زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

راهنمای صفر تا صد شروع از عید برای کنکور

راهنمای صفر تا صد شروع از عید برای کنکور

راهنمای صفر تا صد شروع از عید برای کنکور

نیم‌سال دوم به دلیل وجود تعطیلات نوروزی فرصت مناسبی برای شروع مصمم برای مطالعه کنکور است. ارزش زمانی دوران تعطیلات بر هیچ کس پوشیده نیست. می‌توان با بهره‌گیری دقیق و هدفمند از این تعطیلات، سکوی پرشی بسازید و چندشبه راه چندماهه را بپیمایید.

تعطیلات ابتدای سال فرصت مناسبی است برای تسریع ارتقا در مسیر موفقیت برای همه داوطلبان با هر سطح علمی که باشند. امااتفاقات متفاوتی بر اساس نوع عملکرد داوطلبان ممکن است رخ دهد.

عده ای از دانش‌آموز با 15روز درس نخواندن، هم درس‌های گذشته را فراموش می‌کند و هم بعد از تعطیلات، دیگر حس و حال درس خواندن ندارد و یک ماه را کاملاً از دست می‌دهد. عده ای دیگر از داوطلبان به اشتباه با برنامه ریزی غلط و سنگین به مرور تمام دروس به صورت فشرده می‌کنند که روشی غیر قابل اجراست و بازدهی مثبتی نخواهد داشت و جز خستگی و افزایش اضطراب نتیجه ای نخواهند گرفت.

در مواجهه با شمشیرهای دولبه (مانند تعطیلات نوروزی) زمانی می‌توانیم از لبه‌ی مفیدش استفاده کنیم که کارهایتان را با یک زمان‌بندی دقیق انجام دهیم و هوشیارانه با تفریحات بی‌فایده مقابله کنیم. در ایام عید مطالعه مباحث درسی به صورت عمیق جوابگو نیست بلکه باید مباحث پایه را مرور کنید و به تست زنی مشغول باشید. 

برنامه ریزی عید برای کنکوری ها

  1. عمل به برنامه ریزی اصولی نیاز به داشتن اراده ای قوی و عزمی راسخ برای ادامه دادن به مسیر است. قبل از هرچیز تمرکز و اشتیاق را بالا ببرید ومانع از کند بودن و درجا زدن خود شوید و سعی کنید بهترین ورژن درس خواندن خود را به نمایش عملی بگذارید و هر روز بهتر از دیروز عمل کنید و تصمیم بگیرید بهترین عملکرد خود را داشته باشید و فکر کنید این آخرین فرصت شما برای مطالعه است.
  2. اگر جزو آن گروه از داوطلبانی هستید که هنوز به صورت جدی درس نخوانده اید در ایام عید بازهم فرصت دارید که با کمی تغییر در ساعات مطالعه خود و افزایش آن به 10 ساعت همراه با افزایش دادن کیفیت خود در مطالعه به پیش بروید و امید خود را از دست ندهید.
  3. برای نتیجه گیری در هرکاری باید هدف داشته باشید. پس هدف خود را از درس خواندن برای کنکور مشخص و شفاف کنید زیرا با سردرگمی و نداشتن هدف شما به موفقیت نخواهید رسید. با هدفی مشخص  به مسیر خود ادامه دهید. خواهید دید مسیر موفقیت شما هموارتر خواهد شد.
  4. بودجه بندی کنکور را بشناسیدتا بتوانید فصول پر سوال کنکور یک درس را کاملا یاد بگیریدو با توجه به آنکه فرصت کمی دارید مطالعه کنید و تست های آن درس را به خوبی بزنیدوبا این کار بر افزایش درصد های کنکور تمرکز کنید. از مباحث غیر ضروری چشم پوشی کنید. زیرا این فرصت کوتاه به شما اجازه نمی‌دهد همه مطالب را به خاطر بسپارید. مباحثی که کمتر از آنها در کنکور سوال مطرح می شود و یادگیری آنها دشوار تر است کنار بگذارید و روی مباحث پرتکرار تمرکز کنید.
  5. در کنار مطالعه کتاب های درسی داوطلبان نیاز به منابع تایید شده و معتبر داشته باشند که کمک ‌کنند با قدرت به موفقیت و رتبه برتر شدن دست پیدا کنید. با توجه به فرصت محدود ایام عید منابع جامع وقت زیادی از شما می‌گیرند و محتوای باکیفیتی به شما نخواهند داد. به این نکته نیز توجه داشته باشید که منابع تخصصی ماهیت و مفهوم یکسانی دارند فقط از نظر ویراستاری متفاوتند. با هر منبعی که با شکل ویراستاری راحت هستید با همان منبع ادامه دهید.

چگونه در ایام عید نوروز 1403 به جمع بندی بپردازیم؟

جمع بندی برای دانش آموزان قوی که مطالعه مستمر داشته اند و دانش آموزانی که تازه شروع به مطالعه کرده اند متفاوت خواهد بود. برای دانش آموزان قوی توصیه می شود ابتدا خلاصه ها را کاملا مرور کنند و اگر ضعف درسی در خود متوجه شدند جزوه های آن درس را دقیق مطالعه کنند. در ادامه می توانند به نکات تست ها و هایلایت های خود مراجعه کنند. و بعد از همه ی این مراحل اگر وقت اضافه آوردند حال می‌توانند به سراغ کتاب تست جدید با سطح بالاتر و سخت‌تر بروند.

اما تکنیک جمع بندی عید برای دانش آموزان تازه کار به‌ گونه است که با مشورت با مشاور کنکور تحصیلی خود می‌توانند تعدادی از دروس یا مباحث را حذف کنند و با تمرکز روی مباحث مهم تر در ایام عید نتیجه خوبی به دست بیاورند. همچنین در ایام عید مطالعه جزوات و منابع معرفی شده توسط مشاوران تحصیلی گاماس 20 بسیار اهمیت دارد. 

برنامه روزانه در ایام عید

در برنامه روزانه برای هر روز حداکثر 4 درس را در نظر بگیرید. مثلا، اگر برای درس زیست10 ساعت در نظر گرفته اید می‌توانید آن را به چهار نوبت مطالعه 5/2ساعته یا 5 بار مطالعه 2 ساعته تقسیم کنید و روزهای مطالعه را هم مشخص کنید. مثلا تصمیم بگیرید چهار نوبت در روزهای شنبه، دوشنبه، سه شنبه و چهار شنبه هر بار به مدت 5/2 ساعت زیست بخوانید.

تکالیف خود را نیز برای هر نوبت مطالعه مشخص کنید آیا فقط کتاب را مطالعه می‌کنید یا تست هم می‌زنید. منابع را بنویسید. در ابتدای هر هفته برنامه روزانه را در کنار برنامه جامع روی مقوا نصب کنید در پایان هر روز و در پایان هفته موارد اجرا نشده را در ستون آخر بنویسید و پس از تصحیح و تعدیل و تصمیم گیری مجدد به برنامه هفته بعد بیفزایید.

ترتیب خواندن چند درس در یک برنامه روزانه

روزی 8 تا 10 ساعت درس های مختلف را در برنامه خود قرار دهید تا مغز شما بتواند به راحتی مطالب آموخته شده را سازمان بندی نماید.از طرفی در برنامه خود دروس مفهومی ویادگرفتنی را پشت سر هم ودروس حفظی را نیز پشت سر هم قرار ندهید.به طور مثال اگر می خواهید فیزیک، ریاضی و زیست بخوانید بهتر است درس زیست را بین دو درس مفهومی بخوانید.

شیوه ی درس خواندن در ایام نوروز

  1. در ایام نوروز به جمع بندی دروس پایه،دروس سال آخر بپردازید. بنابراین سعی کنید هر درسی را که از برنامه عقب هستید، مطالعه کنید.
  2. هر آنچه که تا این زمان مطالعه نموده اید از روی خلاصه نویسی ها مرور نمایید اگر خلاصه نویسی ها به دلیل تاخیردر مرور فرارگشته اند به مرور ودوره از روی کتاب بپردازید.
  3. تست هایی را که علامت دار ومارک دار نموده اید دوره و تحلیل کنید.

حداکثر میزان مطالعه در ایام عید

در ایام نوروز می توانید، دو یا سه برابر روزهای قبل استفاده نمایید، بنابراین بهتر است روزی 10تا12ساعت مطالعه نمایید، چرا که ایام نوروز سکوی پرش شما به سمت دانشگاه می باشد.

توصیه های ضروری برای مطالعه در ایام نوروز:

  1. حتما با صرف صبحانه کامل از صبح زود مطالعه را شروع کنید.
  2. برنامه درسی خودرا به صورت هفتگی تنظیم کنید وبه صورت روزانه بر آن مسلط شوید و حین مطالعه پس از 50دقیقه مطالعه دروس حفظی 10دقیقه،و پس از 1تا5-1 ساعت مطالعه دروس یاد گرفتنی 15 دقیقه استراحت نمایید.پس از استراحت کوتاهی که گفته شد،خیلی سریع مطالعه را آغاز کنید.
  3. به نیت شب امتحان مرور کنید تا مطالعه شتاب بیشتری پیدا کند.
  4. مرتب توانمندی هایتان را به خود یادآوری کنید و انگیزه و نشاط خود را حفظ کنید.
  5. برای هر پیشرفت خود را در اجرای برنامه مطالعه،تشویقی در نظر بگیرید.
  6. ناامید نشویدو اگر جز داوطلبانی هستید که از برنامه های مطالعاتی خود عقب مانده اید،با حداکثر استفاده از فرصت طلایی نوروز و با تلاش وبه کارگیری اصول اولیه اساسی در مطالعات می توانید بسیار پیشرفت نموده وگذشته را جبران نمایید.

سخن آخر

اطلاع از روش مطالعه کنکور برای عید نوروز ۱۴۰۳ میتواند مسیر موفقیت و زندگی شما را دگرگون کرده و سرآغاز فصل جدیدی از زندگی پیش روی شما باشد. اهمیت آگاهی از برنامه ریزی صحیح و تجربیات افرادی که این مسیر را با موفقیت پشت سر گذاشتند میتواند در تعیین سرنوشتتان تاثیر بسازایی داشته باشد. مشاوران گروه گاماس 20 در این مسیر همراه شما هستند.

کانال تلگرام زوم لایف

شعار ما در مجله اینترنتی زوم لایف، کمک به زندگی بهتر با ارائه محتوای مفید درباره سلامتی است. برای این منظور از منابع معتبر خارجی که در حوزه سلامت و سبک زندگی است فعال هستند برای تولید محتوا و ارائه آن به شما کاربران محترم استفاده می‌کنیم.

ارسال نظر
عکس خوانده نمی‌شود