زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

مشکل ناباروری مردان، تشخیص و درمان آن در کودکی

مشکل ناباروری مردان، تشخیص و درمان آن در کودکی

مشکل ناباروری مردان، تشخیص و درمان آن در کودکی

یکی از اصلی ترین مشکلات در بین مردان، ناباروری است که به دلایل گوناگونی می تواند رخ دهد. نکته مهمی که باید به آن توجه کنید، این است که این مشکل معمولا به بیماری های دوران کودکی باز میگردد. بنابراین باید برای جلوگیری از ناباروری آقایان از طریق درمان در کودکی اقدام نمود.

به طور طبیعی در مراحل رشد جنین، بیضه ها باید در طول فرآیند رشد، در جای اصلی خود قرار بگیرند. ولی در بعضی مواقع، عدم نزول بیضه (cryptorchidism) صورت گرفته و در شکم باقی خواهند ماند.

به این ترتیب برای جلوگیری از بروز ناباروری پسران در بزرگسالی، باید زمانی که کودکان در سن شش ماهگی تا یک سالگی قرار دارند، برای درمان اقدام گردد. در غیر این صورت اگر این وضعیت در نوزادان اصلاح نشود، دیگر برگشت پذیر نخواهد بود. والدین باید در صورت عدم رسیدگی به این موضوع در کودکان خود، از تاثیرات آن در آینده آگاه باشند و با اقدام به موقع از مشکلات ناباروری فرزندان خود جلوگیری نمایند.

عدم نزول بیضه چیست؟

عدم نزول در بیضه ها یا کریپتورکیدیسم به حالتی گفته می شود که در آن بیضه در مرحله رشد خود پایین نمی آید و به مکان عادی خود یعنی کیسه بیضه نمی رسد. این مشکل به راحتی توسط پزشک در یک معاینه عادی تشخیص داده خواهد شد. در این عارضه معمولا تا سه ماهگی کودک، می توانید شاهد برطرف شدن این مشکل باشید که البته حل شدن آن در نوزاد نارس کمتر است. در اغلب این کودکان، دلیل عدم نزول کردن بیضه نامشخص است و این می تواند ناشی از این باشد که بیضه ها از همان ابتدا به خوبی رشد نکرده اند.

درصورتیکه که پس از تولد بیضه از داخل شکم وارد کیسه بیضه نشده باشد اصطلاحا به آن بیضه نزول نکرده (Undescended Testis) گفته می شود. پس از انجام معاینات دقیق بالینی این بیماری با جراحی قابل درمان است و هدف از این جراحی حفظ باروری، کاهش خطر سرطان بیضه در بزرگ‌سالی، بستن پروسسوس واژینالیس و قرار دادن بیضه در کیسه بیضه ست. این جراحی بهتر است توسط ارولوژیست یا متخصص اطفال انجام شود.

عدم نزول بیضه

در برخی مواقع نیز، علل این عارضه می تواند به دلیل مشکل عملکردی باشد که همانطور که ذکر شد، بیضه رشد کرده ولی به کیسه نمی رسد. در بعضی مواقع نیز بیضه ها نزول می کنند ولی به بخش تحتانی کیسه متصل نمی شوند. این عارضه می تواند باعث بروز سرطان بیضه در بزرگسالی، پیچ خوردگی بیضه و ایجاد فتق کشاله ران شود.

بیضه نزول نکرده چگونه می تواند بر باروری تاثیر گذار باشد؟

زمانی که نوزاد به سن بعد از شش ماهگی می رسد و در سرما قرار می گیرد و احساس ترس می کند، در اثر یک واکنش طبیعی بیضه ها به صورت موقت بالا کشیده می شوند تا از آن ها حفاظت شود. در این حالت بیضه ها باید دو تا سه درجه از دمای عادی بدن خنک تر باشند تا بتوانند برای تولید اسپرم اقدام کنند. با این وجود، بیضه نزول نکرده، نمی تواند عملکرد صحیح و عادی داشته باشد.

در این صورت، احتمال بلوغ عادی اسپرم های درون بیضه، در زمانی که بیضه مدت طولانی گرم بماند کمتر می شود و این مشکل به دلیل کاهش تعداد و کیفیت اسپرم، باعث بروز مشکلات ناباروری می شود. بنابراین باید در کودکی برای درمان آن اقدام کرد.

بیضه نزول نکرده چقدر بر باروری تاثیر می گذارد؟

لازم به ذکر است که آقایانی که به عدم نزول پیدا کردن یکی از بیضه ها دچار هستند، قادر به باروری و بچه دار شدن هستند. اما قدرت باروری در آن ها کمتر می باشد. اگر جراحی در سن پایین انجام شود، می تواند به بهبودی این وضعیت کمک کند.

درمان و جراحی عدم نزول بیضه

اما جراحی و درمان می تواند شانس آن ها را بیشتر کند. طبیعتا اقدام به اصلاح جراحی در کودکانی که اختلال عدم نزول بیضه دو طرفه دارند اهمیت بیشتری دارد.

چرا درمان و جراحی عدم نزول بیضه را در سنین کودکی باید انجام دهیم؟

در زمان گذشته انجام درمان و جراحی مشکل حالت نهفته بیضه در دوران بلوغ توصیه می شد. ولی امروزه این درمان در سن 6 تا 12 ماهگی نوزادان پسر، توصیه می شود. چرا که باعث شده پزشکان به این نتیجه برسند که تغییرات مهمی در بیضه ها در اوایل زندگی رخ می دهند که یکی از آن ها از دست دادن سلول های اسپرم ساز در سن 1 سالگی در صورت عدم درمان است. بنابراین آن ها عمل جراحی و درمان را در سنین کودکی توصیه کردند.

درمان عدم نزول بیضه در بزرگسالی می تواند بر ناباروری تاثیر گذار باشد؟

با توجه به اینکه درمان عدم نزول بیضه در سن پایین و کودکی توصیه می شود، درمان در سن بزرگسالی هیچ تغییری در سطح باروری ایجاد نمی کند. اما از آنجایی که ممکن است فرد به سرطان بیضه دچار شود، باید در این زمینه با دکتر متخصص مشورت کند.

از شایع ترین علت ناباروری مردان که معمولا بعد از دوران بلوغ پسران خودش را نشان می دهد می توان به عدم نزول بیضه ها اشاره کرد که اگر در کودکی و زمان مناسب تشخیص داده شود و اقدامات درست و به موقع انجام شود می تواند تاثیر شگفت انگیزی بر کاهش ریسک ناباروری آقایان تاثیر داشته باشد.

جهت مشاهده توضیحات درباره بیماری عدم نزول بیضه می توانید به آدرس زیر مراجعه کنید.

https://dr-ashjaei.com/عدم-نزول-بیضه/

برای درمان عدم نزول بیضه در کودکی به چه پزشکی باید مراجعه کنیم؟

پزشکی که به آن مراجعه می کنید باید بتواند جراحی ارکیوپکسی را به روش های لاپاراسکوپی یا جراحی باز انجام دهد. همچنین او باید در معاینه فیزیکی، سونوگرافی و آزمایش سطح هورمون ها حاذق باشد تا بتواند درمان قطعی برای وضعیت رشد بیضه ها پیدا کند. در این صورت بهترین زمان مراجعه به پزشک، زمانی می باشد که نوزاد شما تازه متولد شده است.

دکتر بهار اشجعی

اگر به دنبال یک فوق تخصص حرفه ای در این زمینه برای کودکان خود هستید، می توانید به دکتر بهار اشجعی ، از بهترین جراحان کودکان و نوزادان مراجعه کنید که می تواند در زمینه مشکلات فتق کشاله ران، فتق ناف، عدم نزول بیضه، تنگی مجرای ادرار و ختنه و جراحی کودکان و نوزادان به شما کمک کند.

دکتر بهار اشجعی

مطب: تهران، انتهای بلوار کشاورز، رو به روی درب شرقی بیمارستان امام خمینی، پلاک ۳۷۰ شماره ۴۱۶ طبقه ۳ واحد ۱۹

۰۲۱-۴۴۸۰۶۶۶۸

۰۲۱-۴۴۸۴۱۸۶۲

منبع: dr-ashjaei.com

    کانال تلگرام زوم لایف

    شعار ما در مجله اینترنتی زوم لایف، کمک به زندگی بهتر با ارائه محتوای مفید درباره سلامتی است. برای این منظور از منابع معتبر خارجی که در حوزه سلامت و سبک زندگی است فعال هستند برای تولید محتوا و ارائه آن به شما کاربران محترم استفاده می‌کنیم.

    ارسال نظر
    عکس خوانده نمی‌شود