زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

پر کردن دندان در بارداری: آیا خطرناک است؟

پر کردن دندان در بارداری: آیا خطرناک است؟

پر کردن دندان در بارداری: آیا خطرناک است؟

اصولا در زمان بارداری دلتان می خواهد که همه چیز به شکل درستی پیش برود تا نگران مریضی، پیدا کردن داروی بدون عوارض برای فرد باردار یا انجام درمان های مختلف نباشید. اما خوب همه چیز همیشه مطابق انتظارات فرد پیش نمی رود و شاید لازم باشد که دندانتان را پر کنید؛ آیا پر کردن دندان در بارداری ممکن است، یا باید تا اتمام دوره بارداری منتظر ماند؟

اگر دندانپزشکتان را در جریان بارداری خود قرار دهید، به او امکان اجرای اقدامات احتیاطی و محافظت از فرزندتان را خواهید داد و مشکلی برای پر کردن دندان در بارداری نخواهد بود؛ اما باید از پر کردن دندان در سه ماهه اول بارداری خودداری شود.

آیا امکان پر کردن دندان در بارداری وجود دارد؟

پر کردن دندان در بارداری

 

پر کردن دندان در بارداری هیچ مشکلی برای فرد ایجاد نمی کند، اما بهتر است که آن را به بعد از سه ماهه اول بارداری موکول کنید و مراقبت‌های بعد از پر کردن دندان را نیز رعایت کنید تا مشکلی برای شما و جنین‌تان پیش نیاید. بعلاوه بهتر است که درباره انواع مختلف پر کردن دندان با دندانپزشکتان صحبت کنید تا بهترین راهکار را برای مشکلتان پیدا کنید. در یکی از بخش های زیر درباره انواع مختلف پرکردن دندان صحبت خواهیم کرد اما فعلا بیایید دباره ماده بیحسی و تصویر اشعه ایکس حرف بزنیم.

اکثر دندانپزشکان از تصویر اشعه ایکس دهان برای اطمینان از وجود حفره دندان و وسعت و شکل آن استفاده می کنند؛ حرف درباره اشعه ایکس، خیلی از زنان باردار و مادران آینده را می ترساند. خوشبختانه می توان گفت که در صورت اجرای درست تصویربرداری اشعه ایکس از دندان، خطری برای زنان باردار وجود نخواهد داشت.

اما تصویربرداری درست از دندان به چه معناست؟ اول اینکه تصویر اشعه ایکس را در دو هفته اول بارداری، و البته بعد از در نظر گرفتن بعضی اقدامات احتیاطی و ایمنی تهیه کنید:

  • پوشاندن جلوی بدن با یک قطعه سربی به منظور کمک به محافظت از جنین در مقابل اشعه های مضر.
  • برنامه ریزی برای گرفتن عکس اشعه ایکس در زمان درست (نه خیلی زود باشد، و نه خیلی به موعد انتهایی نزدیک باشد)
  • برای جلوگیری از نیاز به اجرای مجدد تصویربرداری، تمامی موارد مورد نیاز را در یک جلسه اجرا کنید.

اکثر دندانپزشکان از ماده بیحس کننده لیدوکائین برای پر کردن دندان استفاده می کنند و ایمنی نسبی این ماده برای استفاده در دوره بارداری (در صورت نیاز) نیز تایید شده است. اما در صورت امکان بهتر است که برای پر کردن دندان تا سه ماهه دوم بارداری صبر کنید. اول اینکه گرفتن عکس اشعه ایکس و استفاده از ماده بیحس کننده در سه ماهه دوم، ایمن تر است و دوره وقوع حالت تهوع زنان باردار نیز به اتمام می رسد. شاید وارد شدن دست دندانپزشک در دهانتان در دوره ای که هنوز حالت تهوع دارید، حس خوشایندی به فرد نمی دهد.

بارداری و حفره: چیزهایی که باید بدانید

نمونه عکس پر کردن دندان در بارداری

همانطور که همه می دانیم، بارداری با زیبایی و جلوه "مادران جدید" همراه می شود، اما این موضوع در همه صادق نیست و می تواند تاثیرات نامناسبی بر دندانهایتان داشته باشد. هورمون های آزاد شده در طول بارداری می تواند منجر به بروز پوسیدگی و حفره دندان یا بیماری های لثه شود.

عادات غذاییتان عوض می شود و افزودن غذاهای جدید – و به خصوص غذاهای شیرین – به رژیم غذاییتان، احتمالا با آثار مخربی بر دندان هایتان همراه می شود. حفظ روتین مسواک و نخ دندان فرد می تواند به مقابله با این روند کمک کند، اما در صورت بروز حفرات دندانی، باید آن را درمان کنید.

عدم درمان حفره دندان می تواند باعث عفونی شدن دندان، بدتر شدن، انتشار و تبدیل شدن به یک عامل خطرزا برای شما و کودکان شود. شاید برای درمان عفونت دندان به عصب کشی نیاز پیدا کنید و پس از آن هم مجبور به استفاده از انواع روکش دندان شوید تا دندان شما محکم تر شود و بتوانید آن را حفظ کنید. یک یافته جالب علمی آنست که زیلیتول (که در آدامس و محصولات دیگر نیز استفاده می شود) می تواند به پیشگیری از بروز حفرات دندانی در افراد باردار کمک کند.

مواد سفید در مقابل آمالگام (نقره) برای پر کردن دندان در بارداری

دو نوع ماده برای پر کردن دندان وجود دارد: مواد سفید و ماده آمالگام (نقره). مواد پر کننده سفید معمولا حاوی یونومرهای شیشه ای (چینی) و کامپوزیت های رزین مبنا هستند. با توجه به وجود جیوه در مواد پر کننده سنتی (نقره)، باید گفت که مواد پر کننده سفید و جدید، مواد ایمن تری هستند. اما نکته مواد پرکننده سفید آنست که از استحکام، دوام یا ماندگاری مواد پرکننده آمالگام برخوردار نیستند. بااینحال شاید دلتان بخواهد که با دندانپزشکتان صحبت کنید و برای پر کردن دندان در بارداری از مواد سفید استفاده کنید.

اگرچه جیوه موجود در ماده پر کننده دندان بسیار اندک است، اما نمی توان از آن چشم پوشی کرد. بعلاوه بنا به گزارشات FDA (سازمان غذا و داروی امریکا) "بعضی از مطالعات به رابطه بین تعداد دندانهای پر شده با مواد آمالگام و سطح جیوه موجود در umbilical cord blood اشاره کرده اند." در همین مطالعه آمده که داده های استفاده شده برای تحقیق، نشان مشخصی از تاثیر منفی این مواد بر سلامت فرد نداشته است. متاسفانه جامعه آماری این مطالعه کوچک بود و پیدا نشدن آثار منفی این مواد در بدن بیمار نمی تواند به معنای عدم وجود هر گونه تاثیر منفی باشد.

خالی کردن مواد پر شده دندان در بارداری: آیا خطرناک است؟

اگر تخلیه مواد پرکننده دندان ضرورتی نداشته باشد، نباید این کار را انجام دهید و باید بدانید که خطر تخلیه این مواد از خطر دست نزدن به آن بالاتر است. اکثر مواد پرکننده دندان از مواد آمالگام و حاوی جیوه است و همین موضوع، تخلیه آن را خطرناک می کند. احتمال قرارگیری فرد در طول فرایند تخلیه مواد پرکننده دندان، در معرض بخارات جیوه افزایش پیدا می کند و این موضوع می تواند با خطراتی برای سلامت شما و کودکتان همراه شود.

خطر تخلیه مواد پرکننده سفید کمتر است، اما پر کردن دندان با مواد سفید در سالیان اخیر محبوب شده و به نظر نمی رسد که آنها نیازی به تخلیه پیدا کرده باشند. اکثر دندانپزشکان و OBGYN ها موافق اند که نباید مواد پر کننده دندان را در دوره بارداری تخلیه کرد.

به طور کلی اگر دچار مشکل حفرات دندان شده اید، سریعا برای پر کردن دندانتان به دندانپزشک مراجعه کنید. پر کردن دندان توسط یک دندانپزشک حرفه ای، خطرات ناشی از آن را کاهش می دهد و می توان گفت که خطرات پر کردن دندان از خطرات احتمالی ناشی از عفونت دندان بسیار کمتر است. اما نیاز به تخلیه یا تعویض مواد پرکننده دندان را باید با دندانپزشکتان مطرح کنید تا گزینه های مختلف در دسترس را با هم مورد بررسی قرار دهید. 

آیا سفید کردن دندان در بارداری ممکن است؟

سفید کردن دندان برای زنان باردار مشکلی ایجاد نمی کند، اما معمولا توصیه نمی شود. تاکنون مطالعه ای بر روی تاثیرات منفی سفید کردن دندان در زنان باردار و کودکانشان نشده است. تابحال عارضه جانبی بخصوصی برای سفید کردن دندان گزارش نشده و می توان فرض کرد که اجرای آن برای زنان باردار، خطری نخواهد داشت.

    کانال تلگرام زوم لایف
    ارسال نظر
    عکس خوانده نمی‌شود