زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

آیا ال کارنیتین باعث افزایش تستوسترون می شود؟

آیا ال کارنیتین باعث افزایش تستوسترون می شود؟

آیا ال کارنیتین باعث افزایش تستوسترون می شود؟

ال کارنیتین ترکیبی از اسیدهای آمینه در بدن است که عملکردهای گوناگونی دارد. در قالب مکمل نیز از ال کارنیتین در ورزش می‌توان استفاده کرد که مهم‌ترین مزیت آن چربی‌سوزی به حساب می‌آید. تستوسترون هورمون مردانه است که کاهش آن در بدن با کم شدن میل جنسی، کاهش توده استخوانی و کاهش رشد عضلات همراه است. آیا افزایش تستوسترون با ال کارنیتین امکان پذیر است؟ در این مقاله به این پرسش پاسخ خواهیم داد.

ال کارنیتین چیست؟

از ترکیب 2 اسید آمینه لیزین و متیونین در بدن، ال کارنیتین به وجود می‌آید. این ترکیب را در مواد غذایی به ویژه محصولات گوشتی نیز می‌توانید بیابید. ال-کارنیتین در تولید انرژی نقش بسزایی دارد و اسیدهای چرب با زنجیره بلند را به میتوکندری منتقل کرده و جهت تولید انرژی آنها را می‌سوزاند. بدن انسان در کبد و کلیه ال کارنیتین را تولید می‌کند. کارنیتین انواع مختلفی دارد که استیل ال کارنیتین معروف‌ترین نوع آن است. به صورت مکمل بدنسازی نیز از مزایای ال کارنیتین می‌توانید بهره بگیرید.

افزایش تستوسترون با ال کارنیتین

تحقیقات نشان می‌دهند که ال کارنیتین باعث افزایش تولید تستوسترون در بدن شده و عملکرد بیضه‌ها را در مردان بهبود می‌بخشد. L-carnitine علاوه بر اینکه نقشی کلیدی در تولید انرژی دارد، به بهبود جریان خون نیز کمک می‌کند و به طور کلی به ویژه برای سلامت مردان مفید است. اما افزایش تستوسترون با ال کارنیتین در بدن به چه طریقی صورت می‌گیرد؟

ال کارنیتین چگونه تولید تستوسترون را افزایش می‌دهد؟

پروپیونیل ال کارنیتین از مشتقات اسیدهای آمینه است که به طور طبیعی در بدن تولید می‌شود. آمینو اسیدها بلوک‌های سازنده پروتئین در بدن به شمار می‌آیند. همان‌طور که اشاره کردیم ال کارنیتین انواع مختلفی دارد که در میان آنها پروپیونیل ال کارنیتین به طور خاص در افزایش هورمون مردانه اثر دارد زیرا تولید اکسید نیتریک را در بدن افزایش می‌دهد. افزایش تولید اکسید نیتریک در بدن به طور مستقیم سبب افزایش تستوسترون یا همان هورمون مردانه می‌شود. وجود مقادیر کافی اکسید نیتریک در بدن منجر به سنتز بهتر تستوسترون در بیضه‌های مردان خواهد شد.

How does L-carnitine increase testosterone?Increase testosterone

مکمل ال کارنیتین برای افزایش تستوسترون

ما با خوردن مواد غذایی همچون گوشت و ماهی، مقادیر مناسبی از ال کارنیتین را از رژیم غذایی خود دریافت می‌کنیم. اما اگر بخواهیم از فواید درمانی ال کارنیتین برخوردار شویم و مثلا به منظور افزایش تستوسترون از آن بهره بگیریم، باید از قرص ال کارنیتین استفاده کنیم. محققان دریافته‌اند که پس از 6 ماه مصرف ال کارنیتین، همزمان با افزایش سطح تستوسترون در بدن، عملکرد جنسی در آقایان بهبود می‌یابد، میل جنسی بیشتر می‌شود، اختلال نعوظ رو به بهبود می‌رود و فرد کمتر احساس خستگی و افسردگی خواهد داشت.

سطح کمتر از 300 نانوگرم در دسی لیتر به عنوان تستوسترون پایین شناخته می‌شود. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که یک سوم مردان 46 تا 89 ساله با مشکل کاهش تستوسترون در بدن مواجه هستند. سطح نرمال تستوسترون برای مردان بالغ بین 300 تا 950 نانوگرم در دسی لیتر است. کاهش تستوسترون در مردان معمولا از اواخر دهه 30 زندگی آغاز می‌شود. مصرف مکمل ال کارنیتین علاوه بر افراد مسن به وگان‌ها و گیاه‌خوارن نیز پیشنهاد می‌شود.

مقدار مصرف ال کارنیتین برای افزایش تستوسترون

دوز استاندارد پیشنهاد شده برای مصرف ال کارنیتین بین 500 تا 2000 میلی‌گرم در روز است. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف روزانه 2000 میلی‌گرم مکمل ال-کارنیتین می‌تواند موجب افزایش سطح تستوسترون در بدن شده و در عرض 3 هفته گیرنده‌های آندروژن را در مردان بیشتر کند. مصرف ال کارنیتین گاهی در دوز 4 گرم در روز و یا حتی بیشتر هم ممکن است توصیه شود. با این حال جهت افزایش تستوسترون با ال کارنیتین دوز مصرف روزانه را برای فرد حتما باید پزشک تعیین کند. بنابراین به منظور افزایش تستوسترون، خودسرانه از قرص ال کارنیتین استفاده نکنید.

تاثیر ال کارنیتین در قدرت باروری مردان

ال کارنیتین با افزایش سطح تستوسترون در بدن می‌تواند روی قدرت باروری آقایان تاثیر داشته باشد. از طرف دیگر کمبود ال کارنیتین در بدن با کاهش تحرک اسپرم‌ها همراه است. برای اینکه اسپرم قدرت کافی برای بارور کردن تخمک را داشته باشد، باید از توان کافی جهت حرکت برخودار باشد تا خود را به تخمک برساند. مصرف مکمل ال کارنیتین می‌تواند در افزایش قدرت تحرک اسپرم‌ها تاثیری مثبت داشته و در نتیجه قدرت باروری مردان را بیشتر کند.

مطالعات نشان می‌دهد که پارامترهای مختلف اسپرم در مردان مبتلا به چاقی در بسیاری از موارد غیر طبیعی است. چاقی می‌تواند روی قدرت باروری مردان تاثیر منفی بر جای گذارد. دیگر مزیت استفاده از مکمل ال کارنیتین تاثیر آن در چربی‌سوزی و کاهش وزن است. آقایان دچار اضافه وزن می‌توانند با مصرف مکمل ال کارنیتین در کنار ورزش به لاغری خود کمک کرده و شانس بارداری همسر خود را بیشتر کنند. آیا می‌دانید رژیم لاغری سریع با حداکثر کاهش وزن کدام است؟

علائم کمبود تستوسترون در بدن چیست؟

شاید بپرسید از کجا بدانیم کمبود تستوسترون داریم؟ اگر این علائم را دارید، بهتر است جهت بررسی‌های بیشتر حتما به پزشک مراجعه کنید:

  • کم شدن میل جنسی
  • ضعف
  • کاهش توده عضلانی
  • افزایش تحریک پذیری
  • اختلال نعوظ
  • افسردگی

نشانه‌های کمبود تستوسترون می‌توانند موارد دیگری به جز موارد قید شده در بالا را هم در بر بگیرند؛ مثل کاهش موهای بدن و چاقی.

فواید ال کارنیتین برای بدن

دیگر فواید ال کارنیتین برای بدن

گفتیم که افزایش تستوسترون با ال کارنیتین امکان پذیر است. اما آیا مکمل ال کارنیتین مزایای دیگری هم دارد؟ بله؛ به موارد زیر دقت کنید:

  • کمک به چربی سوزی و کاهش وزن در کنار تمرینات مداوم ورزشی
  • بهبود حافظه و جلوگیری از آلزایمر در افراد مسن
  • افزایش اکسیژن‌رسانی به عضلات و تسریع ریکاوری
  • کاهش التهاب در بدن
  • کاهش فشار خون و جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی
  • کاهش علائم ضعف و خستگی در بیماران مبتلا به سرطان (که شیمی‌درمانی انجام می‌دهند.)

تاثیر ال کارنیتین در لاغری

مطالعات در مورد تاثیر ال کارنیتین در لاغری نتایج متفاوتی را نشان می‌دهند. از آنجایی که ال کارنیتین به سوزانده شدن اسیدهای چرب در بدن جهت تولید انرژی کمک می‌کند این تصور به وجود می‌آید که در چربی‌سوزی و کاهش وزن نیز می‌تواند اثرگذار باشد. بعضی از تحقیقات این نتیجه‌گیری را تائید نمی‌کنند اما برخی دیگر از مطالعات روی این خاصیت تاکید دارند. همچنین بسیاری از مصرف‌کنندگان تاثیر ال کارنیتین روی لاغری را به عینه دیده و روی خود آزمایش کرده‌اند.

با هدف کاهش وزن معمولا مصرف روزانه بین 2 تا 4 گرم ال کارنیتین پیشنهاد داده می‌شود. در زمینه اینکه ال کارنیتین تا چه حد می‌تواند روی کاهش وزن تاثیر بگذارد، همچنان به تحقیقات بیشتری نیاز است.

دیگر راه های افزایش تستوسترون به طور طبیعی

به جز افزایش تستوسترون با ال کارنیتین روش‌های دیگری هم وجود دارد که در اینجا به آنها اشاره می‌کنیم:

  • رژیم غذایی سالم داشته باشید و هر روز از منابع پروتئین، کربوهیدرات‌ها و چربی‌های سالم در وعده‌های غذایی خود استفاده کنید.
  • هر روز تمرین ورزشی انجام دهید. تمرینات مقاومتی مثل وزنه‌برداری بسیار می‌توانند مفید باشند.
  • هر شب به مقدار کافی خواب و استراحت داشته باشید.
  • وزن خود را در حد متعادل حفظ کنید تا تستوسترون طبیعی در بدن شما بیشتر ترشح شود.
  • استرس را از خود دور کنید تا افزایش سطح کورتیزول در بدن تاثیر منفی روی مقدار تستوسترون بر جای نگذارد.
  • مصرف بعضی از مکمل‌ها می‌تواند منجر به افزایش تستوسترون شود. مثل: قرص ویتامین دی، زینک و مکمل کراتین.

مصرف برخی داروها و استفاده از الکل و مواد مخدر می‌تواند باعث کاهش سطح تستوسترون طبیعی در بدن شود. در این حالت قدرت باروری دچار اختلال شده و مشکلات عدیده‌ای برای سلامتی بدن ایجاد خواهد شد.

بهترین زمان مصرف ال کارنیتین برای افزایش تستوسترون

به منظور افزایش تستوسترون با ال کارنیتین بهتر است ال کارنیتین را درست قبل از وعده‌های غذایی میل کنید. ال کارنیتین مایع را صبح بعد از بیدار شدن هم می‌توانید مورد استفاده قرار دهید. اما اگر هدف شما از مصرف مکمل ال کارنیتین، چربی‌سوزی و کاهش وزن است بهتر است آن را درست قبل از شروع تمرینات ورزشی خود میل نمایید. در مورد بهترین زمان مصرف ال کارنیتین برای افزایش تستوسترون بهتر است حتما نظر پزشک را جویا شوید.

عوارض مصرف بیش از حد ال کارنیتین

برای افزایش تستوسترون با ال کارنیتین یا هر هدف دیگری نباید خودسرانه مقدار مصرف این مکمل را افزایش دهید؛ چون در این صورت ممکن است عوارض زیر برای شما ایجاد شود:

  • حالت تهوع، استفراغ، اسهال و معده‌درد

دقت کنید به طور کلی ال کارنیتین یک مکمل ایمن و بی‌خطر است که در مقادیر مطلوب هیچ نوع عارضه‌ای را به همراه ندارد. با این حال افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید، بیماران دو قطبی و اشخاصی که سابقه تشنج داشته‌اند بدون مشورت با پزشک نباید از این مکمل استفاده نمایند. همچنین فردی که به ال کارنیتین حساسیت دارد و دچار واکنش آلرژیک می‌شود باید از مصرف آن بپرهیزد.

ال کارنیتین اصل از کجا بخریم؟

اگر به دنبال خرید مکمل ال کارنیتین اصل و اورجینال هستید که از کیفیت مطلوب برخوردار باشد، خرید از داروخانه آنلاین مثبت سبز را به شما پیشنهاد می‌دهیم. هم به صورت حضوری و هم به صوت اینترنتی از این داروخانه می‌توانید خرید کنید. داروخانه آنلاین مثبت سبز به مدیریت جناب آقای مهندس سید مرتضی مهر طباطبایی از سال 1395 در تهران مشغول فعالیت بوده و به سراسر ایران ارسال محصولات خود را انجام می‌دهد.

کلام آخر

افزایش تستوسترون با ال کارنیتین به این دلیل است که مکمل ال کارنیتین باعث افزایش اکسید نیتریک در بدن می‌شود. کمبود تستوسترون در بدن آقایان اگر درمان نشود می‌تواند با مشکلات فراوانی از جمله ناباروری و کاهش میل جنسی و توده عضلانی همراه باشد. بدون مشورت با پزشک مکمل ال کارنیتین را به منظور افزایش سطح هورمون مردانه استفاده نکنید چون مقدار دقیق مصرف باید توسط پزشک تعیین شود.

    کانال تلگرام زوم لایف

    شعار ما در مجله اینترنتی زوم لایف، کمک به زندگی بهتر با ارائه محتوای مفید درباره سلامتی است. برای این منظور از منابع معتبر خارجی که در حوزه سلامت و سبک زندگی است فعال هستند برای تولید محتوا و ارائه آن به شما کاربران محترم استفاده می‌کنیم.

    ارسال نظر
    عکس خوانده نمی‌شود
    تعداد نظرات (1)
    1. مهمان شهرام در 14 فروردین 1402
      من مکمل های ورزشیم رو از همین داروخانه تهیه می کنم و بلافاصله پس از تحویل محصول هم اصلات کالا رو چک میکنم. به جات می تونم بگم تو این 5 تا خریدی که ازشون داشتم کارشون حرف نداره
      پاسخ