دیجیتال مارکتینگ چه مزایایی نسبت به تبلیغات سنتی دارد؟

به تبلیغاتی که با هدف بهبود و رونق کسب و کارها و افزایش مشتریهای جدید در سطح بازار انجام میشود، بازاریابی میگویند. با توجه به اینکه در سالهای اخیر استفاده مردم از اینترنت به میزان زیادی افزایش پیدا کرده، تبلیغات سنتی مانند ساخت بنرهای تبلیغاتی، ارسال پیامک، تبلیغ در مجلهها و روزنامهها، چاپ تراکت و چاپ کارت ویزیت جای خود را به بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال مارکتینگ (digital marketing) دادهاند.تبلیغات سنتی در کنار بازخورد مثبتی که داشتند، زیاد دوام نمیآوردند و در جذب مخاطبان هدف برای فروش بیشتر محصولات یا خدمات چندان تاثیرگذار نبودند.
رشد کسب و کارهای اینترنتی و تمایل مردم به استفاده از فضای مجازی باعث شده که بازاریابی دیجیتال نیز از جایگاه ویژهای برخوردار شود. در این مقاله قصد داریم درباره مهمترین مزایای دیجیتال مارکتینگ نسبت به تبلیغات سنتی صحبت کنیم.
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
فردی به نام نیل پتل به عنوان یکی از معروفترین دیجیتال مارکترهای معروف جهان در پاسخ به این سوال که دیجیتال مارکتینگ چیست؟ چنین پاسخ داده است که به هر نوع بازاریابی برای محصولات و خدمات که به وسیله دستگاههای الکترونیکی انجام میشود، دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال میگویند. این نوع بازاریابی شامل فعالیتهایی مانند ساخت پادکستها، ویدئوها، بیلبوردهای الکترونیکی، تولید محتوا و غیره است که در بستر اینترنت و شبکههای اجتماعی انجام میگیرد. بازاریابی دیجیتالی در بستر وب شامل طراحی سایت، خدمات سئو سایت، تبلیغات کلیکی و بنری، ایمیل مارکتینگ، ویدئو مارکتینگ، تبلیغات گوگل ادورز، لندینگ پیج است و در بستر شبکههای اجتماعی شامل تولید محتوا، تبلیغ در اینستاگرام و تلگرام، اینفلوئنسر مارکتینگ میباشد.
آشنایی با مزایای دیجیتال مارکتینگ
دسترسی به مشتریان بیشتر با خارج شدن از دایره مشتریان سنتی
یکی از مهترین مزایای بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال مارکتینگ دسترسی به مشتریان بیشتر در سطحی وسیعتر از بازاریابی سنتی است. در واقع با استفاده از بازاریابی دیجیتال از دایره مشتریان سنتی خارج میشوید و با حذف محدودیتهای جغرافیایی در تمام شهرها مشتری پیدا خواهید کرد. تبلیغات اینترنتی در سطح جهانی است و به یک منطقه خاص محدود نمیشود. به عنوان مثال با استفاده از فروش محصولات در شبکه اجتماعی اینستاگرام یا یک سایت فروشگاهی در اینترنت، مشتریهای زیادی از تمام شهرهای ایران و حتی خارج از کشور به دست میآورید.
حذف شدن محدودیتهای زمانی
بازاریابی اینترنتی علاوه بر حذف محدودیتهای جعرافیایی برای کسب و کارها، به حذف محدودیتهای زمانی نیز کمک میکند. به عنوان مثال با راهاندازی یک فروشگاه اینترنتی در تمام ساعات شبانه روز امکان ارائه خدمات و فروش محصولات به مشتریان وجود دارد. این مزیت در کسب و کارهای سنتی ارائه نمیشود و مشتریان فقط در روزهای غیر تعطیل و ساعات مشخصی به صورت حضوری اقدام به خرید کنند. استفاده از ابزارهای بازاریابی اینترنتی در کسب و کارهای آنلاین باعث میشود که تعداد زیادی از کاربران به مشتری دائمی تبدیل شوند. یک نمونه مثال برای فروشگاههای موفق اینترنتی میتوان به دیجیکالا اشاره کرد.
کمک به کاهش محسوس هزینههای بازاریابی
همانطور که میدانید تبلیغات سنتی هزینههای بسیار زیادی دارند. به عنوان مثال برای نوشتن تبلیغات در سطح شهر، برای تبلیغات تلویزیونی و بنرهای تبلیغاتی کسب و کارها باید پول زیادی را صرف کنند. حتی گاهی فقط برای چند ثانیه تبلیغ در تلویزیون میلیونها تومان پول پرداخت میکنند. در بازاریابی دیجیتال هزینهها به میزان بسیار زیادی کاهش پیدا میکند و برخی از تبلیغات را میتوان به صورت رایگان در اینترنت و شبکههای اجتماعی منتشر کرد. به عنوان مثال در بازاریابی کسب و کار خود در شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام لزومی به پرداخت هزینه بابت تبلیغات وجود ندارد، فقط کافیست یک صفحه اینستاگرام به صورت رایگان افتتاح کنید و با روشهای مختلف کسب و کار و محصولات خود را به کاربران معرفی کنید. البته نباید تصور کنید که دیجیتال مارکتینگ به طور کامل هزینه ندارد، بلکه باید بدانید که هزینههای آن به مراتب نسب به بازاریابی سنتی کمتر خواهد بود.
کمک به بازاریابی هدفمند
یکی دیگر از مزایای مهم دیجیتال مارکتینگ نسبت به تبلیغات سنتی این است که به کسب و کارها کمک میکند که دارای تبلیغات و بازاریابی هدفمندی باشند. در دنیای مدرن کسب و کارها به دنبال مشتری نیستند بلکه این مشتریها هستند که در اینترنت به دنبال محصولات و خدمات مورد نظر خود میگردند. روزانه میلیونها کاربر از طریق جستجو در موتورهای جستجو مانند گوگل به دنبال خدمات و محصولات مختلف میگردند. در واقع این نوع بازاریابی به بازاریابی درونگرا معروف است. استفاده از بازاریابی و تبلیغات دیجیتال بهترین شیوه در بازاریابی درونگرا محسوب میشود. با استفاده از تکنیکهایی مانند سئو و بهینهسازی سایت در موتورهای جستجو و تولید محتوای کاربرپسند در سایت و شبکههای اجتماعی میتوانید در رتبههای برتر گوگل قرار بگیرید و بازاریابی هدفمندی داشته باشید.
بهبود نحوه برنامهریزی
بازاریابی اینترنتی کمک میکند که برنامهریزیهای هدفمندتری داشته باشید. زیرا در Digital Marketing میتوان نتیجه فعالیتهای خود را به خوبی اندازهگیری کرد. به عنوان مثال در یک فروشگاه اینترنتی این امکان وجود دارد که تعداد مشتریهای سایت را به طور روزانه مورد بررسی قرار داد و به سادگی نتیجه کمپینهای مختلف تبلیغاتی را با هم مقایسه کرد. این در حالیست که امکان دستیابی به نتایح و اهداف بازاریابی سنتی به این راحتیها امکانپذیر نمیباشد. شما میتوانید به وسیله گوگل آنالیتیکس یا سرچ کنسول به عنوان ابزارهای بازاریابی اینترنتی به صورت لحظهای میزان پیشرفت و نتیجه تبلیغات خود را مشاهده کنید و برنامهریزیهای لازم را برای بهتر شدن کار خود انجام دهید.
ارائه اطلاعات واقعی به مشتریها
در بازاریابی سنتی اطلاعات کوتاه و بسیار مبهمی به مشتری داده میشود و فرصت کافی برای ارائه اطلاعات دقیق و کافی وجود ندارد. این نکته به عنوان یکی از معایب مهم بازاریابی سنتی به شمار میرود. در دیجیتال مارکتینگ ارتباطی گسترده با مخاطبان برقرار است و فرصت کافی برای انتقال مفاهیم و ارائه اطلاعات واقعی و دقیق به مشتریان وجود دارد. به عنوان مثال در یک فروشگاه اینترنتی با وجود فضای کافی درباره توضیح ویژگیها و مزایای یک محصول تعداد مشتریها روز به روز افزایش خواهد یافت.
کاهش دادن قیمت خدمات و محصولات
همانطور که در بخشهای قبلی نیز اشاره کردیم، یکی از مزایای مهم دیجیتال مارکتینگ این است که باعث کاهش هزینههای بازاریابی میشود. به همین دلیل کسب و کارهای آنلاین میتوانند با توجه به کاهش هزینههای مربوط به بازاریابی قیمت نهایی محصولات و خدمات خود را نیز کاهش دهند و به این ترتیب در رقابت با کسب و کارهای سنتی پیروز میدان باشند. مشتریان از بین دو کالا و خدمات با کیفیت یکسان، بیشتر جذب خرید کالایی میشوند که با قیمت ارزانتری به فروش میشوند. بنابراین کسب و کارهای آنلاین رونق بیشتری دارند.
آموزش دیجیتال مارکتینگ در سایت مدیروب
در این مقاله سعی کردیم که درباره مزایای بازاریابی دیجیتال نسبت به بازاریابی سنتی توضیحات مفیدی را ارائه دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره آموزش دیجیتال مارکتینگ میتوانید به سایت مدیروب با آدرس اینترنتی http://modireweb.com مراجعه کنید و از ویدئوها و مقالات رایگان این سایت درباره بازاریابی دیجیتالی کمال استفاده و بهره را ببرید.
در سایت مدیروب با مدیریت آقای مهران منصوریفر مقالات بسیار زیادی درباره بازاریابی آنلاین، استراتژیهای مهم بازاریابی، روشهای افزایش درآمد از طریق کسب و کارهای اینترنتی، ایمیل مارکتینگ، سئو، بازاریابی محتوا و غیره در دسترس کاربران قرار گرفته است. با ورود به این سایت به خوبی با مفهوم بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ آشنا خواهید شد. آموزشهای ارائه شده توسط مهران منصوریفر از کیفیت فوقالعاده بالایی برخودار میباشند و اکثر کاربران این سایت از آموزشهای این سایت رضایت زیادی دارند.
