زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

درمان‌های نوین سندرم خستگی مزمن

درمان‌های نوین سندرم خستگی مزمن

درمان‌های نوین سندرم خستگی مزمن

خستگی مزمن یک اختلال مزمن و درازمدت است که شایع‌ترین علائم آن، احساس خستگی مفرط و خواب بی‌کیفیت به شمار می‌رود. افراد مبتلا به بیماری سندرم مزمن با وجود استراحت کافی اما همچنان احساس بی‌حالی و سرگیجه شدید دارند و در انجام کارهای روزمره دچار چالش می‌شوند.

درحال‌حاضر هیچ درمان قطعی برای بیماری خستگی مزمن وجود ندارد؛ اما چند راهکار ساده باعث تسکین علائم خستگی مزمن و بهبود کیفیت زندگی می‌شوند. در این مقاله به بررسی راه‌های کمک به فرایند درمان سندرم خستگی مزمن می‌پردازیم. اگر راجع به اینکه «سندرم خستگی مزمن چیست» و راه‌های درمان آن کنجکاو هستید، ادامه مطلب برای شما مفید خواهد بود.

ماساژ درمانی برای بهبود خستگی مزمن؛ آرامش را به بدن و ذهن خود هدیه دهید

بیماری خستگی مزمن علاوه‌بر اینکه باعث بی‌حالی و خستگی فرد می‌شود، عوارض دیگر مانند درد عضلانی، درد مفاصل، مشکلات خواب و مشکلات شناختی رفتاری نیز دارد. ازاین‌رو خلق‌وخوی این افراد نیز به هم می‌ریزد و معمولاً بداخلاق هستند. ماساژ دادن بدن بیمار مبتلا به سندرم خستگی مزمن باعث کاهش دردهای عضلانی، بهبود عملکرد گردن خون در بدن و در نتیجه آرامش بدن و ذهن فرد خواهد شد.

از بین انواع مختلف ماساژ، ماساژهای ریلکسی برای کاهش استرس و بهبود کیفیت خواب بیماران مبتلا به خستگی مزمن بسیار مناسب هستند. برای اینکه مناسب‌ترین ماساژ برای شرایط خود پیدا کنید باید با ماساژورهای حرفه‌ای و دارای مجوز مشورت کنید. اگر به ماساژور یا فیزیوتراپ حرفه‌ای دسترسی ندارید، استفاده از صندلی‌های استاندارد، جدید و پیشرفته ماساژ راهکار جایگزین بسیار خوبی است. به‌عنوان مثال صندلی ماساژ آی رست با شبیه‌سازی ماساژهای دستی ریلکسی آرامش فوق‌العاده‌ای به شما هدیه می‌کند.

ماساژ درمانی برای بهبود خستگی مزمن

ورزش کردن؛ یکی از راهکارهای ثابت‌شده برای کمک به روند درمان سندرم خستگی مزمن

انجام ورزش‌های هوازی و استقامتی سبک به کنترل سندروم خستگی مزمن کمک شایانی می‌کند. فعالیت‌های بدنی مانند حرکات کششی سبک، پیاده‌روی آرام و تمرین‌های استقامتی سبک باعث افزایش جریان خون در بدن و رفع گرفتگی‌های عضلانی می‌شود. هنگام ورزش کردن هرجا احساس خستگی شدید در بدن را داشتید بلافاصله ورزش را متوقف و استراحت کنید.

برای فرایند سرد کردن بعد از ورزش، با استفاده از ماساژور گردن آی رست علاوه‌بر ماساژ دادن ناحیه گردن، به دلیل نوع طراحی منحصربه‌فرد آن می‌توانید به ماساژ کمر، پا، شکم و کف پا نیز بپردازید. این موضوع ماساژور گردنی آیرست را به یک ماساژور دستی بدن حرفه‌ای و استاندارد تبدیل کرده است که تکنیک مالشی شیاتسو را شبیه‌سازی می‌کند. در نتیجه باعث آرامش بدن و باز شدن رگ‌های گرفته هنگام ورزش می‌شود.

انجام مدیتیشن؛ کمک به بهبود خلق و خوی بیماران مبتلا به خستگی مزمن

روش‌های تمرکز و تکنیک‌های آرامش‌بخش مانند مدیتیشن، تنفس عمیق، یوگا، تای چی و سایر تکنیک‌های تنفسی علائم سندرم خستگی مزمن را کاهش و کنترل می‌کنند. به همین علت موجب کاهش استرس و اضطراب، افزایش خودآگاهی، افزایش توجه و تمرکز، بهبود رفتاری و کیفیت خواب افراد مبتلا به بیماری خستگی مزمن می‌شوند.

اگر فرصت یادگیری و شرکت در جلسات مدیتیشن را ندارید، ماساژ درمانی جایگزین مناسبی برای تکنیک‌های کاهش استرس و اضطراب است. به‌عنوان مثال ماساژور زانو به دلیل مجهز بودن به کیسه‌های هوا ماساژ ریلکسی را شبیه‌سازی کرده و با افزایش گردش خون در بدن و رفع گرفتگی عضله‌ها، سطح استرس و اضطراب افراد را کاهش می‌دهد. در نتیجه باعث بهبود کیفیت خواب و رفع خستگی مفرط در بدن بیماران سندرم خستگی مزمن می‌شود.

مدیتیشن برای بهبود خستگی مزمن

درمان دارویی سندرم خستگی مزمن؛ تجویز پزشکان برای کمک به کنترل علائم CFS

تشخیص بیماری خستگی مزمن (CFS) دشوار است؛ زیرا علائمی شبیه به سایر بیماری‌ها دارد. همچنین داروی مشخص و ثابتی برای درمان دارویی سندرم خستگی مزمن وجود ندارد. پزشکان براساس معاینه و تست سندرم خستگی مزمن انجام شده روی بیمار، داروی مناسب شرایط فرد مبتلا به خستگی مزمن را تجویز می‌کنند. درمان دارویی سندرم خستگی مزمن شامل تجویز داروهایی برای تسکین درد عضلانی، افسردگی و اضطراب برای بیمار می‌شود.

تغذیه و رژیم غذایی سالم برای سندرم خستگی مزمن درمان مناسبی به شمار می‌رود

در سندرم خستگی مزمن بدن قوای خود را از دست‌داده و انرژی لازم برای انجام فعالیت‌های روزانه را ندارد. ازاین‌رو تغذیه سالم شامل هر چهار گروه اصلی هرم غذایی، نقش بسزایی در تجدید قوا و کنترل سندروم خستگی مزمن دارد. میوه، سبزی، غلات، نان، پروتئین، گوشت، آجیل و چربی‌های سالم را بین وعده‌های غذایی خود بگنجانید تا بدن توان مبارزه با بیماری خستگی مزمن را داشته باشد.

درمان شناختی رفتاری؛ راهکاری برای مقابله با سندرم خستگی مزمن و ضعف اعصاب

علت دقیق و اصلی CFS هنوز ناشناخته است اما عوامل مختلفی از جمله عفونت‌های ویروسی، اختلال در تبدیل انرژی داخل بدن، عوامل ژنتیکی و ضربه های شدید روحی در بروز این بیماری نقش دارند. از این رو یکی از راهکارها برای مقابله با ضعف اعصاب ناشی از سندرم خستگی مزمن، درمان شناختی رفتاری است. 

درمان شناختی رفتاری، فرایندی گفت‌وگو محور بین درمانگر و مراجع (بیمار) با هدف شناسایی الگوهای ناسازگار فکری و رفتارهای هیجانی در فرد مبتلا به خستگی مزمن، محسوب میشود. در جلسات درمان شناختی رفتاری، درمانگر با جایگزین کردن الگوهای ذهنی و رفتاری مطلوب، به بیماران مبتلا به سندرم خستگی مزمن در یادگیری نحوه مدیریت علائم و بهبود کیفیت زندگی کمک میکند.

ماساژ درمانی به بهبود کیفیت زندگی بیمار سندرم خستگی مزمن کمک می‌کند

در این مقاله به سوال «درمان خستگی مزمن چیست» پاسخ دادیم. به دلیل اینکه هنوز علت اصلی بیماری خستگی مزمن توسط جامعه پزشکی تشخیص داده نشده است، درمان قطعی و دقیقی نیز برای سندرم خستگی مزمن وجود ندارد.

اما با استفاده از چند راهکار ساده می‌توان خستگی مزمن را کنترل کرد. از جمله روش‌های مناسب برای کمک به فرایند درمان سندرم خستگی مزمن ماساژ درمانی، ورزش، مدیتیشن، تغذیه مناسب و درمان شناختی رفتاری است. دریافت ماساژ قبل از خواب باعث افزایش گردش خون، رفع گرفتگی عضلات، کاهش درد و در نتیجه خوابی با کیفیت بالاتر در بیماران مبتلا به سندرم خستگی مزمن می‌شود.

کانال تلگرام زوم لایف
ارسال نظر
عکس خوانده نمی‌شود