زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

اصول رفتار حرفه‌ای در محل کار

در هر شغلی از شما انتظار می‌رود که متناسب با توانایی‌های تان حرفه‌ای عمل کنید. پیروی از هنجارهای حرفه‌ای باعث موفقیت، جلب حمایت و همکاری دیگران، ارتقاء شغلی می‌شود. در مقابل رفتار غیر حرفه‌ای باعث شکست در آموزش، قراردادها و پیشرفت می‌شود.

در ادامه یک فهرستی از اصول کلی رفتار آمده است. البته در هر شغلی ممکن است اصول یا دستورالعمل‌های ویژه‌ای برای رفتار قابل قبول در آن شغل نیز اضافه می‌شود. معمولاً کارکنان جدید باید دستورالعمل اخلاقی رفتاری را نیز همراه با قرارداد استخدامی خود امضاء کنند که شامل بندهای زیر است:

احترام

احترام به معنی مراعات کردن و احترام قایل شدن برای ارزش‌ها، نجابت، وقار و محترم شمردن همه‌ی مردم است.

ارتباط باید بر اساس رابطه و نزاکت متقابل باشد. ایجاد رابطه به این معنی است که درگیر نقاط ضعف و تفاوت‌های موجود در افراد نشوید، مثل تفاوت در نژاد، رنگ، مذهب، جنسی، سن، ملیت، خواستگاه قومی، باورهای سیاسی، وضعیت تأهل، ضعف‌ها یا امور اجتماعی یا خانوادگی افراد.

گشاده‌رویی

گشاده‌رویی به معنی آزادی تغییر باورها همراه با محدودیت‌های معقولانه است. هنگامی که همه‌ی اعضاء برای تغییر عقاید و باورهای‌شان هاشر یک به شیوه‌ی باز و آزاد معتقد باشند، می‌توانند از استدلال و مدارک یا دلایل منطقی استفاده کنند.

صداقت

مترادف‌هایی که برای صداقت بیان شده‌اند دیگر هیچ سوالی درباره‌ی معنای آن باقی نمی‌گذارد، کلماتی مانند نجابت، درست کاری، درستی اخلاق، فضیلت، شایستگی، خوش‌خویی، راست‌گویی، قابل اعتماد بودن. چنین صفاتی برای ایجاد پایه‌های اعتماد ضروری هستند.

صداقت
صداقت، هسته‌ی اصلی کار حرفه‌ای است.

احساس مسئوليت

احساس مسئوليت به معنای عمل کردن به تعهد و وظایف بدون نیاز به اعمال فشار خارجی یا راهنما است که با درک تفاوت بیرن کارهای درست و نادرست و ملاحظات اخلاقی همراه است. احساس مسئولیت به عقل سلیم، بلوغ و قابلیت اعتماد بستگی دارد.

کار گروهی

کار گروهی به معنای وحدات در فعالیت‌های گروهی کارکنان است که به منظور موفقیت بیشتر در کار یا سازمان به کار می‌رود و با تبادل انتقادهای سازنده همراه است.

ارتقاء شخصی

ارتقاء شخصی به معنای جست‌و‌ جوی هر چیزی است که از طریق افزایش اطلاعات و مهارت‌ها، صلاحیت حرفه‌ای فرد را حفظ و تقویت می‌کند. بین موفقیت در زندگی شخصی و موفقیت در کسب و کار همبستگی مستقیم و مثبت وجود دارد.

اخلاقیات

اخلاقیات مجموعه‌ای از استانداردهاست که رفتار فرد را طبق اصول تعریف شده فرهنگ، ارتباطات و یا حرفه‌ی او هدایت می‌کند. افراد نمی‌توانند این استانداردها را با فریب یا هر خطای دیگری تغییر دهند. با وجود استانداردهای اخلاقی، از گمراهی و تهمت جلوگیری می‌شود و باعث رعایت قوانین و مقرراتی می‌شود که برای کار تعیین شده است.

موضوعات دیگری هم در رفتار حرفه‌ای دخیل است مثلاً ارتقاء اهداف کار و رفتار تا عملکرد مثبتی در کار و حرفه داشته باشید. می‌توانید از همه‌ی موارد درست برای کسب استانداردهای کاری و حرفه‌ای استفاده کنید، قدر اعتمادهایی که در فعالیت‌های حرفه‌ای تان بدست می‌آورید، را بدانید. از اظهار نظر غیر متعهدانه که بر رفتار، کار یا وحدت سایر اعضاء گروه تأثیر منفی می‌گذارد، اجتناب کنید و مسئولیت خود برای راهنمایی کارمندانی که بی‌واسطه تحت کنترل شما هستند بشناسید، همچنین مسئولیت خود را نسبت به محیط کار و سایر کارکنان مدنظر داشته باشید.

کانال تلگرام زوم لایف
ارسال نظر
عکس خوانده نمی شود
تعداد نظرات (1)
  1. فريبا يوسفي در 20 مهر 1398 - 14:05
    مرسی از مطلب
    من به پیشنهاد یکی از دوستانم کتاب اخلاق در محیط کار رو از اپلیکیشن خوانا خریداری کردم و این کتاب واقعا محتوای خوبی داشت این آدرس وب‌سایت خوانا هستش: www.khanabooks.com
    پاسخ