زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

راه کار های جراحی عمل بینی

کلینیک زیبایی

راه کار های جراحی عمل بینی

راه کار های جراحی عمل بینی

آشنایی با عمل بینی

در اصطلاح به عمل بینی رینوپلاستی گفته می شود. انگیزه عمل بینی ممکن است تغییر ظاهر بینی، بهبود تنفس یا هر دو باشد.

ساختار بینی به صورتی است که بالای آن استخوانی و پایین آن غضروفی می باشد. عمل بینی می تواند استخوان، غضروف، پوست یا هر سه را تغییر دهد.

هنگام برنامه ریزی برای عمل بینی، جراح سایر ویژگی های صورت شما، پوست روی بینی و آنچه که می خواهید تغییر دهید را در نظر می گیرد.

با عمل بینی می توانید شکل و اندازه بینی خود را تغییر دهید. گاهی ممکن است این عمل برای ترمیم بدشکلی های ناشی از آسیب، اصلاح نقص مادرزادی یا بهبود برخی مشکلات تنفسی انجام شود.

خطرات جراحی بینی

مانند هر عمل جراحی بزرگ، جراحی بینی با خطرات زیر همراه است:

  • خون ریزی
  • عفونت
  • یک واکنش نامطلوب به بیهوشی
  • مشکل در تنفس از طریق بینی
  • بی حسی دائمی
  • احتمال ناهمواری بینی
  • درد، تغییر رنگ یا تورم که ممکن است ادامه یابد
  • جای زخم
  • سوراخ در سپتوم
  • نیاز به جراحی اضافی

آشنایی با مراحل جراحی بینی

قبل از برنامه ریزی برای عمل بینی، باید با جراح خود ملاقات کنید تا در مورد عوامل مهمی که تعیین می کند آیا جراحی برای شما خوب پیش می رود یا خیر صحبت کنید. این جلسه به طور کلی شامل:

اولین سوالی که پزشک از شما می پرسد این است که هدفتان از این عمل بینی چیست؟ پزشک شما همچنین سوالاتی در مورد سابقه پزشکی شما می پرسد از جمله سابقه انسداد بینی، جراحی ها و هر دارویی که مصرف می کنید. اگر یک اختلال خونریزی مانند هموفیلی دارید، ممکن است کاندیدای جراحی بینی نباشید.

پزشک شما یک معاینه فیزیکی کامل، از جمله هر گونه آزمایش مانند آزمایش خون انجام خواهد داد. پزشک به صورت اصولی بینی و صورت شما را معاینه می کند. یکی از اهداف معاینه بینی این است که چه تغییراتی باید ایجاد شود.

بعد از معاینه از زوایای مختلفی از بینی شما عکس گرفته می شود. جراح شما ممکن است از نرم افزار کامپیوتری برای دستکاری عکس ها استفاده کند تا به شما نشان دهد چه نوع نتایجی خواهید داشت. پزشک شما از این عکس‌ ها برای ارزیابی‌ های قبل و بعد مرجع در حین جراحی و بررسی ‌های طولانی مدت استفاده می‌کند. مهمتر از همه، عکس ها اجازه می دهد تا بحث خاصی در مورد اهداف جراحی وجود داشته باشد.

هنگامی که جراحی برنامه ریزی شد، باید ترتیبی دهید که در صورت انجام یک عمل جراحی سرپایی، شخصی شما را به خانه برساند.

در چند روز اول پس از بیهوشی، ممکن است دچار نقص حافظه، کاهش زمان واکنش و اختلال در قضاوت شوید. بهتر است از یکی از بستگان خود بخواهید که بعد از جراحی از شما مراقبت کند.

جراحی بینی دارای مراحل منظم نیست. به عبارت دیگر نوع جراحی هر فرد براساس آناتومی شخص مشخص می شود.

غذا و داروها

به مدت دو هفته قبل و بعد از عمل از مصرف دارو هایی که حاوی آسپرین یا ایبوپروفن (ادویل، موترین IB، سایرین) هستند، خودداری کنید. امکان دارد این دارو ها خونریزی را افزایش دهند. شما باید دارو هایی که پزشکتان تجویز کرده است را مصرف کنید.

اگر سیگار می کشید، سیگار را ترک کنید. سیگار می تواند باعث عفونت شود.

توصیه می شود بعد از عمل بینی از غذا های آبکی مانند سوپ استفاده کنید. همچنین بهتر است از غذا هایی استفاده کنید که فیبر بالایی دارند. از مصرف فست فود و غذا های ادویه دار پرهیز کنید.

مراقبت های بعد از عمل

انواع بی حسی برای عمل بینی

جراحی بینی با توجه به اینکه جراحی شما چقدر پیچیده باشد و جراح شما چه چیزی را ترجیح می دهد، نیاز به بی حسی موضعی همراه با آرامبخش یا بیهوشی عمومی دارد. قبل از جراحی بهتر است با پزشک خود درباره بیهوشی صحبت کنید تا متوجه شوید چه روش بیهوشی برای شما مناسب است. انواع روش های بیهوشی عیارتند از:

  1. بی حسی موضعی همراه با آرامبخش: این روش بیهوشی عمدتا به صورت سرپایی است و فقط اطراف بینی شما را بی حس می کند. این روش شما را گیج می کند ولی کاملا به خواب نمی روید.
  2. بیهوشی عمومی: شما دارو (بیهوشی) را با استنشاق آن یا از طریق یک لوله کوچک (خط IV) که در رگ دست، گردن یا قفسه سینه قرار داده شده دریافت می کنید. این روش عمدتا کل بدنتان را تحت تاثیر قرار می دهد.

عمل بینی ممکن است در داخل بینی یا از طریق یک برش کوچک خارجی در پایه بینی، بین سوراخ های بینی انجام شود. جراح غضروف و استخوان شما را تنظیم می کند. همچنین می تواند شکل آن ها را نیز تغییر دهد. اگر دیواره بین دو طرف بینی (سپتوم) خم یا کج (انحراف) باشد، جراح نیز می تواند آن را برای بهبود تنفس اصلاح کند.

بعد از جراحی باید به گونه ای استراحت کنید که سرتان بالا تر از بدنتان قرار بگیرد تا تورم کاهش پیدا کند. بینی شما ممکن است به دلیل تورم یا آتل هایی که در حین جراحی در داخل بینی شما قرار داده شده، گرفتگی داشته باشد.

خونریزی خفیف و تخلیه مخاط و خون قدیمی تا چند روز پس از جراحی یا پس از برداشتن پانسمان شایع است. پزشک یک پد قطره ای در زیر بینی قرار می دهد؛ این امر به دلیل این است که زهکشی توسط پد جذب شود.

برای کاهش بیشتر احتمال خونریزی و تورم، پزشک ممکن است از شما بخواهد تا چند هفته پس از جراحی اقدامات احتیاطی را رعایت کنید. پزشک ممکن است از شما بخواهد:

  • از انجام فعالیت های سنگین مانند ایروبیک و دویدن خودداری کنید.
  • تا چند روز بعد از جراحی روی دماغتان بانداژ دارید، پس بهتر است تایم دوش گرفتن خود را کم کنید.
  • دماغتان را باد نکنید.
  • یبوست می تواند به نواحی جراحی شده فشار وارد کند پس بهتر است از غذا هایی استفاده کنید از بیوست جلوگیری می کند.
  • از حالات شدید چهره مانند لبخند زدن یا خنده خودداری کنید.

عمدتا بین دو تا سه هفته بعد از جراحی مقداری تورم و کبودی در اطراف بینی شما وجود خواهد داشت. رفع تورم بینی بیشتر طول می کشد. توصیه می شود پس از جراحی، چیزی مانند یخ یا کیسه های سرد را روی بینی خود قرار ندهید.

تغییر شکل بینی با جراحی

آیا فقط یکبار می توان بینی را جراحی کرد؟

عمل بینی می تواند تغییرات زیادی در ظاهر شما ایجاد کند؛ هر چند این تغییرات به صورت جزئی و میلی متری باشد باز هم صورت شما را تغییر می دهد.

اغلب اوقات، یک جراح با تجربه می تواند نتایجی را که هر دوی شما از آن راضی هستید به دست آورد. اما در برخی موارد، تغییرات جزئی کافی نیست و شما و جراحتان ممکن است تصمیم بگیرید که برای تغییرات بیشتر جراحی دوم را انجام دهید. در این صورت، باید حداقل یک سال برای جراحی بعدی صبر کنید، زیرا بینی شما در این مدت ممکن است دچار تغییراتی شود.

رینوپلاستی چه تفاوتی با سپتوپلاستی دارد؟

رینوپلاستی نوعی جراحی برای تغییر شکل بینی است. جراحی بینی هم برای بهبود تنفس و هم برای تغییر شکل صورت انجام می شود.

سپتوپلاستی نوعی جراحی است که به منظور صاف کردن دیواره های داخلی بینی برای بهبود یافتن تنفس انجام می شود. در سیتوپلاستی مجرای بینی به صورت مساوی بین سمت چپ و راست تقسیم می شود. در مواردی که سپتوم کج باشد، تنفس از راه بینی بسیار سخت و دشوار می باشد. سپتوپلاستی عمدتا با عمل رینوپلاستی می تواند ترکیب شود.

آیا جراحی بینی یک عمل ساده است؟

خیر. جراحی بینی یک عمل چالش برانگیز است. این ناشی از چندین عامل است. اول، بینی یک شکل سه بعدی پیچیده است که در وسط صورت قرار دارد. تغییراتی که حین عمل بینی انجام می شوند عمدتا جزئی می باشند اما این تغییرات می تواند تفاوت عمده ای در ظاهر و عملکرد بینی ایجاد کند. از آنجایی که این تغییرات کوچک هستند، حاشیه خطا نیز وجود دارد. تورم ها ممکن است تغییرات ایجاد شده را پنهان کند. همچنین بی حسی موضعی نیز می تواند سبب انحرافات شود.

عمل بینی عمدتا ترتیب خاصی ندارد و پزشکان هر عمل را با توجه به نیاز های بیمار تنظیم می کنند.

آیا بیمه هزینه جراحی بینی را تقبل می کند؟

تقبل هزینه بیمه به نوع بیمه نامه شما بستگی دارد. در مواردی بیمه مقداری از هزینه جراحی را پرداخت می کند.

قبل از برنامه ریزی برای جراحی، مطب پزشک به شما کمک می کند تا مجوز کتبی قبلی از شرکت بیمه خود دریافت کنید. اگرچه این تضمینی برای پوشش نیست، اما تنها راه تأیید این است که جراحی بینی یک مزیت تحت پوشش است. گاهی اوقات بیمه بخشی از جراحی بینی را پرداخت می کند، اما سایر قسمت ها را نمی پردازد.

هزینه رینوپلاستی چقدر است؟

هزینه عمل بینی به عوامل مختلفی از جمله پیچیدگی جراحی، آموزش و تجربه جراح و محل جراحی بستگی دارد.

مزایای جراحی بینی

  • تعادل: گاهی اوقات بینی می تواند یک ویژگی منحرف کننده در صورت یک فرد باشد. ظاهر نامناسب بینی می تواند سبب بر هم خوردن تعادل صورت شود.
  • بهبود جریان هوای بینی: ساختارهای مختلف در داخل بینی می تواند به مشکل تنفس و جریان هوا از طریق بینی کمک کند.
  • خودانگاره و اعتماد به نفس
  • زیبایی
    کانال تلگرام زوم لایف
    توجه: محتوای مجله زوم لایف، جایگزین نسخه پزشکان نیست. اگر مشکل پزشکی دارید، برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید.

    شعار ما در مجله اینترنتی زوم لایف، کمک به زندگی بهتر با ارائه محتوای مفید درباره سلامتی است. برای این منظور از منابع معتبر خارجی که در حوزه سلامت و سبک زندگی است فعال هستند برای تولید محتوا و ارائه آن به شما کاربران محترم استفاده می‌کنیم.

    ارسال نظر
    عکس خوانده نمی‌شود