زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

دندان عقل در چه سنی رشد میکند؟ (جراحی دندان عقل و انواع آن)

دندان عقل در چه سنی رشد میکند؟ (جراحی دندان عقل و انواع آن)

دندان عقل در چه سنی رشد میکند؟ (جراحی دندان عقل و انواع آن)

یکی از مشکلاتی که باعث می‌شود تا بیماران به دندانپزشکی مراجعه کنند، پوسیدگی دندان عقل و یا درد آن است که می‌تواند بسیار آزار دهنده باشد. چهار دندان عقل که دو عدد در فک بالا و دو عدد در فک پایین و در انتهای قوس‌های دندانی رشد می‌کنند، اغلب دیر رشد کرده و زود هم دچار پوسیدگی می‌شوند. حتی در بسیاری مواقع دیده شده که دندان‌عقل به صورت نهفته و در فک رشد کرده و مشکلات عدیده‌ای را برای فرد به وجود آورده است. یکی از این مشکلات کج شدن سایر دندان‌ها است زیرا دندان عقل می‌تواند به دندان‌های کناری فشار وارد نماید و لازم شود تا برای مرتب کردن دندان‌ها از درمان ارتودنسی استفاده شود و طبیعتا هزینه ارتودنسی به دوش فرد بیفتد.

ما در این مطلب قصد داریم بیشتر به موضوع دندان عقل و سن رشد دندان عقل پرداخته و به این موضوع اشاره کنیم که آیا لازم است نسبت به جراحی دندان عقل و کشیدن آن اقدام کنیم یا خیر؟

دندان عقل چیست

دندان عقل چیست و در چه سنی رشد می‌کند؟

همان طور که پیشتر اشاره کردیم دندان عقل یا مولارهای سوم به تعداد 4 عدد و در انتهای هر فک رشد می‌کند. دندانپزشکان سن رشد دندان عقل را در افراد به طور میانگین بین 17 سالگی تا 25 سالگی تخمین زده‌اند. این سنین زمانی است که فرد می‌تواند رشد دندان عقل را به همراه تاج آن به طور کامل ببیند اما به واقع زمان رویش آن از سن 9 تا 10 سالگی شروع شده و ساخت تاج آن نیز در سن 14 سالگی کامل می‌شود. شاید این پرسش برای خیلی‌ها به وجود آمده باشد که چرا به این 4 دندان، دندان عقل گفته می‌شود؟ زیرا زمان رشد و رویش ظاهری این دندان در دهان در زمانی اتفاق می‌افتد که فرد از نظر فکری به سن بلوغ رسیده است.

همچنین بسیاری از افراد معتقدند این دندان‌ها به دلیل آن که ممکن است زودتر از سایر دندان‌ها دچار آسیب و پوسیدگی شوند، بهتر است هرچه زودتر کشیده شوند. اما این طرز فکر مطلقا اشتباه است. زیرا اگر دندان عقل به درستی و در جای خود رشد کرده باشد می‌تواند در جویدن مواد غذایی مفید واقع شود و با پاکیزه نگهداشتن دندان‌ها و رعایت بهداشت بر طول عمر آن نیز افزوده شود.

اما در صورتی که این دندان برای شما مشکل ساز شود و یا به صورت نهفته رشد نماید، دندانپزشک تشخیص می‌دهد که کشیدن آن به نفع بیمار خواهد بود. ما در ادامه به چند دلیل که نشان می‌دهد بهتر است دندان عقل کشیده شود اشاره خواهیم کرد.

دلایل منطقی کشیدن و جراحی دندان عقل

پیش از آن که به دلایل کشیدن دندان عقل بپردازیم، ذکر این نکته لازم است که هیچ وقت نمی‌توان یک زمان مشخص را برای کشیدن دندان عقل در نظر گرفت، زیرا این مضوع به موارد مختلفی بستگی دارد و این زمان ممکن است نسبت به نوع رشد دندان عقل که می‌تواند به سه حالت رشد کرده، نیمه نهفته و نهفته کامل باشد، برای افراد مختلف شرایط متفاوتی را ایجاد نماید.

نکته دیگر آن که در برخی افراد ممکن است هیچگاه دندان عقل مشکل ساز نشود. بنابراین نمی‌توان برای همه افراد یک نسخه در نظر گرفت. اما دلایلی که نشان می‌دهد زمان کشیدن و یا جراحی دندان عقل فرا رسیده را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد.

  • لثه دچار عفونت شده باشد.

گاهی ممکن است فضای مناسبی برای رشد دندان عقل وجود نداشته باشد، این مورد ممکن است باعث شود تا التهابی در لثه‌ها به وجود آید و این التهاب نیز منجر به عفونت شود و سایر دندان‌ها را با آسیب مواجه نماید. در این زمان است که دندانپزشک تشخیص می‌دهد دندان عقل کشیده شود و یا جراحی دندان عقل صورت گیرد.

  • دندان‌ها دچار نامرتبی و به هم ریختگی شوند.

این مشکل نیز به جهت کم بودن فضا برای رشد دندان عقل حاصل می‌شود. دندان عقل برای رشد خود ممکن است به دندان‌های مجاور فشار وارد کرده و آن‌ها را کج نماید در این شرایط به هم ریختگی دندان‌ها حاصل شده و فرد برای داشتن دندان‌های مرتب نیاز به ارتودنسی پیدا می‌کند. به این ترتیب برای آن که فرد متحمل هزینه ارتودنسی نشود بهتر است که با مشاهده این موضوع در همان ابتدا این مشکل را با کشیدن و یا جراحی دندان عقل نهفته بر طرف نماید.

  • دندان عقل به دندان‌های کناری آسیب برساند.

کمبود فضای لازم می‌تواند علاوه بر فشار به دندان‌های کناری که پیشتر به آن اشاره کردیم باعث شود تا دندان‌های کناری دندان عقل دچار ساییدگی شده و حفره‌هایی در اثر پوسیدگی روی آن‌ها ایجاد شود.

  • تومور یا کیست ایجاد شود.

از آن جایی که تمامی مشکلاتی که برای دندان عقل ایجاد می‌شود ناشی از فضای ناکافی و یا فشار است، این موضوع ممکن است باعث شود کیست‌هایی در استخوان فک به وجود آید که بسیار دردناک باشد و باعث افزایش التهاب شود. بنابراین در این زمان بسیار ضروری است که بیمار به دندانپزشک متخصص مراجعه کرده و با جراحی دندان عقل مشکل پیش آمده را برطرف نماید.

چه زمانی نیاز به ارتودنسی برای دندان‌ها وجود دارد؟

پیش از آن که به زمان قابل قبول برای ارتودنسی اشاره کنیم لازم است به این مورد بپردازیم که چه دندان‌هایی نیاز به ارتودنسی دارند؟ افرادی لازم است به متخصص ارتودنسی مراجعه کنند که در ظاهر دندان‌های آن‌ها به هم ریختگی مشهودی دیده شود. در شرایطی که دندان‌ها به صورت نا‌متوازن و یا به هم ریخته و کج رشد کرده باشند، لازم است از درمان ارتودنسی برای رفع این مشکل استفاده نمایند.

در بخش‌های قبلی اشاره کردیم که دندان عقل می‌تواند باعث کج شدن دندان‌ها شده و فرد را نیازمند به مرتب سازی دندان‌ها نماید. بنابراین در پاسخ به این پرسش که چه زمانی برای انجام ارتودنسی بهتر است باید گفت هر زمان که دندانپزشک تشخیص دهد که فک و یا شرایط رشد دندان‌ها با مشکل مواجه است و چنانچه رفع نشود می‌تواند به هم ریختگی بیشتری را ایجاد نماید.  

در حال حاضر کلینیک‌های مختلفی این درمان را انجام می‌دهند اما به جهت آن که امروزه ابزارها و روش‌های مختلفی برای این منظور ابداع و طراحی شده‌اند لازم است شما به یک متخصص ارتودنتیست مراجعه کنید تا بهترین روش درمان را برای شما انتخاب نماید و بتوانید به راحتی هزینه ارتودنسی را بپردازید. ما در ادامه یکی از کلینیک‌های تهران را به شما معرفی خواهیم کرد که می‌توانید درمان‌های مختلف دندانپزشکی را در این مرکز انجام دهید.

جراحی دندان عقل

کلینیک دندانپزشکی تخصصی روشا

کلینیک تخصصى دندانپزشکى روشا فعالیت خود را با همکاری تعدادی از دندا‌پزشکان متخصص آغاز کرد و هدف از راه‌اندازی این مرکز تخصصی دندانپزشکی آن بود که بتوانند انواع خدمات دندانپزشکی مانند کاشت ایمپلنت، ارتودنسی، انجام درمان‌های زیبایی شامل بلیچینگ، روکش‌های ونیر و همچنین جراحی دندان عقل و عصب کشی و ارائه خدمات درمانی مناسب اطفال و .. را با بالاترین کیفیت به بیماران ارائه نمایند. به طوری که شما با مراجعه به این مرکز می‌توانید انواع درمان‌های مرتبط با دندان را با کیفیت بالا و قیمت مناسب انجام دهید.

برای آن که بتوانید از خدمات این مرکز مطلع شوید پیشنهاد می‌کنیم سری به سایت کلینیک دندانپزشکی روشا به آدرس الکترونیکی https://roshadent.com/ بزنید. از دیگر نکاتی که در مورد کلینیک دندانپزشکی روشا حاِئز اهمیت است فضای درمانی آرامی است که برای بیماران تدارک دیده شده است که این مورد در کنار کادر مجرب تیم پزشکی و همچنین کادر حرفه‌ای پذیرش، کار درمان را برای بیمار ساده، بی دغدغه و جذاب کرده است.

کانال تلگرام زوم لایف
ارسال نظر
عکس خوانده نمی‌شود