول نیم ساعت تایپ کنید، تایپ ده انگشتی می‌تواند به شما کمک کند که آن را در زمان بسیار کمتری انجام بدهید. بنابراین مدت زمان کمتری هم پای کامپیوتر خواهید بود و بدنتان کمتر خسته خواهد شد. اگر می‌خواهید سرعت تایپ خودتان را اندازه‌گیری کنید، بهتر است تست سرعت تایپ را انجام بدهید.

حفظ تمرکز بیشتر

در حالت تایپ ده انگشتی وضعیت پشت و کمر شما هم در حالت راحتی کامل قرار می‌گیرد؛ شاید قبلا هم تجربه کرده باشید که انجام دادن کارها و متمرکز ماندن روی یک موضوع در حالی که درد دارید و یا بدنتان در وضعیت ناخوشایندی قرار گرفته، برای شما بسیار سخت است. در حالت تایپ ده‌انگشتی مچ دست و بازوها راحت هستند و در حالی‌که به پشتی صندلی خودتان تکیه داده‌اید و گردنتان روبروی مانیتور قرار گرفته. هیچ کدام از مهره‌ها در حالت خمیده و تحت فشار نیستند و تمام تمرکزتان بر روی کاری است که دارید انجام می‌دهید.

فرار از سندروم تونل کارپال

سندروم تونل کارپال (به انگلیسی Carpal tunnel syndrome) به گیر افتادگی و فشرده شدن عصب در داخل تونل کارپ گفته می‌شود. این سندروم به نام سندروم تایپیست هم معروف شده ‌است. تونل کارپ، گذرگاهی باریک است که توسط استخوا‌ن‌ها و رباط‌های موجود در کف دست، احاطه شده است. فشرده شدن این عصب می‌تواند علائمی شامل بی‌حسی، سوزن سوزن شدن و ضعف در دست و بازو ایجاد نماید. علت اصلی این فشردگی می‌تواند آسیب مچ دست باشد و معمولاً در افرادی که به صورت غیراصولی تایپ را آموخته‌اند ایجاد شود.

فواید تایپ ده‌ انگشتی

اگرچه دارو، ورزش، فیزیوتراپی و ... می‌تواند به بهبود این حالت در دست کمک کند، اما به یاد داشته باشید که تا موقعیت دست شما روی کیبورد اصلاح نشود، درمان آن بی‌فایده خواهد بود. در واقع درمان اول و قطعی آن، تنها اصلاح پوزیشن دست روی کیبورد و آموختن تایپ ده انگشتی است که به حفظ سلامت دستان شما کمک کند.

مواردی که گفته شد را یکبار مرور کنید. به نظرتان ارزش ندارد که یکبار برای همیشه زمان بگذارید و آموزش تایپ ده انگشتی را در برنامه‌هایتان بگنجانید؟ این کار علاوه بر آنکه به حفظ سلامتی شما کمک می‌کند، می‌تواند فرصت‌های شغلی مختلفی را در اختیار شما بگذارد. یاد گرفتن تایپ ده‌انگشتی سخت و طولانی نیست. می‌توانید در مقاله یاد گرفتن تایپ ده‌انگشتی چقدر طول می‌کشد، در این باره بیشتر مطالعه کنید.

کانال تلگرام زوم لایف
ارسال نظر
عکس خوانده نمی‌شود