زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

انواع قرص خواب چیست؟

انواع قرص خواب چیست؟

انواع قرص خواب چیست؟

استفاده از انواع مختلف قرص خواب، یکی از روش‌هایی است که افراد برای فرار از مشکلات ایجاد شده به وسیله اختلالات خواب خود (بدخوابی و در موارد حاد، بی‌خوابی) به آن پناه می‌برند. اختلالی که حداقل 25 درصد افراد در سرتاسر دنیا برای یک بار هم که شده با آن مواجه می‌شوند!

اکثر افرادی که به قرص های خواب اعتیاد پیدا می کنند:

  1. مصرف کننده مواد هستند که برای درمان بی خوابی در زمان قطع مصرف خوددرمانی می کنند که در نتیجه بدن آن ها به این داروها وابستگی پیدا می کند.
  2. یا بیمار اعصاب و روان هستند که گاهاً بیمار با استفاده از دوز بالا حالت نئشگی و خماری پیدا می کند.

زولیپدوم، آلپرازولام و کلونازپام سه نمونه از شناخته‌ شده‌ترین قرص‌های خوابی هستند که به صورت وسیع جهت درمان اختلالات خواب مورد استفاد قرار می‌گیرند. قرص‌هایی که بسته به ترکیبات موجود در خود می‌توانند عوارض گوناگونی را برای فرد ایجاد کنند. در بین انواع مختلف قرص‌های خواب، استفاده از دسته خاصی از آن‌ها که به خانواده بنزودیازپین‌ها (به عنوان مثال آلپرازولام) تعلق دارند، با عوارض بیشتری همراه خواهد بود. در این بین نیز نباید از عوارض متعدد قرص خواب آوری همچون زولپیدوم علی‌رغم آنکه متعلق به دسته بنزودیازپین‌ها نیست، غافل بود.

تاثیرات استفاده از قرص‌های خواب آور

اصلی‌ترین علت استفاده از چنین قرص‌هایی، مواجه شدن با اختلالات خواب در زمان ترک اعتیاد است. استفاده از این قرص‌ها دارای مجموعه اثراتی بر روی وضعیت خواب فرد است که در ادامه به بیان تعدادی از مهم‌ترین آن‌ها پرداخته شده است:

  • بهبود و ارتقای کیفیت خواب
  • افزاش مدت زمان خوابیدن فرد
  • کاهش مدت زمان لازم برای به خواب رفتن
  • کاش تعداد دفعاتی که فرد در طول خواب و بنابر دلایل مختلف بیدار می‌شود.

به عبارت دیگر این قرص‌ها بسته به ترکیبات موجود در خود می‌توانند عملکرد مغز را تحت تاثیر خود قرار دهند. تاثیری که عمدتا با سرکوب عملکردهای این ارگان حیاتی همراه است و می‌تواند کیفیت خواب فرد را به صورت چشمگیری بهبود دهد.

از اختلالات خواب تا اعتیاد به قرص‌های خواب آور

مهم‌ترین عارضه استفاده از قرص‌های خواب آور، اعتیاد به استفاده از چنین قرص‌هایی است. استفاده طولانی مدت و همچنین منظم از قرص‌های خواب آور می‌تواند منجر به ایجاد وابستگی در فرد شود.

از دیگر عوارض استفاده از قرص‌های خواب آور چه می‌دانید؟

قرص‌های خواب آور سوای از ایجاد احساس نیاز شدید و مداوم در فرد برای استفاده از چنین قرص‌هایی، دارای تاثیرات سوئی بر روی سلامت انسان هستند. عوارضی که به تعدادی از مهم‌ترین آن‌ها در ادامه اشاره شده است:

  • کاهش توانایی فرد در حفظ تعادل بدن
  • ایجاد احساس خواب آلودگی در طول روز
  • بروز مشکلاتی همچون سرگیجه و سر درد
  • ایجاد مشکلاتی در بینایی فرد (تاری دید و ...)
  • بروز اختلالاتی در توانایی فرد برای تمرکز کردن
  • افزایش مقاومت بدن نسبت به مصرف دارو (اتفاقی که منجر به افزایش میزان دوز مصرفی در فرد می‌شود.)

لازم به ذکر است که در برخی از افراد، این عوارض ممکن است منجر به ایجاد واکنش‌های حاد و یا خطرناکی همچون آنژیوادم (Angioedema) و یا آنافیلاکسی (Anaphylaxis) شود. عوارضی که می‌تواند تهدیدی برای زندگی فرد شوند و مرگ فرد را در پی داشته باشند.

روش‌های ترک اعتیاد به استفاده از داروهای خواب آور

در بین روش‌های مختلفی که جهت ترک اعتیاد به استفاده از داروهای خواب آور وجود دارد یکی از آن‌ها استفاده از داروی ضد مخدری به نام نالتروکسان است. این  دارو دارای تاییدیه از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا یا همان FDA آمریکاست. تاییدیه که می‌تواند به نگرانی‌ها نسبت به ایجاد عوارض استفاده از چنین دارویی، پایان بخشد. لازم است بدانید که بعد از سم زدایی بدن از مواد می توان با کاشت کپسول نالتروکسان ترک اعتیاد را قطعی و بدون لغزش سپری کرد. کاشت کپسول نالتروکسان در بدن فرد می‌تواند منجر به مسدود شدن گیرنده‌های مخصوص دریافت مواد مخدر در مغز شود. اتفاقی که در پی آن فرد هیچ‌گونه احساساتی از قبیل نشئگی و یا حتی سرخوشی بعد از استفاده از مواد مخدر را احساس و درک نمی‌کند و به همین خاطر تمایلش برای استفاده از چنین موادی به مرور زمان کم‌تر و کم‌تر می‌شود.

با نگاه کلی می‌توان گفت که کاشت ایمپلنت نالتروکسان در بدن فرد در واقع نمونه‌ای از مراقبت پس از ترک اعتیاد در فرد است. گرچه در بحث کسب نتیجه حداکثری از تلاش فرد برای ترک اعتیاد مسائل دیگری همچون نوع خدمات ارائه شده توسط کلینیک انتخابی او نیز اثر گذار است. ارائه مشاوره روانشناسی به فرد و خانواده او، گروه درمانی، به کارگیری روش‌ها و متدهای روز برای ترک اعتیاد و ... همگی نمونه‌‌هایی از خدمات ارائه شده توسط یک کلینیک ترک اعتیاد ایده‌ال به افراد است.

روش‌های ترک اعتیاد به استفاده از داروهای خواب آور

سخن پایانی

با توجه به زندگی سرتاسر از استرسی که همه ما در حال تجربه کردن آن هستیم دیگر استفاده از قرص‌های خواب آور برای فرار از اختلالات و مشکلات مربوط به خواب، اتفاق عجیب و باور نکردنی نیست. این قرص‌ها به واسطه تاثیراتی که در بحث کاهش و تسکین استرس و اضطراب فرد دارند می‌تواند کیفیت خواب فرد را بهبود ببخشند و ضمن طولانی کردن مدت زمان خواب فرد، تعداد دفعاتی که او ممکن است بنابر دلایل مختلفی از خواب بیدار شود را کاهش دهند. استفاده از این قرص‌ها با ایجاد عوارض مختلفی در فرد همراه خواهد بود که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، ایجاد احساس وابستگی به استفاده از چنین ترکیباتی است.

لازم به ذکر است که در بین روش‌های مختلفی که در راستای مبارزه با این احساس وابستگی وجود دارد، استفاده از داروی ضد مخدر نالتروکسان روشی بسیار کم‌خطر است. دارویی که دارای تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا بوده و از طریق مسدود کردن گیرنده‌های دریافت کننده مواد مخدر، تمایل شدید فرد به استفاده از چنین موادی را در فرد، سرکوب می‌کند.

اگر شما یکی از اطرافیان شما برای درمان اختلالات خواب به یکی از انواع قرص های خواب آور وابستگی پیدا کرده است، کافیست برای پیدا کردن بهترین پزشک ترک اعتیاد با کلینیک ترک اعتیاد پیام تندرستی که  تماس حاصل فرمایید تا راهنمایی ها و مشاوره های لازم را دریافت نمایید.

    کانال تلگرام زوم لایف
    ارسال نظر
    عکس خوانده نمی‌شود