زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

تفاوت بین افسردگی و اضطراب چیست؟

تفاوت بین افسردگی و اضطراب چیست؟

تفاوت بین افسردگی و اضطراب چیست؟

اضطراب و افسردگی معمولاً با هم اتفاق می‌افتند، اما می‌توانید آن‌ها را جداگانه نیز تجربه کنید. در حالی که اضطراب و افسردگی علائم و ویژگی های بالینی خاص خود را دارند، اما در برخی علائم با هم مشترک هستند.

احساس افسردگی می تواند باعث نگرانی ما شود و نگرانی می تواند باعث افسردگی ما شود. 

 اگر با کسی کار می کنیم که به نظر می رسد علائم افسردگی زیادی دارد، و درجه بالایی از اضطراب در آن نیز وجود دارد، تشخیص این که بفهمیم اول دچار اضطراب شده است یا افسردگی مانند این است که چالش بوجود آمدن مرغ و تخم مرغ را بخواهیم حل کنیم! در این مقاله به بررسی تفاوت افسردگی و اضطراب می پردازیم و علائم هر یک را نیز مورد بررسی قرار میدهیم. با ما همراه باشید.

افسردگی چیست؟

افسردگی به تجربه ای اطلاق می شود که در آن بیشتر اوقات احساس افسردگی می کنید که به آن «خلق ضعیف» می گویند و همچنین علاقه خود را به چیزهایی که معمولاً از آن لذت می برید از دست داده اید. همچنین ممکن است تغییراتی در خواب، اشتها، احساس گناه، بی انگیزگی و به طور کلی کناره گیری از دیگران داشته باشید.

افسردگی چهارمین عامل مهم رنج و ناتوانی در سراسر جهان پس از بیماری قلبی، سرطان و تصادفات رانندگی است.

افسردگی در یک زمینه اجتماعی، روانی و بیولوژیکی وجود دارد. یعنی افسردگی تحت تاثیر ژنتیک، بیماری ها، هورمون ها، تحریفات شناختی، تاثیرات خانواده/محل کار/دوستان، تاریخچه و مصرف مواد مخدر/الکل است.

شروع افسردگی با تعداد مسائل اضطرابی که ممکن است یک فرد داشته باشد، تداوم رفتارهای اجتنابی مبتنی بر اضطراب و میزان تأثیر آنها بر عملکرد روانی اجتماعی فرد مرتبط است. به زبان ساده، اگر علائم اضطراب کافی برای مدت کافی داشته باشید و به اندازه کافی بر زندگی شما تاثیر بگذارند، احتمالاً افسرده خواهید شد.

بی خوابی و از دست دادن انرژی رایج ترین علائم افسردگی در بین فرهنگ ها است و زنان در همه کشورها نرخ بالاتری دارند.

علائم افسردگی

نشانه‌های بارز افسردگی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  •  احساس غم و ناامیدی
  •  از دست دادن علاقه
  •  مشکل در خواب
  •  احساس خستگی
  •  تغییر در اشتها
  • درد فیزیکی غیر قابل توضیح
  •  و احساس اینکه کارهای کوچک تلاش بیشتری می‌کنند.  

استرس چیست؟

استرس معمولاً با احساس غرق شدن مشخص می شود. این احساس ممکن است به این دلیل باشد که توانایی مقابله شما بیش از حد کشیده شده یا برای مدت طولانی تحت فشار بوده اید. مقداری استرس می تواند به ما کمک کند تا وظایف روزانه خود را انجام دهیم، استرس بیش از حد ما را «پریشان» و اغلب خسته می کند.

استرس و اضطراب چیست؟

اضطراب چیست؟

اضطراب احساس ترس است. ترس از اینکه اتفاق وحشتناکی قرار است بیفتد است. اضطراب می تواند کلی یا خاص برای یک مکان، موقعیت اجتماعی یا چیزی باشد (فوبیا)

افسردگی، استرس و اضطراب شایع ترین مشکلاتی است که افراد را به سمت روانشناس سوق می دهد. در مراکز مشاوره روانشناسی شما میتوانید از خدمات مشاور مجرب جهت درمان این علائم کمک بگیرید.

علائم اضطراب

علائم اختلال اضطراب فراگیر می تواند شامل موارد زیر باشد:

  •  نگرانی مداوم و شدید 
  •  تفکر بیش از حد و تصور سناریوهای بدتر
  • وسواس در موقعیت ها یا نتایج
  •  بلاتکلیفی
  •  ترس
  •  ناتوانی در آرامش
  •  احساس بی قراری
  • مشکل در تمرکز یا تحریک فیزیکی

انواع مختلفی از اختلالات اضطرابی وجود دارد که هر کدام علائم خاص خود را دارند.

  1. اختلال اضطراب فراگیر زمانی است که شما نگران چیزهای مختلف هستید.
  2. اختلال اضطراب اجتماعی نگرانی بیش از حد زمانی است که در اطراف افراد دیگر هستید.
  3. اختلال هراس باعث ایجاد احساس ناگهانی ترس، با علائمی مانند درد قفسه سینه و تپش قلب می شود.
  4. فوبیا ترس شدید از مکان ها یا چیزها مانند فضاهای بسته یا حیوانات است.

تفاوت اصلی افسردگی و اضطراب

به گفته روانشناسان بالینی؛ تفاوت افسردگی و اضطراب در علائم آن ها است. افسردگی یک احساس مداوم غم و اندوه است. شما همچنین انرژی ندارید و علاقه خود را به فعالیت هایی که زمانی دوست داشتید از دست می دهید. برخی از افراد مبتلا به افسردگی به صدمه زدن به خود فکر می کنند.

اضطراب شامل ترس یا نگرانی است که نمی توانید کنترل کنید. بسته به نوع اضطرابی که دارید، نگرانی می تواند در طول فعالیت های روزمره مانند ملاقات با افراد جدید ظاهر شود.

علائم مشترک در افسردگی و اضطراب

به اعتقاد مشاوران روانشناسی  برخی علائم در افراد افسرده و دارای اضطراب مشترک است:

  • تغییر در الگوهای خواب
  •  تحریک پذیری
  •  از دست دادن اشتها
  • خستگی و مشکل در تمرکز

علیرغم تفاوت های موجود در افسردگی و اضطراب، غیر معمول نیست که این دو بیماری به طور همزمان رخ دهند. در واقع، تقریباً نیمی از کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال افسردگی اساسی، به اختلال اضطراب نیز مبتلا خواهند بود.

اضطراب می تواند منجر به افسردگی شود.

 "افرادی که احساس اضطراب می کنند ممکن است اغلب دوره هایی از خلق و خوی ضعیف و احساس ناامیدی نسبت به آینده را تجربه کنند، به خصوص اگر اضطراب آنها برای مدت طولانی ادامه داشته باشد."

اگر به موضوعات و  مقالات روانشناسی بالینی نظیر علائم اضطراب، افسردگی، وسواس، استرس و … علاقه مند هستید میتوانید به آدرس زیر مراجعه کنید، تا جدیدترین مقالات این حوزه را مطالعه کنید:

https://nikdad.org/clinical-psychology-articles/

در چه موارد مراجعه به مشاور روانشناسی لازم است؟

تفاوت بزرگ بین غم و اندوه و افسردگی بالینی این است که علائم شدید یا مداوم نیستند. آنها در توانایی ما برای عملکرد روزانه زمانی که فقط غمگین هستیم یا روز بدی را سپری می کنیم، تداخلی ایجاد نمی کنند. اگر شرایطی را سپری میکند که علائم گفته شده در خصوص افسردگی به صورت طولانی مدت در شما وجود دارد و یا عملکرد روزانه شما را تحت تاثیر میگذارد، حتما نیاز تا به مشاور افسردگی که یک درمانگر بالینی می باشد مراجعه کنید.

در خصوص اضطراب نیز:

بین نگرانی عادی و فردی که از اضطراب رنج می برد تفاوت وجود دارد . اشکالی ندارد که هر از گاهی نگران عملکرد خود در یک آزمون یا صحبت با رئیس خود در مورد افزایش حقوق باشید. اما اگر این علائم شروع به پایدار شدن کند و در تمام زمینه‌های زندگی شما نفوذ کند، در این حالت حتما باید با یک مشاور اضطراب در ارتباط باشید. قرار گرفتن در حالت استرس و اضطراب طولانی مدت می تواند عواقب عمده ای بر سلامت شما داشته باشد.

مشاوره آنلاین درمان افسردگی و اضطراب

افسردگی و اضطراب، چه با هم و چه به صورت جداگانه، قابل درمان هستند. اکثر مردم از روان درمانی (گفتگو درمانی) ، درمان شناختی رفتاری (CBT) یا ترکیبی سود می برند. در برخی موارد نیز درمانگر، دارو درمانی را تجویز میکند. و حتی ممکن است ترکیبی از روان درمان و دارو درمانی برای بیمار مناسب باشد. با این حال این روزها با پیشرفت تکنولوژی استفاده از خدمات مشاوره آنلاین روانشناسی شرایط را برای بیمار راحت تر کرده است.

شما می توانید جهت درمان افسردگی و اضطراب، از خدمات مشاوره آنلاین مرکز مشاوره روانشناسی نیک داد بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص از طریق راه های ارتباطی زیر میتوانید اقدام کنید:

مشاوره آنلاین :https://nikdad.org/online-counseling/

آدرس دفتر مرکزی : شیراز، خیابان زند، روبروی هتل پارس، ساختمان پاسارگاد، طبقه سوم، واحد۴

پشتیبانی خارج از کشور : 09389099541 (واتس اپ)

تلفن پشتیبانی : 07132318862 – 09389099541

ایمیل: info@nikdad.org

    کانال تلگرام زوم لایف

    شعار ما در مجله اینترنتی زوم لایف، کمک به زندگی بهتر با ارائه محتوای مفید درباره سلامتی است. برای این منظور از منابع معتبر خارجی که در حوزه سلامت و سبک زندگی است فعال هستند برای تولید محتوا و ارائه آن به شما کاربران محترم استفاده می‌کنیم.

    ارسال نظر
    عکس خوانده نمی‌شود