زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

چگونه کارتن پستی مناسب را انتخاب کنیم؟

چگونه کارتن پستی مناسب را انتخاب کنیم؟

چگونه کارتن پستی مناسب را انتخاب کنیم؟

یک دهه قبل حجم عمده مراودات پستی، بیشتر معطوف به ارسال و دریافت نامه های پستی شخصی، اسناد اداری، کارتهای تبریک و مکتوبات و مستنداتی از این دست بود اما در سالهای اخیر یکی از مهمترین دلایل حجم بالای مراودات پستی، تغییر شیوه کسب و کار و به عبارت کلی تر شیوه زندگی مردم بوده است.

زمانی که بسته خود را تحویل میگیرید اولین چیزی که توجه شما را به خود جلب می کند نوع لفاف یا بسته بندی مرسوله شماست. شما بر اساس کیفیت و نوع بسته بندی مرسوله دریافتی، یک قضاوت اولیه در مورد کیفیت احتمالی جنس یا محصول درون بسته خواهید داشت.

به همین دلیل بزرگان عرصه صنعت تبلیغات، تاکید زیادی بر کیفیت بسته بندی محصولات پستی دارند.

این روزها با رونقی که کسب و کارها و فروشگاههای آنلاین پیدا کرده اند انتخاب درست نوع کارتن پستی، پاکت پستی و بطور کلی نوع بسته بندی، اهمیتی دوچندان پیدا کرده است.
انتخاب صحیح نوع بسته بندی نتایج مثبت بسیاری خواهد داشت:

  • هزینه های بسته بندی و ارسال پستی محصولات به حداقل خواهد رسید.
  • خرابی و آسیب وارده به مرسولات پستی به مراتب کاهش خواهد یافت.
  • دور ریز و هدر رفت عناصر مورد استفاده در بسته بندی کالا مانند کارتن و پاکت پستی، چسب و آبچسب، ضربه گیر حبابدار و ... کاهش خواهد یافت.
  • رضایت مشتری به میزان مناسبی تامین خواهد شد.

کارتن های پستی چه مشخصاتی دارند؟

حمل و نقل بسته ها و مرسولات پستی در داخل کشور بطور عمده، زیر نظر ادارات پست و دفاتر پیشخوان دولت الکترونیک انجام می شود. البته موسسات حمل و نقل خصوصی دیگری نیز هستند که اداره پست جمهوری اسلامی را در ارسال بسته ها و مرسولات پستی یاری می دهند اما در نهایت بار اصلی حجم  نقل و انتقال مرسولات پستی در کشور بر عهده اداره پست جمهوری اسلامی است.

بر اساس آخرین دستورالعمل شرکت پست جمهوری اسلامی ایران، کارتن های پستی از سایز ۱ تا ۹ نامگذاری شده و هر سایز کارتن، طول، عرض و ارتفاع مشخصی دارد و این ابعاد معمولا بر حسب سانتیمتر شناخته می شوند.

این کارتنها بسته به ابعادشان، از ورقهای سه لایه و پنج لایه نخودی یا خاکی رنگ و یا بعضا سفید رنگ تولید می شوند.

بر روی یک کارتن پستی استاندارد، موارد زیر چاپ شده است:

لوگوی رسمی اداره پست

عبارت " شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران " به فارسی و انگلیسی

شماره سایز کارتن پستی

محل الصاق بارکد پستی

محل درج آدرس گیرنده و فرستنده

شماره بخش امور مشتریان شرکت ملی پست به فارسی و انگلیسی

محل الصاق لیبل محتوای اختصاصی شرکت فرستنده

محل درج بارکد مشخصات فنی

درج وبسایت اداره پست www.post.ir

کارتن پستی کیبوردی

آشنایی با مفهوم ورق های 3 لایه و 5 لایه

کارتن 3 لایه که در تولید و بسته بندی انواع کارتن و جعبه به کار برده می شود از دو لایه کاغذ صاف به نام لاینر تشکیل می شود که از دو سمت بالا و پایین به کاغذ فلوت دار با چسب های مخصوص متصل شده می باشند.

کارتن پنج لایه به همین شکل ولی با تعداد دو کاغذ فلوت دار وسه لایه لاینر تشکیل می شود.
این مدل از ورق ها با توجه به نوع فلوت لایه میانی و همین طور جنس و مدل کاغذ متفاوت به کار رفته در درون آن، قیمت گذاری شده و در جهت کاربرد و مصارف متفاوت مورد استفاده قرار می گیرند.

کارتن های پستی سایز کوچک

کارتن های پستی سایز 1 و 2 و 3 و 4 را می شود در یک خانواده جا داد چرا که همگی از ورقهای سه لایه تولید می شوند. دلیل این امر حجم و جاگیری این کارتن ها است که باعث می شود مرسوله درون آنها معمولا از وزن بالایی برخوردار نباشد.

این کارتنها برای ارسال اشیاء و اقلام کوچک مانند عطر و ادکلن، طلا و جواهر، بدلیجات، عینک، محصولات و اقلام الکترونیکی، دارو، دمپایی و صندل، پوشاک کم حجم و ... به کار می روند.

کارتن های پستی سایز متوسط

کارتن های پستی سایز متوسط به کارتن های پستی سایز 5 تا 7 گفته می شود.
شرکت کارتن بیستون، کارتن پستی سایز 5 الی سایز 7 را در دو نوع سه لایه و پنج لایه تولید می کند.

به این دلیل که در این رده، معمولا تنوع  ارسال کنندگان بسته های پستی بسیار گسترش پیدا می کند و تقریبا تمام اصناف کاری اعم از پوشاک، مواد غذایی، ابزارآلات، اقلام دارویی و بهداشتی، تجهیزات صنعتی، موسسات انتشاراتی و دهها صنف دیگر به مصرف کنندگان این نوع کارتن های پستی اضافه می شوند و در این شرایط، دو نفر، محصولاتی با حجم یکسان اما وزنی کاملا متفاوت را ارسال می کنند.

کارتن های پستی سایز بزرگ

وقتی به کارتن های پستی سایز بزرگ می رسیم کاربردهای این کارتن ها چنان متفاوت می شود که ریسک استفاده از ورق سه لایه در این کارتنها، بسیار بالا می رود بنابر این برای تولید این کارتنها عمدتا از ورق پنج لایه استفاده می شود.

این کارتن ها  اصطلاحا به عنوان کارتن های اسباب کشی نیز معروفند. چرا که ابعاد و استحکام بالای آنها باعث می شود مصرف کنندگان این کارتن ها از آنها در مواردی مانند حمل و نقل و جابجایی اسباب و اثاثیه منزل و یا انبار کردن کالاها برای دراز مدت استفاده می کنند.

کارتن های پستی غیر استاندارد!

حال که در مورد انواع سایزهای کارتن پستی تولیدی شرکت ”کارتن بیستون” در این مقاله بحث کردیم حیف است که به چند نوع کارتن پستی بسیار پر مصرف دیگر اشاره نکنیم.
به این دلیل به این کارتن ها کارتن های استاندارد پستی گفته نمی شود که طول و عرض و ارتفاع این کارتن ها جزو ابعاد توصیه شده و رسمی اداره پست نیستند و همچنین علائم و نمادهای استاندارد اداره پست را ندارند اما کاربردهای زیادی در میان فروشگاههای آنلاین دارند.

کارتن پستی سایز یک و نیم

ابعاد این کارتن کمی با سایز کارتن پستی سایز یک متفاوت است و از نظر استحکام شرایط خوبی دارد.
از آنجا که طول آن کمی از کارتن پستی سایز 1 بلندتر است بطور عمده توسط فروشندگان موبایل و اکسسوری استفاده می شود. این کارتن از ورق سه لایه و به صورت بدون چاپ تولید می شود.

کارتن های پستی سایز کوچک با توجه به قیمت مناسبی که دارند رقیب بسیار خوبی برای جایگزینی پاکتهای پستی به شمار می روند.

کارتن های کتابی

این کارتن ها چنانجه از نامشان پیداست ابعادی مناسب بسته بندی و ارسال کتاب و لوازم التحریر دارند اما در عین حال افراد زیادی از اصناف کاری دیگر نیز از این کارتن ها به خوبی استفاده می کنند.این کارتن ها از ورق سه لایه و به صورت بدون چاپ تولید و عرضه می شوند.در حال حاضر شرکت کارتن بیستون، دو سایز از این کارتن کتابی را تولید و به بازار عرضه می کند.

جعبه های کیبوردی

جعبه های کیبوردی یکی از پرطرفدارترین گونه کارتن های بسته بندی به شمار می روند.
اگرچه این جعبه ها در خانواده کارتن های پستی قرار میگیرند اما به لحاظ شکل و فرم ظاهری و نوع باز و بسته شدن، با کارتن های پستی کاملا تفاوت دارند.

اولین بار، این جعبه ها برای بسته بندی محصولات دیجیتال طراحی و استفاده شدند.
اما در حال حاضر، علاوه بر ادارات پستی و دفاتر پیشخوان دولت الکترونیک، این گروه از جعبه ها در بین فروشندگان و خریداران کالا بخصوص فروشندگان فروشگاههای اینترنتی طرفداران بسیاری پیدا کرده اند.

منبع: کارتن بیستون

کانال تلگرام زوم لایف

شعار ما در مجله اینترنتی زوم لایف، کمک به زندگی بهتر با ارائه محتوای مفید درباره سلامتی است. برای این منظور از منابع معتبر خارجی که در حوزه سلامت و سبک زندگی است فعال هستند برای تولید محتوا و ارائه آن به شما کاربران محترم استفاده می‌کنیم.

ارسال نظر
عکس خوانده نمی‌شود