تخصصها و درآمد دیجیتال مارکتینگ در ایران چقدر است؟

بازاریابی دیجیتال شامل مجموعهای از تمام فعالیتها و تلاشهایی است که در بستر دیجیتال؛ موتورهای جستجو، رسانههای اجتماعی، ایمیل و سایر وبسایتها برای ارتباط با مشتریان فعلی و احتمالی انجام میشود. یک کارشناس یا مدیر دیجیتال مارکتینگ کاربلد میداند که چطور از این ابزارها و تاکتیکها برای رسیدن به اهداف سازمان استفاده کند.
چگونکی کسب درآمد از اینترنت و فضای آنلاین
یکی از راههای اشتغالزایی در دنیای امروز کسب درآمد از طریق اینترنت است که فقط به سازمانها و شرکتها محدود نمیشود. اگر مهارت خاصی در طراحی سایت، تولید محتوا، طراحی عکس و ویدئو دارید میتوانید از طریق اینترنت به درآمد برسید. با اینکه این روش سابقه چندان طولانیای در کشور ندارد اما معمولا بیشتر از کسب و کارهای سنتی درآمد دارد. شرکتهایی مثل مایکروسافت و گوگل در سطح جهان دارای میلیونها دلار درآمد هستند که برای یک کسب و کار سنتی عدد بسیار بزرگ و عجیبی به شما میرود.
درواقع باید گفت؛ اینترنت امکاناتی را در اختیار کاربران قرار میدهد که آنها را به این فضا علاقهمند میکند. امکان رشد سریع و رسیدن به درآمدهای زیاد از جمله مواردی است که این علاقه را به وجود آورده است. از طرفی راهاندازی کسب و کارهای سنتی نیازمند سرمایه زیادی است که در فضای آنلاین برخلاف فضای سنتی به چنین سرمایهای نیاز نیست.
در مقاله کسب درآمد از اینترنت در آکادمی اینفوگرام میخوانیم؛ "شاید بتوان گفت یکی از محبوبترین مشاغل سالهای اخیر، کسب درآمد از اینترنت در منزل است. برای آنکه درآمد آنلاین و اینترنتی داشته باشید، تنها به یک خط اینترنت و کامپیوتر نیاز دارید تا مرحله اول کار را پیش بروید.
اما باید بدانید که علاوه بر اینترنت و دستگاهی برای انجام کار، این فعالیت به دانش و تخصص هم نیاز دارد. بدون داشتن تخصص و یادگیری راه های کسب درآمد اینترنتی نمیتوان به موفقیتهای بالا در این کار رسید. برای همین است که بسیاری از افراد، پس از شروع این فعالیت، به زودی آن را کنار میگذارند."
کسب درآمد از اینترنت چه مزایایی دارد؟
- دسترسی آسان برای تمام مخاطبین
- امکان رشد سریع در مدت زمان کوتاه
- عدم نیاز به مکان فیزیکی برای شروع کسب و کار
- در دسترس بودن در هر زمان و مکانی
- ارتباط با مخاطبین و مشتریان خود در سرتاسر جهان
چگونه کارشناس دیجیتال مارکتینگ شویم؟
دیجیتال مارکتینگ حرفهای است که مشاغل تخصصی بسیاری را شامل میشود که یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ باید آنها را بداند. بهینهسازی سایت برای موتورهای جستوجو (سئو)، مدیریت شبکههای اجتماعی، بازاریابی، بازاریابی محتوایی، تجزیه و تحلیل دادهها و تبلیغات کلیکی گوگل (ppc) از جمله مهارتهایی است که یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ تا حدی باید با آنها آشنا باشد.
(عکس از آکادمی اینفوگرام؛ چگونه کارشناس دیجیتال مارکتینگ شویم؟)
چرا باید از دیجیتال مارکتینگ استفاده کنیم؟
- در دنیای امروز استراتژیهای بازاریابی کسب و کار بستگی به بازاریابی دیجیتال آن کسب و کار دارد.
- دیجیتال مارکتینگ افزایش فروش را به دنبال دارد.
- باعث ایجاد رابطهای مناسبتر با مشتریان میشود.
- باعث محبوبیت بیشتر برند میشود.
بازار کار دیجیتال مارکتینگ در ایران
به یاد داشته باشید؛ قرار نیست تمام افرادی که پا به این عرصه میگذارند در همان ابتدا متخصص و مدیر دیجیتال مارکتینگ باشند. در واقع در این صورت تیم دیجیتال مارکتینگ معنای خودش را از دست میداد!
سوالی که وجود دارد این است وظایف افراد در یک تیم دیجیتال مارکتینگ چیست؟ هر یک از این افراد باید چه مهارتهایی داشته باشند؟
معمولا یک تیم دیجیتال مارکتینگ از کارشناس تولید محتوا، کارشناس سئو، کارشناس بازاریابی، کارشناس فروش، کارشناس تبلیغات، کارشناس شبکههای اجتماعی، طراح وب و یک مدیر دیجیتال مارکتینگ تشکیل میشود.
فرصتهای شغلی دیجیتال مارکتینگ در ایران
مشکلی که در این باره در کشور ما بسیار مطرح است این است که از یک مدیر دیجیتال مارکتینگ توقع چندین تخصص را دارند. بارها شاهد این موضوع در آگهیهای استخدام بودهایم. اما معمولا فرصتهای دیجیتال مارکتینگ در ایران شامل موارد زیر میشود:
- مدیر دیجیتال مارکتینگ
- متخصص سئو
- مدیر شبکههای اجتماعی
- مدیر محتوا
- متخصص گوگل ادز
- مدیر کمپینهای تبلیغاتی
ابزارهای دیجیتال مارکتینگ
دیجیتال مارکتینگ عبارت است از؛ بازاریابی با ابزارهای دیجیتال. همین تعریف ساده میتواند اهمیت دانستن ابزارها را در این حرفه نشان دهد. بخش بزرگی از تخصص دیجیتال مارکتینگ دانستن و بلد بودن این ابزارها است که ما در ادامه به چند نمونه از مهمترین آنها اشاره میکنیم:
- سئو
- ایمیل مارکتینگ
- ابزارهای تحلیل وبسایت و بازدیدکنندهها
- ابزارهای مدیریت و تحلیل شبکههای اجتماعی
- ابزارهای تست سرعت وبسایت
- سرویسهاس تبلیغات کلیکی و ریتارگتینگ
- ابزارهای کوتاهکننده لینک
- ابزارهای پشتیبانی آنلاین
- ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی
- ابزارهای مدیریت پروژه
- ابزارهای گزارش
- سرویسهای نظرسنجی، پرسشنامه و فرمساز
درآمد دیجیتال مارکتینگ در ایران چقدر است؟
بازاریابان دیجیتال کسانی هستند که با توجه به هدف و بودجه شرکت برای افزایش آگاهی برند یا جذب مشتریان از همه کانالهای بازاریابی دیجیتال که در بالا ذکر شد استفاده میکنند. بازاریابهای دیجیتال روی شاخصهای کلیدی عملکرد (KPI) خاصی متمرکز هستند و با توجه به آنها، سنجش دقیقشان انجام میشود.
حال سوالی که همیشه مطرح است؛ درآمد دیجیتال مارکتینگ در ایران چگونه است؟ حقوق یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ چقدر است؟
خوب لازم است بگوئیم درآمد در این حرفه به تفکیک شاخههای مختلف آن متفاوت است. چیزی که به وضوح دیده میشود این است که؛ در بازار کار دیجیتال مارکتینگ ایران با توجه به تغییر سبک زندگی مردم نیاز به افراد متخصص بیشتر از همیشه حس میشود. اما در کل دیجیتال مارکتینگ یکی از شغلهای پردرآمد است که ورود به آن شاید درآمد زیادی برایتان نداشته باشد اما با کمی صبر و کار در این حوزه و البته یادگیری خوب، میتوانید درآمد مناسبی در این زمینه داشته باشید.
اما حتما قبل از شروع جواب این سوالها را برای خودتان داشته باشید:
- آیا میخواهید به صورت آزاد کار کنید یا به شرکت خاصی بپیوندید؟
- مهارتهای شما بیشتر فنی است یا خلاقانه؟
- آیا قصد دارید تبدیل به یک مدیر حرفهای شوید یا کارشناس باقی بمانید؟
- مهارتهای فنی شما چقدر عمیق است؟
- چقدر در مورد تجزیه و تحلیل اطلاعات دارید؟
- چقدر در مورد بازاریابی میدانید؟
- سطح ایدهآل حقوق شما چیست؟
نکته اصلی که باید در مورد آن شفافسازی کنید چشمانداز شما برای هدفتان است. پس به آن توجه ویژه داشته باشید.
پرسونا مخاطب
پرسونا درواقع نمایندهای از مخاطبین هدف شما است که خصوصیات مشترک بین آنها را در خود دارد و ریشه در دادهها و دانش رفتاری دارند که شما از شناخت مخاطبین خود در سطح شخصی کسب کردهاید. مزیت وجود پرسونا این است که شما میتوانید به وضوح مشتریان یا مخاطبین هدفتان را مشخص کنید و آنها را بشناسید.
(اینفوگرافیک پروفایل پرسونا مخاطب. منبع: آکادمی اینفوگرام)
کلام آخر
دیجیتال مارکتینگ یک مسیر شغلی بسیار پربازده و در حال تکامل است که معمولا حقوق مناسبی نیز دارد. اگر در حال حاضر مشغول این کار هستید، فراموش نکنید که ارتباط با مخاطبان و دسترسی به آنها، بدون شک میتواند در تدوین استراتژیهایتان کمک بسیاری کند.
