زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

آیا ایمپلنت دندان دردناک است؟

آیا ایمپلنت دندان دردناک است؟

آیا ایمپلنت دندان دردناک است؟

ایمپلنت‌های دندانی جایگزین ایده‌آل برای پروتزهای مصنوعی بریج ها و کانال‌های ریشه‌های است. با این حال برخلاف این روش‌های درمانی ایمپلنت دندان با جراحی همراه است. با توجه به ماهیت روش‌های جراحی معمولاً بیماران می‌پرسند: " آیا ایمپلنت دندان دردناک است؟ " برای پاسخگویی به این سؤال باید از روش‌های مختلف کاشت دندان را بررسی کنیم.

ایمپلنت دندان به‌عنوان یکی از مطمئن‌ترین و طولانی‌ترین روش‌های جایگزینی دندان از دست رفته شناخته می‌شود. زیرا با قرارگیری یک ریشه دندان مصنوعی در ناحیه استخوان فک شما برای مدت طولانی از ظاهر دندان مصنوعی بهره‌مند خواهید شد و عملکرد آن بسیار شبیه دندان طبیعی است. دلیل اینکه بسیاری از مردم نسبت به کاشت ایمپلنت دندان مطمئن نیستند، مراحل جراحی آن برای قرارگیری پایه ایمپلنت در استخوان فک است. با این حال، امروزه روش‌های مختلفی روی کار آمده‌است که کاشت دندان بدون هیچ مشکلی اجرا می‌شود و مزایای فوق‌العاده به‌همراه دارد. اگرچه این روش ممکن است کمی ناراحت‌کننده به نظر رسد، اما می‌تواند بسیاری از مشکلات و ناراحتی‌های شما به‌خاطر از دست دادن و دندان را جبران کند.

ایمپلنت دندان چیست؟ 

ایمپلنت دندان از یک پیچ تیتانیومی تشکیل‌شده است که مستقیماً داخل استخوان فک قرار می‌گیرد و جایگزین دائمی ریشه دندان از دست رفته می‌شود. پس از نصب استخوان اطراف ایمپلنت به‌تدریج جوش می‌خورد و ایمپلنت محکم در جای خود باقی می‌ماند. سپس یک تاج یا پروتز دندان با شکل و رنگ طبیعی دندان‌های موجود روی پایه ایمپلنت قرار می‌گیرد و ظاهر یک دندان طبیعی و لبخندی زیبا به شما هدیه می‌دهد.

با کمک این روش به‌راحتی جای دندان از دست رفته خود را پر می‌کنید و اقدامات طبیعی دندان مانند گاز گرفتن یا جویدن امکان‌پذیر خواهد شد.

مزیت انجام کاشت دندان چیست؟

احتمالاً برای انجام ایمپلنت دندانی به این فکر می‌کنید: "آیا این روش بهترین گزینه برای شما هست یا خیر؟ آیا ایمپلنت دندان گران است؟ آیا شما کاندید مناسبی برای انجام آن هستید؟" برای رسیدن به چنین سؤالاتی بهتر است با مزایای گفته‌شده در موارد زیر آشنا شوید:

  • ایمپلنت دندان همانند دندان طبیعی به نظر می‌رسد و هم‌سطح روی خط لثه قرار می‌گیرد. بنابراین هیچ‌فردی متوجه تفاوت دندان مصنوعی نسبت به دندان‌های طبیعی نخواهد شد.
  • عملکرد ایمپلنت دندانی همانند دندان طبیعی طراحی‌شده است و این ویژگی به‌عنوان یکی از بهترین مزایای ایمپلنت دندانی شناخته می‌شود.
  • یکی از مشکلات رایج هنگام از دست دادن دندان تحلیل استخوان در اطراف دندان است. در حالی‌که پایه ایمپلنت از این بروز این مشکل جلوگیری و استخوان را برای تقویت تشویق می‌کند.
  • ایمپلنت‌های دندانی به‌خوبی از ساختار صورت شما پشتیبانی می‌کند. در حالی‌که از دست دادن دندان‌ها موجب کاهش استخوان در اطراف فک و بر هم ریختگی ساختار مولکولی صورت طی گذشت زمان می‌شود.
  • ماندگاری ایمپلنت‌های دندانی بسیار طولانی است و مانند دندان‌های طبیعی به‌راحتی می‌توانند تا آخر عمر دوام بیاورند.

آیا جراحی ایمپلنت دندان درد دارد؟

اگر قرار است برای داشتن ایمپلنت جراحی انجام دهید، اصلاً نگران نباشد. ناحیه مورد نظر با بی‌حسی موضعی بی‌حس می‌شود دلیل بی‌حسی در حین برش لثه یا سوراخ کردن ایمپلنت در استخوان فک هیچ دردی احساس نمی‌کنید. خوشبختانه استخوان فک اعصاب برای ارسال سیگنال‌های درد ندارند و بیشترین چیزی که تجربه خواهید کرد احساس فشار با شاید کمی سوزن سوزن شدن است.

آیا می‌توانم کاشت دندان را انجام دهم؟

انجام ایمپلنت دندان

قرار دادن ایمپلنت دندان با کمک روش‌های مختلف جراحی و ترمیمی دندان قابل انجام است. بنابراین دندانپزشک باید قبل از کاشت، صلاحیت اجرای آن را بررسی کند و ببیند آیا توانایی انجام این روش را دارید یا خیر. یکی از پیش‌زمینه های اجرایی کاشت دندان، بهره‌مندی از استخوان فک است که در صورت عدم تراکم کافی آن مجبور به انجام اقدامات ترمیمی و پیوند استخوان می‌شوید. دیگر شرط لازم برای اجرای این اقدام دندانپزشکی پرکاربرد، داشتن سن بیشتر از 18 است. زیرا افراد نوجوان کمتر از سن 18 سالگی، ممکن استخوان فک آن‌ها به‌خوبی رشد نکرده باشد و امکان جای‌گذاری پایه ایمپلنت را داخل استخوان نداشته‌باشند.

همچنین زمانی عمل کاشت دندان با موفقیت روبه‌رو خواهد بود که فرد سلامت عمومی کافی داشته و بافت استخوان و لثه آن سالم باشد. در صورت وجود هر گونه بیماری لثه ای امکان کاشت ایمپلنت دندان نخواهد بود و شخص باید مراحل درمانی را طی کند. افراد سیگاری نیز جز کسانی هستند که توانایی انجام این روش را ندارند و فرایند جوش خوردن پایه ایمپلنت و استخوان فک آن‌ها با مشکل مواجه می‌شود.

مدت‌زمان بهبودی ایمپلنت‌های دندانی چقدر است؟

مدت ‌زمان بهبودی ایمپلنت دندانی به‌روش انتخابی آن بستگی دارد. اگر برای اجرای آن از روش ساده استفاده‌کنید و دارای استخوان خوبی باشید بعد از چند هفته، نگرانی جزئی کاملاً از بین می‌رود و تنها طی یک جراحی فک ساده کاشت ایمپلنت انجام ‌می‌شود. در چند روز اولیه احتمالاً با تورم کمی روبه‌رو خواهید شد و ناراحتی پس از جراحی فک ممکن است چند روز طول کشد. اگر درد داشته‌باشید دندانپزشک نیز برای رفع آن دارو تجویز می‌کند و پس از طی ۱ هفته الی ۱۰ روز با رعایت کردن رژیم‌غذایی می‌توانید از عملکرد دندان جدید لذت ببرید.

درد بعد از ایمپلنت دندان

احساس درد و ناراحتی جزئی بعد از درمان کاملاً طبیعی است، زیرا روند قرار دادن پایه ایمپلنت با جراحی سخت و حساس دهان برای ایجاد شکافی در لثه و فک همراه است. معمولاً طی جراحی ایمپلنت احساس دردی تجربه نمی‌کند، اما زمانی که عوامل بی‌حس‌کننده و آرام‌بخش های دندان از بین می‌رود، درد و ناراحتی به سراغ تان می‌آید. همچنین احتمالاً تا پایان روز مقداری تورم، کبودی و التهاب را مشاهده می‌کند. مقداری خونریزی نیز طی 24 الی 48 ساعت اولیه پس از درمان بسیار شایع است. بهترین کار برای رفع زودهنگام اثرات بعد از ایمپلنت، رعایت دستورالعمل‌های دندانپزشک است. پس مطمئن باشید رژیم‌غذایی و فعالیت‌های روزانه خود را به‌درستی انجام دهید و به دندان و لثه خود فرصت کافی برای بهبودی دهید.

کلام آخر

کاشت دندان یکی از روش‌های محبوب و کاربردی برای جایگزین‌کردن دندان از دست رفته‌است که اجرای آن تنها توسط متخصصین با تجربه در این زمینه امکان‌پذیر است. پس باید قبل از هر کاری بدانید دندانپزشک مورد انتخابتان به چه میزان در انجام این ‌کار ماهر است و از چه راهکارهایی برای پیشگیری از هر گونه دردی استفاده می‌کند.

کاشت دندان توسط کلینیک آرکا یکی از پیشنهادهای ویژه برای علاقه‌مندان ایمپلنت است که با همراهی این مجموعه می‌توان درمان را به راحت‌ترین شکل تجربه کنند و نگرانی بابت جراحی نداشته‌باشند. این مجموعه از بهترین و باتجربه‌ترین متخصصین ایمپلنت بهره‌مند و برای آسایش مراجعین پیشرفته ترین تجهیزات را فراهم کرده‌است.

سوالات متداول

چه زمانی نباید ایمپلنت دندان انجام داد؟

اگر دچار مشکل دیابت هستند، احتمالا نمی توانید ایمپلنت دندان انجام دهید. وجود هر گونه بیماری لثه نیز جراحی ایمپلنت را مختل می کند و در صورت بروز هر گونه بیماری بعد از جراحی که روند بهبودی را کند کند، باید از دندانپزشک خود برای ارزیابی شرایط کمک بخواهید.

کدام مرحله ایمپلنت دندان درد دارد؟

معمولا درد حاصل از ایمپلنت دندان به خاطر جراحی استخوان فک است.

سخت ترین مرحله ایمپلنت کدام است؟

سخت ترین مرحله به کاشت پایه ایمپلنت داخل استخوان مربوط می شود که بعد از به اتمام رسیدن آن می توانید از ظاهر دندان مصنوعی بهره مند شوید.

کانال تلگرام زوم لایف

شعار ما در مجله اینترنتی زوم لایف، کمک به زندگی بهتر با ارائه محتوای مفید درباره سلامتی است. برای این منظور از منابع معتبر خارجی که در حوزه سلامت و سبک زندگی است فعال هستند برای تولید محتوا و ارائه آن به شما کاربران محترم استفاده می‌کنیم.

ارسال نظر
عکس خوانده نمی‌شود