زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

برسی روش های ایمپلنت دندان + ویژگی ها و مزایای ایمپلنت

برسی روش های ایمپلنت دندان + ویژگی ها و مزایای ایمپلنت

برسی روش های ایمپلنت دندان + ویژگی ها و مزایای ایمپلنت

ترمیم دندان آسیب دیده یا جایگزینی دندان از دست رفته می تواند زیبایی و هارمونی را به صورت فرد برگرداند و لبخندی به زیبایی سابق به ارمغان آورد. در این مقاله با روش کاشت ایمپلنت آشنا خواهیم شد.

از نظر فنی، ایمپلنت های دندانی پیچ ‌هایی هستند که عمدتاً از جنس تیتانیوم می باشند، (گاهی اوقات می‌توان از ایمپلنت های زیرکونیومی نیز استفاده کرد) که در استخوان فک کاشته می‌شوند و برای جایگزینی دندان از دست رفته استفاده می شوند. در این مقاله با ما همراه باشید تا در مورد روش های ایمپلنت دندان و همچنین مراقبت های بعد از کاشت ایمپلنت آشنا شویم.

روش های ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان ها به یکی از سه شیوه تک مرحله ای، 2 مرحله ای و دندانی انجام می گیرد که در ادامه به معرفی و نحوه انجام هر یک خواهیم پرداخت.

  • تک مرحله ای:

در برخی مواقع بعد از کشیدن و جدا کردن دندان آسیب دیده، ممکن است لثه آن هم پوشانی کافی را نداشته باشد و از این رو دندانپزشک ناچار به استفاده از شیوه حد لثه شود. به این صورت که ایمپلنت در استخوان فک جای گذاری می شود و قطعه موقتی برون فکی ایمپلنت خارج از لثه قرار گرفته است و لثه به دور از ایمپلنت در همان مرحله نخست جراحی بخیه زنی می شود و احتیاجی به عمل جراحی ثانویه و کنار زدن بافت نرم لثه نیست. سپس بعد از دو ماه ایمپلنت های فک پایینی و بعد از سه ماه ایمپلنت های فک بالا،‌ قالب گیری می شوند و جهت ساخت روکش اصلی شروع می شود.

  • 2 مرحله ای:

از مزیت های این شیوه از ایمپلنت گذاری پنهان بودن ایمپلنت در محیط داخل دهان می باشد که ممکن است در معرض آلودگی قرار داشته باشند. شیوه انجام این عمل به این شکل است که ایمپلنت در استخوان فک جای گذاری شده و لثه روی آن بخیه زنی می شود. در این صورت ایمپلنت های دندانی زیر لثه قرار می گیرند تا فشاری به آنها وارد نشود.

حدوداً بعد از دو ماه برای ایمپلنت گذاری فک پایین و تقریبا سه ماه برای ایمپلنت گذاری فک بالایی، لثه به طور محدود مجددا از محل ایمپلنت باز خواهد شد. با جای گذاری قطعه موقتی ایمپلنت که به شکل پیچ بوده، سر ایمپلنت از لثه خارج می شود و قابل رویت است. سپس 1 الی 2 هفته برای ترمیم دوباره زخم لثه به دور از قطعه ایمپلنتی که از لثه خارج شده است، مورد نیاز خواهد بود و بعد از آن می توان به قالب گیری پرداخت.

نقش بهترین دندانپزشک ایمپلنت در ایمپلنت گذاری دندان بسیار اهمیت دارد.

  • دندانی:

سومین روش هم به این شکل بوده که این شیوه ایمپلنت که بیشتر برای دندان های جلویی مورد استفاده قرار می گیرد با عمل جراحی قرار دادن ایمپلنت، تاج آن هم ساخته شده و روی ایمپلنت جای گذاری می شود. البته این تاج به شکل موقتی بوده و دندان اصلی در مراحل بعد تحویل فرد داده خواهد شد. مزیت این روش این بوده که در یک جلسه هم جراحی جدا کردن دندان آسیب دیده و یا ریشه آن انجام می گیرد و هم استخوان ناحیه ترمیم می شود.

روش های ایمپلنت دندان

نکات مهم بعد از ایمپلنت گذاری

طبیعتاً بعد از هر عمل جراحی حتی در حد سرپایی باید مراقبت هایی صورت گیرد تا پیامد های عدم رعایت آنها گریبان گیر فرد نشود. عمل ایمپلنت گذاری دندان با این که یک عمل سرپایی بوده ولی در صورت رعایت نکردن نکات بعد آن ممکن است عوارض ناخوشایندی را متوجه سازد.

نکاتی که در ادامه بیان می شود، حتماً باید رعایت شوند:

  • ممکن است برخی از ناراحتی های معمول مرتبط با هر نوع جراحی دندان را تجربه کنید، از جمله: تورم لثه و صورت، کبودی روی پوست و لثه درد در محل ایمپلنت، خونریزی خفیف. در صورت ملتهب شدن ناحیه، توصیه می‌شود از کمپرس یخ استفاده شود و در صورت تجویز دندانپزشک، مسکن یا ضد التهاب مصرف شود. در صورت وجود خونریزی در محل زخم، به مدت 15 تا 20 دقیقه روی محل، یک گاز استریل خشک قرار دهید. اگر تورم، ناراحتی یا هر مشکل دیگری در روزهای بعد از جراحی بدتر شد، با جراح دهان خود تماس بگیرید.
  • فرد باید بعد از اتمام ایمپلنت تا یک روز از مسواک زدن، نخ دندان و.... پرهیز نماید. بهتر است تا 8 ساعت بعد از ایمپلنت گذاری، از شستن دهان با آب و دهان شویه خودداری صورت بگیرد.
  • بعد از ایمپلنت کردن دندان ها، برای مسواک زدن و نظافت دندان، باید از خمیر دندان و نخ دندان ویژه دندان های ایمپلنتی استفاده شود.
  • تا 4 یا 6 ساعت بعد از جراحی نباید غذا بخورید. در روزهای بعد نیز توصیه می شود از رژیم غذایی نرم پیروی کنید و از خوردن غذاهای خیلی سرد یا گرم خودداری کنید.
  • از جویدن خوراکی های سفت مانند یخ یا آب نبات های سفت که می توانند تاج یا دندان های طبیعی شما را بشکنند، بپرهیزید. از محصولات حاوی کافئین یا تنباکو که می توانند دندان ها را لکه دار کنند خودداری کنید. همچنین اگر دندان قروچه می کنید، به دنبال درمان باشید.
  • به طور منظم با دندانپزشک خود مشورت کنید. برای اطمینان از سلامت و عملکرد مناسب ایمپلنت های خود، معاینات دندانپزشکی را همیشه در برنامه خود قرار دهید.

با رعایت نکات گفته شده، احتمال بروز عوارض بعد از عمل به حداقل کاهش پیدا خواهد کرد.

برای پیدا کردن بهترین مرکز ایمپلنت دندان در تهران وب سایت ژنیک ایمپلنت را در گوگل سرچ و مراجعه نمائید.

کلام آخر

ایمپلنت های دندانی می توانند یکی از بهترین گزینه ها برای افرادی باشند که یک یا حتی چند دندان از دست داده اند، زیرا مستحکم و مقاوم هستند و در بیشتر موارد سال ها و حتی تا آخر عمر دوام دارند. البته، تخصص و تجربه دندانپزشک نیز در این مورد، اهمیت بسزایی دارد. اگر قصد انجام ایمپلنت دارید، توصیه می کنیم این کار را نزد دندانپزشک ماهری انجام دهید.

اگر به دنبال یک کلینیک دندانپزشکی در تهران هستید، کلینیک ما، همان چیزی است که در جستجوی آن بوده اید. دندانپزشکان ما، متخصص کاشت ایمپلنت دندان، ارتودنسی، لمینت، کامپوزیت و غیره هستند. در صورت داشتن سوال، آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. همکاران ما در اسرع وقت، پاسخگوی شما خواهند بود.

تلفن های تماس:

  • ۰۹۹۶۲۱۸۷۶۸۷
  • ۰۹۹۶۲۳۲۹۹۷۴
  • ۰۹۳۹۷۱۹۴۸۹۸
  • ۰۹۰۲۶۶۶۶۴۰۸
کانال تلگرام زوم لایف

شعار ما در مجله اینترنتی زوم لایف، کمک به زندگی بهتر با ارائه محتوای مفید درباره سلامتی است. برای این منظور از منابع معتبر خارجی که در حوزه سلامت و سبک زندگی است فعال هستند برای تولید محتوا و ارائه آن به شما کاربران محترم استفاده می‌کنیم.

ارسال نظر
عکس خوانده نمی‌شود
تعداد نظرات (1)
  1. مهمان علی در 24 دی 1401
    ممنون از مطلب خوبتون
    من چون خیلی ایمپلنت داشتم و خیلی راجب یک چیزی تحقیق می کنم، تجربیاتم رو باهاتون در میون میزارم شاید به درد شما هم بخوره
    قیمت ایمپلنت دندان در تهران در حدود 7.000.000 تومان الی 20.000.000 تومان به ازای هر یک واحد ایمپلنت هستش اما حتما پیش یک متخصص یا یک مرکز خوب برید.
    همچنین به خاطر مبلغای پایین از برند های بی کیفیت استفاده نکنید .
    چند جا هم مشاوره برید تا بهترین طرح درمان رو بگیرید.
    پاسخ