زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

بهترین مواد غذایی و ویتامین ها که تأثیر بسزایی در رشد مو خواهند داشت

بهترین مواد غذایی و ویتامین ها که تأثیر بسزایی در رشد مو خواهند داشت

بهترین مواد غذایی و ویتامین ها که تأثیر بسزایی در رشد مو خواهند داشت

حفظ سلامت مو و مراقبت از آن وابستگی قابل توجهی به رژیم غذایی شما دارد. تاثیری که کمتر مورد توجه قرار گرفته و به دلایل مختلف از جمله تبلیغات گسترده‌­‌ی شرکت‌­‌های بزرگ دارویی، کمتر در مورد آن شنیده‌­‌ایم. حتی وقتی که دچار ریزش یا دیگر مشکلات مرتبط با مو می‌‌شویم، قبل از استفاده از داروها و کرم‌­‌ها و شامپوهای صنعتی و شیمیایی که عوارض مختلفی هم به‌­‌همراه دارند، گاهاً می‌­‌توانیم با توجه بیشتر به خوراکی‌­‌های مصرفی خود در وعده‌­‌های غذایی روزانه، این قبیل مشکلات را برطرف کنیم یا دست‌­‌کم بهبود ببخشیم.

در ادامه‌­‌ی این مقاله تلاش می‌­‌شود تا هرچند خلاصه، تاثیر خوراکی‌­‌ها و مواد غذایی را بر رشد و سلامت مو مورد بررسی قرار دهیم.

چه پیش‌­‌نیازها و مواد مغذی برای رشد و سلامت مو ضروری هستند؟

رشد مو وابسته به وجود پیش‌­‌نیازهایی است که عدم وجود آن‌­‌ها چرخه‌­‌ی رشد و سلامت مو را مختل می‌­‌کنند. شناختن این مواد مغذی، کمک می‌­‌کند تا پیش از دچار شدن به مشکلات مختلف پوست و مو، رژیم غذایی خود را در جهت مراقبت و حفاظت از این دو عضو مهم، هوشمندانه‌­‌تر تعیین کنید. برخی از پر اهمیت‌­‌ترین مواد مغذی موثر در رشد مو عبارت‌­‌اند از:

  • پروتئین: بخش عظیمی از ساختار مو از پروتئینی به نام کراتین تشکیل شده است و پرتئین‌­‌ها نیز خود از آمینواسید ساخته می‌­‌شوند. خوراکی‌­‌هایی که این اسیدآمینه‌­‌ها یا پروتئین‌­‌ها را به بدن می‌­‌رسانند، روند ساخته‌­‌شدن و ترمیم مو را بهبود می‌­‌بخشند.
  • بیوتین: بیوتین در تعامل با آنزیم‌­‌های سلولی، اسیدهای آمینه را می‌­‌سازد که واحدهای سازنده‌­‌ی پروتئین‌­‌ها محسوب می‌­‌شوند. تحقیقات سال‌­‌های اخیر، کمبود بیوتین را به عنوان یکی از عوامل موثر بر ریزش مو معرفی کرده‌­‌اند.
  • آهن: فولیکول‌­‌های مو، اکسیژن مورد نیاز خود را از آهن موجود در گلبول‌­‌های قرمز خون دریافت می‌­‌کنند. البته ممکن است علی‌­‌رغم سطح کافی آهن خون، بانک آهن بدن شما کم باشد که این موضوع اهمیت استفاده از خوراکی‌­‌های دارای آهن را افزایش می‌­‌دهد.
  • اسیدهای چرب امگا3: این نوع از اسیدهای چرب علاوه بر غشای سلولی پوست سر، در روغن‌های طبیعی پوست سر و مو نیز جهت مرطوب نگه‌­‌داشتن آن‌­‌ها تولید می‌­‌شوند. دریافت مقادیر کافی از اسیدهای چرب امگا3، می‌­‌تواند در جلوگیری از خشکی پوست سر موثر بوده و به درخشندگی و استحکام موها کمک کند.
  • ویتامین‌­‌های گروه B: این گروه از ویتامین‌­‌ها در ایجاد گلبول‌­‌های قرمز تاثیر دارند که این گلبول‌­‌ها نیز مسئول رساندن اکسیژن و مواد مغذی به تمام سلول‌­‌های بدن، از جمله سلول‌­‌های پوست سر و فولیکول‌­‌های مو هستند.
  • ویتامین‌­‌های گروه C: این نوع ویتامین‌­‌ها دو کارکرد اساسی در خصوص پوست و مو دارند. ویتامین‌­‌های این خانواده‌­‌ هم به جذب آهن کمک می‌­‌کنند و هم در تشکیل رشته‌­‌های مهم کلاژن اثر دارند.
  • روی: روی یکی از مهم‌­‌ترین مواد در موضوع سلامت مو محسوب می‌­‌شود که از طریق اتصال پروتئین‌­‌های مو، بر تقویت فولیکول‌­‌ها و جلوگیری از ریزش مو تاثیر بسزایی دارد. همچنین روی به عملکرد درست غدد سازنده‌­‌ی روغن پوست سر و مو کمک می‌­‌رساند.

چه خوراکی‌­‌هایی می‌­‌توانند پیش‌­‌نیازهای گفته‌­‌شده را تأمین کنند؟

مواد غذایی مناسب رشد مو

اطلاع از مواد مغذی تاثیرگذار بر چرخه‌­‌ی سلامت و رشد مو وقتی مفید است که خوراکی‌­‌های تأمین‌­‌کننده‌­‌ی این مواد را بشناسید. خوراکی‌­‌هایی که مجموعه‌­‌ای کامل از میوه‌­‌ها، سبزیجات و خشکبار را شامل می‌­‌شوند که البته در تهیه‌­‌ی این مواد خوراکی می‌­‌توانید به راحتی از فروشگاه‌­‌های آنلاین سفارش میوه و آجیل و خشکبار استفاده کنید. تعدادی از مهم‌­‌ترین خوراکی‌­‌هایی که نیاز شما را به مواد مغذی گفته‌­‌شده برطرف می‌­‌کنند در زیر خواهند آمد:

  • تخم مرغ: تخم‌­‌مرغ منبع مهم پروتئین است و همچنین بدن را در تأمین بیوتین یاری می‌­‌رساند. پروتئین‌­‌های موجود در این ماده‌­‌ی غذایی، بر رشد مو و ساخته شدن فولیکول‌­‌ها اثرگذار هستند و بیوتین آن ضمن تشکیل اسیدهای آمینه، ریزش مو را کاهش می‌­‌دهد.
  • میوه‌­‌ها: میوه‌­‌های رنگی از قبیل پرتقال، سیب، توت‌­‌ها، آووکادو و انبه تا حد قابل توجهی دارای ویتامین‌­‌های گروه C و همچنین آنتی‌­‌اکسیدان هستند که به طور مستقیم چرخه‌­‌ی رشد و سلامت مو را تحت اثر قرار می‌­‌دهند. میوه‌­‌ها هرچه تازه‌­‌تر و مرغوب‌­‌تر باشند، مواد مغذی بیشتری را فراهم می‌­‌کنند که در این راستا پیشنهاد می‌شود از سفارش میوه به شکل آنلاین یا اینترنتی غافل نشوید.
  • اسفناج و سبزیجات: اسفناج و سبزیجاتی از این خانواده، فولات، آهن و ویتامین‌­‌های گروه A و C را به میزانی تأمین می‌­‌کنند که شاید از خوراکی‌­‌های دیگر نتوان دریافت نمود. تأثیر آهن بر رشد و مراقبت از مو، حقیقتی انکارناپذیر است.
  • آجیل و خشکبار: آجیل و خشکبار، به خصوص برای گیاه‌­‌خواران که از مصرف بعضی خوراکی‌­‌ها خودداری می‌­‌کنند، منبعی سرشار از مواد مغذی اساسی محسوب می‌­‌شوند و در سلامت پوست و مو نیز نقش بسیار مهمی ایفا می‌­‌کنند. آجیل و خشکبار میزان قابل توجهی از ویتامین‌­‌های گروه B و E، اسیدهای چرب ضروری و همچنین روی را به بدن می‌­‌رسانند که تاثیر آن‌­‌ها بر رشد مو پیش‌­‌تر بررسی شد. تهیه‌­‌ی آجیل و خشکبار تازه، با توجه به کمبود وقت و هم‌­‌چنین محدودیت‌­‌های اجتماعی که اخیراً ملزم به رعایت آن‌­‌ها هستیم، با تهیه آجیل شیرین یا شور از فروشگاه های معتبر انتخابی هوشمندانه است.
  • ماهی‌­‌های چرب: ماهی‌­‌های چربی مانند ماهی سالمون یا ماهی قزل‌­‌آلا با تأمین مقادیر مورد نیاز امگا-3، بر غدد چربی‌­‌ساز پوست سر و مو موثر هستند که این غدد نیز به حفظ شادابی و استحکام مو کمک می‌­‌کنند.

چه خوراکی‌­‌هایی برای رشد و سلامت مو مضر هستند؟

مواد غذایی مضر برای رشد مو

زندگی توأم با کمبود وقت و عادت‌­‌های غلط فراوان امروزی، شما را در معرض خوردن مواد غذایی و خوراکی‌­‌هایی قرار می‌­‌دهد که به طور جدی سلامت پوست و مو را تهدید می‌­‌کنند. بنابراین لازم است شناختی حداقلی نسبت به این خوراکی‌­‌ها کسب کنید:

  • شکر و نوشابه‌­‌های شیرین: شکر می‌­‌تواند پروتئین‌­‌ها را مهار کند و از این رو بر سلامت مو تاثیرگذار باشد ، در این مطلب می‌توانید با سایر دلایل مضر بودن شکر نیز آشنا شوید. البته خوراکی‌­‌های زیادی وابسته به شکر هستند که نمی‌­‌توان آن‌­‌ها را به‌­‌طور کامل حذف نمود؛ بلکه باید مصرف مواد غذایی دارای مقادیر زیاد شکر را کاهش داد.
  • غذاهای سفید نشاسته‌­‌ای و فست‌­‌فودها: این گروه از خوراکی‌­‌ها که ماکارونی و ساندویچ‌­‌ها را می‌­‌توان نمونه‌­‌های رایجی از آن‌­‌ها برشمرد، در کنار مضرات زیاد، با تاثیری مشابه شکر، پروتئین‌­‌های مورد نیاز برای رشد و ترمیم مو را مختل می‌­‌کنند.
  • مشروبات الکلی: کاهش آب بدن از ساده‌­‌ترین مضراتی است که می‌­‌توان برای مصرف الکل برشمرد و موها برای رشد نیاز اساسی به آب دارند

نتیجه‌­‌‌گیری

هدف از مجموع آنچه که در این مقاله خواندید، معرفی تعدادی از پیش‌­‌نیازها و مواد خوراکی مختلفی است که می‌توانند بر سلامت، رشد و مراقبت از موی شما موثر باشند. تهیه‌­‌ی این خوراکی‌­‌های پیشنهادی و قرار دادن آن‌­‌ها در رژیم غذایی روزانه، می‌­‌تواند شما را از دچار شدن به مشکلات مرتبط با مو و همچنین تحمل عوارض محصولات شیمیایی دور نگه دارد.

    کانال تلگرام زوم لایف
    ارسال نظر
    عکس خوانده نمی شود
    ×

    ما با محدودکردن حق استفاده از اینترنت مخالفیم، شما چطور؟ مخالفت می‌کنم