زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

لکنت زبان در کودکان چطور درمان می شود؟

لکنت زبان در کودکان چطور درمان می شود؟

لکنت زبان در کودکان چطور درمان می شود؟

لکنت زبان عارضه ای خجالت آور در کودکان است. معمولا کودکان در سن 2 تا 5 سالگی دچار لکنت موقت می‌شوند و این سن دوره مهمی در رشد گفتار و زبان است. حدود 5 تا 10 درصد از کودکان درگیر اختلال لکنت زبان هستند. این موضوع در خانواده‌ها ایجاد نگرانی می‌کند. بیشتر لکنت زبان‌ها تا چند ماه ادامه دارند و با بزرگ شدن کودک از بین می‌روند، اما اگر لکنت زبان در کودک ادامه داشته باشد نیاز به پیگیری و بررسی دارد. 

لکنت زبان چیست؟

لکنت زبان نوعی اختلال گفتاری ارتباطی است که با عنوان گرفتگی زبان نیز از آن نام برده می‌شود. به عبارت دیگر، مشکلی که جریان طبیعی گفتار را مختل می‌کند و در روند معمولی سخن گفتن اختلال ایجاد می‌کند. لکنت شامل تکرار یا کشیدن حروف اول، بیان پرفشار بخش اول کلمه، توقف کامل کلمه یا حذف تلفظ آن می‌شود. لکنت زبان در کودکان باعث می‌شود کودک به سختی با دیگران ارتباط برقرار کند.

اختلال جزئی در گفتار به صورت وقفه، تکرار کلمه یا بخشی از کلمه یا کشیده شدن برخی از اصوات اتفاق عجیبی نیست، اما اگر این اختلالات افزایش پیدا کند و در روند طبیعی گفتار کودک مشکل ایجاد کند با اختلال لکنت زبان روبرو هستیم.

درمان خانگی لکنت زبان در کودکان

توصیه‌هایی برای درمان خانگی لکنت زبان کودکان ارائه شده است که رعایت این موارد ضروری است، اما به معنای تمام درمان نیست و نباید به آنها اکتفا کرد و برای دریافت تمرینات مناسب با وضعیت کودک باید به متخصص مراجعه کرد. کودکان زیادی هستند که دچار گرفتگی زبان هستند؛ از آنجایی که بخشی از درمان لکنت زبان در منزل بر عهده والدین و پرستار کودک است، باید با روش‌های کمک کننده برای درمان لکنت زبان در کودکان آشنا باشید.

برای کودک فعالیت‌های غیر گفتاری در نظر بگیرید

برای کودکان در طول دوره درمان فعالیت‌های غیر گفتاری نظیر نقاشی کشیدن، رقصیدن، بازی‌های فکری و بازی‌های فیزیکی مانند فوتبال بازی کردن در نظر بگیرید و کودک را وادار به روخوانی‌های متعدد و صحبت بیشتر با تلفن و اطرافیان نکنید؛ زیرا ممکن است کودک بخاطر گرفتگی زبان اعتماد بنفسش کاهش پیدا کند.انجام فعالیت‌های غیر گفتاری و تشویق توانایی‌ها، باعث بالا رفتن اعتماد به نفس می‌شود.

از جملات و کلمات ساده و قابل فهم برای کودک استفاده کنید

هرچه از جملات و کلمات پیچیده‌تری استفاده کنید احتمال بروز لکنت زبان در کودک بیشتر می‌شود. شما باید به عنوان الگوی گفتاری سعی کنید از لغات و واژگان ساده‌تری استفاده کنید، همچنین از کلمات و جملات پیچیده مانند کلمات عربی و انگلیسی استفاده نکنید.

نشان دهید که مشتاق شنیدن فرزندتان هستید

با زبان بدن به کودک نشان دهید کاملا به حرف‌های او گوش می‌دهید. هنگام صحبت کردن با او تماس چشمی برقرار کنید، لبخند بزنید و مشتاقانه به صحبت‌های کودک گوش کنید و مشغول انجام دادن کاری نباشید، این کار به فرزند شما کمک می‌کند تا استرس نداشته باشد و آرام صحبت کند. همچنین بعد از تمام شدن حرف‌هایش مکث کنید و به کودک فرصت دهید تا اگر حرفی دارد ادامه بدهد.

طول جملات را کم کنید

کودکان سخن گفتن را از شما یاد می‌گیرند و تمایل دارند بعد از شنیدن حرف‌های شما آن را تکرار کنند. بیان جملات طولانی برای آنها سخت است و هرچقدر جملات شما کوتاه‌تر باشد احتمال گرفتگی زبان کمتر می‌شود.

هیجان و استرس را کم کنید

ترس و هیجان لکنت زبان در کودکان را بیشتر می‌کند.  حذف عوامل ایجاد کننده استرس و هیجان مانند دعوای والدین هنگام حضور کودک، بازی‌های گوشی، دیدن فیلم‌های هیجان انگیز ضروری می‌باشد.

درمان لکنت زبان کودک در خانه

وسط حرف کودک نپرید

برخی از والدین برای کمک کردن به تکمیل جملات کودک خود، وسط حرف او می‌پرند؛ این کار اعتماد به نفس کودک را کاهش می‌دهد و ترس کودک را بیشتر می‌کند. در این شرایط برای کمک می‌توانید صبورانه به حرف‌های کودک گوش دهید و زمان‌هایی که کودک دچار لکنت زبان می‌شود کاملا عادی رفتار کنید و اجازه دهید خودش کلمه را بگوید

علل لکنت زبان در کودکان چیست؟

پزشکان و متخصصان دقیقا نمی‌دانند علت ایجاد لکنت زبان چیست؛ آنان بر این باورند که این اختلال در اثر عوامل مختلفی رخ می‌دهد که در ادامه به توضیح آنها می‌پردازیم:

  • ژنتیک: دانشمندان معتقدند لکنت زبان ممکن است ژنتیکی باشد. بر اساس تحقیقات، درصد قابل توجهی از افرادی که لکنت زبان دارند یک عضو خانواده آنها نیز لکنت زبان داشته است.
  • رشدی: بسیاری از کودکان در دوران خردسالی دچار لکنت زبان می‌شوند که این نوع لکنت زبان اکثر مواقع موقتی است و با گذشت زمان و بالا رفتن مهارت تکلم رفع می‌شود.
  • عوامل عصبی: بر اساس تحقیقات صورت گرفته، پردازش مغز افرادی که لکنت زبان دارند با افرادی که اختلال گفتاری ندارند متفاوت است؛ در واقع مشکلی در نحوه انتقال از طریق مغز برای افرادی که دچار اختلال لکنت زبان هستند وجود دارد.

علائم لکنت زبان در کودکان 

شروع علائم لکنت زبان در کودکان در سن 18 تا 24 ماهگی می‌باشد؛ در این سن کودک شروع به سخن گفتن و ترکیب کلمات برای جمله ساختن می‌کند. در این زمان لکنت زبان کاملا طبیعی است و جای نگرانی برای والدین نیست.

مشخص‌ترین علامت لکنت زبان مکث و وقفه در گفتار است که به راحتی برای ما قابل تشخیص است و در بیشتر موقعیت‌ها همراه با تنش عضلانی است.

اما برخی دیگر از علائم لکنت زبان شامل موارد زیر می‌باشد:

  • تکرار صداهای کلمات، اصوات و هجاها؛
  • کشیدن صداها، حروف بی صدا یا مصوت؛
  • وقفه در تولید اصوات و هجاها؛
  • مکث های مکرر و غیرعمدی؛
  • وقفه در روند گفتار؛
  • تکرار غیر عادی هجاهای کلمات؛
  • ترس از بیان کلمات یا برخی از کلمات؛
  • پرهیز از صحبت کردن در برخی موقعیت ها؛
  • بروز انقباض در عضلات لب یا زبان؛
  • فشار آوردن به لب ها، بستن چشم ها، مشت کردن دست و منقبض کردن عضلات بدن هنگام صحبت کردن؛
  • استفاده کردن از صداهایی مانند اوم یا ا هنگام حرف زدن برای رها شدن یا پنهان کردن مشکل گفتاری.

چه زمانی لکنت زبان نیاز به مراجعه به پزشک دارد؟

لکنت زبان در کودکان با پشت سر گذاشتن دوران کودکی رفع می‌شود، اما در صورتی که این مشکل ادامه پیدا کند باید به پزشک مراجعه شود، زیرا با بالا رفتن سن، درمان اختلال لکنت زبان مشکل تر می‌شود. با مراجعه به پزشک در صورت نیاز شما را به گفتاردرمانگر ارجاع می‌دهد و روند درمان شروع می‌شود.

پرستار کودک چه نقشی در روند درمان لکنت زبان کودک دارد؟

والدین و پرستار کودک می‌توانند به کودکان در غلبه بر لکنت زبان کمک کنند. مواردی مانند آواز خواندن می‌تواند لکنت زبان را کاهش دهد ولی وقایع استرس زا آن را بدتر می‌کند، پرستار به دلیل تمرکز در مراقبت و نگهداری، در تمام مدت در کنار کودک است و باعث می‌شود تا مشکلی برای کودک پیش نیاید و به مرور لکنت زبان کودک بهبود پیدا کند.

درمان لکنت زبان

پرستار کودک با آسانیسم 

آسانیسم یکی از معتبرترین پلتفرم‌های خدمات پرستاری در منزل است که با همکاری با پرستاران حرفه‌ای، با سابقه، دلسوز و مهربان آماده ارائه سرویس پرستار کودک در منزل تهران و همچنین پرستار کودک در کرج است. می‌توانید بدون هیچ نگرانی مراقبت از کودک خود را به ما بسپارید.

شما می‌توانید برای استخدام پرستار کودک با شماره تلفن 02189514141 تماس بگیرید. کارشناسان ما پس از هماهنگی‌های لازم، پرستاری متناسب با نیاز شما و فرزند شما به منزلتان اعزام خواهند کرد.

کانال تلگرام زوم لایف
ارسال نظر
عکس خوانده نمی‌شود