زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

جدیدترین روش‌های ارتودنسی کدام‌اند؟ روش‌های 2023 ارتودنسی دندان

جدیدترین روش‌های ارتودنسی کدام‌اند؟ روش‌های 2023 ارتودنسی دندان

جدیدترین روش‌های ارتودنسی کدام‌اند؟ روش‌های 2023 ارتودنسی دندان

آنچه که از ارتودنسی در ذهن افراد نقش بسته است سیم‌های فلزی و براکت‌های مشخص ارتودنسی است. اما بهتر است بدانیم این موارد مربوط به ارتودنسی ثابت است که از قدیمی‌ترین و موثرترین روش‌های درمانی برای حل ناهنجاری‌های فک و دندان است.

امروزه نسل‌های جدید ارتودنسی مشکل ظاهر بریس‌های ارتودنسی را حل کرده و ارتودنسی نامرئی تولید و مورد استفاده قرار می‌گیرد و به عنوان جدیدترین روش ارتودنسی شناخته شده است. در ادامه با 6 روش شناخته شده ارتودنسی آشنا می‌شویم.

ارتودنسی نامرئی با الاینرهای شفاف

یکی از جدید ترین روش‌های ارتودنسی که امروزه مورد استفاده‌ی بیشتر مردم قرار گرفته، ارتودنسی نامرئی که با نام‌های ارتودنسی شفاف یا الاینر شفاف نیز شناخته می‌شود، است. ترازهای شفاف به صورت سفارشی و متناسب با دندان‌های شما ساخته می‌شوند و به مدت 20 تا 22 ساعت و هر 2 هفته یکبار نیاز تعویض دارند. الاینرها از یک پلاستیک شفاف و درجه پزشکی ساخته شده‌اند و در هنگام پوشیدن عملاً نامرئی هستند. آنها فشار ملایمی به دندان‌ها وارد می‌کنند تا آنها را به موقعیت مورد نظر منتقل کنند. ارتودنسی شفاف قابل جابجایی هستند که می‌توان یکی از بهترین برند‌های ارتودنسی نامرئی، به شاین الاین اشاره کرد.

ارتودنسی ساده معمولی

ارتودنسی سنتی یا "معمولی" که به نام بریس‌های فلزی نیز شناخته می‌شود، نوعی درمان ارتودنسی است که از براکت‌ها و سیم‌های فلزی برای صاف کردن و تراز کردن دندان‌ها استفاده می‌کند. روند درمان معمولاً با مشاوره با متخصص ارتودنسی آغاز می‌شود که از دندان‌های شما قالب‌گیری می‌کند و یک برنامه درمانی ایجاد می‌کند.

در طول درمان، براکت‌های فلزی به دندان‌ها چسبانده می‌شوند و یک سیم فلزی از آن‌ها عبور می‌کند. سپس سیم به صورت دوره‌ای سفت می‌شود تا به دندان‌ها فشار وارد شود و به تدریج آنها را به موقعیت مورد نظر منتقل کند. ارتودنسی ساده نیاز به مراجعه مکرر به ارتودنتیست برای تنظیمات دارند و می‌توانند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را دشوارتر کنند.

ارتودنسی دیمون

روش ارتودنسی دیمون به عنوان یک درمان منحصر بفرد می‌تواند در یک دوره کوتاه مدت اثر قابل توجهی در رفع ناهنجاری‌های فکین و دندان‌ها داشته باشد. براکت‌ها در سیستم ارتودنسی دیمون یک مکانیسم لغزشی منحصربفرد را دارا می‌باشند که موجب می‌شود نیروهای متراکم برای حرکت دادن دندان‌ها در جهت و موقعیت صحیح آن‌ها وارد آید.

ادعا شده است که در ارتودنسی دیمون زمان درمان کوتاه می‌شود و در حالت کلی یک روند درمانی بسیار راحت تر پیش روی بیمار قرار خواهد گرفت. تکنولوژی بالای این روش موجب می‌شود تا فشار کمتری روی دندان‌ها باشد و درمان در عین حال که روند مناسب خود را طی می‌کند تأثیرگذاری بالایی داشته باشد. این روش را می‌توان با الاینرهای شفاف هم انجام داد.

ارتودنسی سرامیکی

ارتودنسی سرامیکی نوعی درمان ارتودنسی است که از براکت‌ها و سیم‌های سرامیکی شفاف یا همرنگ دندان برای صاف کردن و تراز کردن دندان‌ها استفاده می‌کنند. در طول درمان، براکت‌های سرامیکی به دندان‌ها چسبانده شده و سیمی از آن‌ها عبور می‌کند. سپس سیم به صورت دوره‌ای سفت می‌شود تا به دندان‌ها فشار وارد شود و به تدریج آنها را به موقعیت مورد نظر منتقل کند.

با این حال، بریس‌های سرامیکی می‌توانند شکننده‌تر از بریس‌های فلزی باشند و ممکن است بیشتر در معرض لکه‌گیری یا تغییر رنگ باشند. به طورکلی، ارتودنسی سرامیکی گزینه خوبی برای افرادی است که به دنبال جایگزین محتاطانه تری برای بریس‌های فلزی سنتی هستند، اما بهتر است با یک متخصص ارتودنسی مشورت کنید تا بهترین گزینه درمانی را برای شما تعیین کند.

الاینر شفاف چه مزیتی دارد

ارتودنسی لینگوال

ارتودنسی لینگوال که با نام بریس لینگوال نیز شناخته می‌شود، نوعی درمان ارتودنسی است که در آن از براکت‌ها و سیم‌های فلزی برای صاف کردن و تراز کردن دندان‌ها استفاده می‌شود، اما براکت‌ها و سیم‌ها در پشت دندان‌ها قرار می‌گیرند و آنها را از جلو نامرئی می‌کند. می‌توانیم این نوع ارتودنسی را در دسته ارتودنسی نامرئی هم در نظر بگیریم ولی ماهیت آن با مورد اول متفاوت است.

روند ارتودنسی لینگوال مشابه براکت‌های فلزی سنتی است، اما براکت‌ها و سیم‌ها به صورت سفارشی و متناسب با پشت دندان‌ها ساخته می‌شوند و به پشت دندان‌ها چسبانده می‌شوند. با این حال، تمیز کردن بریس‌های لینگوال ممکن است دشوارتر باشد و ممکن است باعث ناراحتی بیشتری نسبت به بریس های سنتی شود، به خصوص در چند هفته اول درمان.

ارتودنسی مینی اسکرو

مینی اسکرو یک ابزار پیچی شکل است که با قرار گرفتن در استخوان فک، به بهتر انجام شدن درمان ارتودنسی کمک خواهد کرد. مینی اسکرو باعث می‌شود که دندان‌های اطراف را بتوان به راحتی حرکت داده و جابجا کرد تا در موقعیت صحیحشان قرار گیرند. قبل از اینکه مینی اسکرو در محیط دهان کار گذاشته شود، باید ابتدا مکان آن مورد معاینه قرار گیرد و این موضوع ممکن است به عکس های رادیوگرافی نیاز داشته باشد. برای قرار دادن مینی اسکرو درون دهان ابتدا از بی حسی موضعی استفاده شده و سپس مانند کار گذاشتن میخ یا پیچ درون یک سوراخ این ابزار درون استخوان فک فرو خواهد رفت.

سخن آخر

در این مقاله توضیحاتی در مورد تعدادی از جدیدترین روش‌های ارتودنسی گفته شد. با توجه به کاربرد هرکدام، می‌توانید روش مناسب خود را انتخاب کنید. برخی در کوتاه کردن زمان درمان نقش دارند و برخی دیگر از آن‌ها در زیبایی بسیار تاثیرگذار هستند، برای انتخاب روش مناسب لازم است که به دندانپزشک مراجعه کنید.

کانال تلگرام زوم لایف

شعار ما در مجله اینترنتی زوم لایف، کمک به زندگی بهتر با ارائه محتوای مفید درباره سلامتی است. برای این منظور از منابع معتبر خارجی که در حوزه سلامت و سبک زندگی است فعال هستند برای تولید محتوا و ارائه آن به شما کاربران محترم استفاده می‌کنیم.

ارسال نظر
عکس خوانده نمی‌شود