زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

تزریق بوتاکس و ژل در دوران بارداری و شیردهی

تزریق بوتاکس و ژل در دوران بارداری و شیردهی

تزریق بوتاکس و ژل در دوران بارداری و شیردهی

آیا تزریق ژل یا بوتاکس در دوره بارداری خطرناک است یا می توان این کار را کرد؟ این سوال، سوال بسیاری از مادرانی است که قصد بارداری دارند و یا باردار هستند و می خواهند بدانند که آیا تزریق ژل و بوتاکس می تواند خطری برای آنها یا فرزندانشان به همراه بیاورد یا خیر.

ایمنی تزریق ژل و بوتاکس برای مادران باردار و شیرده به تایید سازمان غذا و داروی امریکا نرسیده است. اما اگر تزریق ژل و بوتاکس در سه ماهه اول بارداری یا قبل از آنکه بدانید باردار بوده اید، انجام شده باشد، نباید نگران باشید. خیلی بعید است که این موارد بر روی نوزادتان تاثیری بگذارد.

اصول ژل و بوتاکس

بوتاکس و محصولات مشابهی مثل دیسپورت از یک نوروتاکسین برای از کار انداختن بعضی عضلات تا شش ماه استفاده می کنند. رایج ترین نقاط برای تزریق این مواد در اطراف چشمان و بین ابروها است. همچنین بوتاکس برای مصارف غیر زیبایی مثل درمان میگرن یا تعریق بیش از حد نیز شناخته شده است. استفاده منظم از بوتاکس می تواند عضلات را به نحوی آموزش دهد تا یک شکل مشخص را حفظ کند و همین موضوع باعث می شود تا استفاده پیشگیرانه نیز داشته باشد.

معمولا یکی از مواد استفاده شده در تزریق ژل، هیالورونیک اسیدی است که به صورت طبیعی نیز در بدن تولید و یافت می شود. انواع مختلفی از فیلرهای پوستی وجود دارد که هر یک از آنها برای نقاط مشخصی از بدن طراحی می شود و ماندگاری مختلفی هم دارند. از ژل تقریبا می توان در هر نقطه ای صورت، از لب و گونه گرفته تا زیر و بالای چشم استفاده کرد. ماندگاری اکثر ژل ها از 6 تا 18 ماه است، اما احتمال جذب آن قبل از این مدت نیز وجود دارد.

چرا تزریق ژل و بوتاکس در دوره بارداری توصیه نمی شود؟

نوسانات هورمونی در زنان باردار یا شیرده، دلیل ممانعت از تزریق ژل و بوتاکس در دوره بارداری یا شیردهی است؛ این موضوع می تواند علاوه بر تورم، منجر به بروز مشکلاتی در گردش جریان خون شود، به عبارت دیگر می تواند مشکلاتی را برای مادر – و نه فرزند – ایجاد کند. بعلاوه لب بسیاری از مادران باردار در این دوره، متورم می شود، بنابراین استفاده از ژل یا روش‌های ماندگار دیگر مثل تزریق چربی، گزینه خوبی نخواهد بود.

بارداری و شیردهی می تواند شرایط پوست زن را تعییر دهد و حتی نتایج غیرمنتظره ای را در نتیجه تزریق بوتاکس و ژل ایجاد کند. همین کمبود اطلاعات باعث شده که توصیه اکثر پزشکان به زنان باردار یا شیرده، انتظار بیشتر تا فراهم شدن زمینه تزریق ژل یا بوتاکس است.

نتیجه یافته های مطالعات چیست؟

مطالعات جامع اندکی به صورت مستقیم به تحلیل اثر تزریق بوتاکس و فیلر در زنان باردار پرداخته اند؛ این مسئله تا حد زیادی به دلیل پیچیدگی های مرتبط با ایمنی هر چه بیشتر کودک است. اما یک مطالعه با توجه به داده های جمع آوری شده از 12 پزشکی انجام شد که به زنان باردار، بوتاکس تزریق کرده بودند.اگرچه رابطه مستقیمی میان تزریق بوتاکس بر روی زنان باردار و نقایص مادرزادی دیده نشد، اما اندازه نمونه استفاده شده در این مطالعه بسیار کوچک بود و نتیجه این مطالعه آن بود که برای جمع بندی درباره نتایج این مطالعه به اندازه نمونه بزرگتری نیاز است.

ایمنی فرد در انجام فرایندهای زیبایی و اصولا هر درمان دیگری، اولویت اول است و توصیه ما به موکول کردن تزریق بوتاکس و ژل به بعد از دوره بارداری و شیردهی است. اگرچه هنوز عارضه جانبی ثابت شده ای برای تزریق بوتاکس و ژل در زنان باردار گزارش نشده، اما برای سلامت و ایمنی حداکثری زنان باردار و کودکشان، توصیه می شود که از این موضوع خودداری شود.

اگر از بارداری خود باخبر نباشید، چه؟

تزریق بوتاکس و ژل در دوران بارداری

احتمال اثرگذاری تزریق ژل و بوتاکس بر روی جنین در اوایل دوره بارداری (سه ماهه اول که از بارداری خود باخبر نیستید)، بسیار اندک است. معمولا دوز بسیار کمی از این ماده در پوست تزریق می شود و این مواد هم به نقاط دیگر بدن منتقل نمی شود و جنین را نیز تحت تاثیر قرار نمی دهد، اما نگرانی درباره خطرات احتمالی این ماده بر جنین، به مادر و کودکتان استرس وارد می کند.

اگر تصمیم به بارداری دارید، بهتر است قبل از تزریق ژل و بوتاکس و برای راحتی خیالتان، یک تست بارداری بدهید. اگر باردار هستید و منتظر زایمان هستید، بهتر است تزریق بوتاکس یا ژل را تا بعد از زایمان و شیردهی به تعویق بیاندازید.

آیا تزریق بوتاکس و ژل در دوره شیردهی ممکن است؟

تزریق بوتاکس و ژل در دوره شیردهی

آنچه که مشخص است، تزریق بوتاکس و ژل در دوره بارداری توصیه نمی شود؛. اگرچه انتقال بوتاکس و ژل به شیر انسان عجیب و غیرمحتمل است، اما باز هم خطراتی برای این مساله وجود دارد. به همین دلیل بهتر است که تزریق بوتاکس را به بعد از دوره شیردهی موکول کنید.

آیا تزریق بوتاکس در دوره بارداری ممکن است؟

جواب کوتاه به این سوال، خبر است؛ اگرچه واکنش های بدن در مقابل تزریق بوتاکس، مساله رایجی نیست، اما باز هم احتمال بروز آنها در دوره بارداری وجود دارد. توصیه پزشکان آنست که تزریق بوتاکس را به تاخیر بیاندازید، زیرا ارزش خطر کردن را ندارد.

به جای آن چه کار میتوان کرد؟

طبیعی است که بخواهید به عنوان یک مادر، در دوره بارداری به خودتان برسید و این موضوع در صورتیکه پیش از بارداری هم به صورت مرتب تحت تزریق بوتاکس قرار می گرفتید، بیشتر خودنمایی میکند. اگرچه شاهدی بر ورود نوروتاکسین درون بوتاکس یا هیالورونیک اسید موجود در ژل به جریان خون وجود ندارد، اما اکثرا ترجیح می دهند که جانب احتیاط را رعایت کنند. خوب پس چه کار می توان کرد؟

راههای زیادی برای جایگزینی تزریق بوتاکس و ژل وجود دارد که نه خطری برای مادر و نه برای فرزند شیرخواره خواهد داشت. یکی از محبوب ترین گزینه ها، روش میکرونیدلینگ است که از قدرت ترمیم بدن خود فرد برای کمک به ایجاد ظاهر بهتری، جوانتر و درخشان تر در پوست استفاده می کند. برای دستیابی به نتایج بهینه ناشی از اجرای میکرونیدلینگ بر روی صورت، می توان آن را برای روش های درمانی دیگر ترکیب کنید و با مراجعه به متخصص زیبایی حتی می توانید سخت ترین لکه های روی پوست را نیز از بین ببرید.

بوتاکس و ژل منتظر شما است!

کمی انتظار برای تزریق بوتاکس و ژل یا مراقبت از پوستتان ارزشش را دارد. مزیت بزرگ این روشها آنست که به سرعت شاهد نتایج آن خواهید بود و لازم نیست زیاد منتظرش بمانید. اگر با بوتاکس آشنا باشید، می دانید که بعد از گذشت یک هفته از تزریق بوتاکس می توانید نتایج آن را مشاهده کنید. نتایج فیلرهای حاوی هیالورونیک اسید را می توان خیلی سریع دید (البته برای فروکش کردن تورم ناشی از آن باید تا حدود دو روز منتظر ماند). بهتر است تزریق بوتاکس و ژل و درمان پوست را به آینده نزدیک و بعد از زایمان و یا پاین شیردهی نوزاد موکول کنید.

    کانال تلگرام زوم لایف
    ارسال نظر
    عکس خوانده نمی‌شود