زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

چه چیزهایی را نباید در ماشین لباس‌شویی انداخت؟

چه چیزهایی را نباید در ماشین لباس‌شویی انداخت؟

چه چیزهایی را نباید در ماشین لباس‌شویی انداخت؟

لباسشویی از ضروری‌ترین وسایل برقی موجود در هر خانه‌ای است. با وجود لباسشویی دیگر شستن لباس‌هایی زیاد سخت و طاقت فرسا نیست. اما باید بدانید استفاده از لباسشویی نیز اصول خاص خود را دارد و باید براساس دستورالعمل‌های خاص از آن استفاده کنید.

به عنوان مثال نمی‌توانید هر نوع لباسی را با آن بشویید زیرا ممکن است لباس آسیب دیده یا به لباس‌های دیگر آسیب برساند. در ادامه به بررسی دستور العمل‌های دقیق شستشوی لباس با لباس شویی و چیزهایی که نباید در لباسشویی انداخت می‌پردازیم. رعایت این نکات باعث می‌شود کمتر به تعمیر لباسشویی نیاز داشته باشید.

چه چیزی در لباسشویی نیندازیم؟

یکی از راه‌هایی که به افزایش طول عمر ماشین لباسشویی کمک می‌کند، این است که براساس قوانین و دستورالعمل‌های دفترچه راهنما از آن استفاده کرده و هر چیزی را درون لباسشویی نیندازید. در ادامه فهرستی از چیزهایی که نباید در لباسشویی انداخت ارائه می‌دهیم:

پول فلزی

انداختن هر گونه پول، سکه و اسکناس درون ماشین لباسشویی ممنوع است و باعث آسیب دیدن آن می‌شود. این پول‌ها و سکه‌های فلزی ممکن است به بدنه لباسشویی و شیشه آن آسیب برسانند. در برخی موارد این سکه‌ها در قسمت پمپ تخلیه گیر کرده و مانع از خروج درست و به‌موقع آب می‌شوند. این موضوع روند کار لباسشویی را با مشکل روبرو می‌کند. برای جلوگیری از این مشکل حتماً قبل از شستن لباس‌ها تمام قسمت‌ها و جیب‌های آن‌ها را بررسی کنید.

چه چیزی در لباسشویی نیندازیم

لباس‌های آغشته به مواد آتش‌زا

هر نوع لباس و پارچه‌ای که حاوی مواد آتش زا باشد نباید درون ماشین لباسشویی انداخته شود. گاهی اوقات لباس‌های شما با مواد آتش زا کثیف شده و لکه‌هایی از این مواد روی آن‌ها باقی مانده است. برای شستن این لباس‌ها ابتدا باید لکه‌ها را به‌طور کامل از بین برده و سپس درون لباسشویی بیندازید، تا باعث آتش سوزی و حتی انفجار در لباسشویی نشود.

لباس‌هایی با اشیاء فلزی

اگر لباس شما دارای قسمت‌هایی مانند گیره یا سگک فلزی است نباید آن را درون لباسشویی بیندازید و یا قبل از آن فلز را از لباس جدا کنید. اگر این فلزها قابلیت جدا‌سازی از لباس ندارند، بهتر است لباس خود را با دست شسته و آن را درون لباسشویی قرار ندهید. این فلز‌ها علاوه بر آسیب رساندن به لباسشویی ممکن است باعث خرابی و پارگی سایر لباس‌های درون لباسشویی شوند.

لباس‌های کرک‌دار

لباس‌هایی که دارای کرک و موی زیاد هستند جزو چیزهایی که نباید در لباسشویی انداخت محسوب می‌شود. این کرک و موها ممکن است مسیرهای خروج آب را مسدود کرده و باعث خرابی ماشین لباسشویی شوند. فیلترهای پمپ تخلیه لباسشویی به سرعت دچار مشکل شده و مسدود می‌شوند.

شستن لباس‌های با سایز بسیار کوچک

با نگاهی به درون ماشین لباسشویی متوجه برخی از قسمت‌ها مانند لاستیک‌های دور در یا سوپاپ‌ها و شیلنگ‌ها می‌شوید. برخی از لباس‌ها و پارچه‌های با سایز کوچک می‌توانند از این قسمت‌ها عبور کرده و یا آن‌ها را مسدود کنند. به همین دلیل بهتر است آن‌ها را با دست شسته و یا درون کیسه‌ای قرار دهید و سپس درون ماشین لباسشویی بشویید.

لباس‌های ضد آب

لباس‌های ضد آب و نانو که قابلیت ضد آب دارند نیز نباید با ماشین لباسشویی شسته شوند. این لباس‌ها دارای روکش خاصی هستند که پر از آب شده و باعث سنگین شدن لباسشویی و آسیب دیدن آن می‌شوند. همچنین ممکن است تمام حجم آب به فضای خاصی منتقل شده و تعادل لباسشویی را به هم بزند. این موضوع حتی ممکن است باعث انفجار لباس در لباسشویی شود.

لباس‌های ظریف و پولک دوزی شده

از جمله چیزهایی که نباید در لباسشویی انداخت باید به لباس‌هایی که از پارچه‌های ظریف و توری دوخته شده‌اند یا لباس‌هایی که دارای پولک و مهره و سنگ و ... هستند، اشاره کرد. ظریف بودن بیش از حد برخی از پارچه‌ها باعث آسیب پذیر شدن آن‌ها می‌شود و با شستن درون لباسشویی به‌سرعت پاره می‌شوند. گیر کردن هر گونه دکمه، زیپ و ... به لباس‌های دیگر باعث آسیب آن‌ها می‌شود. علاوه بر آن لباس‌هایی که دارای سنگ، مهره، پولک و ... هستند نیز به سرعت آسیب دیده و حتی ممکن است این جزئیات از آن‌ها جدا شده و باعث مسدود شدن مسیر خروجی و فیلترهای لباسشویی شوند.

شستشوی بالش و پتو

اغلب ظرفیت لباسشویی‌های خانگی کم است و توانایی شستن پتو و بالش و ... را ندارند. به خصوص بالش‌های فومی یا الیاف که آب زیادی به خود جذب کرده و باعث سنگین شدن بیش از حد لباسشویی می‌شوند. برای شستن این موارد بهتر است از لباسشویی‌های بزرگ مخصوص شستشوی پتو استفاده کرده یا آن‌ها را به خشکشویی بسپارید. به این صورت از آسیب دیدن لباسشویی و حتی پتو و بالش خود جلوگیری می‌کنید.

لباس‌های پشمی، کشمیر و مخمل

این نوع لباس‌ها را می‌توان با لباسشویی شست اما از آنجایی که بسیار حساس و آسیب پذیر هستند، به سرعت خراب می‌شوند. قبل از شستشو بهتر است به برچسب‌های موجود روی لباس دقت کنید. اغلب بهترین روش شستشو روی لباس ذکر شده‌است. با توجه به آن برای شستن آن‌ها اقدام کنید.

چه چیزهایی را نباید در لباسشویی انداخت

شستن کفش چرمی

شستن کفش به خصوص کفش‌های چرمی با لباسشویی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. البته برخی از کفش‌های کتانی را می‌توان به‌راحتی با ماشین لباسشویی شست اما شستن کفش‌های چرمی به‌هیچ عنوان درست نیست. کفش‌های چرمی بسیار بیشتر از مدل‌های دیگر در معرض آسیب‌های مانند خراش و پارگی هستند، به همین دلیل توصیه می‌شود آن‌ها را با دست تمیز کنید. برخی از کفش‌های کتانی نیز پس از شستشو با ماشین لباسشویی دچار آسیب جدی شده و ضرر زیادی به شما تحمیل می‌کنند. به همین دلیل برای شستن کفش دقت زیاد داشته و قبل از این این کار به برچسب موجود روی آن توجه داشته باشید.

لباس زیر زنانه دارای فلز

برخی از لباس‌های زیر زنانه دارای قلاب‌های فلزی هستند. این لباس‌ها نیز نباید درون ماشین لباسشویی قرار گیرند. این فلزها علاوه بر آسیب به لباسشویی، باعث پارگی لباس‌های دیگر می‌شوند. علاوه بر آن ایجاد فشار روی این فلزها ممکن است باعث کج شدن آن‌ها شده و لباس از فرم بیفتد.

کت و شلوار

لباس‌های گران قیمتی مانند کت و شلوار نیز بهتر است با لباسشویی شسته نشوند. این لباس‌ها آسیب‌ جدی دیده و از فرم خود خارج می‌شوند. بهتر است برای شستشوی آن‌ها از خشکشویی استفاده کنید. حتی شستشوی با دست نیز برای لباس‌هایی مانند کت و شلوار توصیه نمی‌شود.

پادری

پادری‌ها در انواع مختلف جنس‌ها و ابعاد طراحی و تولید می‌شوند. برخی از آن‌ها دارای روکش‌های زیرین پلاستیکی هستند که درون لباسشویی آسیب دیده و ممکن است تکه‌هایی از آن‌ها جدا شوند. این موضوع نه تنها باعث آسیب دیدن پادری می‌شود، بلکه تکه‌های جدا شده باعث مسدود شدن مسیر فیلتر و پمپ تخلیه می‌شوند.

لباسشویی از وسایل بسیار کاربردی و نسبتاً گران قیمت در هر خانه‌ای است. در صورت استفاده درست و اصولی از آن می توانید برای مدت زمان زیادی از آن استفاده کنید. استفاده از لباسشویی کار سختی نیست و تنها کافی است نکات و قوانین خاص برای شستن لباس‌ها را رعایت کنید. در این مقاله برخی از چیزهایی که نباید در لباسشویی انداخت را معرفی کردیم. به نظر شما چه موارد دیگری را نباید با لباسشویی بشوییم؟

    کانال تلگرام زوم لایف

    شعار ما در مجله اینترنتی زوم لایف، کمک به زندگی بهتر با ارائه محتوای مفید درباره سلامتی است. برای این منظور از منابع معتبر خارجی که در حوزه سلامت و سبک زندگی است فعال هستند برای تولید محتوا و ارائه آن به شما کاربران محترم استفاده می‌کنیم.

    ارسال نظر
    عکس خوانده نمی‌شود
    تعداد نظرات (1)
    1. حدیث در 12 بهمن 1401
      واقعا بالش های فومی آب زیادی رو تو خودشون جمع می کنن و لباسشویی رو سنگسن می کنن و بهتره که این موارد رو تو لباسشویی نندازیم
      پاسخ