زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

پوست خشک را چطور درمان کنیم؟

پوست خشک را چطور درمان کنیم؟

پوست خشک را چطور درمان کنیم؟

رطوبت یکی از مهم‌ترین عوامل در سلامت پوست و عدم خشک شدن آن است. زمانی که پوست رطوبت خود را از دست می‌دهد، خشکی پوست به وجود می‌آید. این مشکل معمولاً جدی نیست، اما می‌تواند آزاردهنده باشد. اما در برخی افراد خشکی پوست حالت شدیدی دارد که در این صورت، حتما باید به پزشک مراجعه کنند.

دلایل زیادی برای خشکی پوست وجود دارد از دمای بیرون گرفته تا میزان رطوبت موجود در هوا و همچنین انواع مختلفی دارد.

به عنوان مثال، در بیشتر موارد، علت خشکی پوست دست‌ها ناشی از شرایط محیطی است. به عنوان مثال، آب و هوا می‌تواند باعث خشکی دست شود. شستشوی مکرر دست، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و برخی شرایط خاص پزشکی می‌تواند پوست دستان شما را نیز خشک کند. همان‌طور که گفته می‌شود، بدون توجه به علت باعث از بین رفتن رطوبت پوست دستان خود خواهید شد.

انواع خشکی پوست

اگرچه خشکی پوست معمولا موقتی است، اما انواع مختلف دارد که ممکن است فرد مبتلا، تمام سال درگیر عوارض و علائم آنها باشد. اگر علائم خشکی پوست در پوست شما برای مدت طولانی باقی ماند، ممکن است به یکی از انواع خشکی پوست که شامل موارد زیر می‌شود، مبتلا باشید:

  • پای ورزشکار: اگر احساس می‌کنید پاهای شما خشک است، ممکن است دچار پای ورزشکار شده باشید. این عارضه که ناشی از قارچ است، می‌تواند باعث خشکی و پوسته پوسته شدن کف پا شود.
  • درماتیت تماسی: گاهی اوقات چیزهایی که پوست شما را لمس می‌کنند باعث واکنش آلرژیک می‌شوند. پوست شما ممکن است خشک و قرمز و دچار خارش شود. همچنین ممکن است دچار بثورات پوستی شوید. این نوع از خشکی پوست می‌تواند به واسطه مواردی مانند محصولات آرایشی، داروها، مواد شوینده یا فلز موجود در جواهرات (نیکل) رخ دهد.
  • اگزما (درماتیت آتوپیک): اگر روی پوست خود قسمت‌های خشک، قرمز شده و همراه با خارش دارید، ممکن است بیماری اگزما داشته باشید. این بیماری می‌تواند پوست شما را ترک نیز بدهد. نحوه ابتلا به این بیماری می‌تواند ارثی باشد، اما مواردی مانند آلرژن‌ها، استرس و سایر عوامل تحریک کننده نیز می‌توانند آن را بدتر کنند.
  • درماتیت سبورئیک: زمانی که پوست سر شما بیش از حد خشک باشد، ممکن است دچار درماتیت سبورئیک شوید. (که در نوزادان به آن کلاه گهواره‌ای می‌گویند.) در این بیماری، پوست خشک و پوسته پوسته روی بازوها، پاها، کشاله ران، صورت، گوش‌ها یا نزدیک ناف وجود دارد.

علائم خشکی پوست

علائم خشکی پوست

علائم خشکی پوست ممکن است در افراد متفاوت باشد، زیرا علائم به مواردی مانند سلامتی، سن و علت خشکی پوست شما بستگی دارد. اما به احتمال زیاد، وقتی پوست خشکی دارید، علائمی مانند موارد زیر را تجربه خواهید کرد:

  • پوست ترک خورده (ترک‌ها ممکن است عمیق باشند و خونریزی کنند)
  • خارش
  • پوسته پوسته شدن
  • سرخی و قرمزی شدید
  • زبری و خشن شدن پوست
  • احساس سفت شدن پوست به ویژه بعد از (حمام کردن، دوش گرفتن یا شنا کردن)

علل خشکی پوست

معمولاً خشکی پوست به دلیل عوامل محیطی مانند آب و هوا اتفاق می‌افتد. اما به صورت کلی، خشکی پوست می‌تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • شوینده‌ها یا صابون‌های خشک کننده پوست: صابون‌ها، شامپوها و مواد شوینده برای از بین بردن چربی روی پوست شما ساخته می‌شوند. این بدان معناست که آنها همچنین می‌توانند تمام رطوبت پوست شما را نیز از بین ببرند و باعث خشکی پوست شوند.
  • گرما: هر منبع گرمایی، از بخاری‌ها و سیستم‌های گرمایش مرکزی گرفته تا شومینه و اجاق‌های چوبی، می‌تواند رطوبت اتاق را کاهش دهند و پوست شما را خشک کنند.
  • دوش یا حمام آب گرم: دوش گرفتن طولانی و آب گرم یا خوابیدن در وان آب گرم می‌تواند باعث خشکی پوست شما شود.
  • سایر بیماری‌های پوستی: افراد مبتلا به بیماری‌های خاص مانند پسوریازیس یا اگزما نیز ممکن است دچار خشکی پوست شوند.
  • شنا در استخرها: کلر، یک ماده شیمیایی است که برخی از استخرها را تمیز نگه می‌دارد و البته، می‌تواند پوست شما را خشک کند.
  • آب و هوا: در طول زمستان معمولاً رطوبت و دما کاهش می‌یابد. این می‌تواند پوست شما را خشک‌تر کند.

اگرچه خشکی پوست میان افراد شایع است و می‌تواند هر فردی را درگیر کند، اما مواردی وجود دارد که احتمال ابتلا به آن را افزایش می‌دهد. اگر شرایط زیر را دارید، امکان ابتلا به خشکی پوست در شما بیشتر از دیگر افراد است:

  • سن: اگر 40 سال یا بیشتر دارید، شانس شما در ابتلا به خشکی پوست بیشتر است. بیش از 50 درصد از افراد مسن خشکی پوست دارند.
  • محل زندگی: اگر در جایی زندگی می‌کنید که آب و هوای سرد یا خشک و بدون رطوبت دارد، شانس شما در ابتلا به خشکی پوست افزایش می‌یابد.
  • کار: اگر پوست شما اغلب در حین کار خیس می‌شود، احتمال خشک شدن آن بیشتر است. مربیان شنا و آرایشگران اغلب با آب سروکار دارند.
  • ژن: بسیاری از افراد خشکی پوست را به واسطه برخی بیماری‌های موروثی دارند. اینها شامل اگزما، دیابت و بیماری کلیوی همراه با تیروئید و سایر اختلالات هورمونی می‌شود.

درمان خشکی پوست

درمان خشکی پوست

وقتی عامل اصلی خشکی پوست، محرک‌های خانگی هستند، لیست مواردی که باعث خشکی پوست می‌شود طولانی است. این محرک‌ها شامل محصولات تمیز کننده، براق کننده‌های کف، خوشبو کننده‌های هوا و مواد شوینده لباسشویی می‌شود و این تنها چند مورد است. این محصولات آب و چربی‌های مورد نیاز پوست را از بین می‌برند و منجر به خشکی و سوزش پوست می‌شود. برای برخی از افراد، خشکی پوست می‌تواند به شرایط جدی‌تری مانند اگزما یا درماتیت تبدیل شود.

در ادامه چند درمان ساده برای خشکی پوست را بیان خواهیم کرد:

برای کارهای خانه دستکش بپوشید

برای مراقبت از دست‌هایتان، باید از آن‌ها در برابر شوینده‌های خشن خانگی و شوینده‌های ظرف محافظت کنید که تمام آنها در میان محرک‌های ثابت‌شده پوست هستند. وقتی زمان تمیزکاری خانه است از دستکش لاستیکی غیر لاتکسی استفاده کنید. یا حتی برای مراقبت بیشتر از دستان خود، قبل از اینکه به یک سطل یا اسفنج دست بزنید، یک جفت دستکش لاستیکی را روی لایه‌ای از دستکش پارچه‌های نخی نازک و نرم بپوشید.

بعد از شنا دوش بگیرید و پوست خود را مرطوب کنید

استفاده از کلر برای تمیز نگه داشتن استخر نیز می‌تواند پوست شما را خشک کند. برای جلوگیری از خشکی پوست پس از استخر، به محض اینکه شما یا فرزندانتان از استخر بیرون آمدید، داخل حمام بروید تا با آب و صابون ملایم بدن خود را بشویید. با یک مرطوب کننده که گلیسیرین ماده‌ی اصلی آن است، پوست خود را مرطوب کنید. این کار به پوست شما کمک می‌کند رطوبت را حفظ کند و در آینده خشک نشود.

روغن نارگیل را امتحان کنید

روغن نارگیل به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب ضروری (EFA) می‌تواند به حفظ رطوبت و محافظت از پوست شما کمک کند. از پزشک خود در مورد افزودن آن به رژیم غذایی خود برای کمک به مرطوب نگه داشتن پوست خود بپرسید. همچنین می‌توانید از آن به عنوان مرطوب کننده استفاده کرده و روی پوست خود بمالید.

کنه‌های گرد و غبار را از بین ببرید

تقریباً در تمام اتاق‌های خانه شما یک عامل تحریک کننده پوست وجود دارد که شما آن را از طریق تنفس وارد بدن خود می‌کنید. برای جلوگیری از خارش و تحریک پوست مرتبط با کنه، کف و فرش‌ها را جاروبرقی بکشید و ملافه‌های خود را حداقل یک بار در هفته در آب با دمای 130 درجه فارنهایت یا بیشتر بشویید.

آنتی اکسیدان‌ها و امگا 3

هنگامی که پوست شما خشک است، به این معنی است که شما آن را در معرض عناصری قرار می‌دهید که سریع‌تر از بدن شما می‌توانند به سلول‌های پوست آسیب برسانند. برخی از مواد غذایی هستند که برای پوست شما عالی هستند و در درمان خشکی پوست بسیار کمک کننده هستند.

غذاهای غنی از آنتی اکسیدان می‌توانند آسیب ناشی از سموم را به حداقل برسانند و به بدن شما در ساخت سلول‌های سالم کمک کنند. برخی از غذاهایی که به سلامت پوست کمک می‌کنند عبارت‌اند از:

  • بلوبری
  • گوجه فرنگی
  • هویج
  • لوبیا
  • نخود فرنگی
  • عدس

غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ مانند ماهی سالمون نیز به شما در داشتن پوستی درخشان کمک می‌کنند.

حمام بلغور جو دوسر بگیرید

روش های خانگی درمان خشکی پوست

قرن‌ها است که از جو برای درمان خشکی پوست استفاده می‌شود. اما اخیراً محققان متوجه شده‌اند که چه چیزی خارش پوست را کاهش می‌دهد: مواد شیمیایی به نام avenanthramides که با التهاب و قرمزی پوست مبارزه می‌کنند.

برای اینکه از مزیت ضد خارش و ضد التهاب جو نهایت بهره را ببرید، آن را در آب ولرم حمام بریزید. بلغور جو دوسر را در مخلوط کن یا غذاساز آسیاب کنید و آن را به آرامی در وان بپاشید. سپس حداقل 15 دقیقه درون آب داخل وان بمانید.

منبع: وبلاگ لوکس ایرانا

کانال تلگرام زوم لایف
ارسال نظر
عکس خوانده نمی‌شود