زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

چطور مثبت فکر کنیم؟ 25 روش برای تمرین مثبت اندیشی

چطور مثبت فکر کنیم؟ 25 روش برای تمرین مثبت اندیشی

چطور مثبت فکر کنیم؟ 25 روش برای تمرین مثبت اندیشی

شاید خیلی از ما واقعا ندانیم با این همه مشکلاتی که در زندگی داریم، چگونه مثبت فکر کنیم و از زندگی لذت ببریم. برخلاف تصور اکثر مردم، مثبت اندیشی و لذت بردن از زندگی ارتباط چندانی با عوامل محیطی و مادیات ندارد. شما تنها زمانی خوشبختی را احساس می کنید و از زندگی خود لذت می برید که بتوانید در هر شرایطی با دید مثبت به مسائل نگاه کنید. نگرش شما فقط و فقط به خودتان بستگی دارد و هیچ عامل دیگری نمی تواند شما را وادار کند بدبین باشید.

مثبت فکر کردن به فرد کمک می کند تا وقتی در مسیر سختی های زندگی قرار می گیرد، با داشتن یک چشم انداز و نگرش سالم از زندگی لذت ببرد.

در این مطلب با 25 تمرین مثبت فکر کردن آشنا می شوید که در هر شرایطی می توانند برای شما مفید باشند.

1. افکار منفی را شناسایی کنید

افکار منفی را بشناسید! افکار منفی شما را از دیدن جنبه ی مثبت زندگی باز می دارند. چهار نوع فکر منفی وجود دارد. با شناخت افکار منفی می توانید آنها را دور بریزید.

  1. فیلتر کردن، که شما فقط به جنبه ی منفی توجه می کنید.
  2. شخصی سازی، که شما به خاطر حوادثی که رخ میدهد خودتان را سرزنش می کنید.
  3. فاجعه سازی، که یک حادثه را بدتر از آنچه که هست نشان می دهید.
  4. قطبی سازی، که در آن رویدادها یا منفی هستند یا مثبت.

افکار منفی

2. افکار منفی را دور کنید

هنگامی که روحیه تان ضعیف است اجازه ندهید افکار و احساسات منفی آزارتان بدهند. حتی تنها برای چند ساعت در روز افکار منفی را از خودتان دور کنید و فقط روی جوانب مثبت زندگی تان تمرکز کنید.

3. روز خود را مثبت شروع کنید

افراد منفی‌ باف تمایل دارند که روز خود را با فکر کردن به اینکه مشکلی پیش خواهد آمد، شروع کنند. به ‌جای آن، بر جنبه هایی از روزتان که میتواند خوب پیش برود و آنچه که در آن روز به دنبال آن هستید، تمرکز کنید.

4. یک سبک زندگی سالم داشته باشید

یک سبک زندگی که بر غذا خوردن سالم و رهایی از استرس تمرکز دارد به شما کمک میکند تا روحیه ی خود را مثبت کنید. به عنوان مثال سه بار ورزش کردن در هفته موجب یک روحیه ی مثبت تر می شود.

5. یک اعتراف روزانه داشته باشید

اعترافات، افکار مثبتی هستند که شما با صدای بلند میگویید تا خودتان را تشویق و ترغیب کنید. اعتراف شما میتواند هر چیزی باشد، از جمله‌ی «من یک روز خوب خواهم داشت» گرفته تا نقل ‌قول مورد علاقه ی خودتان. همچنین می توانید یک تفکر مثبت در مورد خودتان را انتخاب کنید و وقتی افکار منفی وارد ذهنتان میشوند آن را تکرار کنید.

6. بررسی کنید که چه چیزی را میتوان تغییر داد

گاهی مسائل موجود در زندگی خودتان میتواند باعث شود که منفی فکر کنید. راسل بیشاپ، روان ‌شناس آموزشی کالیفرنیا در مقاله ای که برای وب سایت Huffington Post نوشت گفت، بخش هایی از زندگی تان را که دوست دارید تغییر کنند، مثل یک شغل نامتناسب، را شناسایی کنید.

7. با افراد مثبت اندیش معاشرت کنید

مثبت اندیشی مسری است، پس اطراف تان را با دوستان و آشنایانی پر کنید که نیمه ی پر لیوان را می بینند. جمع‌ کردن افراد مثبت اندیش در اطراف خودتان میتواند کمک کند تا حمایت و رغبتی را که برای یک زندگی مثبت نیاز دارید به دست آورید.

دوستان مثبت اندیش

8. خوش گذرانی کنید

دیدن یک فیلم خنده دار، خواندن یک کتاب لطیفه یا دیدن یک استن آپ کمدی، خندیدن و خوش گذرانی کردن میتواند به شما کمک کند تا حس مثبت تری داشته باشید.

9. کارهایی را که دوست دارید انجام دهید

وقتی چیزی را پیدا میکنید که شما را خوشحال میکند و به انجام آنچه که دوست دارید ادامه میدهید، احساس نشاط پیدا میکنید. خواه دنبال کردن یک سرگرمی جدید باشد و یا فروش ابتکاری، چیزی را امتحان کنید که همیشه خواسته اید انجام دهید و به خودتان اجازه ی موفقیت بدهید. به موارد منفی یا اینکه چگونه می توانید شکست بخورید فکر نکنید.

10. وضعیت را به شکل متفاوتی ببینید

وقتی صحبت از مثبت اندیشی میشود، دیدگاه اهمیت دارد. با ارزیابی یک وضعیت که قبلاً آن را منفی میدانستید و فکر کردن به اینکه چگونه میتوانید به شکل مثبتی به آن برسید، میتوانید یاد بگیرید که یک دیدگاه سالمتر به زندگی انتخاب کنید.

انرژی مثبت

11. افکارتان را هدایت کنید

روان شناسان از این روش زیاد استفاده میکنند. هنگامی که احساس ضعف یا اضطراب دارید این کار به شما کمک میکند کنترل افکار خود را به دست بگیرید. به یک رؤیای خوشحال کننده فکر کنید، یک تصویر ذهنی مثبت بسازید یا به عوامل خارجی واکنش های مثبت نشان بدهید تا احساسات بد را تحت کنترل در بیاورید.

12. اشتباهات گذشته را تجزیه و تحلیل کنید

مثبت فکر کردن به معنای انکار اشتباهات تان نیست. به جای این کار، برای فکر کردن به مسائلی که شما را به موقعیت کنونی تان کشانده است به خودتان کمی زمان بدهید تا در آینده از اشتباهات مشابه پرهیز کنید و دید مثبت تری نسبت به آینده داشته باشید.

13. با اعتماد به نفس رفتار کنید

بیشتر وقت ها زمانی که احساس ناامیدی و ناراحتی میکنیم، به جای اینکه بابت کارهایی که تاکنون درست انجام داده ایم به خودمان اعتماد کنیم، تنها روی مسائل منفی و اشتباهاتی که مرتکب شده ایم تمرکز می کنیم. حتی اگر بعضی کارها را خراب کرده اید، برای کارهایی که تا حالا به خوبی انجام داده اید به خودتان اعتماد کنید.

14. خودتان را ببخشید

اینکه مدام خودتان را بابت اشتباهات گذشته تان سرزنش کنید چیزی را تغییر نمیدهد. به خودتان بگویید که اشتباهات تان را بخشیده اید و سپس آنها را رها کنید.

15. از گذشته درس بگیرید

شما گذشته را پشت سر گذاشته اید، هر چقدر هم بد پیش رفته باشد، نمیتوانید آن را تغییر بدهید. هرگاه احساس کردید درباره ی گذشته افکار منفی به سراغ تان آمده اند، آنها را با افکار مثبت درباره ی آینده جایگزین کنید.

16. با افکار منفی روبه رو شوید

گاهی اوقات بهترین راه برای کنار آمدن با مسائل منفی زندگی‌، این است که با آنها روبه رو شوید. رسیدن به یک نتیجه یا دست کم تلاش برای رسیدن به آن باعث میشود نسبت به هر موقعیتی احساس بهتری داشته باشید.

17. شکرگزار باشید

باید برای نعمت های زیادی که به ما اعطا شده، شکرگزار باشیم. بابت آنچه زندگی تان را بهتر و شادتر ساخته است شکرگزار باشید تا انرژی مثبت بگیرید.

لبخند بزنید

18. لبخند بزنید

گاهی اوقات تمام چیزی که برای داشتن حس خوب نیاز دارید یک لبخند است. تمرین کنید حتی زمانی که احساس خاصی ندارید صورت تان حالتی شاد داشته باشد.

19. باور کنید میتوانید تغییر کنید

همه ی آدم ها برخی از ویژگی هایشان را نمی پسندند و این مسئله گاهی باعث میشود احساس بدی نسبت به خودشان داشته باشند. به محض اینکه باور کنید میتوانید این ویژگی ها را تغییر بدهید راه هایی برای تغییر دادن شان خواهید یافت.

20. باور کنید لیاقت چیزهای خوب را دارید

به شانس اعتقاد دارید؟ به نظرتان آیا شانس واقعا وجود دارد؟ اگر واقعا باور نداشته باشید در زندگی لیاقت چیزهای خوب را دارید، چیزهای خوب زیاد سر راه‌تان قرار نمی‌گیرند. باور کنید ارزش خوش شانسی را دارید تا خوش شانس باشید.

21. تمرین کنید

وقتی صحبت از مثبت فکر کردن می شود، تمرین کردن واقعاً نتیجه میدهد. هرچه مثبت اندیشی را بیشتر تقویت کنید، احتمال اینکه این خط فکری را دنبال کنید بیشتر است. تمرین مثبت فکر کردن را به زمان هایی که روحیه تان ضعیف است محدود نکنید. آن را به کار هر روزتان تبدیل کنید، چه زمان هایی که روحیه ی خوبی دارید و چه زمان هایی که روحیه ی بدی دارید.

شروع کنید

22. زودتر شروع کنید

میخواهید تغییر مثبتی در زندگیتان ایجاد کنید؟ همین حالا شروع کنید. پشت‌ گوش انداختن هر کار فرصت کافی برای بهانه آوردن در اختیارتان قرار میدهد پس در اولین فرصت ممکن شروع کنید.

23. بهانه تراشی را متوقف کنید

هر کس همیشه میلیون ها بهانه برای انجام ندادن هر کار دارد، حتی اگر انجام آن کار او را خوشبخت تر کند. در مسیر خوشبختی تان مانع ایجاد نکنید و بهانه های فلج کننده را دور بیندازید.

24. یادتان باشد هیچ شرایطی دائمی نیست

حتی اگر در حال کنار آمدن با اندوه از دست دادن یکی از عزیزانتان هستید، به یاد داشته باشید که با گذر زمان احساس بهتری خواهید داشت. شاید همیشه بابت این فقدان غمگین شوید اما با گذر زمان تحمل آن آسان‌تر خواهد شد. هر روز به خودتان یادآوری کنید شرایط بد زودگذر است.

تسلیم نشوید

25. تسلیم نشوید

تسلیم شدن معمولا انتخاب راهی آسان برای خلاص شدن از یک موقعیت دشوار است. هر چقدر هم احساس تان منفی بود هرگز از دنبال کردن چیزی که واقعا میخواهید، دست نکشید. اگر الان تسلیم نشوید در آینده از خودتان تشکر خواهید کرد.

کانال تلگرام زوم لایف

فعالیتم در اینترنت از سال 86 با وبلاگ شروع شد و دو سال بعد اولین سایت مجله‌ایم رو راه‌اندازی کردم. به‌دلیل علاقه زیاد به تولید محتوای کاربردی و سئو، روی سایت‌های زیادی فعالیت داشتم. در حوزه کاری به دیجیتال مارکتینگ، کدنویسی، مشاور و توسعه کسب وکار علاقمندم.

ارسال نظر
عکس خوانده نمی‌شود
تعداد نظرات (21)
  1. محمد امین در 23 دی 1402
    با سلام محمد امین هستم خیلی تشکر میکنم از کسانی که درباره این موضوع توضیح داده اند خیلی تشکر میکنم واقعا خیلی تاثیر گذار بود به نظر من بهترین راه کار برای مقابله با استرس فکر نکردن به آن چیزی که به شما استرس می‌دهد و زمانیکه بیکار بودید و فکر های منفی به سراغ شما آمد خودرا به کار دیگه یا حرف زدن با اطرافیان یا با حرف زدن با خانواده خود کنید تشکر میکنم از کسانی که حرف های منو لایک
    پاسخ
  2. میثم در 5 تیر 1402
    سلام و درود و خسته نباشید خدمت تمام عزیزانی که تلاش کردن تا بتوانن راهای مثبت اندیشی رو در اختیار هم نوع های خود بگذارند.تجربیات بسیار عالی بود و ممنون از زحماتی که در این راه کشیده شده .واقعا عالی بود استفاده کردم ممنون
    پاسخ
  3. اصغر سمیعی در 3 فروردین 1402
    سلام خداجان عامل حرکت برترین قدرت از بدو خلقت ، جهان و آنچه در اوست حتی خدا پاک و منزه و معصوم است نوزادی که تازه بدنیا می‌آید سند آن است ، در مثبت اندیشی نور درخشان در چهره داریم و عکس آن خون زیر پوست است که جاذبه و دافع بوجود می‌آورد ، جهان از بدو خلقت آزمایشگاه خدا و آنچه در اوست ابزار های خداست با اختیار در مثبت اندیشی ثابت می‌کنند مالک خداست که امتحان آن هیچ ضرر و هزینه ای ندارد با یاد خدا نفس بکش به کارهای خود برس حتی با آن بخواب سپس نظر بده چه دیدی با خدا تمایل داشتید بنویسید آن کتاب آسمانی ست ، با یاد خدا در نفسها تغییر شکل ایجاد میشود در عناصر موجود در فضا مثل درخت دی اکسید کربن را تبدیل به اکسیژن کرد .
    اثر و نفوذ آن غوغا می‌کند ، جسم آسیب ناپذیر می‌شود ، فرا زمینی و بیگانگان و .... همان جان ماست (خدا و جان و جسم و هوا ) کلمه من در ادبیات جهان کاملاً اشتباه است ، جان ما فاقد زمان و مکان است چون مالک خداست .
    خدا جان نگهدار همنوعان جان در جهان الهی آمین لطفاً ارسال به مردم جهان با سپاس از شما فدایی مردم جهان اصغر سمیعی .
    پاسخ
  4. اصغر سمیعی در 19 اسفند 1401
    سلام خداجان عامل حرکت برترین قدرت از بدو خلقت ، یعنی همه چیز پاک و منزه و معصوم تولد یافته است ماما خدا (قدرت برتر) بوده است ، پس من وجود ندارد هر شخصی ما (خدا ، جان ، جسم) است ، هوا با یاد خدا در نفسها گردش کند تغییری مثل درخت (دی اکسیدکربن را تبدیل به اکسیژن کرد) بوجود می‌آورد که اثر قدرت برتر در تک تک مردم جهان نهفته است آن بعد از راز بقا راز خلقت است در نهایت راز حقیقت میشود (همه چیز را بصورت حقیقی می‌بینی) انرژی مثبت تمام تاریکی که دانشمندان دنبال آن هستند قدرت برتر است که در انرژی مثبت است امتحان آن هیچ ضرر و هزینه ای ندارد ، با یاد خدا نفس بکش به کارهای خود برس حتی با آن بخواب سپس نظر بده چه دیدی با خدا تمایل داشتید بنویسید آن کتاب آسمانی ست ، خدا جان نگهدار همنوعان جان در جهان الهی آمین لطفاً ارسال به مردم جهان با سپاس از شما فدایی مردم جهان اصغر سمیعی .
    پاسخ
  5. Sabaghobadi در 17 دی 1401
    سلام ممنون از اطلاعات جامع و مفیدتون🌱 .بالاخره مثبت اندیشی خیلی تو زندگی مهمه و اگر راهشو بلد نباشیم نمی‌تونیم از زندگی لذت کافی رو ببریم من مطالبی درباره مثبت اندیشی داخل سایت دانشگاه کسب و کار خوندم که تونست نگرش منو به این موضوع بهتر کنه.
    پاسخ
  6. مهمان Sara در 19 خرداد 1401
    بسیار آموزنده و مفید تشکر ان شاءالله به همه مفید تمام شود
    پاسخ
  7. Fatema در 6 فروردین 1401
    سلام، اقای محمد، فیلم ای طنز ببینید، نزارید افکار منفی عضیتتون کنه، جوک بخونید، خوش گذرونی کنید، از ادم هایی ک بهتون حس بدی میدهند دوری کنید، به خودتون بگید هیچ کس یا هیچ چیز نمیتونه مانع خوش گذرونی من بشه🙂
    پاسخ
  8. محمد در 6 دی 1400
    <p>کاش مشکلمو یکی حل میکرد دارم دیوونه میشم....استرس باعث شده چندماهه نتونم مثه قبل غذامو قورت بدم و غذا بخورم...از ترس زیاد ک خفه نشم یوقت غذامو تف میکنم و نمیخورمش...مثه قبل غذا خوردن الان آرزوم شده خدا کنه کمکم کنید</p>
    <p>از طرفی میترسم برم دکتر چون استرسم بیشتر میشه،کاش یه راه درمان ساده بهم معرفی کنید اگه از آشناهاتون کسی اینجوری شده کمک کنید که به زندگی عادی برگردم🙏</p>
    پاسخ
    1. مهمان فاطمه در 3 آبان 1401
      سلام.بهتر از روان شناس یا در صورت لزوم از روان پزشک کمک بگیرید
      پاسخ
    2. مهمان amir در 10 آبان 1401
      این حالت پانیک (حمله عصبی) منم دارم باید خودت به خودت انرژی مثبت بدی و حتما به روانپزشک مراجعه کن
      پاسخ
    3. Sayy در 3 آذر 1401
      ببین سعی کن اول دلیل این استرس رو پیدا کنی بعد سعی کنی که این استرس رو از بین ببری که بتونی به زندگی عادی برگردی
      پاسخ
    4. از سمت خدا در 6 خرداد 1402
      من خواهرم استرسی شدید بود با روانشناس صحبت کرد و اون بهش گفت تصور کن مشکلاتت کوچیکن و زیر ماشین میرن یا تو جاروبرقی میرن و مشکلاتت رو زیر پا بذار نمیتونست نفس بکشه الان خیلی بهتره ، قرآن بخون و بخدا توکل کن و مثبت باش خدا شفا بخشن
      پاسخ
  9. مهدی پورراهدار در 7 آذر 1400
    بسیار عالی و مفید
    ممنون ازسایت خوبتون
    پاسخ
  10. امیر مهدی امیدوارپناه در 25 مهر 1400
    عالی بود ممنون از شما
    پاسخ