زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

کاپ قاعدگی چیست؟ روش استفاده و راهنمای خرید

کاپ قاعدگی چیست؟ روش استفاده و راهنمای خرید

کاپ قاعدگی چیست؟ روش استفاده و راهنمای خرید

کاپ قاعدگی یا فنجان قاعدگی یا کاپ پریود وسیله ای نرم و قابل انعطاف است که درون واژن قرار می گیرد و به جای جذب مایع قاعدگی آنرا جمع آوری میکند و پس از گذشت 8 ساعت می توان آنرا خارج کرده و پس از خالی کردن و آبکشی مجدد استفاده نمود، این کاپ ها یکی از راه های جمع آوری خون قاعدگی است که به جای نوار بهداشتی و تامپون استفاده می شود.

در کشورهای مختلف جهان با توجه به مزایای بیشتر آن نسبت به دیگر محصولات قاعدگی به شدت مورد توجه قرار گرفته است و هرروز بر شمار زنانی که استفاده از کاپ قاعدگی را به دیگر وسیله های بهداشت قاعدگی ترجیح می دهند افزوده می شود.

چون جایگزین بهتر و به صرفه تر نسبت به نوار های بهداشتی و تامپون می باشد.

کاپ قاعدگی یا فنجان قاعدگی یا کاپ پریود

محل قرارگیری کاپ قاعدگی در بدن کجاست؟

وقتی به دوره قاعدگی خود نزدیک می‌شوید، معمولا برای کنترل آن دو محصول مد نظر شما خواهد بود: تامپون یا نوار بهداشتی. اما گزینه‌ سومی نیز وجود دارد که از سال‌ها دور در دسترس بوده است، اما امروزه محبوبیت زیادی پیدا کرده است و آن کاپ قاعدگی می باشد.

همانطور که می‌دانید تامپون و نوار بهداشتی، محصولات بهداشتی مناسب پریود هستند که خون پریودی را جذب می‌کنند. اما کاپ‌های قاعدگی خون را جذب نمی‌کنند و آن را فقط جمع‌آوری می‌کنند.

کاپ قاعدگی بصورت کامل در داخل واژن قرار می گیرد ومایع قاعدگی را در داخل خود جمع آوری می کند و اجازه ی خارج شدن و نشتی را نمیدهد، و پس از گدشت مدت زمان گفته شده باید آنرا خارج کرده، تخلیه نموده و مجددا جاگذاری نماییم

در تصویر زیر محل دقیق قرار گیری کاپ قاعدگی را مشاهده میکنیم:

محل قرارگیری کاپ قاعدگی در بدن

در ادامه ی مطلب با روش استفاده از کاپ قاعدگی و چگونگی جاگذاری آن آشنا خواهیم شد

طریقه ی استفاده از کاپ قاعدگی

در زمان استفاده از این محصول باید برخی فاکتورها مانند نکات قبل از گذاشتن کاپ، بعد از گذاشتن کاپ قاعد‌گی، نحوه گذاشتن و برداشت کاپ قاعدگی را در نظر داشته باشید.

در دفعات اولیه استفاده ممکن است کمی استرس داشته باشید، اما رعایت صحیح نکات آموزشی باعث خواهد شد که شما بتوانید به درستی از کاپ قاعدگی آندیا استفاده نمایید و پریود بدون نشتی و راحتتری را سپری کنید

توجه داشته باشید که در طول استفاده از کاپ قاعدگی رعایت بهداشت فردی بسیار مهم می باشد.

اولین قدم در استفاده از کاپ قاعدگی:

  1. کاپ قاعدگی را در ظرف مناسبی به مدت 10 دقیقه در آب در حال جوش بجوشانید.
  2. دستان خود را به خوبی با آب و صابون ملایم بشویید.
  3. سپس کاپ قاعدگی را به روش های مختلفی به مانند این عکس تا کنید (فولد کنید)

کاپ را همانطور که فولد شده نگهدارید و از طرف لبه ی آن وارد کنید و به آرامی رها کنید، به طوری که مطمئن شوید که کاپ در داخل به شکل کامل باز شده، انگشت خود را داخل نموده و به انتهای کاپ ببرید و باید احساس کنید که انتهای کاپ به شکل گرد شده باشد

اگر کاپ قاعدگی را به درستی وارد کرده باشید، نباید آن را احساس کنید. به راحتی میتوانید حرکت کنید، بپرید، بنشینید، بایستید ورزش کنید و سایر فعالیت های روزمره را انجام دهید.

روش در استفاده از کاپ قاعدگی

پس از چند ساعت باید کاپ قاعدگی خارج شود ؟

بسته به اینکه مقدار خونریزی‌تان چقدر است، زیاد است یا کم، می‌توانید به مدت 8 ساعت از کاپ قاعد‌گی استفاده کنید. بدین صورت می‌توانید از فنجان در طول شب در زمان خواب هم استفاده کنید.

برای این کار باید قبل از خواب کاپ قاعدگی خود را خالی کرده و مجدد جاگذاری کنیم.

روش خارج کردن کاپ قاعدگی

  1. دست‌های خود را کاملا بشویید.
  2. انگشت اشاره و شست خود را داخل واژن قرار دهید.
  3. بدنه ی کاپ را فشار دهید تا مکش آن با دیواره ی واژن از بین رود  وآرام به سمت پایین بکشید تا کاپ خارج شود.
  4. پس از بیرون آمدن، کاپ را در توالت خالی کنید.
  5. سپس آبکشی کرده و عملیات جاگذاری را مجددا تکرار نمایید

مشاهده ی ویدیو های آموزشی درک درستی از این عملیات را به ما میدهد که شما میتوانید با مشاهده های آنها راحتتر این عملیات را انجام دهید

و همینطور میتوانید دفترچه ی راهنمای کنار محصول را به خوبی بخوانید، کاپ قاعدگی آندیا یکی از تولید کننده های کاپ قاعدگی می باشد که دفترچه ی راهنمای بسیار کامل و کاربردی ای را به مشتری ارائه می نماید.

مزایای استفاده از کاپ قاعدگی

  •  مقرون به صرفه: برخلاف تامپون‌ها یا نوارهای بهداشتی که باید به طور مداوم خریداری شوند و ممکن است سالیانه هزینه زیادی داشته باشند، برای یک کاپ قاعد‌گی قابل استفاده مجدد، یک بار هزینه پرداخت می‌کنید. و می توان از آن به مدت 10 سال استفاده نمود
  • ایمن تر: از آنجایی که فنجان‌های قاعدگی به جای جذب خون، خون را جمع آوری می‌کنند، در خطر ابتلا به سندرم شوک سمی (TSS) نیستید (یک عفونت باکتریایی نادر مرتبط با استفاده از تامپون).
  • گنجایش بیشتر: یک فنجان قاعدگی می‌تواند حدود ۲۵ تا ۵۰ میلی لیترجریان قاعدگی را نگه دارد. از طرف دیگر، تامپون ها تنها می‌توانند تا یک سوم این مقدار را نگه دارن و نوار بهداشتی حداکثر 10 میلی لیتر میتواند نگه دارد.
  • دوست‌دار محیط زیست: کاپ‌ قاعد‌گی قابل استفاده مجدد می‌تواند برای مدت طولانی دوام بیاورد، که باعث میشود شما زباله ی غیر قابل بازیافت به محیط زیست وارد نکنید.
  • زمان استفاده طولانی: شما میتوانید کاپ قاعدگی را به مدت 8 ساعت و در موارد اضطراری تا 12 ساعت در بدن خود نگه دارید ، اما دیگیر محصولات باید هر 4ساعت تعویض شوند.
  • بدون ایجاد حساسیت و التهاب: کاپ قاعدگی باعث ایجاد حساسیت و التهاب واژن نمی شود و نیز در ph طبیعی آن تغییری ایجاد نمی کند و باعث خشکی نمی شود و شما میتوانید با خیال راحت از آن استفاده نید
  • آزادی عمل بیشتر: شما با کاپ قاعدگی میتوانید به راحتی در طول دوران پریود به تمام فعالیت های روزانه خود برسید، راحتتر از همیشه بخوابید، ورزش کنید یا حتی با کاپ قاعدگی شنا کنید.

چگونگی انتخاب سایز کاپ قاعدگی

همه ی ما از لحاظ شرایط بدنی، سبک زندگی و نوع آناتومی بدن باهم متفاوت هستیم.
این موضوع باعث شده است کاپ های قاعدگی در دو سایز کوچک و متوسط ساخته شوند که هر فرد با در نظر گرفتن شرایط منحصربه فرد خود انتخاب مناسب را انجام می دهد.
از عوامل تاثیر گذار در انتخاب سایز کاپ قاعدگی عبارتند از:

  • شدت قاعدگی(مقدار خونریزی ماهانه)
  • بارداری و زایمان
  • سبک زندگی و ورزش
  • ارتفاع سرویکس
  • سن

برای انتخاب سایز کاپ قاعدگی به عکس زیر توجه کنید:

انتخاب سایز کاپ قاعدگی

بهترین برند های کاپ قاعدگی در ایران و جهان

برند های مختلفی در سرتاسر دنیا وجود دارند که کاپ قاعدگی تولید میکنند از جمله:

  • سالت
  • لونت
  • آلتمستر
  • اورگانی کاپ و دیوا کاپ

یکی از بهترین تولید کننده های کاپ قاعدگی در ایران برند آندیا می باشد که کاپ قاعدگی خود را با مواد سیلیکون پزشکی ساخت آلمان و مجوز رسمی تجهیزات پزشکی تولید میکند، آندیا کاپ تمام استاندارد های داخلی و بین المللی را دارد که این موضوع باعث گردیده در داخل ایران کاملا بی رقیب باشد و بتواند نیاز بازار ایران را با قیمت مقرون به صرفه تری برآورده کند

بهترین برند های کاپ قاعدگی

نکات مهم و سوالات پر تکرار در استفاده از کاپ قاعدگی

  • آیا در حالت خوابیده امکان برگشت مایعات به داخل رحم وجود دارد؟
    طراحی شکل کاپ قاعدگی باعث میشود تا کاپ بطور مناسب و به راحتی با دیوار واژن مماس شود، اما زیر دهانه ی رحم قرار نمیگیرد. (امکان بازگشت مایعات به رحم وجودندارد).
    واژن با سطح افق زاویه ۷۰ درجه دارد و در حالت خوابیده کاپ فقط کمی مایل می شود ضمن اینکه دهانه رحم یک سوراخ بسیار ریز است و عضلات آن ناحیه فقط قادر هستند خون را به بیرون منتقل کنند و امکان بازگشت خون در اثر استفاده از کاپ وجود ندارد.
  • سوراخ ‌های زیر لبه ی کاپ قاعدگی برای چیست؟
    این سوراخ‌ها باعث می‌شوند تا لبه‌ های کاپ به دیواره ی واژن محکم شوند و خون بیرون نریزد. توجه کنید که موقع تخلیه کاپ ، این سوراخ‌ها کثیف و بسته نمانند تا بعد از قرار دادن دوباره در واژن همچنان کاپ به دیواره واژن محکم شود و خون بیرون نریزد
  • آیا استفاده از کاپ قاعدگی باعث گشاد شدن واژن میشود؟
    آناتومی واژن بانوان طوری طراحی شده است که در طول روابط جنسی و یا زایمان بسط می یابد و سپس به تدریج به حالت طبیعی اولیه خود باز میگردد. بطوریکه بعد از زایمان انجام برخی تمرینات ورزشی برای بازگشت واژن به حالت اولیه خود بسیار توصیه میشود.
    با این حال، صرف نظر از ماهیت واژن بانوان، کاپ قاعدگی از سیلیکون پزشکی بسیار نرم و قابل انعطاف ساخته شده است و در دو سایز کاملا متناسب با آناتومی بانوان طراحی شده است. و به هیچ وجه تاثیر منفی در آناتومی ارتجاعی واژن ندارد
  • استفاده کاپ قاعدگی بهتر است یا پد و تامپون
    با توجه به لزوم تعویض تامپون و پد به طور مکرر، استفاده از کاپ قاعدگی مقرون به صرفه تر است.
    تامپون تمام ترشحات داخل رحم‌ را جذب میکند و این موضوع طی زمان متمادی باعث خشکی واژن میشود.
    اگر ترشحات روان‌کننده و طبیعی واژن جذب محصولات بهداشتی شوند، pH تغییر می‌کند عفونت باکتریایی رخ می‌دهد، چرا که احتمال رشد باکتری‌های بیماری‌زا در واژن در دوران پریود و بر اثر تغییر pH  واژن بالاست.
  • آیا با کاپ قاعدگی میتوان شنا کرد؟
    هرگز باورهای نادرست درباره اینکه در دوران پریودی نبایستی شنا کنید را نادیده بگیرید. با استفاده از کاپ قاعدگی به راحتی شنا کنید و نگران ترشحات قاعدگی نباشید
    دروغ ها و سخنان بی اساس زیادی در مورد زمان پریودی وجود دارد به حرف کسانی که ادعا دارند شنا کردن در زمان پریودی ناسالم و غیر بهداشتی است گوش نکنید.
    کاپ قاعدگی را در واژن جای داده و به راحتی شنا کنید و نگران پیدا شدن آن از روی لباس شنا نباشید. کاپ قاعدگی را تا ۱۲ ساعت میتوان بدون تعویض استفاده نمود و به تمام فعالیت های روزمره پرداخت.
  • چگونه باید کاپ قاعدگی را ضدعفونی نمود؟
    ✅ توجه داشته باشید حتما قبل از اولین مصرف، کاپ قاعدگی خود را استریل نمایید.
    کاپ قاعدگی را پس هر بار تخلیه باید بشویید و دوباره استفاده نمایید، بخاطر جلوگیری از تغییر بو و رنگ، اول آن را با آب سرد بشویید بعد با آب گرم بشویید
    بعد از دوران قاعدگی کاپ را با جوشاندن در یک ظرف بزرگ آب برای ۵ الی ۱۰ دقیقه ضد عفونی کنید.(توصیه میشود یک ظرف جداگانه مخصوص اینکار داشته باشید و حتما مواظب باشید هنگام جوشاندن بخاطر کمی آب، کاپ نسوزد
    بهترین راه جوشاندن در آب می باشد چرا که غیر از همیشه در دسترس بودن، از هیچ ماده ی شیمیایی حساسیت زایی برای بدن تشکیل نشده
  • کاربرد دنباله ی کاپ چیست؟
    کاربرد دنباله صرفاً برای دسترسی پیدا کردن به کاپ بعنوان یک راهنما و به منظور کمک به از بین بردن مکش در هنگام خروج آن می باشد.
  • آیا امکان اینکه کاپ قاعدگی در بدن گم شود وجود دارد؟
    کاپ قاعدگی با توجه به آناتومی بدن بانوان طراحی شده است. از آنجاییکه این سیلیکون طبی در دهانه واژن به شکل زنگوله ای از قسمت دهانه به دیواره ی واژن مماس میشود و به علت ماهیت واژن، ثابت در جای خودش قرار میگیرد.
    آناتومی واژن مانند یک جیب با دیواره های اطراف و یک پایان بسته است. هیچ جایی برای یک کاپ، یا هر چیز دیگه ای برای بالا رفتن وجود ندارد.
  • سوراخ ‌های زیر لبه ی کاپ قاعدگی برای چیست؟
    این سوراخ‌ها باعث می‌شوند تا لبه‌ های کاپ به دیواره ی واژن محکم شوند و خون بیرون نریزد. توجه کنید که موقع تخلیه کاپ ، این سوراخ‌ها کثیف و بسته نمانند تا بعد از قرار دادن دوباره در واژن همچنان کاپ به دیواره واژن محکم شود و خون بیرون نریزد.
  • آیا استفاده از کاپ قاعدگی باعث عفونت در دستگاه ادراری می شود؟
    استفاده از کاپ قاعدگی به هیچ وجه باعث عفونت در دستگاه ادراری نمیشود چرا که کاپ قاعدگی از سیلیکون پزشکی و بهداشتی ساخته شده که این سیلیکون در بدن بصورت خنثی عمل کرده و نمیتواند چیزی از خود ساطع کند
    بسیار مهم است که بعد از هر بار استفاده دستهای خود و کاپ را بطور کامل همراه با دنباله ی آن شستشو و ابکشی نمایید.
    کانال تلگرام زوم لایف

    شعار ما در مجله اینترنتی زوم لایف، کمک به زندگی بهتر با ارائه محتوای مفید درباره سلامتی است. برای این منظور از منابع معتبر خارجی که در حوزه سلامت و سبک زندگی است فعال هستند برای تولید محتوا و ارائه آن به شما کاربران محترم استفاده می‌کنیم.

    ارسال نظر
    عکس خوانده نمی‌شود