زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

معرفی انواع نوار بهداشتی

معرفی انواع نوار بهداشتی

معرفی انواع نوار بهداشتی

پریود یا عادت ماهانه، یک وضعیت فیزیولوژیک در زنان است که از آغاز سن بلوغ تا میانسالی و پیش از شروع سن یائسگی، با دوره‌های چند روزه خونریزی، خود را نشان می‌دهد. یکی از موارد در بهداشت قاعدگی استفاده از نوار بهداشتی مناسب است، چرا که نوار بهداشتی در ابعاد مختلف و بسته به مقدار خونریزی استفاده میشود.

رعایت چند نکته در این بازه زمانی مهم است یکی از همین نکات، استفاده از پد یا نوار بهداشتی است. نوار بهداشتی، کالایی بسیار حساس است و باید با دقت زیادی نسبت به خرید این محصول اقدام کنید. علاوه بر این موضوع، توجه به برند تولید کننده پد بهداشتی نیز، بسیار حائز اهمیت است.

عناوینی که در ادامه می‌خوانید:

نوار بهداشتی چیست؟

نواربهداشتی دستمال یا پد پنبه ایی است که بانوان در زمان قاعدگی برای جذب خون قاعدگی استفاده می شود. نواربهداشتی دو رو دارد که یک طرف آن چسب ناک میباشد و طرف دیگر روکشی پنبه مانند دارد. طرف چسب دار به لباس زیر چسبیده و مانع از جابجایی نواربهداشتی می شود.

انواع نوار بهداشتی

نواربهداشتی ها به چند دسته مختلف تقسیم بندی می شوند:

  • نواربهداشتی با رویه کتان

این نوع پدها به خاطر رویه کتانی که دارند برای پوست های حساس بسیار مناسب می باشند.

  • نواربهداشتی با رویه مشبک

نواربهداشتی مشبک به نواربهداشتی شبانه نیز معروف می باشد. این نوع پد به خاطر جذب بالایی که دارد بسیار مورد توجه بانوان می باشد. بخصوص برای خانم هایی که به تازگی فارغ شده اند بهترین گزینه می باشد.

  • نواربهداشتی معطر

نوار بهداشتی حاوی اسانس که برای گرفتن بوی بد ناشی از قاعدگی استفاده میشود.

  • نوار بهداشتی قابل شستشو

پدهای نخی یا پارچه ایی می باشند که تنها برای یک دوره قابل استفاده نیستند و شما می توانید دراز مدت از آن ها استفاده کنید. این پدها شبیه به نواربهداشتی هستند.

نوار بهداشتی قابل شستشو

  • نواربهداشتی روزانه

این نوع پدهای روزانه بیشتر برای زمانی است که اواخر قاعدگی است و همچنین برای ترشحات روزانه کاربرد دارد. پد روزانه به قدری نازک و ظریف هستند که در لباس زیر احساس نمی کنید.

  • نوار بهداشتی مسافرتی

زنان می‌دانند که نواربهداشتی مسافرتی یکی از بهترین ابداعات تاریخ بشر است. این نواربهداشتی‌ها، آن‌قدر کم‌حجم و سبک هستند که حتی در جیب شلوار هم جا می‌شوند. از آن‌ها می‌توانید در مسافرت، محل کار، دانشگاه و حتی خانه هم استفاده کنید.

  • تامپون

اگر شناگر هستید یا اهل ورزشید اما با نواربهداشتی احساس راحتی نمی‌کنید، تامپون تهیه کنید. تامپون، نوعی نواربهداشتی است که داخل واژن قرار می‌گیرد و مانع از نشت خون می‌شود. تامپون‌ها اغلب ضد حساسیت هستند و قدرت جذب بالایی دارند. اما برخلاف نواربهداشتی‌های معمولی ‌می‌توانید هر ۸ ساعت یکبار آن‌ها را تعویض کنید.

اما از دیگر محصولات بهداشت دوره قاعدگی :

  • کاپ

کاپ قاعدگی یک فنجان انعطاف‌پذیر است که در زمان قاعدگی خون درون واژن را جمع می‌کند تا شما آن را در اولین فرصت تخلیه کنید. این محصول برخلاف تامپون یا نوار بهداشتی جریان قاعدگی شما را جذب نمی‌کند، بلکه آن را درون خود جمع می‌کند. اکثر کاپ‌های قاعدگی از سیلیکون یا لاستیک ساخته شده‌اند. اگر به لاتکس حساس هستید، برای جلوگیری از هر گونه مشکلی، باید کاپ سیلیکونی بخرید.یکی از برندهای با کیفیت کاپ قاعدگی موجود در بازار ایران لیوافارما می باشد که میتوانید به صورت آنلاین از سایت معتبر دکتر مهندس تهیه بفرمایید.

نکات مهم در انتخاب نوار بهداشتی

نکات مهم در انتخاب نوار بهداشتی

در بازار ایران، تنوع قابل توجهی از برندهای تولید کننده انواع نوار و پد بهداشتی وجود دارد و لازم است تا پیش از خرید نوار بهداشتی، نکاتی را در نظر بگیرید. مهمترین موارد در بین این نکات عبارتند از:

  • قدرت جذب نوار را در نظر بگیرید

یکی از ویژگی‌های بسیار مهم یک پد بهداشتی مرغوب، قدرت جذب بالای آن است. این قدرت، باید در حدی باشد که خون را به خوبی در بافت خود جذب کند و به سطح نوار برنگردد. اگر پس از استفاده از نوار، احساس خیسی داشتید و خون روی سطح نوار، روشن بود، پد مورد نظر، فاقد کیفیت لازم است.

  • مشبک یا پنبه‌ای؟

اگر از آن دسته افرادی هستید که پوست حساسی ندارید، نوارهای مشبک، انتخاب مناسبی برای شما هستند زیرا از قدرت جذب بالاتری نسبت به نوع پنبه‌ای برخوردارند؛ اما اگر با استفاده از نوار بهداشتی مشبک، دچار علائمی مانند خارش، قرمزی، جوش و… می‌شوید، بهتر است صرفا از نمونه‌های پنبه‌ای استفاده کنید.

  • قابلیت تهویه

ناحیه تناسلی در بانوان، یکی از حساس ترین بخش‌های بدن است که در طی مدت عادت ماهانه، می‌تواند مستعد ابتلا به انواع عفونت‌ها باشد. برای پیشگیری از بروز چنین وضعیتی، استفاده از نوارهایی که تهویه مناسبی دارند، بسیار ضروری است.

  • ابعاد و ضخامت نوار

نوارهای ضخیم و بلندتر، معمولا برای افرادی که خونریزی شدیدتری دارند یا می‌خواهند از یک نوار در طول شب استفاده کنند، گزینه بسیار مناسب تری در مقایسه با نوارهای نازک یا کوتاه تر هستند.

  • بالدار یا بدون بال بودن نوار

پدهای بهداشتی بالدار، معمولا پس از استفاده و با راه رفتن، خوابیدن یا حتی ورزش کردن، به راحتی جابجا نمی‌شوند. اگرچه، برخی از افراد با نمونه‌های بدون بال این محصول، حس بهتری دارند اما از نظر نوع عملکرد، نوارهای بهداشتی بالدار، بهتر هستند.

  • معطر یا غیر معطر بودن نوار بهداشتی

در برخی از برندها، انواع معطر پدهای بهداشتی نیز تولید می‌شود. استفاده از این پدها، اگرچه به دلیل بوی خوشایندی که دارند، می‌تواند تا حد زیادی بوی ناشی از عادت ماهانه را از بدن شما دور کند، اما از طرفی، ترکیبات به کار رفته در این نوارها نیز، می‌تواند باعث بروز حساسیت در بدن شما شود. از این رو، استفاده از این مدل از پدهای بهداشتی، چندان توصیه نمی‌شود.

  • از برندهای معتبر خریداری کنید

نوار بهداشتی، یکی از محصولاتی است که به طور مستقیم با حساس ترین بخش از بدن شما در ارتباط است. این محصول، باید از مواد با کیفیت و دارای استانداردهای لازم ساخته شود. نکته‌ای که بسیاری از برندهای نا آشنا، آن را رعایت نمی‌کنند و استفاده از محصولات آنها، می‌تواند صدمات بسیار جبران ناپذیری را برای بدن شما ایجاد کند.با توجه به این موضوعات حتما محصولات بهداشتی خود را از سایتهایی معتبری همچون دکتر مهندس تهیه کنید.

معرفی نوار بهداشتی، تامپون و کاپ قاعدگی

هر چند وقت یک بار باید نواربهداشتی را عوض کنیم؟

در دوران قاعدگی، علاوه‌بر خون، مخاط و سایر ترشحات هم از بدن شما دفع می‌شود. این مواد نباید برای مدت طولانی با پوست بدن در تماس باشند. برای آسایش و جلوگیری از ایجاد بوی ناخوشایند، باید هر چند ساعت یکبار پد بهداشتی خود را تعویض کنید. علاوه‌براین، نواربهداشتی مانند هر کالای بهداشتی دیگری یک عمر مفید و تاریخ انقضاء دارد. اگر در زمان مناسب، نواربهداشتیِ جدید و تمیز جایگزین نشود، خراب شده و در مواقعی تاروپود آن جدا می‌شود یا ممکن است خارش بگیرید. بهتر است، هر ۴ تا ۵ ساعت، یک دفعه این‌کار را انجام دهید.

نواربهداشتی مردان چیست و چه کاربردی دارد؟

نواربهداشتی مردان، پدهای یکبار مصرف کوچکی هستند که چند سال اخیر، طرفداران بسیاری پیدا کردند. جنس پدهای مردانه پنبه‌ای است و با چسب به لباس زیر متصل می‌شوند. لبه بیرون نواربهداشتی مردانه، فنجانی شکل است و دور آلت تناسلی و بیضه مرد قرار می‌گیرد. رویه نواربهداشتی مردانه، از منسوجات بی‌بافت ساخته می‌شود تا ادار به‌راحتی از آن عبور کند و پوست خشک بماند. الیاف نواربهداشتی مردانه، مهمولاً از ترکیب پودر پلمیر فوق جاذب و فیبر خمیر چوب نرم که به فرم ژل در می‌آیند ساخته می‌شود که ادرار را در پد نگه‌ می‌دارد. رویه بیرونی نواربهداشتی مردانه، کاملاً ضد آب است. مردانی که بی‌اختیاری ادرار، نشت ادرار و ترشحات دارند، برای جلوگیری از کثیف‌شدن لباس زیر خود می‌توانند از نواربهداشتی مردانه استفاده کنند.

سوالات متداول استفاده از نوار بهداشتی

چطور از نواربهداشتی استفاده کنیم؟

طرز استفاده از نواربهداشتی بسیار راحت است. برای این‌که مطمئن شوید، نواربهداشتی را صحیح قرار می‌دهید، می‌توانید از راهنمای زیر کمک بگیرید:
کاغذِ چسب زیر نواربهداشتی را جدا کنید و آن را روی لباس زیر خود قرار دهید.
کاغذ چسب بال‌های دور طرف نواربهداشتی را بکنید و بال‌ها را زیر هر دو طرف لباس زیر خود محکم بچسبانید.

چطور نواربهداشتی را دربیاوریم و دور بیندازیم؟

حتماً با خودتان می‌گویید این حرف‌ها که دیگر گفتن ندارد، می‌کنی و دور می‌اندازی! اما دور انداختن صحیح نواربهداشتی به‌اندازه استفاده آن اهمیت دارد. چون با این‌کار به شناسایی، تفکیک و جمع‌آوری زباله‌های بهداشتی کمک می‌کنید.
برای این کار:
- ابتدا بال‌های آن را به‌آرامی جدا کنید.
- پد را از روی لباس زیر خود بردارید.
دقت کنید که چسب نواربهداشتی را به‌زور نکنید یا آن را نکشید چون ممکن است پاره شود یا بدتر به لباس زیر شما بچسبد.

ایا دختر باکره میتواند از تامپون استفاده کند؟

باور غلطی که به خصوص در جامعه ما رواج دارد، این است که استفاده از تامپون یا فنجان قاعدگی می‌تواند باعث پارگی پرده بکارت دختران شود. جدا از اینکه به طور کلی اهمیت بیش از حد به موضوع بکارت تابوی نادرستی در جامعه ماست، این باور هم اشتباه است. تامپون تنها ممکن است سبب کشیده شدن پرده بکارت (یا به عبارت درست‌تر غشای هایمن) شود، اما هرگز باعث پاره شدن آن نمی‌شود. این کشیدگی حین انجام فعالیت‌های دیگر هم مانند اسب سواری ممکن است اتفاق بیفتد و ابدا به این معنا نیست که باکره نیستید.

با تامپون ميشه استخر رفت؟

اگر دوست دارید به استخر بروید و یا کار شما به نحوی است که مجبورید همیشه شنا کنید، تامپون و یا فنجان قاعدگی این امکان را برای شما فراهم کرده است. در ضمن شنا کردن، فشار آب استخر باعث کاهش موقت جریان خون پریودی می‌شود. با استفاده از تامپون و یا فنجان قاعدگی می‌توانید مطمئن باشید که خونی از شما به بیرون تراوش نخواهد کرد و با خیالی آسوده وارد استخر شوید. توجه داشته باشید که برخی افراد لباس‌های شنا تودوزی شده و شورت‌های تنیکس را برای شنا پیشنهاد می‌کنند که اصلا استفاده از آن‌ها را توصیه نمی‌کنیم؛ چرا که پد به کار رفته در این لباس‌ها آب را جذب می‌کند و حس ناخوشایندی در شما ایجاد خواهد کرد.

کلام پایانی

مفهوم کلی پریود برای همه‌ی ما آشناست اما چیزی که مهم است مراقبت و بهداشت قاعدگی است.

نواربهداشتی باکیفیت و راحت از رنج دوران پریودی می‌کاهد. در این بازه زمانی تنها کاری که باید بکنید این است که نواربهداشتی مناسب انتخاب کنید، ویتامین بخورید و از خودتان مراقبت کنید.

    کانال تلگرام زوم لایف
    ارسال نظر
    عکس خوانده نمی‌شود