زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

همه چیز قابل مذاکره است!

از همین امروز، دیدگاه « همه چیز قابل مذاکره است » را در نگرش و رویکر خود نسبت به زندگی و کسب و کار جای دهید. یکی از بزرگترین موانع بر سر راه موفقیت، کامیابی و شادی، انفعالی بودن است. افراد منفعل، تنها وضعیت موجود امور را می پذیرند و از تغییر شرایط، ابراز درماندگی می کنند. اما افراد فعال فرصت ها و امکانات را همه جا رصد می کنند و همواره به دنبال راه هایی برای تغییر شرایط به نفع خود هستند. شما نیز باید همین تدبیر را داشته باشید.

این مطلب ترجمه ای از کتاب مذاکره و موفقیت در کسب و کار (موفقیت، رهبری، فروش، مدیریت موثر و استراتژی کسب و کار منتشر کنیم که در ادامه از Brian Tracy بیشتر خواهیم خواند.

مثل یک مذاکره کننده بیندیشید

حتی اگر شرایط با قیمت ها به صورت کتبی قید شده باشند، باید بدانید به ندرت ثابت هستند. به یاد داشته باشید صرف نظر از این که قیمتی ثابت است یا خیر، همه چیز قابل مذاکره است. ماموریت شما این است که بفهمید کجا و چگونه می توانید معامله ای بهتر از پیشنهاد فعلی بیابید.

وقتی شش هزار سال پیش مردم سومر باستان، داد و ستد و مبادلات تجاری را آغاز کردند، می دانستند که هر قیمتی قابل چانه زنی است. در بازارهای جهان سوم و حتی در مراکز فروش کالاهای دست دوم یا فروشگاه های خانگی که شاید در حوالی محل زندگی همه رایج و محبوب هستند، هر قیمتی خواه برای فروش خواه برای خرید، فقط نقطه ی آغاز برای یک مذاکره کننده خوبی در رسیدن به بهترین قیمت ممکن است.

اما در برخی مناط دنیای مدرن نیز چانه زنی ترغیب نمی شود. افراد بسیاری به ویژه آنهایی که محصول یا خدماتی را در بازار تجاری می فروشند، چانه زدن را رد می کنند. آنها به جای این کار، فهرست قیمت هایشان را چاپ می کنند یا برچسب قیمت را روی کالاهای خود می چسبانند و سپس همان قیمت را طوری به مشتری ارایه می دهند که گویی بهای پیشنهادی انها وحی مُنزل است.

واقعیت این است که قیمت کتبی، هیچ مفهومی ندارد و حقیقتی ثابت نیست. در واقع بهای تعیین شده، حدس و ارزیابی فردی از احتمال میزان پرداخت فردی دیگر است. قیمت تعیین شده از سوی یک فرد می تواند توسط همان شخص یا شخص دیگری تغییر داده شود.

قیمت ها مطلق نیستند

واقعیت این است که همه قیمت گذاری ها اختیاری هستند. کسب و کارها قیمت های خود را بر اساس هزینه ها، سوددهی و وضعیت بازار رقابتی تغیین می کنند. در نتیجه، با تغییر اطلاعات، تمامی قیمت ها نیز اصلاح و تعدیل می شوند. وقتی آگهی حراج یک محصول را جایی دیدید یا خواندید، بدانید این حراج، نشان دهنده ی اشتباه آن شرکت در ارزیابی اولیه ی قیمت است.

باید این نگرش را داشته باشید که صرف نظر از قیمت درخواستی، می توانید معامله را به طریقی به نفع خود پیش ببرید. شاید قادر باشید ان چه می خواهید را سریع تر، ارزان تر و با شرایط بهتر تهیه کنید. باید عادت کنید همواره در جستجو ی فرصت هایی برای بهبود شرایط یا قیمت ها باشید.

قرارداد ها فقط نقطه ی آغاز هستند

وقتی با قرارداد یا توافقنامه ای مواجه می شوید، حق دارید هر عبارت یا بندی را که با آن موافق نیستید حذف یا اصلاح کنید. آگاه باشید هر قراردادی که از سوی فروشنده ( یا شخص دیگری) به شما داده می شود، به نفع فروشنده و از طرف او نوشته شده است. در هر صورت کمتر بندی در قرارداد دیده می شود که منافع شا را در نظر گرفته باشد. هرگز اجازه ندهید ظاهر رسمی و مکتوب قرارداد یا توافقنامه شما را بترساند.

چند سال پیش جایی را برای دفتر جدید در یک ساختمان اداری اجاره کردم. چند سال بعد، مالک ساختمان، کل آن را به یک شرکت املاک و مستغلات فروخت. مالکان جدید با متاجران ملاقت کردند و به آن ها توضیح دادند که همه ی مستاجران باید به دلایل حقوقی، قرارداد جدیدی با صاحب ملک امضا کنند.

آنها به ما گفتند جای هیچ نگرانی نیست و تمام شرایط به جز چند تغییر جزیی کمابیش همانند قرارداد قبلی است. وقتی قرارداد جدید برای امضا به دستمان رسید، متوجه شدیم که ده صفحه به آن اضافه شده است. یکی از دوستانم که کارشناس اجاره ی دفاتر تجاری بود، پس از مرور قرارداد جدید به این نتیجه رسید که روی هم رفته 52 ماده کم و زیاد شده که بدون استثنا مستقیم یا غیر مستقیم به ضرر کسب و کار ماست.

واکنش ما ساده بود. قرارداد جدید را بازخوانی و آن 52 ماده را حذف کردیم و به این ترتیب قرارداد، اصلاح و بازنویسی شد، سپس اجاره نامه ی کثیف و علامت گذاری شده را به مالکان برگرداندید. چند روز بعد، آن ها با قرارداد تمیز و جدید پیش ما آمدند. در اجاره نامه ی جدید، تمام 52 اصلاح مورد نظر ما انجام شده بود.

نتیجه ی اخلاقی این داستان: هرگز اجازه ندهید شرایط یا بندهای توافقنامه ی خرید و فروش شما را بترساند. آن چه دیگری می گوید، ارزیابی می کنید یا به شکل قرارداد می نویسد، مهم نیست. مهم این است که همه چیز قابل مذاکره است. یک توافقنامه فقط گام اول این فرایند است.

کانال تلگرام زوم لایف
ارسال نظر
عکس خوانده نمی شود
تعداد نظرات (1)
  1. کوتاه و مفید در 29 مرداد 1397 - 11:59
    مطلب بسیار خوب و کوتاه و مختصر و مفید بود
    پاسخ