زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

طرز تهیه حلوا شکری

طرز تهیه حلوا شکری

طرز تهیه حلوا شکری

طرز تهیه حلوا شکری بسیار راحت و آسان است. حلوا شکری یک میان وعده بسیار مقوی می باشد. این خوراکی مفید و مقوی جایگزین مناسبی برای تنقلات مضر و بی فایده به حساب می آید.

حلوا شکری به صورت بسته بندی شده و مدل کارخانه ای در بازار موجود است. اما مواد نگهدارنده مورد استفاده در کارخانه های تولیدی سلامت این خوراکی مفید را کاهش می دهند. چاره کار این است که حلوا شکری را در منزل تهیه کنید. در ادامه شما را با آموزش تهیه حلوا شکری در منزل آشنا خواهیم کرد.

برای تهیه حلوا شکری به مواد خاصی نیاز داریم. قبل از شروع باید مواد لازم را تهیه کنیم. مواد لازم شامل:

  • 120 گرم ارده؛
  • 210 گرم آرد گندم؛
  • شکر یا شیره انگور به میزان نیم کیلوگرم؛
  • آب یک پیمانه؛
  • گردو خرد شده به میزان 150 گرم؛
  • گلاب سه قاشق سوپ خوری؛
  • زعفران به میزان 1 قاشق سوپ خوری؛
  • پودر پسته و کره به مقدار لازم.

طرز تهیه حلوا شکری به این صورت است که ابتدا آرد را بر روی شعله ملایم قرار می دهیم. این کار سبب از بین رفتن بوی خامی آرد می شود. سپس ارده را به آرد اضافه می کنیم. مخلوط حاصل را به مدت 5 دقیقه بر روی شعله ملایم هم می زنیم. در مرحله دوم گردو خرد شده را به مخلوط اضافه می کنیم. مواد را تا زمان مخلوط شدن هم می زنیم. سپس مخلوط حاصل را به ظرف مناسبی انتقال می دهیم.

در مرحله سوم از تهیه حلوا شکری باید آب و شکر را روی شعله گاز قرار داده تا شکر در آب حل شود. سپس گلاب و زعفران را به محلول شکر اضافه می کنیم. در این مرحله باید شعله گاز را زیاد کنید تا به دمای جوش برسد.

در مرحله بعدی شربت حلوا باید آرام آرام به مخلوط آرد اضافه شود. مخلوط را هم زده تا دمای مخلوط آرد با شربت حلوا یکسان شود. پس از این مرحله باید قالب کمربندی را با سلفون بپوشانید. سپس حلواشکری را درون قالب بریزید.

زمانیکه حلواشکری را درون قالب می ریزید باید با کمک یک قاشق چرب شده با کره حلوا را درون قالب صاف کنید. در آخر مقداری خلال پسته یا پودر پسته را بر روی حلوا شکری ریخته و آن را به مدت 12 ساعت در یخچال قرار دهید.

نکات مهم طرز تهیه حلوا شکری

هر آشپزی فوت و فن مخصوص به خود را دارد. برای تهیه حلوا شکری خوشمزه باید از فوت و فن های درست کردن حلوا شکری مطلع شوید. یکی از نکات مهم این است که در مرحله اول یعنی موقع تفت دادن آرد نباید رنگ آن عوض شود. در این مرحله تفت دادن آرد به منظور گرفتن بوی خامی آن انجام می شود. بنابراین هیچگونه تغییر رنگی در آرد نباید مشاهده شود.

از دیگر نکات مهم طرز تهیه حلوا شکری این است که در صورت سفت شدن حلوا مقداری کره را به آن اضافه کنید. این کار موجب نرم تر شدن حلوا شکری خواهد شد. اما اگر حلواشکری حالت شلی داشت باید آن را درون یخچال قرار دهید. دمای کم یخچال موجب سفت شدن حلوا شکری می شود.

برای اینکه حلوا شکری شما خوشمزه تر شود می توانید به جای شکر از عسل یا شیره انگور استفاده کنید. عسل یا شیره انگور سبب طعم فوق العاده حلوا شکری می شوند. شما می توانید با اسکوپ حلوا شکری را درون ظرف های مخصوص شیرینی بریزید و آن را با پودر پسته و بادام پرک شده تزیین کنید.

طرز تهیه حلوا شکری با شیر خشک

یکی دیگر از روش‌ها برای تهیه حلوا شکری خانگی، با استفاده از شیر خشک، ارده و پودر قند است. در این طرز تهیه نیازی به تفت دادن و مراحل زیاد نیست و به طبع ساده‌تر از روش قبلی است. در ادامه همراه ما باشید تا طرز تهیه حلوا شکری با شیر خشک را به ساده‌ترین روش آموزش دهیم:

طرز تهیه

برای طرز تهیه حلوا شکری با شیر خشک مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله اول: الک کردن شیر خشک و پودر قند

در ابتدا پودر شیر خشک (شیر خشک تهیه شده از لوازم قنادی و بدون نمک یا پودر شیر خشک نیدو) را به همراه پودر قند سه بار الک کنید.

مرحله دوم: اضافه کردن ارده و ورز دادن

در ادامه، ارده را کم کم به مخلوط شیر خشک و پودر قند اضافه کنید و به کمک قاشق یا لیسک هم بزنید. زمانی که مواد به شکل نان خشک درآمد، با استفاده از نوک انگشتان شروع به ورز دادن حلوا شکری کنید.

 مرحله سوم: آماده سازی نهایی

در این مرحله، قالب را به کمک سلفون یا پلاستیک فریزر بپوشانید و برای تزئین، در ته قالب از کنجد یا پودر پسته استفاده کنید. سپس حلوا شکری را درون قالب ریخته و صاف کنید و روی آن را با پلاستیک فریزر بپوشانید. در نهایت به مدت 3 تا 4 ساعت در یخچال قرار دهید.

حلوا شکری خوش طعم شما آماده است!

خواص این نوع حلوا

یکی از عواملی که خرید حلوا شکری را برای ایرانیان تبدیل به یک عادت کرده و جزء محصولات پرطرفدار در میان ما می باشد سابقه زیاد این حلوای خوشمزه است که سالیان زیادی است که ما ایرانی ها در وعده صبحانه از حلوا شکری استفاده می کنیم. حلوا شکری بسیار خوشمزه و مقوی است. برای تهیه حلوا شکری از زعفران، مغز پسته، بادام، آرد و ارده استفاده می کنند.

مغز پسته سرشار از ویتامین است و یکی از کم کالری ترین مغزهای خوراکی به حساب می آید. پسته به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. بادام سرشار از مواد مغذی و معدنی است. همچنین بادام خطرات ناشی از مشکلات قلبی را برطرف می کند.

طرز تهیه حلوا شکری در قدیم به این صورت بوده است که از شیره خرما، شیره انگور و یا عسل به جای شکر استفاده می کردند. شیره خرما، شیره انگور و عسل به دلیل داشتن مزایای فراوان برای بدن بسیار مفید هستند. شیره خرما و یا شیره انگور برای افرادی که دچار کم خونی هستند بسیار مفید می باشند. عسل از جمله ترکیباتی است که خواص آن برای بدن از هیچکس پوشیده نیست.

ارده از کنجد نرم پوست کنده تهیه می شود. مصرف ارده به عنوان صبحانه سبب تامین انرژی مورد نیاز بدن خواهد شد. ارده هیچگونه ماده شیمیایی ندارد و کاملا طبیعی است. ارده برای سلامت بدن بخصوص کاهش وزن بسیار موثر می باشد.

ارده بکار رفته در ترکیب حلوا شکری خاصیت آن را چند برابر کرده است. به همین دلیل حلوا شکری جزء مقوی ترین صبحانه ها به حساب می آید. شما با دانستن طرز تهیه حلوا شکری می توانید این میان وعده مقوی را به راحتی در منزل درست کنید.  

منبع: مقاله طرز تهیه حلوا شکری (سویدا):

https://soveyda-co.ir/12300/

کانال تلگرام زوم لایف
ارسال نظر
عکس خوانده نمی‌شود