زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

بازاریابی محتوایی چیست و چرا مهم است؟

بازاریابی محتوایی یکی از ابزارهای قدرتمند دیجیتال مارکتینگ است که از طریق ایجاد و توزیع محتوا به منظور افزایش آگاهی از برند، بهبود رتبه بندی موتورهای جستجو و جذب مخاطبان انجام می گیرد. مشاغل با استفاده از آنالیز سایت، تحقیق در مورد کلمات کلیدی و توصیه های استراتژی هدفمند، از بازاریابی محتوا برای ایجاد فرصت و هدایت فروش استفاده می کنند.

بازاریابی محتوایی چیست؟ 

بازاریابی محتوایی یک استراتژی در کسب و کار است که صاحبان آن کسب و کار با تولید محتوای گیرا از محصولات و یا خدمات خود و انتشار آن در وب سایت یا رسانه های اجتماعی، توجه گروهی از مخاطبین را به خود جلب می کنند. در حقیقت مالکان مشاغل سعی دارند از طریق بازاریابی محتوا، یک گروه مشخص از مخاطبان را با هدف افزایش فروش و درآمدزایی جذب کرده و آن ها را تبدیل به مشتری نمایند. 

تاریخچه مختصر بازاریابی محتوایی

از گذشته های دور، استفاده از محتوا برای بازاریابی وجود داشته است، فقط با نام بازاریابی محتوایی شناخته نشده بود. اگر نگاه گسترده ای به این اصطلاح داشته باشید، درمی یابید قبل از اینترنت، بسیاری از کسب و کارها، محتوایی را که مخاطبانشان می خواستند، به شکل پوسترهای تبلیغاتی در سطح شهر توزیع می کردند و یا تیزرهای تبلیغاتی برای شبکه های تلویزیونی در راستای جذب مخاطب می ساختند. 

امروزه با امکان استفاده از اینترنت و انواع شبکه های اجتماعی، برندهای بزرگ، کمپین های تبلیغاتی خود را در دنیای وب جایگزین تبلیغات سنتی کرده اند. در حقیقت این روزها بدون استفاده از یک بازاریابی محتوایی به شکل مدرن، موفقیت کسب و کارها تقریباً غیر ممکن خواهد بود. 

انواع بازاریابی محتوایی

انواع بازاریابی محتوایی 

بازاریابی محتوا اشکال مختلفی دارد و روش های متنوعی برای برقراری ارتباط با مخاطبان و پرسونای مشتریان موجود می باشد. 

پست بلاگ

انتشار پست در یک وبلاگ و یا وب سایت، طبیعی ترین گزینه برای انتشار پیام های بازاریابی محتوایی است. می توانید با تولید محتوای جذاب از دیدگاه مشتریان، آن ها را به چالش بکشید و بگویید که محصولات شما چگونه می توانند نیازهای آن ها را برطرف کنند. مشتریان بالقوه با دریافت پاسخ سوالات خود از این محتوا، به وب سایت شما جذب خواهند شد. 

تصاویر

مخاطبین زمانی که وارد وب سایت شما می شوند در نگاه اول، محتوای نوشتاری طولانی برای آن ها خسته کننده به نظر میاید. از این رو اگر در محتوای خود از تصاویر قوی، توضیحات و گرافیک ها استفاده کنید، این شانس را خواهید داشت که بر روی مخاطب تأثیر گذاشته و توجه او را به محتوای خود جلب کنید. 

اینفوگرافیک ها

کاربران اینترنت اغلب به اینفوگرافیک ها در محتوا علاقه دارند و درک مطلب توسط اینفوگرافی برای آن ها آسان تر است. به همین دلیل ، گنجاندن اینفوگرافیک در استراتژی محتوا در راستای هدایت به سمت کسب و کار خود، جذب مشتریان بالقوه، افزایش آگاهی از برند یک ایده هوشمندانه می باشد.

محتوای ویدئویی

ویدیو بهترین ابزار برای  مصاحبه ها، اظهارنظرها، راهنمای استفاده از محصولات و یا خدمات کسب و کار شما می باشد و می توانید با کاربران ارتباط بیشتری بگیرید و آن ها را به کسب و کار خود علاقه مند کنید. 

برگزاری وبینار 

با برگزاری وبینار( سمینارهای آنلاین) می توانید به صورت زنده یا ضبط شده، دیدگاه خود را در مورد کسب و کارتان با مخاطبان به اشتراک بگذارید.

محتوای تولید شده توسط کاربر

از مشتریان خود بخواهید محتوایی را در رابطه با محصولات و یا خدمات شما تولید کنند. محتوایی که توسط افراد خارج از سازمان ایجاد می شود، یک استراتژی منحصر به فرد و خلاقی است که  مشتریان واقعی را درگیر می کند. 

نقش سئو سایت  در بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا و سئو(SEO) به معنای بهینه سازی وب سایت برای موتور جستجو گوگل، در عمل یکی هستند. برای رتبه بندی بالا در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) ، باید محتوای ارگانیک با کیفیت بالا تولید کنید. برای اینکه بدانید کدام کلمات کلیدی را باید در محتوای خود هدف بگیرید، به SEO نیاز دارید. سئو اغلب مرکز اصلی همه استراتژی ها و کمپین ها است، به همین دلیل یکی از عناصر اساسی این نوع بازاریابی است. 

بهینه سازی محتوای وب سایت این امکان را برای شما فراهم می کند که پیام  و محتوای برند خود را برای مخاطبان مدرن به روز کنید، در کلمات کلیدی با ارزش بالا، از رقبای خود پیشی بگیرید و صفحات وب خود را با مطابق با ترجیحات نقشه سایت Google هماهنگ کنید. لازم به ذکر است برای دستیابی به اهداف بازاریابی محتوا ، SEO بهترین روش برای شروع است.

بازاریابی محتوایی

عوامل رتبه بندی محتوای وب سایت

در بهینه سازی یک وب سایت، عوامل رتبه بندی خاصی دخیل هستند که باید در نظر گرفته شوند.  به گفته گوگل ، بیش از 200 معیار وجود دارد که موتور جستجوی گوگل هنگام ایندکس کردن صفحات وب، آن ها را مورد ارزیابی قرار می دهد. 

به طور کلی برای موفقیت در بازاریابی محتوایی بایستی محتوایی که در وب منتشر می کنید ، شامل موارد زیر باشد: 

  • ایجاد بک لینک معتبر 
  • نرخ کلیک بالایی داشته باشد
  • محتوایی با کیفیت و مفید برای مخاطبان
  • داشتن زمان توقف بالا در صفحه وب (Dwell Time)

شما نمی توانید بازاریابی با محتوا را بدون سئو انجام دهید و سئو را نیز بدون محتوای با کیفیت نمی توانید به دست آورید، در حقیقت این دو فاکتور جدایی ناپذیر هستند. 

مزایای بازاریابی محتوایی

استفاده از استراتژی بازاریابی محتوایی مزایای زیادی برای کسب و کار شما به ارمغان می آورد. برخی از برجسته ترین این مزایا عبارتند از: 

  • تبدیل ارزان تر: جذب کاربر و تبدیل آن به مشتری
  • فروش سریعتر
  • کاهش هزینه های بازاریابی و فروش
  • کاهش موانع برای ورود به بازار
  • افزایش ترافیک 
  • رتبه بندی بالاتر در موتور جستجو
  • اشتراک گذاری ایده ها 
  • برندسازی 
  • ساختن لیست ایمیل

متحد کردن تیم های فروش و بازاریابی یک هدف با ارزش برای هر کسب و کاری است، اما این اتفاق به ندرت تحقق می یابد. با بازاریابی محتوایی، تلاش هر دو بخش با هم ادغام شده و در نتیجه به راحتی خواهید توانست مشتریان بالقوه را تبدیل به فروش کرده و آن ها را وفادار به برند خود سازید. 

ارتباط بازاریابی محتوا با بازاریابی سنتی چگونه است؟

بازاریابی سنتی به تاکتیک های قدیمی تر و متعارف تری اشاره دارد که هم در گذشته و هم امروز به کارگرفته می شوند. 

  • ارسال بروشور و کاتالوگ و غیره از طریق ایمیل
  • تبلیغات از طریق چاپ مجلات ، نشریات تجاری ، بیلبوردها و غیره
  • تبلیغات رادیویی یا تلویزیونی
  • بازاریابی تلفنی 
  • بازاریابی حضوری

این روش ها برای مخاطبان دیجیتال مدرن قطعاً نتیجه بخش نخواهد بود. 

 

در استراتژی بازاریابی کسب و کارها از طریق کانال های تلویزیونی و یا مجلات، با قطع کردن اشکال دیگر محتوا ، اقدام به جلب توجه مخاطبان می نمایند. برای مثال، شخصی که وقت خود را برای دیدن یک فیلم از تلویزیون آزاد کرده است، در این بین مجبور به تماشای تبلیغات آزار دهنده می شود. اینگونه بازاریابی سنتی در دنیای مدرن امروز حس بدی را در مخاطب ایجاد می کند. 

در بازاریابی محتوایی شما به جای این که محصولات و یا خدمات کسب و کار خود را از طریق تبلیغات به صورت مکرر به مخاطبان معرفی کنید، با تولید محتوای ارگانیک اجازه می دهید مشتری خود برای رفع نیازش، جذب کالای شما شود. 

به طور کلی استراتژی بازاریابی محتوایی از مهم ترین ابزارهای موفقیت در دیجیتال مارکتینگ است. در این نوع بازاریابی با پیروی از یک استراتژی مناسب، می توانید به مشتریان بالقوه آموزش دهید و با پرورش آن ها، فروش خود را افزایش دهید. مخاطبان با کسب اطلاعات مفید در رابطه با کسب و کار شما، نسبت به برند شما وفادار خواهد ماند و می توان گفت تقریباً موارد بازاریابی  در حد امکان کارآمد و مؤثر عمل خواهد کرد.

کلام آخر 

امروزه اکثریت کسب و کار های سنتی به سمت آنلاین شدن گرایش دارند و فعالیت در  دنیای اینترنت راز موفقیت هر برندی می باشد. برای راه اندازی کسب و کار آنلاین موفق فقط کافی است بتوانید محتوای دیجیتال با کیفیتی را برای مخاطبین خود ارائه دهید و از این رو نیاز دارید به طور کامل آموزش های لازم را در اختیار داشته باشید. 

 اگر نمی دانید بازاریابی محتوایی به چه شکل انجام می شود و چگونه می توان یک محتوای گیرا برای مشتریان تولید کنید، از یک تیم متخصص و مشاوره دیجیتال مارکتینگ بهره بگیرید. با بکارگیری استراتژی های محتوایی قوی می توانید با گذشت زمان برندی محبوب در بین مخاطبان خود بسازید و این سبب رشد و سودآوری کسب و کار شما خواهد شد. 

توجه کنید مشاور دیجیتال مارکتینگ می تواند در برندینگ دیجیتال یا همان خلق برند شما تأثیر بسزایی داشت باشد، از این رو با احتیاط و دقت عمل تیم مشاوره خود را انتخاب کنید و مواظب باشید با یک بازاریابی محتوایی بی کیفیت به برند کسب و کار شما لطمه ای وارد نشود. اطمینان خاطر داشته باشید  با بهره گیری از یک تیم مشاوره قوی و متخصص در زمینه دیجیتال مارکتینگ می توانید به صورت حرفه ای و اصولی کسب و کارتان را در سطح اینترنت پیش ببرید.   بازاریابی محتوایی و استراتژی محتوا از جمله خدماتی است که در جهت پیشرفت کاری و گرفتن بهترین نتیجه  در وب سایت بهمن محمودی ارائه می شود و همچنین  می توانید از اطلاعات موجود در سایت بصورت رایگان استفاده کنید .

    کانال تلگرام زوم لایف
    ارسال نظر
    عکس خوانده نمی شود