زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

چه زمانی برای سفر به کربلا بهتر است؟

چه زمانی برای سفر به کربلا بهتر است؟

چه زمانی برای سفر به کربلا بهتر است؟

کربلا دومین مقصد زیارتی مسلمانان بعد از مکه و مدینه است که به هنگام رویدادهای مهم و خاص مذهبی مانند اربعین، محرم، عاشورا و تاسوعا به اوج شلوغی و ازدحام خود میرسد. شیفتگان امام حسین و مسلمانان هر ساله گرمای طاقت فرسای کربلا را به جان خریده و به تنهایی یا با تورهای مسافرتی قصد سفر به این شهر را می‌کنند.

چرا سفر به کربلا؟

شهری گرم و سوزان با تاریخی غم‌‌انگیز که بعد از گذشت سال‌ها همچنان هر ساله مسلمانان و شیعیان را در غم و سوگواری برای وقایع تلخ رخ داده فرو می‌برد. کربلا دومین مقصد زیارتی مسلمانان بعد از مکه و مدینه است که به هنگام رویدادهای مهم و خاص مذهبی مانند اربعین، محرم، عاشورا و تاسوعا به اوج شلوغی و ازدحام خود می‌رسد. شیفتگان امام حسین (ع) و مسلمانان هر ساله گرمای طاقت فرسای کربلا را به جان خریده و به تنهایی یا با تورهای مسافرتی قصد سفر به کربلا را می‌کنند. شهری با حال و هوای کاملا مذهبی که شاهد اشک و عزاداری بسیاری از زائران در خود بوده است.

اما به راستی بهترین زمان برای سفر به کربلا با آب و هوایی گرم و فضایی مذهبی با جوی امنیتی چه زمانی است؟ در این مقاله به این مسئله مهم می‌پردازیم تا پاسخ مناسبی را به شما ارائه دهیم.

سفر به کربلا را نمی‌توان از یک بعد بررسی کرد زیرا عوامل مختلفی در این سفر تاثیرگذار است. باید در نظر گرفت که این شهر آب و هوایی خشک دارد که سختی سفر را برای افراد کم توان افزایش می‌دهد و به هنگام مناسبت‌های مذهبی افراد بسیاری با بلیط هوایی کربلا برای زیارت به کربلا سفر می‌کنند. در ادامه به بررسی سه عامل برای سفر به کربلا می‌پردازیم.

بهترین زمان آب و هوا

کربلا شهری به شدت خشک و بیابانی است که در تابستان به صورت طاقت فرسایی دما افزایش می‌یابد. در فصل بهار و تابستان آفتاب به صورت مستقیم می‌تابد و این دما در اواسط تابستان به ۴۰ تا ۵۰ درجه سانتی گراد می‌رسد. اما در ۶ ماه دوم سال، به خصوص در اواسط پاییز دما به ۱۹ درجه کاهش پیدا می‌کند که زمان مناسب‌تری برای مسافرت است. گرمای کربلا حتی قدم زدن در طول روز را دشوار می‌کند و ممکن است باعث گرمازدگی شود، اما این گرمای شدید در بهار و تابستون دلیلی بر کاهش جمعیت و مسافران است که باعث کاهش هزینه‌ها و قیمت‌ها می‌شود و برای زائرانی که ترجیح می‌دهند در خلوت به زیارت بپردازند و هزینه‌های کمتری را داشته باشند زمان مناسبی است.

اما از سوی دیگر به هنگام پاییز و زمستان با کاهش دما، جمعیت زائران و مسافرین و همچنین هزینه‌ها و قیمت‌ها افزایش می‌یابند. بهترین زمان سفر به کربلا برای کسانی که تحمل گرما را ندارند و به سرعت گرما زده می‌شوند و افرادی کم توان همراه دارند در پاییز و زمستان است.

سفر به کربلا

به وقت رویدادهای مذهبی

شلوغی کربلا به هنگام رویدادهای مذهبی امری طبیعی است، به خصوص در زمان اربعین، عاشورا و تاسوعا و محرم و ... به شلوغ‌ترین زمان خود می‌رسد، حتی اگر در تابستان و در اوج گرما باشد. این افزایش جمعیت ارتباط مستقیمی با افزایش قیمت‌ها دارد. سفر به کربلا در این فصل کاملا بستگی به شخص دارد. بسیاری از افراد در این ایام حتی در گرمای سوزان تابستان به دلیل اعتقادات خود به این شهر سفر کرده و هزینه‌های بسیار بالایی نیز می‌پردازند.

این زمان برای افراد آسیب‌پذیر بسیار خطرناک است زیرا به هنگام رویدادهای مذهبی جمعیت بسیاری به آن جا سفر می‌کند و امنیت کم‌تر است. تامین امنیت برای ارتش عراق در ایام مذهبی بسیار دشوار است و گروهک‌های تروریستی دست به عملیات‌های تروریستی می‌زنند. اما با تمام این تفاسیر ارتش در تمام شهر حضور دارند تا امنیت زائرین را تامین کنند.

شلوغی و خلوتی در کربلا

شلوغ بودن یا خلوت بودن کربلا، به دو عامل رویدادهای مذهبی و آب وهوای آن بستگی دارد. همانطور که گفته شد آب و هوا تاثیر به‌سزایی در جمعیت دارد اما مهم‌ترین عامل، ایام مذهبی به خصوص به هنگام عاشورا و تاسوعا است. بر اساس آمار سازمان جهانگردی، بیشترین میزان ورود توریست‌ها و گردشگران با بلیط تهران نجف به هنگام عاشورا تاسوعا و همچنین اربعین حسینی است. ولادت امام حسین (ع) و همچنین حضرت عباس (ع) دومین جایگاه را در شلوغ‌ترین زمان کربلا به خود اختصاص داده‌اند.

پس اگر به دنبال زمانی خلوت، آرام و بدون دردسر برای زیارت هستید، نباید این ایام را برای سفر به کربلا انتخاب کنید. هر چند در زمان‌های دیگر نیز کربلا کاملا خلوت نیست و همیشه زائرانی برای زیارت هستند پس به سختی می‌توان کربلا را خالی از جمعیت دید.

تاریخی کوتاه از کربلا

شهری در بخش جنوبی عراق که در ناحیه غربی فرات قرار گرفته است. شهرت این شهر برگرفته از نبردی میان کفر و ایمان در دهم محرم ۶۱ هجری قمری است. واقعه‌ای جگرسوز که همچنان بعد از گذشت سال‌ها همچنان مسلمانان به عزاداری در مراسمات خاص در سراسر جهان می‌پردازند و یاد و خاطره امام و یارانشان را در دل‌های خود زنده نگه می‌دارند. کربلا تا ۶۱ هجری قمری بیابان بزرگی به نام های نینوا، غاظریه و طف بود که بعد از واقعه کربلا به مرور زمان مورد توجه مسلمانان و شیعیان قرار گرفت. پس از ساخت گنبد و بارگاه برای شهیدان در کربلا به دست حکومت آل‌بویه، کربلا به یکی از مهم‌ترین شهرهای عراق تبدیل شد. این شهر بارها مورد حمله قرار گرفته که یکی از بدترین حملات در سال ۲۰۰۳ رخ داده است، به همین دلیل این شهر تحت جو امنیتی قرار گرفته که نسبت به سال‌های پیش به مراتب بهتر شده است.

مکان های زیارتی

کربلا که یکی از کشورهای باستانی محسوب می‌شود، اماکن مذهبی بسیاری را در خود جای داده است. این شهر را می‌توان یکی از مهم‌ترین قطب‌های زیارتی برای مسلمانان و شیعیان در نظر گرفت که هرساله هزاران هزار زائر عازم کربلا و زیارت اماکن مذهبی واقع در این شهر می‌شوند. در ادامه تعدادی از این اماکن را معرفی می‌کنیم.

مرقد مطهر امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل عباس (ع)

مهم‌ترین مقصد زائرین در کربلا مرقد امام حسین (ع) و حضرت ابولفضل (ع) است که در نزدیکی یکدیگر هستند. فاصله بین این دو حرم مطهر را که حدودا ۳۰۰ متر است را (بین الحرمین) می‌نامند. حضرت علی اکبر(ع) را در پایین پای امام حسین(ع) و حضرت علی اصغر(ع) را بر سینه‌ی ایشان دفن کرده‌اند.

مکان های زیارتی کربلا

قتلگاه

قتلگاه به جایی گفته می‌شود که طبق روایات امام حسین (ع) در آن جا به شهادت رسیده است و بعدها به مکان کنونی منتقل شده است. قتلگاه در نزدیکی آرامگاه حبیب ابن مظاهر قرار گرفته دارد.

تل زینبیه

در نزدیکی بارگاه امام حسین(ع) تپه‌ایی وجود دارد که ارتفاع آن حدودا پنج متر است. بر روی این تپه اتاقی ساخته شده که به عنوان (تل زینبیه) یا تپه حضرت زینب(س) شناخته می‌شود. طبق روایات مختلف گفته شده، این تپه مکانی است که حضرت زینب (س) در روز عاشورا بر روی آن می‌ایستادند تا از اتفاقات میدان جنگ آگاه شوند.

جاهای زیارتی کربلا

طفلان مسلم

مزار طفلان مسلم در فاصله ۳۰ کیلومتری کربلا در اتوبان کربلا - بغداد قرار گرفته است. این مرقد از زمان شروع ساخت تا به الان تغییرات بسیاری را در خودشاهد بوده است. ابتدا مزار طفلان مسلم دو قبر بود که در میان باغ قرار داشته. شاه اسماعیل صفوی بعد از فتح بغداد، دو گنبد بر روی مقبره‌هایشان ساخت که از کاشی‌های فیروزه‌ای در ساخت آن استفاده شده بود. در دوران قاجار مزار طفلان مسلم گسترش یافت و در این دوران برای زائران استراحتگاه‌هایی ساخته شد.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم بهترین زمان برای سفر به این شهر را ارائه دهیم. با خرید بلیط خارجی و تور معتبر شما می‌توانید با هزینه‌ای به صرفه از سفری با کیفیت بهره ببرید. با رزرو تور از سفرمارکت می‌توانید اطلاعاتی دقیق از رزرو بلیط هواپیما، رزرو هتل، تورهای ارزان قیمت و تورهای لحظه آخری به دست بیاورید.

کانال تلگرام زوم لایف
ارسال نظر
عکس خوانده نمی‌شود