زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

انواع برندهای ایمپلنت دندان در ایران و جهان

انواع برندهای ایمپلنت دندان در ایران و جهان

انواع برندهای ایمپلنت دندان در ایران و جهان

یکی از بهترین راهکارها برای داشتن لبخندی دلنشین در دنیای امروز، کاشت دندان یا ایمپلنت دندان است. این روش جراحی نتایج خارق‌العاده‌ و ماندگاری را به افراد ارائه می‌دهد. برای کاشت ایمپلنت دندانی به سه قسمت اصلی پست ایمپلنت، اباتمنت و پروتز نیاز است. آنچه دیگران در انتهای درمان می‌بینند، پروتز است؛ در واقع ایمپلنت از طریق جراحی در استخوان فک نصب شده است و اباتمنت که نقش تکیه‌گاه را در این میان ایفا می‌کند، پروتز و ایمپلنت را به هم متصل می‌کند.

بیش از 35 شرکت در بازار کاشت ایمپلنت مشغول فعالیت هستند. برای صنعتی که بیش از یک میلیارد دلار آمریکا درآمد کسب می‌کند، این قبیل محصولات هنوز هم دارای یکی از پررقابت‌ترین بازارها است. در این مطلب قصد داریم به معرفی انواع برندهای ایمپلنت دندان در ایران و جهان بپردازیم، با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان در استخوان فک جای گرفته و به واقع کاشته می‌شود. ایمپلنت در دو نوع یک تکه یا دو تکه بوده و پس از جای گرفتن پیچ آن که از جنس تیتانیوم است، تاج و ریشه را متصل می‌سازد. بسته به تشخیص دندانپزشک، ایمپلنت می‌تواند از نوع یک تکه یا دو تکه باشد.

لازم به توضیح است که به کارگیری ایمپلنت‌های دندانی پس از کامل شدن دندان‌های دائمی امکان‌پذیر است. در واقع کاربرد آنها پس از آن که ریشه‌های دندان مورد نظر کامل شده است ممکن می‌باشد، چون پس از کامل شدن ریشه دندان رشد استخوان آلوئول (استخوان حول دندان) به پایان می‌رسد. بنابراین در موارد خاص و با رعایت اصول علمی در سنین پایین امکان انجام ایمپلنت دندانی امری ممکن است.

ایمپلنت دندان از فلز گران‌بهایی به نام تیتانیوم ساخته می‌شود. تیتانیوم فلزی است که با بدن انسان سازگاری دارد. بنابراین بدن آن را به عنوان یک جسم خارجی تلقی نمی‌کند. از این رو ایمپلنت به مرور زمان با استخوان جوش می‌خورد و ساختاری محکم ایجاد می‌کند. برای حصول به این مقصودنیاز به ۳تا۴ ماه انتظار بسته به آن که در کدام فک اقدام به جایگذاری ایمپلنت شده است زمان نیاز است.

روش کاشت ایمپلنت دندان

روش کاشت ایمپلنت دندان به چه صورت است؟

با استفاده از ایمپلنت آسیبی به سایر دندان‌ها نمی‌رسد. حتی نیازی به تراشیده شدن دندان‌های مجاور وجود ندارد. پیچ ایمپلنت تنها در جای دندانی که از قبل کشیده شده قرار داده می‌شود. سپس روکش روی آن نصب می‌شود. بنابراین روند کاشت ایمپلنت دندانی ارتباطی به دندان‌های مجاور بیمار ندارد.

جراحی تحت بی‌حسی موضعی و در مطب پزشک متخصص انجام می‌شود. در مرحله اول ریشه دندان باقیمانده را خارج نموده و پس از آن استخوان فک برای کاشت ایمپلنت آماده می‌شود. پس از انتخاب یکی از انواع برندهای ایمپلنت دندان در ایران و آماده‌سازی آن، کاشت ایمپلنت در داخل استخوان فک انجام می‌شود. در مرحله بعدی که توسط متخصص پروتز یا ترمیمی انجام میشود، هیلینگ به ایمپلنت متصل می‌شود. در پایان نیز قالب‌گیری از ایمپلنت دندان انجام و سپس روکش ایمپلنت نصب می‌شود.

در برخی از موارد استخوان فک بیمار به دلایل مختلف نمی‌تواند پذیرای ایمپلنت دندانی باشد. از مهم‌ترین دلایل این موضوع می‌توان به گذشت زمان زیاد از کشیدن دندان قبلی، شکستگی در اثر تصادف و … اشاره کرد. در واقع این عوامل باعث می‌شوند استخوان فک ضعیف شود و توانایی پذیرش ایمپلنت را نداشته باشد.

پزشک برای کار گذاشتن یک ایمپلنت موفقیت آمیز نیاز به تراکم مناسب استخوان فک دارد. در غیر اینصورت ایمپلنت با استخوان فک جوش نمی‌خورد و در مدت زمان کوتاهی لق می‌شود. در این صورت درمان با شکست مواجه خواهد شد. در چنین مواردی  در ابتدا با روش‌های موجود تراکم و ارتفاع استخوان فک در آن ناحیه افزایش داده میشود.

در صورت نیاز به پیوند استخوان بهترین انتخاب برای این امر، مقداری از استخوان خود بیمار است. مقداری از استخوان چانه و یا شاخه صعودی فک پایین ویا ناحیه توبروزیته فک بالا برای برداشت پیوند استخوان در نظر گرفته می‌شود. چنانچه به مقادیر بیشتری از استخوان پیوندی نیاز باشد، جراح فک و صورت از استخوان لگن بعنوان منبع تامین استخوان استفاده خواهدکرد. قسمت انتهایی استخوان فک پایین را بدین منظور برداشته و از آن  برای پیوند استفاده می‌کندکه پیوند گرفتن از این استخوان نیاز به بستری شدن در بیمارستان و انجام عمل جراحی تحت بیهوشی کامل دارد. ممکن است در بعضی موارد با استفاده از مواد مصنوعی و پودر استخوان تهیه شده از بانک استخوان در جهت تقویت استخوان موجود عمل کرد.

انواع برندهای ایمپلنت دندان در ایران

انواع برندهای ایمپلنت دندان در ایران از چه لحاظ دارای اهمیت هستند؟

همیشه لازم است بدانید که دندانپزشک شما کدام برند ایمپلنت دندان را به شما پیشنهاد می‌کند و در مورد اینکه گزینه‌های دیگری برای شما در دسترس دارند، تحقیق کنید. همه برندهای ایمپلنت دندان از کیفیت و دوام یکسانی برخوردار نیستند. امروزه صدها برند ایمپلنت دندان وجود دارد که همگی دارای مشخصات، قیمت و سطح قابل پیش بینی بودن خود (نتیجه موفقیت آمیز درمان) هستند. دندانپزشکان تمایل دارند که از یک یا دو برند مختلف در جراحی‌های خود استفاده کنند. هر برند، طراحی، مواد و محدودیت‌های فنی خاص خود را دارد و کار با آنها نیاز به آموزش‌های خاصی را می‌طلبد. بنابراین دندانپزشکان به قابلیت‌های برند ایمپلنت خود در درمان هرچه بهتر موارد خود وابسته هستند.

نکته‌ای که در انتخاب ایمپلنت دندان باید به آن توجه کنید، این است که نیاز شما با گذشت زمان تکامل می‌یابد. به عنوان مثال، ممکن است در آینده به ایمپلنت اضافی یا تغییر یکی از پروتزهای دندانی‌تان احتیاج پیدا کنید. در این مواقع ممکن است نتوانید به دندانپزشک قبلی خود مراجعه کنید، بنابراین باید به دنبال دندانپزشکی جدید باشید. در این موارد، استفاده از برند معتبر و با سابقه‌تر ایمپلنت دندان، نه تنها تهیه همان برند را هنگام مراجعه به دندانپزشک جدید برای شما آسان می‌کند، بلکه در صورت نیاز به تغییر چیزی، می‌توانید حق انتخاب گسترده‌تری برای اتصالات و پروتزهای مناسب‌تر داشته باشید.

به طور معمول، شرکت‌های نوآور وجود دارند که بخش قابل توجهی از منابع خود را در تحقیقات بالینی سرمایه‌گذاری می‌کنند و یک بنیاد تجاری قوی دارند. از طرفی دسته‌ای دیگر از شرکت‌ها به دنبال نسخه‌های مشابه انواع برندهای ایمپلنت دندان در ایران و جهان هستند، که از شرکت‌های نوآورتر کپی می‌کنند و وقت و هزینه کمی را صرف تحقیقات بالینی کرده و پایداری تجاری ضعیف‌تری را ارائه می‌دهند.

گاهی کیفیت محصولات موجود از برندهای کپی منجر به حوادث بالینی می‌شود. بنابراین ضرورت دارد که پزشکان برای به حداقل رساندن خطر و بهبود شانس موفقیت در ایمپلنت دندان، محصولی را انتخاب کنند که شواهد علمی مستندی از عملکرد آنها داشته باشد.

تفاوت برندهای ایمپلنت دندان در ایران

انواع برندهای ایمپلنت دندان در ایران چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟

ایمپلنت‌های دندانی می‌توانند از مواد مختلفی تشکیل شده باشند، در اندازه‌ها و شکل‌های مختلف ارائه شوند و دارای انواع مختلفی از سطوح و اتصالات به تکیه‌گاه باشند. بنابراین برای دندانپزشک شما بسیار مهم است که ایمپلنت دندانی مناسبی منحصر به کاشت دندان شما انتخاب کند. در اینجا دسترسی، آموزش و تخصص دندانپزشک و همچنین درک او از نیازها و انتظارات شما دارای اهمیت است.

تفاوت در مواد

در حال حاضر سه دسته اصلی از مواد کاشت دندان وجود دارد:

  • همانطور که در ابتدا هم اشاره کردیم، تیتانیوم خالص قدیمی‌ترین ماده موجود است که شواهد نشان می‌دهد این فلز، سازگارترین ماده برای کاشت دندان است. ویژگی‌های غیر فرومغناطیسی تیتانیوم این امکان را برای بیماران فراهم می‌کند که با وجود ایمپلنت‌های دندانی، معاینات ام آر آی ایمنی انجام دهند. علاوه بر این به عنوان یک پایه ایمپلنت در برابرخوردگی بسیار مقاوم، با دوام، و سبک وزن است.
  • آلیاژهای تیتانیوم ترکیبی از تیتانیوم و فلزات دیگر مانند وانادیوم و آلومینیوم هستند که یکی دیگر از مواد تشکیل دهنده انواع برندهای ایمپلنت دندان در ایران را پشتیبانی می‌کنند. بزرگترین مزیت داشتن ایمپلنت دندانی آلیاژی این است که جنس آن قوی‌تر از تیتانیوم خالص است. این آلیاژ همچنین مقاومت کششی یا انعطاف‌پذیری ایمپلنت دندان را بهبود می‌بخشد.
  • ایمپلنت‌های دندانی زیرکونیوم یا سرامیکی نیز برای افرادی که حساسیت زیادی به فلز دارند، ایده‌آل است زیرا فاقد فلز هستند. برخی از افراد زیرکونیوم سفید را به کاشت‌های تیتانیوم ترجیح می‌دهند، زیرا به دلیل اینکه در پشت لثه کمتر از تیتانیوم خاکستری دیده می‌شوند، می‌توانند از نظر زیبایی دلپذیر باشند. با این حال، ایمپلنت‌های سرامیکی تحت فشار از کشسانی کمتری نسبت به ایمپلنت‌های تیتانیوم برخوردار هستند، در نتیجه در معرض شکستگی قرار دارند.

سطح

در طول تولید ایمپلنت دندانی می‌توان انواع روش‌های درمانی را روی سطح کاشت قرار داد. بسیاری از مطالعات نشان داده است که در ساخت انواع برندهای ایمپلنت دندان در ایران و جهان، آنهایی که سطوح ناهموار و متخلخل دارند نسبت به آنهایی که دارای سطوح صاف هستند، روند انسجام استخوان را تسریع می‌کنند. انسجام استخوان (Osseointegration) زمانی است که سطح کاشت با استخوان اطراف ترکیب می‌شود، در غیر اینصورت، ایمپلنت شما را نگه نخواهد داشت. در مقابل، به نظر می‌رسد که سطوح صاف برای چسبندگی بافت نرم روی سطح کاشت سازگاری بیشتری دارند. تولیدات ایمپلنت دندان بسیار پیچیده است و نیاز به تخصص برجسته دارد.

اتصال

یکی از ویژگی‌های مهم ایمپلنت دندان اتصال ایمپلنت به اباتمنت یا تکیه‌گاه است. این رابط بین ایمپلنت و پروتز باید کاملا مناسب باشد تا عملکرد طولانی مدت را تضمین کند و پروتز دندان را در جای خود نگه دارید. هر گونه خلاء کوچک می‌تواند منجر به خرابی آن شود.

اتصال ایمپلنت همچنین نوع تکیه‌گاه‌ها و پروتزها را تعیین می‌کند. برخی از ایمپلنت‌های دندانی، یک انتخاب گسترده‌تر از اباتمنت و پروتز را نسبت به سایرین دارند. انتخاب گسترده‌تر پروتز در صورتی مهم است، که شما در آینده به کاشت یا پروتز جدید نیاز داشته باشید.

اندازه و شکل

طرح و اندازه کاشت دندان بسیار متفاوت و دارای خواص مختلفی است. اندازه و شکل مطلوب ایمپلنت به عواملی مانند محل قرار دادن کاشت در دهان، دستورالعمل‌های درمانی مورد استفاده دندانپزشک و مراقبت‌های درمانی توصیه شده به شما، بستگی دارد. به عنوان مثال، برخی از طرح‌ها به دندانپزشکان اجازه می‌دهند تا در روز جراحی پایه را قرار دهند، در حالی که برخی دیگر قبل از قرار دادن پایه، به چند ماه بهبود نیاز دارند.

انواع برندهای ایمپلنت دندان

انواع برندهای ایمپلنت دندان در ایران و جهان کدام‌ها هستند؟

استرومن (Straumann)

Straumann که به طور گسترده‌ای به عنوان یکی از بهترین انتخاب‌ها در صنعت دندانپزشکی برای کاشت دندان پذیرفته شده است، یک گزینه عالی برای جایگزینی دندان‌های شما است. گرچه این برند ممکن است دومین شرکت بزرگ ایمپلنت دندان باشد، اما ترکیبی عالی از نتایج را با قیمت مناسب ارائه می‌دهد. Straumann یک شرکت سوئیسی است که انواع محصولات مورد نیاز دندانپزشکی از جمله ایمپلنت‌های دندانی را ارائه می‌دهد.

آنچه Straumann را از سایر تولیدکنندگان ایمپلنت دندان متمایز می‌کند، پیشرفت‌های فنی آنها و راه حل‌های نوآورانه آنها است که با شواهد علمی مشتق شده از ارزیابی‌ها و آزمایشات طولانی مدت پشتیبانی می‌شود. Straumann به عنوان یک رهبر جهانی برای کاشت ایمپلنت مطرح شده است و همچنان تلاش می‌کنند تا زمینه را برای کاشت راحت‌تر، نصب ساده و در عین حال بسیار با دوام افزایش دهند.

نوبل بیوکر (Nobel Biocare)

Nobel Biocare که به عنوان انتخاب شماره یک برای کاشت ایمپلنت دندان شناخته می‌شود، در سال 2002 تاسیس شد. این برند طیف گسترده‌ای از سیستم‌های وابسته به دندان سازی، پروتزهای مصنوعی و مواد زیستی که برای ترمیم دندان استفاده می‌شود را تولید می‌کنند. سازندگان این محصول از سال 2018 در جایگاه بهترین گزینه برای کاشت ایمپلنت دندان، پایه نهایی و کیت ابزار کاشت دندان قرار دارند. در سال 2019، آنها با سیستم Nobel Biocare N1 خود که از یک روش آماده‌سازی سایت برای کاهش پیچیدگی‌های نصب ایمپلنت و در عین حال ساده سازی جریان کار استفاده می‌کند، پیشرفت داشته‌اند.

Nobel Biocare فناوری‌های نوین کاشت دندان را ایجاد می‌کند که راه حل‌های راحت و طولانی مدت را برای جایگزینی دندان در اختیار بیماران قرار می‌دهد. آنها به طور مداوم گزینه اصلی برای کاشت دندان، پروتزهای نهایی و کیت‌های ابزار بوده اند. انتظار می‌رود Nobel Biocare به رشد فروش خود در سال‌های آینده نیز ادامه دهد.

دنتس پلی سیرونا (Dentsply Sirona)

مورد بعدی در لیست انواع برندهای ایمپلنت دندان در ایران و جهان، Dentsply Sirona است. در سال 1993، زمانی که شرکت Gendex شرکت Dentsply International Inc را خریداری کرد، این برند با ادغام این دو شرکت تاسیس شد. با 590 میلیون دلار بودجه، Dentsply Sirona به یکی از بهترین گزینه‌ها برای فناوری کاشت تبدیل شده است. در حالی که هر دوی این شرکت‌های سازنده در سوئیس مستقر بودند، Dentsply Sirona یک شرکت مستقر در آمریکا است. آنها مجموعه کاملی از ایمپلنت‌های بی‌نظیر دندانپزشکی، ابزارهای جراحی و سایر راه حل‌های ترمیمی را ارائه می‌دهند.

زیمر بیومت (Zimmer Biomet)

زیمر بیومت در سال 1927 با ادغام دو شرکت مستقر در آمریکا تاسیس شد و در اصل تراشه‌های آلومینیومی تولید می‌کرد. آنها در بازار ایمپلنت دندان مشترک هستند و تقریبا 7٪ از کل ایمپلنت ‌ای دندانی را که امروز نصب شده‌اند ، تشکیل می‌دهند. اگرچه آنها همچنان به عنوان نیروی محرک برای ترمیم‌های دندانی شناخته می‌شوند، اما در سال 2016 توجه آنها بیشتر به صنعت آسیب‌های ورزشی معطوف بود. شهرت ایمپلنت‌های این برند بیشتر به خاطر خدمت رسانی به کسانی بود که دچار ضربه فکی شده بودند.

بیوهوریزونز (BioHorizons)

مانند Zimmer Biomet ، 7٪ از کل بازار ایمپلنت‌های دندانی توسط Biohorizons رهبری می‌شود. ایمپلنت‌های دندانی آنها از قیمت بالاتری برخوردار است و این باعث می‌شود که آنها کمتر از برندهای دیگر در بازار مورد توجه باشند. با این حال، محصولات آنها از جنس و کیفیت برتر ساخته شده‌اند و به عنوان یک برند ارزشمند ایمپلنت محسوب می‌شوند.

راه اندازی ایمپلنت دندانی مخروطی شکل برای BioHorizons موفقیت بزرگی بود. این ایمپلنت دندانی و طراحی منحصر به فرد آن، منجربه موفقیت آمیز بودن جراحی کاشت بود و این معیاری است که اکثر دندانپزشکان و بیماران از آن لذت می‌برند. از زمان راه اندازی سیستم Maestro ، BioHorizons اقدام به راه‌اندازی ساخت ایمپلنت‌های مخروطی کامل خود، از جمله سیستم‌های کاشت Tapered Pro ، Tapered Plus و Tapered 3.0 کرده است. امروزه آنها بر روی محصولات مبتنی بر شواهد تمرکز می‌کنند تا ایمپلنتی با کیفیت و پوششی استثنایی ارائه دهند.

بیکن (Bicon)

آخرین برند از لیست انواع برندهای ایمپلنت دندان در ایران و جهان، Bicon است. بیکن در سال 1985 تاسیس شد و همچنان یکی از بهترین شرکت‌های سازنده ایمپلنت دندان در آمریکا است. آنها بیشتر به خاطر ایمپلنت‌های خاص خود معروف هستند. به دلیل طراحی ایمپلنت ساده و کاربرپسند و قیمت عالی که ارائه می‌دهند، مشتریان وفادار خود را  دارند. مطالعات بالینی نشان داده است که ایمپلنت‌های آنها عملکرد بهتری نسبت به سایر ایمپلنت‌ها دارد و نتایج قابل اعتماد و مثبتی برای بیماران ایجاد می‌کند.

ویژگی برتر Bicon برای ایمپلنت‌های دندانی آن، سادگی طراحی آن است. ایمپلنت‌های دندانی آنها با طراحی قفل مخروطی، شانه شیب دار و طرح فلات به گزینه‌ای عالی برای دندانپزشکان و بیماران تبدیل شده است. طراحی مخروطی شکل آنها امکان ایجاد یک اتصالات ایمن برای کاشت دندان را فراهم می‌کند، و این عامل از پیوند استخوان برخی بیماران جلوگیری کنند.

نتیجه‌گیری

کاشت دندان یکی از بهترین راه حل‌ها برای بیمارانی است که می‌خواهند با جایگزینی دندان‌های از دست رفته‌شان، جلوه لبخند خود را بهبود بخشند. با این حال، انواع برندهای ایمپلنت دندان در ایران با یک طرح ایجاد نشده‌اند و دارای مواد یکسانی نیستند.

اگرچه استفاده از ایمپلنت با کیفیت برای دوام طولانی مدت بسیار مهم است، اما انتخاب محل کاشت ایمپلنت به همان اندازه دارای اهمیت است. بنابراین شرایط ایجاد می‌کند که به دنبال انتخاب بهترین متخصص ایمپلنت در تهران باشید. جراحان با تجربه با توجه به معایناتی که قبل از جراحی انجام می‌دهند، مشکلات استخوان فک را برطرف می‌کنند.

دکتر مهدی سزاوار متخصص جراحی دهان فک و صورت و همچنین استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه، یکی از بهترین پزشکان این حوزه هستند که می‌توانید از خدمات ایشان در زمینه ایمپلنت‌های دندانی، بهره‌مند شوید.

کانال تلگرام زوم لایف

شعار ما در مجله اینترنتی زوم لایف، کمک به زندگی بهتر با ارائه محتوای مفید درباره سلامتی است. برای این منظور از منابع معتبر خارجی که در حوزه سلامت و سبک زندگی است فعال هستند برای تولید محتوا و ارائه آن به شما کاربران محترم استفاده می‌کنیم.

ارسال نظر
عکس خوانده نمی‌شود