زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

برای خرید دوچرخه چه مراحلی را دنبال کنیم؟

برای خرید دوچرخه چه مراحلی را دنبال کنیم؟

برای خرید دوچرخه چه مراحلی را دنبال کنیم؟

آیا می‌دانستید که بسیاری از افراد انتخاب بهترین دوچرخه متناسب با نیازهای خود را به مانند عبور از یک میدان مین می‌دانند؟! گشت و گذار در فروشگاه‌های دوچرخه محلی و آنلاین برای خرید دوچرخه می‌تواند بسیار پیچیده و سردرگم کننده باشد. ما در این مقاله به شما می‌گوییم که چگونه در زمان خرید و بررسی قیمت دوچرخه به مانند یک حرفه‌ای عمل کنید. این شما و این مراحل اصلی خرید دوچرخه مناسب:

1. اهداف خود را تعیین کنید.

در گام ابتدایی و در زمان تصمیم گیری در رابطه با خرید بهترین دوچرخه متناسب با نیازهای خود، ابتدا باید هدف خود را در رابطه با دوچرخه سواری مشخص کنید. کاری که با دوچرخه می‌خواهید انجام دهید را توصیف کنید. هر قدم که در این توصیف جلوتر بروید، گزینه‌های خود را محدود کرده و می‌توانید مناسب‌ترین نوع دوچرخه را تشخیص دهید. دوچرخه‌های مختلف با توجه به انواع مختلف سواری در نظر گرفته شده‌اند و هدف خاصی را پوشش می‌دهند.

شاید با استفاده از دوچرخه کوهستانی بتوانید مسیرهای ناهموار و جاده‌ای را نیز به راحتی کنید، اما دوچرخه‌های هیبریدی از جمله محصولاتی هستند که می‌توانند شما را در کوهستان و در مسیرهای ناهموار و هم در جاده‌های صاف و یکنواخت همراهی کنند. پس در گام اول بررسی کنید که چه می‌خواهید.

2. بودجه خود را تعیین کنید.

می‌رسیم به حساس‌ترین و مهم‌ترین عامل در زمان خرید دوچرخه (https://arya-charkh.ir/12-%D8%AF%D9%88%DA%86%D8%B1%D8%AE%D9%87) یعنی قیمت دوچرخه. اگر می‌خواهید یک دوچرخه با کیفیت خریداری کنید، لازم است تا بودجه مشخصی را نیز برای آن در نظر بگیرید. به طور مثال قیمت دوچرخه‌های جاده‌ای نسبت به دوچرخه کوهستانی مناسب‌تر است. در مقابل دوچرخه‌های برقی قیمت بیشتری نسبت به دوچرخه‌های معمولی دارند. نکته مهمی که در اینجا باید آن را بررسی کنیم این است که دوچرخه‌های ارزان قیمت همواره بی کیفیت نیستند. در واقع در صورتی که محدوده قیمت دوچرخه از حد خاصی کمتر شود، می‌توان با اطمینان بیشتری گفت که دوچرخه بی کیفیت است!

شاید در ابتدای خرید دوچرخه متوجه هیچ مشکلی در آن نشوید و اتفاقاً کارکرد بسیار بالایی نیز از آن شاهد باشید، اما اصلی‌ترین ویژگی دوچرخه‌های ارزان قیمت آن است که در طی زمان کیفیت خود را از دست می‌دهند. بر همین اساس پیش از آنکه به قیمت دوچرخه توجه کنید و به اجزای آن از جمله فریم، دنده، ترمز و چرخ‌ها اهمیت دهید، یک رابطه بسیار ساده می‌تواند نحوه تصمیم گیری شما در رابطه با اختصاص بودجه برای خرید دوچرخه را تعیین کند.

زمان استفاده از دوچرخه=قیمت دوچرخه

به عبارت دیگر اگر می‌خواهید از دوچرخه به صورت روزانه، متداول و در تایم‌های بیشتری استفاده کنید، باید هزینه بیشتری را نیز برای آن پرداخت نمایید.

3. یک فروشگاه را انتخاب کنید.

اگر در دوچرخه سواری تازه کار هستید، خرید از فروشگاهی که بر دوچرخه‌های مسابقه‌ای یا جاده‌ای سطح بالا تمرکز دارد، به هیچ وجه نمی‌تواند بهترین مکان برای شروع کار باشد؛ مگر آنکه شما از فریب خوردن توسط اصطلاحات تخصصی این حوزه لذت ببرید و بخواهید به دوچرخه‌های فانتزی فراتر از بودجه خود نگاه کنید. در واقع اگر تازه کار هستید دوچرخه‌های معمولی نیز می‌توانند به خوبی جوابگوی نیازهای شما باشند.

بهترین کار آن است که از فروشگاهی خرید کنید که کارکنان آن راهنمایی‌های لازم را در اختیار شما قرار دهند و بدون این که از لغت‌های پیچیده این صنف استفاده کنند، با تشخیص هدف شما از دوچرخه سواری، مناسب‌ترین مدل‌ها را در اختیارتان قرار دهند.

پیش از خرید دوچرخه چند فروشگاه را بررسی کنید. به نحوه برخورد کارکنان آنها با دیگر مشتریان گوش کرده و مطمئن شوید که آن حس اطمینان و اعتماد متقابل را در اختیار شما قرار می‌دهند. دقت کنید که خرید دوچرخه تنها یک معامله یکباره نیست و با توجه به اینکه دوچرخه‌ها نیاز به تعمیر و نگهداری، سرویس دوره‌ای و جایگزینی قطعاتی مانند لاستیک‌ها و لوله‌های داخلی و... نیاز دارند، می‌توان خرید آن‌ها را شروع یک رابطه طولانی مدت عنوان کرد.

4. چرخ‌دنده‌های خود را انتخاب کنید.

تمامی دوچرخه‌هایی که در اختیار شما قرار می‌گیرند، مجهز به چرخ دنده با سرعت‌های متفاوتی هستند. تعداد چرخ‌دنده‌های روی کاست، همراه با تعداد حلقه‌های زنجیر روی ست میل لنگ، تعیین می‌کند که دوچرخه شما چند دنده دارد. در زمان خرید و اطلاع از قیمت دوچرخه با سیستم‌هایی با دنده‌های ۲۰، ۲۲، ۲۴، ۲۷ و حتی ۳۰سرعته مواجه خواهید شد.

بسیاری بر این باورند که اگر طیف وسیعی از دنده‌ها را در اختیار داشته باشیم می‌توانیم به راحتی مسیرهای شیب دار و ناهموار را طی کنیم؛ این باور کاملاً درست است، اما چیزی که اهمیت دارد محل و شرایط استفاده و میزان نیاز ما به این دنده‌ها می‌باشد. به طور مثال برخی از دوچرخه سواران مکانیسم‌های دنده را به کلی کنار گذاشته و از دوچرخه‌های تک سرعته استفاده می‌کنند. این دوچرخه‌ها تنها یک دنده دارند و بهترین محل برای استفاده از آن‌ها در مسیرهای شهری ساده و مسطح است.

سیستم دنده دوچرخه شامل مجموعه‌ای از قطعات ازجمله دنده‌ها، تعویض دنده‌ها، میل لنگ، کاست، زنجیر، براکت پایین و ترمزها است که در انواع ریلی، توپی و... طراحی و ساخته می‌شود. باوجوداینکه قیمت دوچرخه متناسب با تعداد دنده تحت تأثیر قرار می‌گیرد، اما بهتر است تا در شروع مراحل ابتدایی دوچرخه سواری برای این امر هزینه زیادی نکنید؛ چرا که بازه‌های کوتاه تغییر دنده در ابتدای مرحله یادگیری چندان برایتان کارایی نخواهند داشت و بیشتر برای حرفه‌ای‌ها کاربرد دارد.

بررسی و خرید دوچرخه

5. ترمزهای خود را انتخاب کنید

در حال حاضر دوچرخه‌های جدید، اکثرا با ترمزهای دیسکی عرضه می‌شوند که جایگزین ترمزهای لقمه‌ای و ویبریک قدیمی‌تر شده‌اند. این نوع ترمز را می‌توان در انواع دوچرخه‌های جاده‌ای، کوهستانی، هیبریدی و... مشاهده کرد. ترمزهای دیسکی به ما این امکان را می‌دهند تا مدت زمان توقف کمتری داشته باشیم و مخصوصاً در آب و هوای بارانی و جاده‌های خیس با کنترل بهتری ترمزگیری را انجام دهیم.

همچنین قیمت دوچرخه‌هایی که در آن‌ها از سیستم ترمزهای دیسکی استفاده شده است بیشتر است. در این میان ترمزهای دیسکی هیدرولیکی نسبت به دیسکی مکانیکی گران‌قیمت‌تر هستند و در مقابل با وزن سبک‌تر و کارایی بیشتر، طرفداران زیادی نیز دارند.

6. دوچرخه سایز مناسب خود را انتخاب کنید.

فرقی نمی‌کند که دوچرخه شما تا چه حد از امکانات به‌روزی برخوردار است، تا زمانی که متناسب با جثه و سایز شما نباشد، نمی‌تواند کارایی لازم را ارائه دهد. سایز دوچرخه را متناسب با سایز چرخ‌ها به اینچ و سایز فریم به سانتی متر عنوان می‌کنند. برای این که بتوانید دوچرخه مناسب سایز خود را انتخاب کنید، می‌توانید از تکنیک‌های مختلفی کمک بگیرید.

رایج‌ترین راهکار تشخیص سایز دوچرخه مناسب آن است که روی قاب دوچرخه ایستاده و پاهای خود را صاف روی زمین بگذارید در این زمان باید حداقل ۵ سانتی متر فاصله بین فاق شما و بدنه دوچرخه وجود داشته باشد. البته این فاصله در دوچرخه‌های مختلف می‌تواند کم یا زیاد شود.

بسیاری از افراد زمانی که موفق به خرید دوچرخه سایز مناسب خود نمی‌شوند، از تکنیک‌هایی همچون تنظیم ارتفاع زین و فرمان کمک می‌گیرند تا به این ترتیب بتوانند با راحتی بیشتری به پدال‌ها و رکاب‌ها دسترسی داشته باشند. البته دقت کنید که بر روی لوله زین علامتی برای نشان دادن حداکثر مقدار افزایش آن وجود دارد و به این معناست که بهتر است تا ارتفاع آن از آن عدد بیشتر نشود چرا که می‌تواند خطر ساز باشد.

توجه داشته باشید که تغییر سایز دوچرخه به هیچ وجه در قیمت دوچرخه تأثیرگذار نیست. از این جهت برای انتخاب سایز مناسب دقت بیشتری را به کار بگیرید و سپس اقدام به خرید کنید.

اندازه مورد نیاز شما توسط پای داخلی شما تعیین می شود. شما باید بتوانید از روی زین به پدال ها برسید و در حالت ایستاده به راحتی روی دوچرخه بایستید. تنها راه برای اطمینان از درستی این موضوع این است که دوچرخه ها را در مغازه امتحان کنید.

8. یک سواری آزمایشی داشته باشید.

چه زمانی می‌توانیم مطمئن شویم که یک دوچرخه آن چیزی است که ما از آن انتظار داریم؟ مسلماً در زمان سواری اگر در رابطه با قیمت دوچرخه و ضمانت و گارانتی پس از آن به توافق رسیده‌اید، بهتر است تا قبل از بستن قرارداد و پیش از خرید حتماً سوار دوچرخه شده و به صورت آزمایشی با آن حرکت کنید. برخی از فروشگاه‌های دوچرخه این امکان را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد تا به صورت آزمایشی از دوچرخه استفاده کرده و حس تناسب و کنترل دوچرخه جدید را بررسی کنند.

از کجا و چطور دوچرخه مناسب خود را خریداری کنیم؟

باوجوداینکه در حال حاضر فروشگاه‌های بسیار زیادی به صورت آنلاین اقدام به فروش دوچرخه می‌کنند، اما همچنان نیز بسیاری از افراد به طور حضوری دست به خرید دوچرخه می‌زنند. در صورتی که روش‌های تأیید اعتبار فروشگاه‌های آنلاین دوچرخه را ازجمله برخورداری از اینماد یا نماد اعتماد الکترونیکی را در کنار نظرات خریداران و مخاطبان بررسی کرده‌اید، می‌توانید دوچرخه موردنظر خود را با خیال راحت خریداری کنید.

یکی از فروشگاه‌های فعال در زمینه فروش دوچرخه فروشگاه آریا چرخ است که طیف وسیعی از دوچرخه‌های بزرگسال، کودکانه، کوهستانی، جاده‌ای، هیبریدی، کورسی و... را در اختیار شما قرار می‌دهد. با خرید و اطلاع از قیمت دوچرخه از این فروشگاه آنلاین می‌توانید در هزینه‌های خود صرفه جویی کرده و از اتلاف وقت و رفت‌وآمدهای اضافی تا حد زیادی جلوگیری کنید.

    کانال تلگرام زوم لایف

    شعار ما در مجله اینترنتی زوم لایف، کمک به زندگی بهتر با ارائه محتوای مفید درباره سلامتی است. برای این منظور از منابع معتبر خارجی که در حوزه سلامت و سبک زندگی است فعال هستند برای تولید محتوا و ارائه آن به شما کاربران محترم استفاده می‌کنیم.

    ارسال نظر
    عکس خوانده نمی‌شود
    تعداد نظرات (1)
    1. محسن یوسفی در 1 خرداد 1402
      متشکرم بابت محتوای خوبتون، به نظرم برای خرید دوچرخه بهترین کار اینه که از یه مشاور خوب راهنمایی بگیریم، چون تمام نکآتی که برای خرید دوچرخه نیاز هست رو ما نمیتونیم بررسی کنیم و اون شخص در نهایت بهترین گزینه رو بهمون معرفی میکنه
      پاسخ