زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

ارتودنسی دندان چقدر طول می‌کشد؟ هزینه‌های آن چقدر است؟

ارتودنسی دندان چقدر طول می‌کشد؟ هزینه‌های آن چقدر است؟

ارتودنسی دندان چقدر طول می‌کشد؟ هزینه‌های آن چقدر است؟

معمولا بیماران می‌خواهند بدانند که چه مدت باید برای درمان از بریس استفاده کنند و هزینه‌های ارتودنسی چقدر است؟ تعیین مدت زمان و هزینه‌های درمان بسیار دشوار است، زیرا این هزینه‌ها از فردی به فرد دیگر متغیر است. اما متخصص ارتودنسی می‌تواند راهنمایی‌های لازم را قبل از نصب بریس، در اختیار بیماران قرار دهد.

مدت زمان درمان ارتودنسی

مدت زمان درمان ارتودنسی به میزان قابل توجهی می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. معمولا مدت زمان درمان بر اساس میزان پیچیدگی وضعیت دندان‌ها و روش‌های انجام ارتودنسی، تعیین می‌شود. اگر فقط چند دندان نیاز به صاف شدن داشته باشند، ممکن است درمان در طی ۶ تا ۱۲ ماه تکمیل شود. اما اگر شرایط دندان‌ها پیچیده باشد ممکن است درمان ارتودنسی تا دو سال طول بکشد. در اکثر موارد معمولا درمان بین ۱۲ تا ۱۸ ماه طول می‌کشد.

بریس‌ها تا چه مدت روی دندان باقی می‌مانند؟

مدت زمان ارتودنسی

معمولا به طور میانگین بریس‌ها بین ۱ تا ۳ سال روی دندان‌ها باقی می‌مانند. اما ممکن است هر فرد بسته به شرایطی که دارد مدت کمتر یا بیشتری به بریس‌ها نیاز داشته باشد. در ادامه به عواملی که ممکن است بر مدت زمان استفاده از بریس تاثیر بگذرد، اشاره می‌شود.

میزان کج بودن دندان‌ها

یکی از دلایل رایج استفاده از بریس، کج بودن دندان‌ها، روی هم قرار گرفتن دندان‌ها و فاصله بیش از حد دندان‌هاست. برای جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها، بیماری‌های لثه و فرسایش مینای دندان باید برای درمان این مسائل اقدام کنید.

مدت زمانی که برای درمان این مشکلات از بریس استفاده می‌کنید می‌تواند بر اساس شدت عارضه متفاوت باشد. به طور مثال ممکن است برای مرتب کردن دندان‌ها، نیاز باشد که یک یا چند دندان کشیده شوند تا فضای کافی ایجاد شود.

همچنین ممکن است شما برای پر کردن جای دندان‌های از دست رفته به ایمپلنت دندان نیاز داشته باشید زیرا جای خالی دندان از دست رفته می‌تواند باعث جابه‌جایی و کج شدن دندان‌های اطراف شود.

نحوه قرار گیری دندان‌ها روی یکدیگر

نحوه قرارگیری دندان‌های بالا و پایین روی یگدیگر بسیار مهم است. اگر دندان‌های فک بالا و پایین شما به خوبی روی هم نگیرند ممکن است برای رفع این مشکل به ارتودنسی نیاز داشته باشید. این شرایط می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • وضعیت اپن بایت یا چفت نشدن دندان‌ها
  • دیپ بایت یا جلوبودن فک بالا
  • آندربایت یا جلو بودن فک پایین

اگر در نحوه چفت شدن دندان‌های فک بالا و پایین مشکل داشته باشید، ارتودنسی شما بیشتر از ارتودنسی برای مرتب کردن دندان‌ها طول می‌کشد.

انواع بریس‌ها

درمان ارتودنسی

درمان ارتودنسی روش‌های مختلفی دارد و نوع روش می‌تواند بر مدت زمان درمان تاثیر بگذارد.

  • بریس‌های فلزی.این نوع بریس‌ها دارای براکت‌هایی هستند که روی دندان‌ها نصب شده و با سیم‌های فلزی به هم وصل می‌شوند. ارتودنتیست هر چند هفته یکبار سیم‌ها را سفت می‌کند تا به مرور دندان‌ها مرتب شوند. این نوع بریس‌ها معمولا برای اصلاح ناهنجاری‌های جدی دندانی به کار می‌روند.
  • بریس‌های شفاف.این نوع بریس‌ها قابل جابه‌جایی، شفاف و پلاستیکی هستند و هر چند هفته یکبار با تغییر وضعیت دندان‌ها، تعویض می‌شوند. شما باید در تمام طول روز این بریس‌ها را استفاده کنید؛ اما می‌توانید در هنگام مسواک زدن آن‌ها را از دهان خارج کنید. پیروی نکردن از برنامه درمانی، مدت زمان درمان را طولانی‌تر می‌کند. اما این نوع بریس‌ها برای رفع بعضی از انواع فواصل بین دندانی مناسب است.

طبق مطالعاتی که در سال ۲۰۱۹ انجام شد، می‌توان گفت که افرادی که از بریس‌های شفاف استفاده می‌کنند نسبت به افرادی که از بریس‌های فلزی استفاده می‌کنند، روزتر درمان می‌شوند. اما افرادی که از بریس‌های شفاف استفاده کرده‌اند معمولا مشکلات دندانی کمتری داشته‌اند.

ابزارهای اضافی ارتودنسی

ممکن است درمان ارتودنسی به ابزار‌هایی فراتر از بریس نیاز داشته باشد و این امر می‌تواند طول مدت درمان را افزایش دهد. برخی از این ابزارهای اضافی ارتودنسی عبارتند از:

  • نوارهای لاستیکی.این نوار‌های برای تراز کردن فک، به بریس‌ها متصل می‌شوند.
  • منبسط کننده‌های پالاتال. این منبسط کننده ها در سقف دهان قرار می‌گیرند و با اعمال نیرویی ملایم، باعث بزرگ شدن فضای فک می‌شوند. این نوع ابزار برای کودکانی که در سن رشد هستند؛ تجویز می‌شود. این وسیله به شما کمک می‌کند که از نیاز به ارتودنسی در آینده جلوگیری کنید یا اینکه مدت زمان درمان ارتودنسی را کاهش دهید.
  • هدگیر یا سربند.این وسیله‌ایست که معمولا در شب یا در طول روز روی سر و صورت قرار می‌گیرد. اگر وضعیت فک و دندان‌های شما پیچیده باشد، ممکن است به این ابزار نیاز داشته باشید. این وسیله برای بیمارانی که در سنین رشد قرار دارند تجویز می‌شود.

شما نمی‌توانید با درخواست خودتان برای کوتاه کردن دوره ارتودنسی، از این وسیله‌ها استفاده کنید. زیرا پیروی نکردن از دستورات متخصص ارتودنسی می‌تواند طول دوره درمان را افزایش دهد.

برنامه‌ها و سرمایه شما

باید با ارتودنتیست خود درباره نیاز‌ها و نگرانی‌هایی که دارید صحبت کنید. ارتودنتیست می‌تواند روند درمان را براساس برنامه‌های زندگی شما تنظیم کند، اما به شرطی که شما در این باره با او صحبت کرده باشید.

به خاطر داشته باشید که علاوه بر دندان‌های شما، موارد غیر قابل مشاهده‌ای نیز در روند درمان وجود دارند و ممکن است باعث شوند که درمان بیشتر طول بکشد. به طور مثال، برای اینکه استخوان‌ها در طول دوره درمان سفت شوند، زمان لازم است. برداشتن زودتر از موقع بریس، می‌تواند اصلاحات ایجاد شده را از بین ببرد. در اکثر موارد اگر کودک یا نوجوانی بخواهد زودتر از موقع بریس را بردارد؛ با مخالفت خانواده مواجه می‌شود.

مطالعاتی که در سال ۲۰۲۰ انجام شده نشان می‌دهد که والدین کودکانی که از بریس استفاده می‌کنند، بیشتر روی نتیجه درمان تمرکز دارند تا مدت زمان درمان. متخصص ارتودنسی می‌تواند مناسب‌ترین زمان را برای دستیابی به بهترین نتیجه برای شما تعیین کند و نگرانی‌های شما را برطرف کند.

رژیم غذایی

اگر از رژیم غذایی که متخصص ارتودنسی به شما توصیه کرده، پیروی نکنید، ممکن است مدت زمانی که باید از بریس استفاده کنید، بیشتر شود. خوردن غذا‌های چسبناک، سفت یا ترد می‌تواند به بخش‌های از بریس آسیب بزند. این خوراکی‌ها علاوه بر آبنبات و آدامس، سبزیجات خام و ذرت بوداده را هم شامل می‌شوند. شکستن بریس‌ها بر مدت زمانی که باید از آن‌ها استفاده کنید؛ تاثیر می‌گذارد و حتی ممکن است باعث شود که به یک جلسه اضطراری هم نیاز پیدا کنید.

سبک زندگی

سبک زندگی تاثیر زیادی در جلوگیری از طولانی شدن مدت درمان دارد. شما می‌توانید:

  • به طور منظم برای تنظیم کردن بریس، به ارتودنتیست مراجعه کنید.
  • تمام دستورالعمل‌ها را برای نگه‌داری از بریس، انجام دهید.
  • هر ۶ ماه یکبار برای تمیز کردن و جرم‌گیری دندان‌ها به دندانپزشک مراجعه کنید.

از ارتودنتیست خود درباره محاظ‌ها دندان در هنگام ورزش، سوال بپرسید. این محافظ‌ها می‌توانند از آسیب رسیدن به دهان جلوگیری کرده و از بریس‌ها محافظت کنند.

هزینه‌های بریس

قیمت بریس‌ها بر اساس عوامل مختلف می‌تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد. موارد مختلفی می‌تواند بر قیمت بریس تاثیر بگذارد. بسته به محل زندگی، میزان مشکلات دندانی، تمایل به داشتن بریس‌هایی که کمتر به چشم می‌آیند و موارد دیگر، می‌توانند هزینه‌ها را بالا ببرند. برخی از انواع بریس‌ها گرانتر از سایرین هستند. به طور مثال، بریس‌های استاندارد فلزی  معمولاً ارزان‌ترین و بریس‌های لینگوال گران‌ترین نوع هستند.

اگر بیمه‌ها ارتونسی را برای بزرگسالان، پوشش نمی‌دهند. بعضی از بیمه‌های دندانپزشکی ممکن است ارتودنسی بزرگسالان را تا حدی پوشش دهند. فقط درصورتی که انجام ارتودنسی از نظر دندانپزشک ضروری باشد؛ بیمه تمام یا بخشی از هزینه‌ها را پوشش می‌دهد.

منبع: مقالات سایت کلینیک دندانپزشکی لبخند

    کانال تلگرام زوم لایف

    شعار ما در مجله اینترنتی زوم لایف، کمک به زندگی بهتر با ارائه محتوای مفید درباره سلامتی است. برای این منظور از منابع معتبر خارجی که در حوزه سلامت و سبک زندگی است فعال هستند برای تولید محتوا و ارائه آن به شما کاربران محترم استفاده می‌کنیم.

    ارسال نظر
    عکس خوانده نمی‌شود