چرا باید مهارت گوش دادن را افزایش داد؟

چرا باید مهارت گوش دادن را افزایش دهیم؟ چگونه شنوندهای خوب باشم؟ با هر کس طوری برخورد کن که گویی مهمترین فرد در جهان است. بنظر شما شنونده خوب بودن چه فوایدی برای ما خواهد داشت؟ باید شنوده خوبی باشیم زیرا گوش دادن باعث ایجاد حس وفاداری افراد نسبت به ما میشود. گوش دادن ایده خلق میکند. گوش دادن آگاهی شما را بالا میبرد. گوش دادن، روابط را میسازد. گوش دادن نشانهی احترام به طرف مقابل است. پس باید مهارت گوش دادن را افزایش دهیم.
زمانی ادگار واتسون (خوب گوش دادن در موفقیتهایشان اثری شگرف دارد. توانایی شنیدن ماهرانه یکی از پایههای ایجاد ارتباط سازنده با دیگران است. زمانی که لیندن بی. جانسون (Lydon B,Johnson) یک سناتور تازه کار از ایالت تگزاس بود، بر سر در دفتر کارش تابلویی با این مضمون نصب کرده بود با این مضمون: «تا زمانی که صحبت میکنید و گوش نمیدهید چیزی نمیآموزید.»
وقت خود را بیهوده تلف نکنید، مردم فقط آنچه را دوست دارند میشنوند و در اینباره یکی از بزرگان نیز میگوید: «گوش یک رهبر باید با صدای مردم زنگ بخورد.»
چرا گوش دادن مهم است؟
اشتباهی که افراد اغلب در ارتباط با دیگران مرتکب میشوند، این است که میکوشند در هر حال برطرف مقابل تأثیر بگذارند و فردی باهوش، شوخطبع یا سرگرمکننده جلوه کنند؛ اما اگر به دنبال ارتباطی خوب با دیگران هستید باید روی آنچه آنان برای عرضه کردن دارند تمرکز کنید و مجذوب و تحت تأثیر باشید، نه جذاب و تأثیرگذار.
به گفتهی رالف والدو امرسون: «به هرکس که برمیخورم به نوعی از من برتر است و میتوانم چیزهای بسیاری از او بیاموزم.»
به گفتهی آندره ژید: «همه چیز گفته شده؛ ولی چون گوش شنوایی نبوده پیوسته باید آنها را از نو گفت.»

گوش دادن، روابط را میسازد
بنابر توصیهی دیل کارنگی (، بیش از آنچه در طول دو سال جالب بودن میتوانید، دوست خواهید یافت.»
کارنگی به طور شگفتانگیزی در زمینهی دوستیابی و ارتباطات بااستعداد بود. او به این نتیجه رسیده بود افرادی که خودمحور بوده و مدام در مورد خود و علایقشان صحبت میکنند به ندرت قادر به برقراری ارتباط درست با دیگران هستند.
دیوید شوارتز در کتاب معجزه فکر بزرگ میگوید: «افراد بزرگ گوش دادن را در انحصار خود درمیآورند و افراد کوچک، حرف زدن را.» با تبدیل شدن به یک شنوندهای خوب قادر به برقراری ارتباط بهتر با دیگران خواهید بود. به ویژه در سطوح بالاتر و مستحکمتر یا حتی عمیقتر؛ چراکه با این روش به نیاز طرف مقابل پاسخ داد داید.»
به گفتهی نویسندهای به نام نیل استریت: «هرکس به فردی نیاز دارد که به خوبی به حرفهایش گوش دهد.» زمانی که آن شنوندهای مهم شما باشید به آن فرد کمک کردهاید.
گوش دادن آگاهی شما را بالا میبرد
به گفتهی ویلسون میزنر: «یک شنوندهی خوب نه تنها همه جا مورد توجه است، بلکه مدتی بعد دانش فراوانی دربارهی مسائل گوناگون کسب میکند.»
جالب است بدانید که هنگام گفتگو دربارهی دوستان و فامیل و شغلتان و محلی که در آن کار میکنید و حتی خودتان، چنانچه خوب گوش فرا دهید چیزهای بسیاری آموختهاید و به معلوماتتان افزوده شده است. اما هیچکس به این مسئله توجه نمیکند. برای مثال یکبار داستانی دربارهی یک مربی تنیس شنیدم که مشغول آموزش به شاگردش بود. وی پس از مشاهدهی ضربههای شاگرد به او گفت که دیگر ضربه نزند تا جهت بهبود آنها شیوهای به او بیاموزد. اما هربار که میکوشید نکات لازم را به شاگرد یادآور شود، وی حرف استاد را قطع می کرد و نظرات خودش را راجع به شکل مورد نظر بیان میکرد. پس از آن که شاگرد چند بار این حرکت را تکرار کرد، استاد به نشانهی تأیید سرش را تکان داد و گفتههای او را تصدیق کرد. خانمی که شاهد ماجرا بود، پس از پایان درس پرسید: «چرا با ایدههای احمقانهی آن مرد متکبر موافقت کردید؟»
مربی خندید و پاسخ داد: «از سالها پیش یاد گرفتهام آموزش به کسی که فقط در پی دریافت انعکاس صدای خود است، اتلاف وقت است!»

مراقب باشید به این حسی دچار نشوید که همه چیز را میدانید. هرگاه چنین احساسی داشتید، بدانید در خطر هستید، چون کسی که خود را در کاری متخصص و متبحر میداند، به هیچ وجه گمان نمیکند نیازمند یادگیری است. همهی کسانی که بیشتر میدانند بیشتر گوش میدهند. مشکل عمدهی کسانی که از پست و مرتبهای بالا برخوردارند این است که به ندرت به کسانی که با آنها در ارتباط هستند گوش میدهند. هرچه بالاتر بروید، نیازتان به بقیه کمتر میشود؛ اما درواقع نیاز شما به تقویت مهارت خوب گوش دادن شما نیز بیشتر میشود. هرچه از خط مقدم دورتر باشید نیازتان به اطلاعات دیگران بیشتر است.
تنها هنگامی که بتوانید مهارت گوش دادن را در خود پرورش دهید قادر خواهید بود از اطلاعاتی که دیگران در اختیارتان میگذراند به خوبی بهره ببرید. در طول زندگی و هنگام کسب موفقیتهای فراوان هرگز نیاز به رشد و بقای خود را از یاد نبرید و به یاد بسپارید که گوش ناشنوا نشان دهندهی ذهن بسته است.
گوش دادن ایده خلق میکند
شهرت شرکتهای خوب در گوش دادن به افرادشان است. شرکت برینکر اینترنشنال صاحب رستورانهای زنجیرهای مانند شیلی، رومانو ماکارونی گریل و سایر رستورانهای زنجیرهای، براساس گزارش نشریهی «رستورانها و مؤسسات» از لحاظ مدیریت، یکی از بهترین شرکتهای زنجیرهای در زمینهی خدمات غذا در ایالت متحده است. تقریباً 80 درصد از مواردی که در فهرستهای غذایی این رستورانها مشاهده میشود، نتیجهی پیشنهادات مدیران واحدها بوده است. هرچه برای شرکتها سودمند و کارآمدتر باشد برای تک تک افراد هم سودمند است.

تا زمانی که برای شنیدن ایدههای دیگران گوش شنوا دارید هرگز ضرر نمیکنید. مردم، عاشق کمک و همیاری هستند، به ویژه وقتی بفهمند در اعتبار آن شریک میشوند. اگر به افراد فرصت داده شود که شما را در تفکراتشان سهیم سازند و با روی باز پذیرای شنیدن ایدههای برخاسته از ذهن بازشان باشید، میزبان جریانی از خلاقیتها خواهید بود و اگر ایدهای کارآمد نبود باز با شنیدن آن میتوان بهنحوی خلاقانه ایدههایی جدید آفرید. شما هرگز نمیدانید چقدر به یک ایده چند میلیون دلاری نزدیک هستید، مگر این که بخواهید گوش دهید.
گوش دادن موجب حس وفاداری افراد نسبت به شما میشود
زمانی که شما به حرفهای دیگران گوش نمیدهید، اتفاقی جالب رخ میدهد؛ دیگران این کار را برای آنها انجام میدهند. وقتی کارمندان، همسر، فرزندان، همکاران یا دوستان شما به این نتیجه برسند که برای حرفهایشان ارزش قایل نیستید، به دنبال کسی میروند که به سخنانشان گوش دهد و پایان یک دوستی، از دست رفتن اقتدار در محل کار، کاهش نفوذ والدین بر فرزندان و از هم پاشیدن یک ازدواج از نتایج فاجعهبار آن است. پس رابطهتان را مستحکمتر و اطلاعاتی ارزنده کسب کنید و درک از خود و دیگران را افزایش دهید.
از سوی دیگر، تمرین برای تقویت مهارت خوب گوش دادن موجب جذب دیگران میشود. همهی افراد شنوندههای خوب را دوست دارند و از بودن با آنها لذت میبرند و اگر شما همیشه شنوندهی خوبی باشید و برای دیگران ارزش قایل باشید، آنها نیز نسبت به شما وفادار خواهند ماند، حتی زمانی که پستی رسمی نداشته باشید (رئیس نباشید).
گوش دادن روشی عالی جهت کمک به خود و دیگران است
بنا به گفتهی راجر جی. ایمهوف(Roger G. lmhoff): «اگر اجازه دهید دیگران به شما اعتماد کنند، شاید کمکی به حال شما نباشد؛ اما به حتم کمک بزرگی به حال آنان است.» ممکن است در نظر اول گوش دادن به دیگران تنها برای آنها مفید باشد؛ اما زمانی که شنوندهی خوبی میشوید میبینید که برای خودتان نیز ارزنده و سودمند است، چراکه با این شیوه رابطهتان را مستحکمتر کرده و اطلاعاتی ارزنده به دست آورده و درک از خود و دیگران را بیشتر میکنید.
