زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

برای ارتباط با دیگران به چه مواردی باید توجه کرد؟

برای ارتباط با دیگران به چه مواردی باید توجه کرد؟

برای ارتباط با دیگران به چه مواردی باید توجه کرد؟

برای ارتباط با دیگران به چه مواردی باید توجه کرد؟ چگونه با دیگران ارتباط برقرار کنیم؟ شیوه‌ی برقراری ارتباط ما با دیگران تا حد زیادی روی زندگی‌ای که تجربه خواهیم کرد تاثیر می‌گذارد و در واقع برای رسیدن به موفقیت در زندگی باید هنر برقراری ارتباط موثر را داشته باشیم.

برای اینکه بتوانیم با دیگران ارتباط ایجاد کنیم، در ادامه 10 نکته مهم را توضیح دادیم که توجه به آنها باعث می‌شود تا ارتباط‌های گرم و صمیمی‌تری با دیگران داشته باشید.

1. ارتباط رو در رو برقرار کنید

بیشتر به ارتباط رو در رو و حضوری با همکاران و مقامات مافوق روی بیاورید و روی انتقال پیام از طریق تابلو اعلانات، یادداشت، ایمیل یا هر شکل ارتباطی نوشتاری دیگر تکیه نکنید. در مکالمه ی رودر رو، اعتماد بهتر و سریع تر ایجاد می‌شود

2. شنونده خوبی باشید

درحالی كه به نظر می‌رسد گوش دادن به دیگران بسیار ساده است، اما اگر شنونده فن گوش دادن را نتواند به درستی به‌كار ببندد ارتباط دچار مشكل می‌شود. رمز یک ارتباط موفق، شنونده‌ی خوبی بودن است. هنگامی که دیگران صحبت می‌کنند به آن ها احترام بگذارید، حرف‌شان را قطع نکنید و فرصت بدهید تا منظور خود را بیان کنند، آن چه را می‌گویند خلاصه و تکرار کنید، هنگامی که هنوز فرد در حال صحبت کردن است پاسخ های‌تان را آماده نکنید، ایمیل تان را چک نکنید یا برگه های کاغذ کارتان را زیر رو نکنید و سعی کنید به چشمان طرف مقابل نگاه کنید.

شنونده خوبی باشید
به خاطر داشته باشید تا زمانی كه شما به جای تمركز و دقت در سخنان دیگران به افكار درونی خود گوش می‌دهید، قادر نخواهید بود شنونده خوبی باشد.

3. واضح و روشن صحبت کنید

واضح و روشن صحبت کنید و از عبارت‌های مناسب استفاده کنید، اگر گفته‌هایتان مشکل باشد، ممکن است دیگران منظورتان را اشتباه برداشت کنند. به خصوص درباره‌ی انتظارات و طرز فکر و گفته‌های افراد را با بیان متفاوتی دوباره بازگو کنید، این کار نه تنها به آن‌ها اطمینان می‌دهد که حرف‌های شان را فهمیده‌اید، بلکه نشانه‌ی اهمیت دادن بیشتر به مطالبی است که گفته‌اند.

4. صریح و صادق بودن

صراحت و صادق بودن فرایندی است كه در ارتباطات انسانی به شكل نامحسوس اما بسیار موثر نقش بازی می‌كند. تاكید می‌شود این فرآیند قابل دیدن یا شیندن نمی‌باشد. بلكه دو طرف درگیر ارتباط، آن را حس می‌كنند. اگر ارتباطی فاقد صراحت و صداقت باشد، بدون شك، یا قطع خواهد شد و یا به شكل مخدوش، مبهم و ناسالم ادامه می‌یابد. اگر نتوانیم یا نخواهیم منظور خود را با صراحت بیان نماییم طرف مقابل به اشتباه می‌افتد و به حدس و گمان متوسل می‌شود و از واقعیت دور می‌گردد.

به خاطر داشته باشیم ابهام و عدم صداقت در ارتباطات انسانی سرمنشاء بسیاری از مسائل و مشكلات در ارتباطات فردی است.

5. واکنش نشان دهید و واکنش دیگران را هم درک کنید

هر کسی احتیاج دارد که بداند چه موقع کار را خوب انجام داده است و چه موقع احتیاج به بهبود آن دارد. به شخص باز خورد بدهید و همیشه به کار انجام شده انتقاد کنید نه به خود شخصی، اگر عصبانی هستید، قبل از سخن گفتن لحظه‌ای سکوت کنید.

6. حفظ آرامش و احترام به طرف مقابل

ما اغلب در ارتباطات خود با دیگران درصدد ارزیابی آنها برمی‌آییم و گاه فكر می‌كنیم یا باید نظرات و احساسات آنها را رد كنیم و یا به نوعی (مستقیم و غیرمستقیم) نظرات و احساسات خودمات را به آنها تحمیل نماییم. ارتباطاتی كه بر پایه این روش شكل می‌گیرد  غالباً تداوم نمی‌یابد و هر دو طرف درگیر در ارتباط را دچار مشكل می‌سازد. ما بدین دلیل با یكدیگر ارتباط برقرار می‌كنیم تا از طریق آن به حل مسائل و مشكلات، رفع تضادها و تعارضات، رد و بدل كردن اطلاعات ، درک بهتر خود و رفع نیازهای اجتماعی دست یابیم، در روابطی كه ( ارزیابی دیگران ) عنصر اصلی آن می‌باشد نه تنها اهداف مذكور تحقق نمی‌یابد، بلكه آرامش لازم در ارتباطات انسانی نیز از بین می‌رود. باید به خاطر داشته باشیم همه ما می‌خواهیم دیگران با نظرات ما موافقت کنند و یا حداقل به افكار و احساسات ما احترام بگذارند و آنها را تایید كنند، زیر عقاید و نظرات ما برای خودمات كاملاً اهمیت ندارند، اگر در ارتباط با دیگران این تصور پیش آید كه به نظرات آنها احترام نمی‌گذاریم، ارتباط روند مناسب و هدفمند خود را طی نمی‌نماید.

در نظر گرفتن این نكته كه اغلب مردم مانند ما فكر نمی‌كنند، احساس نمی‌كنند و به روش خود به دنیا نگاه می‌كنند بسیار اساسی است.

7. وقفه‌ای ایجاد کنید

در مذاکرات و ارتباطات طولانی سعی کنید وقفه‌ای ایجاد کنید، تا شماره 10 بشمارید، قدم بزنید. هر کاری حس می‌کنید به شما آرامش می‌دهد، انجام دهید. سپس قبل از این که کاری بکنید، بنشینید و فکر کنید که چگونه می‌خواهید به موقعیت نگاه کنید.

8. مخالفت نمودن به شیوه مناسب

اگر بتوانیم بپذیریم كه دیگران مانند ما نیستند آن وقت می‌توانیم به شیوه مناسب با نظرات و عقاید آنها كه به نظر ما صحیح نیستند مخالفت كنیم. به عبارت دیگر بدون بحث و جدل مخرب كه غالباً همراه با بلند كردن صدا، داد و فریاد، خشم و غضب است می‌توانیم به نتیجه مناسب دست یابیم. یكی از مناسب‌ترین شیوه‌ها برای مخالفت كردن با نظرات و عقاید دیگران روش خلع سلاح است. در این روش، فرد در سخنان طرف مقابل حقیقتی را پیدا می‌كند (حتی اگر با مجموعه سخنان او موافق نیست) و سپس در مقام موافقت و تایید آن حرف می‌زند. این روش بر طرف مقابل تاثیر آرام بخش عجیبی می‌گذارد.
ممكن است روش خلع سلاح را نپذیرد ولی جدل، بی فایده و همیشه بی‌سرانجام است، با این شیوه در واقع شما پیروز از بحث خارج می شوید و طرف مقابل نیز احساس پیروزی می كند و با آمادگی بیشتری به حرف‌های شما گوش‌می دهد.
مثال: همکار شما می‌گوید: اصلاً حرفهای تو را قبول ندارم! پاسخ شما: بله حق باتوست، ما همیشه نباید دربست و به صورت صددرصد حرف‌های دیگران را بپذیریم.

مخالفت نمودن به شیوه مناسب
باید به خاطر داشت كه لحن پاسخ شما نیز مهم است. اگر پاسخ تحقیرآمیز باشد این روش اثر مطلوب را نخواهد داشت.

9. موثق و معتبر صحبت کنید

با حرف ها و عملکردهای تان ثابت کنید که به اصول رفتار حرفه‌ای متعهد هستید. این امور فضایی از اعتماد و رو راست بودن با دیگران را ایجاد می‌کند.

10. خودشناسی و افزایش آگاهی

شناسایی دنیای ذهنی دیگران، همدلی و همدردی كردن با آنها و یا به نتیجه رسیدن بحث‌های ما با دیگران نیازمند خوشناسی و تلاشی برای افزایش اطلاعات و آگاهی‌های خود جهت شناسایی دیگران و محیط زندگی است. آگاهی از نقاط قوت و ضعف، ترسها، امیال،‌ آرزوها و نیازهای خود و پذیرش صادقانه آنها، كمک می كند ویژگی‌ها و وخصوصیات دیگران را واقع بینانه‌تر ببینیم و آنها را بپذیریم.
باید به خاطر داشت خوشناسی و افزایش آگاهی مستلزم صرف وقت، صبوری و تلاشی در جهت تغییر ویژگی‌های منفی خود است. برای خودشناسی و افزایش آگاهی می‌توانید از افراد متخصص نظیر روانشناسان و مشاوران کمک بگیرید.

کانال تلگرام زوم لایف

فعالیتم در اینترنت از سال 86 با وبلاگ شروع شد و دو سال بعد اولین سایت مجله‌ایم رو راه‌اندازی کردم. به‌دلیل علاقه زیاد به تولید محتوای کاربردی و سئو، روی سایت‌های زیادی فعالیت داشتم. در حوزه کاری به دیجیتال مارکتینگ، کدنویسی، مشاور و توسعه کسب وکار علاقمندم.

ارسال نظر
عکس خوانده نمی‌شود
تعداد نظرات (6)
  1. مهمان زهرا در 11 مهر 1401
    ببخشید این مقاله در جایی ثبت نشده یا فایل نداره ؟ و منبعش رو میشه بگین
    پاسخ
    1. مجله زوم لایف
      مجله زوم لایف در 17 مهر 1401

      سلام، متاسفانه فایلی ندارد. این مقاله چندین بار ویرایش شده و هربار از منابع مختلف استفاده کردیم اما به دلیل گذشت زمان لیست منابع رو نداریم.

      پاسخ
  2. علی ایرانی در 23 خرداد 1401
    با سلام و تشکر از مقاله ارائه شده شما ، سطح مقاله مناسب است ،لطفا مطالب را ملموس و در قالب مثال های کاربردی بیان فرمایید و در نوشتن مطالب به صحیح نویسی هم توجه بفرمایید، برخی از کلمات املای اشتباه دارند.. متشکرم
    پاسخ
  3. محمد در 13 اسفند 1399
    ممنون خیلی خوب بود
    پاسخ
  4. نسرین در 22 آذر 1399
    ذکر منبع لطفا
    پاسخ
    1. مجید حسین زاده
      مجید حسین زاده در 22 آذر 1399
      <p>سلام، محتوای این مقاله قسمت کوتاهی از <strong>کتاب ارتباط موثر</strong> اثر ساندرا هیبلز، ریچارد ال ویوور است.</p>
      پاسخ
  5. erfani در 6 دی 1398
    سلام وخسته نباشید. کمی سطح مطالب و بالاتر ببرید.
    پاسخ
    1. مجید حسین زاده
      مجید حسین زاده در 6 دی 1398

      سلام، تلاش ما همیشه بالابردن سطح کیفی مطالب بوده و هست. در حوزه رشد مهارت‌های فردی نیز برای افزایش کیفیت مطالب، بیشتر تلاش می‌کنیم.

      از توجه شما بسیار سپاسگذاریم.

      پاسخ
      1. Taha در 12 اسفند 1399
        سلام لطفا نام نویسنده و منابع را نیز در پایان این مطلب ذکر کنید زیرا این مطلب منابع ندارد و ما برای ایجاد منابع دچار مشکل میشویم.
        پاسخ