زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

بهترین فیلم های معمایی و رازآلود 2022 + قدیمی

بهترین فیلم های معمایی و رازآلود 2022 + قدیمی

بهترین فیلم های معمایی و رازآلود 2022 + قدیمی

فیلم با ژانر معمایی، رازآلود و پلیسی چی ببینیم؟ اگر اهل دیدن فیلم های جنایی، رازآلود یا پلیسی هستید و دنبال یک فیلم عالی و خوش ساخت می‌گردید، در ادامه بهترین فیلم های معمایی 2022 و قدیمی را معرفی کردیم.

فیلم‌های معمایی در قالب‌های مختلفی ساخته می‌شوند، خواه به صورت یک فیلمنامه‌ درام بر اساس اسرار پنهان کلیسای کاتولیک یا یک فیلم کمدی که سعی دارد داستان گم شدن یک دختر نوجوان را بازگو کند. اما صرف‌ نظر از تفاوت بین فیلم های معمایی، تماشای بهترین آن‌ها همیشه سرگرم‌ کننده است و یک پایان‌ بندی رضایت‌‌بخش و شوکه‌ کننده دارند.

در این مطلب از سایت زوم لایف لیست بهترین فیلم های معمایی جدید و قدیمی را معرفی کردیم.

بهترین فیلم های معمایی 2022

فیلم Death on the Nile

7. فیلم Death on the Nile (مرگ بر روی نیل)

  • سال ساخت: 2022
  • امتیاز: 3 از 114 هزار

مرگ بر روی نیل، یک فیلم جنایی به کارگردانی کنت برانا و نوشته مایکل گرین است. این فیلم براساس رمان مرگ بر روی نیل نوشته آگاتا کریستی در سال ۱۹۳۷ ساخته شده‌است. در این فیلم هرکول پوآرو در سفری که به نیل انجام داده است باید روی قتل زنی جوان تحقیقاتی انجام دهد.

فیلم The Weekend Away

6. فیلم The Weekend Away (آخر هفته دور)

  • سال ساخت: 2022
  • امتیاز: 6 از 21 هزار

دو دوست صمیمی، کیت و بث که بر شکست‌های شخصی غلبه کرده‌اند و مهم نیست که زندگی چه چیزی به سرشان می‌زند، همیشه منتظر راه سالانه آخر هفته خود هستند. امسال آنها در سفری به کرواسی هستند و همه چیز عالی است تا زمانی که بث از خواب بیدار شود و کیت را گم شده بیابد. تنها با خاطره‌ای مبهم از شب قبل و کمک نکردن پلیس، جستجوی دیوانه وار او اسرار ویرانگر را در نزدیکی خانه کشف می‌کند.

فیلم معمایی Deep Water

5. فیلم Deep Water (آب عمیق)

  • سال ساخت: 2022
  • امتیاز: 4 از 37 هزار

این فیلم رازآلود و هیجانی، داستان زندگی یک زوج به ظاهر خوشبخت و جذاب را به تصویر می‌کشد.

فیلم معمایی Gold

4. فیلم Gold (طلا)

  • سال ساخت: 2022
  • امتیاز: 4 از 6 هزار

داستان دو غریبه را روایت می‌کند که هنگام سفر در بیابان تصادفاً با بزرگ‌ترین قطعه طلایی مواجه می‌شوند که تابه‌حال پیدا شده است. آن‌ها مخفیانه برای حفاظت از این گنج و حفر زمین نقشه می‌کشند و به همین خاطر یکی از آن‌ها باید برای تأمین تجهیزات لازم محل را ترک کند.

فیلم معمایی Brazen

3. فیلم Brazen (گستاخ)

  • سال ساخت: 2022
  • امتیاز: 4.1 از 11 هزار

در فیلم گستاخ زندگی دوگانه خواهر گریس بعد از مرگ‌اش به عنوان یک استریمر مخفی فاش می‌شود. گریس هشدارهای کارآگاهی که سعی دارد کمکش کند را نادیده می‌گیرد و درگیر ماجراهای عجیب و غریبی می‌شود.

فیلم معمایی X ایکس

2. فیلم X (ایکس)

  • سال ساخت: 2022
  • امتیاز: 6 از 44 هزار

ایکس یک فیلم اسلشر آمریکایی است. خلاصه داستان این فیلم یک بازیگر و گروهی را دنبال می‌کند که برای ساختن یک فیلم بزرگسالان در ملک یک زوج مسن در روستایی در تگزاس گرد هم می‌آیند، اما توسط یک قاتل تهدید می‌شوند.

فیلم معمایی The Twin

1. فیلم The Twin (دوقلو)

  • سال ساخت: 2022
  • امتیاز: 1 از 2 هزار

در فیلم دوقلو، راشل و آنتونی پس از حادثه‌ای دردناک که جان یکی از دفرزندان دوقلویشان را گرفت، به همراه پسر بازمانده خود به نقطه‌ای دور افتاده در کشور فنلاند نقل مکان می‌کنند. اما زمانی که راشل متوجه حقیقتی عذاب‌آور درباره پسرش می‌شود، باید با نیروهایی شرور که می‌خواهند پسرش را تحت کنترل خود درآورند، مقابله کند.

بهترین فیلم های معمایی قدیمی

فیلم معمایی Get Out

14. فیلم Get Out (برو بیرون)

  • سال ساخت: 2017
  • امتیاز: 7.7 از 564 هزار

داستان این فیلم درباره کریس واشینگتن، عکاس سیاه‌پوستی است که خودش را برای ملاقات با خانواده دوست دختر سفیدپوستش، رز آرمیتیج آماده می‌کند. در خانه خانواده رز در حومه بالا ایالت نیویورک، برادر رز، جرمی، پدرش دین (جراح مغز و اعصاب) و مادرش میسی (هیپنوتیزم درمانگر) حرف‌های بدی دربارهٔ سیاه پوستان می‌زنند. کریس شاهد رفتار عجیب پیش خدمتت سیاه‌پوست خانه، جورجینا، و سرایدر آنجا، والتر، نیز هست

فیلم The Green Mile (مسیر سبز)

.

13. فیلم The Green Mile (مسیر سبز)

  • سال ساخت: 1999
  • امتیاز: 6 از 1.3 میلیون

داستان فیلم در یک زندان در آمریکا می‌گذرد و دربارهٔ پل اجکام (تام هنکس) است که به علت کهولت سن در خانه سالمندان است، او پس از دیدن صحنهٔ رقص فیلمی به گریه می‌افتد و پس از این اتفاق او به بیان بخشی از خاطرات خود برای دوستش الین در زمان خدمت در گروه اعدام زندان می‌پردازد. اجکام در سال ۱۹۳۵ در زندان مسئول گروه اعدام کنندگان بوده و در آنجا با یک سیاهپوست درشت اندام و خوش قلب به نام جان کافی (مایکل کلارک دانکن) آشنا می‌شود که قدرتی خارق‌العاده دارد و به واسطه آن اجکام را از درد و بیماری رها می‌کند. این زندانی متهم به قتل فجیع دو دختر بچه بود، پل به تدریج دریافت که جان نه تنها سنگدل نبوده بلکه از نیرویی عجیب و شفابخش نیز سرشار بوده‌است.

فیلم Knives Out (چاقوکشی)

12. فیلم Knives Out (چاقوکشی)

  • سال ساخت: 2019
  • امتیاز: 7.9 از 593 هزار

فیلم چاقوکشی، داستان اعضای یک خانواده عجیب را دنبال می‌کند که بعد از قتل وحشیانه پدر خود در یک خانه جمع شده و یک کارآگاه پلیس سعی در حل معما دارد.

فیلم Blade Runner 2049 (بلید رانر 2049)

11. فیلم Blade Runner 2049 (بلید رانر 2049)

  • سال ساخت: 2017
  • امتیاز: 8 از 544 هزار

در ۲۰۴۹، یک آدم مصنوعی به نام کِی که برای اداره پلیس لس‌آنجلس به عنوان یک بلید رانر کار می‌کند و مأموریت دارد آدم مصنوعی‌های قدیمی و رده خارج را بازنشسته کند یعنی آنها را بکشد، اتفاقی جعبه حاوی استخوان‌هایی را در زیر یک درخت خشک شده و مرده پیدا می‌کند که در آزمایشگاه معلوم می‌شود متعلق به راشل/ریچل است که ۳۰ سال قبل در ۲۰۱۹، از دکارد حامله شده بود و یک بچه از او به دنیا آورد و در حین زایمان مرد ، ....

فیلم معمایی The Da Vinci Code

10. فیلم The Da Vinci Code (کد داوینچی)

  • سال ساخت: 2006
  • امتیاز: 22 از 15 هزار

این فیلم، داستان رابرت لانگدان، عضوی از دانشکده‌ی هاروارد را دنبال می‌کند که ابتدا مشکوک به قتل سرپرست هنری موزه لوور می‌شود. بخشی از موفقیت این فیلم همانند خود کتابی که داستان فیلم از آن گرفته شده، به خاطر جر و بحث به وجود آمده پیرامون داستانش است. این فیلم به خاطر واقعیت مطرح شده در آن مبنی بر ازدواج عیسی مسیح با مریم مجدلیه مورد نکوهش کلیسای کاتولیک قرار گرفت.

فیلم رازآلود Angels & Demons

9. فیلم Angels & Demons (فرشتگان و شیاطین)

  • سال ساخت: 2009
  • امتیاز: 22 از 15 هزار

فیلم فرشتگان و شیاطین، یک فیلم معمایی خوب و دنباله‌ی مستقیم کد داوینچی است و بار دیگر، مورد مخالفت کلیسای کاتولیک قرار گرفته است. با این وجود، به اندازه‌ی فیلم قبلی باعث اختلاف نظر و مشاجره نشد. فرشتگان و شیاطین عموماً به عنوان یک توالی قدرتمندتر از فیلم اول در نظر گرفته می‌شود.

این فیلم در مقایسه با کد داوینچی، آزادی بیشتری نسبت به منبع اصلی دارد و این آزادی در جهت بهتر شدن فیلم است به طوری که فیلم فرشتگان و شیاطین دارای روایت خطی‌‌تر و سریع‌ تری است. دنباله‌ی دیگری نیز با عنوان دوزخ وجود دارد که سال‌ها بعد اکران شد. سری فیلم‌های لانگدان هنوز به پایان نرسیده است چراکه پیش درآمد کد داوینچی در حال ساخت است.

فیلم جنایی Young Sherlock Holmes

8. فیلم Young Sherlock Holmes (شرلوک هلمز جوان)

  • سال ساخت: 1985
  • امتیاز: 22 از 15 هزار

شرلوک هلمز جوان به نوعی یک داستان اورجینال است که ماجراجویی هلمز و واتسون وقتی برای اولین بار همدیگر را در مدرسه‌ی شبانه‌روزی ملاقات می‌کنند را دنبال می‌نماید. و از همان ابتدا، آن‌ها شروع به حل پرونده‌ها با هم می‌کنند؛ اگرچه، بیشتر PG است تا یک اقتباس از سری فیلم‌های شرلوک هلمز.

دیدن این کاراکترها در سنین جوانی بسیار سرگرم‌کننده است و در حالی که شبیه به یک فیلم معمایی خانوادگی یک بار مصرف می‌رسد اما تماشای آن خالی از لطف نیست. اگر فیلم موفق‌تر بود، احتمالاً یک مجموعه‌ی کامل از فیلم‌های شرلوک هلمز جوان ساخته می‌شد اما متاسفانه در گیشه موفقیت چندان زیادی به دست نیاورد.

فیلم معمایی The Nice Guys

7. فیلم The Nice Guys (مردان خوب)

  • سال ساخت: 2016
  • امتیاز: 22 از 15 هزار

در فیلم مردان خوب، جکسون و هالند دو کاراگاه رقیب هستند که هر بار به هم می‌رسند، شاخ به شاخ می‌شوند. با این وجود، این زوج عجیب یاد می‌گیرند تا برای حل پرونده‌ها با هم همکاری کنند و اگرچه، این یک فیلم معمایی در مورد ناپدید شدن یک دختر نوجوان است اما آن را نمی‌توان یک فیلم معمایی کامل دانست.

کل فیلم در مورد رابطه و رشد شخصیتی جکسون و هالند است در حالی که این دو شخصیت، شوخی‌ها و رفاقتشان تمام چیزی است که فیلم را در کنار هم نگه می‌دارد. بسیاری از طرفداران حتی معتقدند که مردان خوب باید دنباله داشته باشد و صحنه‌ی پایانی یک پس‌درآمد کامل است اما متاسفانه به نظر می‌رسد که هرگز چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.

فیلم رازآلود Sympathy For Mr. Vengeance

6. فیلم Sympathy For Mr. Vengeance (همدردی با آقای انتقام)

  • سال ساخت: 2002
  • امتیاز: 22 از 15 هزار

اگرچه، کارگردان پارک چان-ووک بیشتر برای فیلم ترسناک و معمایی اولدبوی شهرت دارد، اکثر افراد نمی‌دانند که این شاهکار، دومین فیلم از این سه‌گانه است. اولین فیلم از این سه‌گانه، همدردی با آقای انتقام نام دارد و اگرچه، به اندازه‌ی فیلم اولدبوی ظریف و هوشمندانه ساخته نشده است اما آقای انتقام سنگدل‌تر، روانی‌تر و عجیب‌تر است.

ممکن است فیلم کمی بیش از اندازه بر روی صحنه‌های شوکه‌کننده‌ی خود حساب باز کرده باشد اما در حالی که ریو، کارگر ناشنوای کارخانه، دختری را به منظور گرفتن خون‌بها از پدر ثروتمندش گروگان گرفته است، مخاطبان به این فکر فرو می‌روند که واقعاً ماجرا از چه قرار است.

بانوی انتقام، آخرین فیلم از سه‌گانه‌ی همدردی با آقای انتقام و اولدبوی است، و در جهانی که سینما دوستان همیشه در مورد بهترین سه‌گانه تاریخ سینما بحث می‌کنند، سه‌گانه انتقام نامنصفانه نادیده گرفته شده است.

فیلم رازآلود Lady Vengeance

3. فیلم Lady Vengeance (بانوی انتقام)

  • سال ساخت: 2005
  • امتیاز: 22 از 15 هزار

فیلم داستان لی گیوم-جا را دنبال می‌کند، دختری که به طور اشتباه برای قتلی که مرتکب نشده است، به زندان می‌افتد و سعی می‌کند تا قاتل واقعی را پیدا کند و از او انتقام بگیرد. هر سه فیلم از کیفیت بالایی برخوردار هستند؛ اگرچه اولدبوی، جواهر تاج این سه‌گانه محسوب می‌شود اما تماشای بانوی انتقام نیز خالی از لطف نیست.

فیلم معمایی Gone Girl

4. فیلم Gone Girl (دختر گمشده)

  • سال ساخت: 2014
  • امتیاز: 22 از 15 هزار

به سختی می‌توان دختر گمشده را برجسته‌ترین فیلم در فیلموگرافی کارگردان، دیوید فینچر دانست زیرا هر فیلمی که فینچر می‌سازد، بهتر از قبلی است. اما فیلم دختر گمشده هم نظر مخاطبان و هم نظر منتقدان را به خود جلب کرده است. در این فیلم، نیک اولین کسی است که به ناپدید شدن همسرش شک می‌کند و شرایط زندگیش وقتی بدتر می‌شود که نمی‌تواند اتفاقات عجیب و غریبی که در اطرافش رخ می‌دهند را توضیح دهد.

یکی از نکات فوق‌العاده‌ی فیلم، گروه بازیگری است؛ تایلر پری در نقش وکیل مدافع بازی می‌کند و شخصیت نیل پاتریک هریس نیز نسخه‌ی عجیب و ترسناک شخصیتی است که در سریال آشنایی با مادر، بارنی بازی کرده است. دختر گمشده یکی از بهترین فیلم های معمایی اقتباس شده از کتاب است که کاملاً منطقی می‌باشد زیرا نویسنده رمان، گیلین فلین نیز داستان خود را اقتباس کرده است.

فیلم جنایی Prisoners

3. فیلم Prisoners (زندانیان)

  • سال ساخت: 2013
  • امتیاز: 22 از 15 هزار

زندانیان یک فیلم معمایی دلهره‌ آور است در حالی که داستان کلر داور در تلاش برای پیدا کردن فرزندش که به گروگان گرفته شده است را دنبال می‌کند. از داور در حال شکنجه دادن کسی که فکر می‌کند فرزندش را دزدی است، گرفته تا کارگاه لوکی که در پایان فیلم آن صدای مشکوک را می‌شنود، صحنه‌های دلهره‌آور بسیار زیادی در فیلم وجود دارند که نفس مخاطب را در سینه حبس می‌کنند.

همه چیز در مورد این فیلم عالی است اما نقش‌آفرینی‌هاست که آن را تبدیل به یکی از بهترین فیلم های معمایی تاریخ سینما می‌کند. با این وجود، این فیلم می‌توانست کاملاً متفاوت باشد چراکه هیو جکمن یکبار از این فیلم کناره‌گیری کرد اما خدا را شکر که دوباره برگشت زیرا این فیلم بدون او به چنین موفقیتی دست پیدا نمی‌کرد.

فیلم جنایی Fargo

2. فیلم Fargo (فارگو)

  • سال ساخت: 1996
  • امتیاز: 22 از 15 هزار

اگرچه هر سینما دوستی در مورد فیلم‌های برادران کوئن، فهرست کاملاً متفاوتی دارد اما فارگو از جمله فیلم‌هایی است که بیشتر از باقی بدان اشاره می‌شود.

این فیلم، داستان رئیس پلیس مارژ را دنبال می‌کند که در حال بررسی قتل اتفاق افتاده کنار جاده است و به غیر قابل تصورترین سناریوها می‌رسد. این فیلم، ترکیب عجیبی از کمدی که غالباً به گویش بامزه‌ی مینسوتایی کاراکترها برمی‌گردد، و جنایت است چراکه برخی از منزجرکننده‌ترین قاتلان در سینما را به طور خلاقانه‌ای به تصویر می‌کشد. فارگو امسال 25 ساله می‌شود اما علیرغم سنش، فیلم بی‌پایان است.

فیلم جنایی Memories Of Murder

1. فیلم Memories Of Murder (خاطرات قاتل)

  • سال ساخت: 2003
  • امتیاز: 22 از 15 هزار

بعد از کارگردانی فیلم برنده‌ی اسکار انگل و برف‌شکن، یکی از بهترین فیلم‌های اکشن ده سال گذشته، بسیاری بونگ جون-هو را به عنوان یکی از بهترین کارگردانان حال حاضر سینمای جهان می‌دانند. با این وجود، او مخاطبان خود را خیلی قبل‌تر از این دو فیلم تحت تاثیر قرار داده است.

در واقع، فیلم 2003 او با عنوان خاطرات قاتل اغلب به عنوان بهترین فیلم جنایی تاریخ سینما در نظر گرفته می‌شود. این فیلم، بیست سال پیش اکران شد و بسیاری از منتقدان و طرفداران معتقدند که هیچ فیلم معمایی دیگر، خارجی یا غیره، حتی به نبوغ این فیلم نزدیک هم نشده است.

حرف پایانی

امیدواریم با دیدن این فیلم‌های معمایی و رازآلود لحظات خوشی را سپری کنید. اگر فیلم دیگری در همین ژانر میشناسید لطفاً در بخش نظرات معرفی کنید.

کانال تلگرام زوم لایف

شعار ما در مجله اینترنتی زوم لایف، کمک به زندگی بهتر با ارائه محتوای مفید درباره سلامتی است. برای این منظور از منابع معتبر خارجی که در حوزه سلامت و سبک زندگی است فعال هستند برای تولید محتوا و ارائه آن به شما کاربران محترم استفاده می‌کنیم.

ارسال نظر
عکس خوانده نمی‌شود
تعداد نظرات (3)
  1. معصوم در 24 خرداد 1402 اسپویل
    فیلم تیمارستان استون هرست، فیلم جزیره شاطر
    پاسخ
  2. Dexter در 19 خرداد 1402 اسپویل
    لیست جالبی بود و بعضی از فیلمای خوب معمایی و رازآلود رو نام بردین
    توی برترین های 2022 به نظرم مرگ بر روی نیل نسبت به بقیه جذاب تر بود.
    برو بیرون هم فیلم جذابی هست و خیلی لذت بردم.
    مسیر سبز هم از بهترین فیلم های عمرم هست.
    کالکشن بلید رانر هم جذابیت خاص خودشو داره که بلید رانر: ۲۰۴۹ به نظرم این سری رو به دلیل بازی گاسلینگ جذاب تر کرد.
    چاقوکشی هم فیلم جذابی بود اما قسمت دوم این سری اصلا به جذابیت قسمت اول نشد.
    دختر گمشده هم از فیلم های جذاب دیوید فینچر است.
    فارگو هم فیلم فوق العاده ای از برادران کوئن است که درمورد یک حادثه واقعی است.
    زندانی ها هم لحظه به لحظه اش جذاب است و شما را مشغول تماشای یک معمای جالب و جذاب میکند.
    خاطرات قتل هم یک فیلم جذاب است که ارزش دیدن را دارد.
    پاسخ
  3. پارسا در 11 اسفند 1401 اسپویل
    Memento
    Inception
    کلا با سلطان نولان قهریا
    پاسخ