چگونه سخنران خوبی باشیم؟ (14 مهارت برای اینکه یک سخنران عالی باشید)

چگونه سخنران خوبی باشیم؟ چطور یک سخنرانی خوب و تاثیرگذار داشته باشیم؟ چه مهارتهایی را برای سخنرانی خوب باید مد نظر داشته باشیم؟ چگونه یک سخنران حرفه ای شویم؟ ویژگیهای سخنران خوب چیست؟ اگر میخواهید یک سخنران حرفهای باشید، در ادامه با زوم لایف همراه شوید.
حتماً در زندگی هر شخص حداقل یکبار پیش میآید که در موقعیت سخنرانی جلو گروهی از افراد قرار بگیرد. اضطراب و ترس در قبل و حین سخنرانی امری طبیعی است اما استرس و اضطراب زیاد روی سخنرانی شما تأثیر منفی میگذارد و ممکن است بخشی از مطالبتان را فراموش کنید. حرکات سخنران حین سخنرانی هم بسیار با اهمیت است و باید شنوندگان را تحت تأثیر قرار دهد.
چگونه تبدیل به یک سخنران خوب و حرفهای شویم؟
هر یک از ما میتوانیم سخنران خوب و حرفهای باشیم و طوری در جمع صحبت کنیم که بتوانیم دیگران را متقاعد و مسحور صحبتهای خودمان کنیم. خبر خوب این است که سخنرانی یک مهارت قابل یادگیری است. به همین دلیل، با استفاده از استراتژیهایی که در ادامه میآید، میتوانید به یک سخنران و ارائهدهندهی بهتر تبدیل شوید.
نکات زیر میتواند به شما کمک کند به یک سخنران عالی تبدیل شوید:
1. برنامهریزی داشته باشید
برنامهریزی به شما کمک میکند تا اعتماد به نفس و تسلط بیشتری داشته باشید. این نکته در مواجهه با پرسشی غیرمنتظره و جلسات پرسش و پاسخ یا ارتباطات لحظهی آخر بسیار مهم است.
به یاد داشته باشید که گاهی سخنرانی شما، از قبل برنامهریزی نشده است. میتوانید با داشتن ایدهها و سخنرانیهای کوتاهِ از پیش آماده، سخنرانیهای فی البداهه خوبی داشته باشید. این کار به شما کمک میکند تا فهم خوب و جامعی از آنچه در شرکت و صنعتتان میگذرد، داشته باشید.
2. قبل از سخنرانی تمرین کنید
یکی از بهترین و مهمترین تمرینات فن بیان و بهبود صدا این است که صدای خودمان را ضبط کنیم و گوش کنیم. هربار که صدای خودمان را گوش میکنیم باید به نوع بیان کلمات، لحن و تن صدای خود توجه کنیم. این تمرین را باید بارها و بارها انجام دهیم.
3. اعتماد به نفس داشته باشید
هیچکس دوست ندارد به کسی که عصبی است یا به نظر میرسد به چیزی که میخواهد بگوید باور ندارد گوش دهد.
4. نفس بکشید
نفس کشیدن خیلی مهم است و اگر به اندازه کافی نفس نکشید، سرعتتان بالا رفته و حتی ممکن است از هوش بروید.
قبل از شروع سخنرانی نفس عمیقی کشیده، بعد شروع به صحبت کنید، داد نزنید، کلماتتان را مثل یک مسلسل شلیک نکنید. در عوض آنها را مثل یک منجنیق به آرامی به سمت مخاطبان پرتاب کنید.
5. واضح صحبت کنید
وقتی که شما آرام صحبت میکنید قدرت صدای شما بسیار بیشتر خواهد بود و این فرصت را به مخاطبین خود میدهید که صحبتهای شما را کاملاً هضم کنند و متوجه آن شوند. سخنرانان قدرتمند شمرده و واضح و مطمئن صحبت میکنند.
6. ارتباط چشمی داشته باشید
ارتباط چشمی، همان نگاه مستمر شما بر مخاطبینتان است. یک ارتباط چشمی خوب کمک میکند تا مخاطب احساس آرامش بیشتری کند و در تواناییهایی کلامی شما نیز اعتماد به وجود میآورد.
7. به زبان بدن دقت کنید
اگر از زبان بدن خود آگاه نیستید، بدانید که به مخاطبتان نشانههایی ثابت و دقیق در مورد وضعیت درونیتان میدهد. اگر عصبی باشید یا به آنچه میگویید اعتقاد نداشته باشید، مخاطب خیلی زود خواهد فهمید.
در طول سخنرانی سعی کنید که صاف بایستید، نفسهای عمیق بکشید، به چشم افراد نگاه کنید و لبخند زدن را از یاد نبرید. به یک پا تکیه ندهید یا از ژستهایی که به نظر غیرطبیعی میرسند استفاده نکنید.
8. مثبتاندیش باشید
مثبت اندیشی تفاوتی بزرگ در موفقیت ارتباطات شما ایجاد میکند، چون به شما کمک میکند تا بیشتر احساس اعتماد به نفس داشته باشید.
9. شوخطبع باشید
اگر در سخنرانی خود کمی شوخی به خرج دهید، مخاطب پی میبرد که شما نیز انسانید و در عمل نیز یادگیری انسان هنگام انبساط خاطر بیشتر است. البته غرض از شوخی این نیست که نقش یک کمدین را بازی کنید. بلکه به این وسیله باید فضایی آرام را به وجود بیاورید و با مخاطب خود مزاح کنید.
توجه داشته باشید که شوخیها را نسبت به جمعی که در آن هستید برنامهریزی کنید. از شوخیهای بیحد و ممتد بپرهیزید زیرا ممکن است شما و مخاطبینتان را از مسیر اصلی سخنرانی دور کند.
10. زمان سخنرانی را مدیریت کنید
از رایجترین مشکلات سخنرانها این است که زمان را رعایت نکرده و موجب میشوند رئیس جلسه چند بار به آنها تذکر دهد. مدیریت کردن زمان سخنرانی و یا زودتر تمام کردن کار بسیار سختی است که فقط میتوان با تمرین و تکرار به این مهارت دست پیدا کرد.
11. مضطرب نباشید
بسیاری از افراد، صحبت با مخاطب را بزرگترین ترس خود میدانند و اغلب ترس از شکست ریشهی این ترس است. سخرانی میتواند شما را به سوی واکنش «مبارزه یا فرار» هدایت کند: آدرنالین در خونتان جریان پیدا میکند، ضربان قلبتان بالا میرود، عرق میکنید و نفسهایتان تند و سطحی میشود.
هیچگاه تصور نکنید اضطراب و ترس در لحظه سخنرانی تنها مختص به شما است. حتی حرفهای ترین و متخصصترین سخنرانان هم در اوایل کار خود با ترسهای بسیار کشندهای رو به رو بوده اند و دست و پای خود را گم می کرده اند. برای مثال؛
مارک تواین در خاطرات خود میگوید:
برای اولین سخنرانی خود احساس کرده است دهانش پر پنبه شده و قلبش به چنان تپشی افتاده که میترسیده از سینهاش بیرون بزند!
12. در مورد موضوع سخنرانی خود اطلاعات کسب کنید
هر کسی قبل از شروع صحبت، در مورد موضوع مورد بحث نیازمند اطلاعات مرتبط است. در غیر این صورت دچار تشویش و اضطراب خواهد شد. پس همواره برای سخنرانی و موضوعی که قرار است راجب به آن در سخنرانی صحبت کنید مسلط باشید.
13. در مکان مناسب بایستید
مطمئن شوید تمام حاضران، علاوه بر اینکه صدای شمارا میشنوند، شمارا میبینند. خودتان را پشت برگهها یا وسایل دیگر پنهان نکنید. این خیلی مهم است که هر شنونده احساس کند که شما فقط در حال صحبت کردن با او هستید بنابراین بهکل اتاق نگاه کنید و سعی کنید که با شنوندگان ارتباط چشمی داشته باشید.
14. مسائل را شخصی نکنید
یک سخنران بزرگ باید سرسخت باشد چرا که هرچقدر کارتان را بهتر انجام دهید افراد بیشتری از شما بدشان میآید! شما برای تبدیل شدن به یک سخنران عالی باید سرسخت باشید و مسائل را شخصی نکنید در اینصورت است که میتوانید با قدرت ادامه دهید.
حرف پایانی
به خاطر داشته باشید که شنونده تنها یک فرصت برای فهمیدن مطلبی که شما در حال گفتن هستید دارد پس شما باید از تمام توانایی خود استفاده کنید تا درک آن مطلب برای شنونده آسان باشد تا بتواند مطالب بعدی را نیز دنبال نماید.
