زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

چرا تحصیل در ترکیه برای دانشجویان ایرانی انتخاب هوشمندانه ای است؟

چرا تحصیل در ترکیه برای دانشجویان ایرانی انتخاب هوشمندانه ای است؟

چرا تحصیل در ترکیه برای دانشجویان ایرانی انتخاب هوشمندانه ای است؟

زمانی که از تحصیل در کشورهای توسعه‌یافته خارجی برای ایرانیان به میان می‌آید، بی‌شک اولین کشوری که به ذهن بسیاری از افراد خطور می‌کند ترکیه است. در حقیقت کشور ترکیه بنا بر داشتن فرهنگ غنی و مشابه با فرهنگ ایران و همچنین داشتن فاصله کم با این کشور یکی از بهترین کشورها برای ادامه تحصیل است. البته باید به این نکته مهم هم اشاره کنیم که بسیاری از دانشگاه‌های کشور ترکیه جزو دانشگاه‌های Top دنیا هستند.

تحصیل در ترکیه در حالت کلی برای افراد با تابعیت ایرانی مزیت‌های بسیار زیادی دارد. هزینه‌های پایین زندگی، نزدیکی فرهنگ و آداب و رسوم حاکم، کیفیت بالای سیستم آموزشی از مهم‌ترین مزایای تحصیل در این کشور برای ایرانیان است. البته مزایای تحصیل در کشور ترکیه تنها به موارد فوق ختم نمی‌شود. اگر شما هم قصد دارید در این کشور تحصیل کنید، بهتر است قبل از انجام هر کاری اطلاعات کامل و جامعی در رابطه با قوانین، حقوق و مزایا و هزینه‌های تحصیل اطلاعات کاملی را جمع‌آوری کنید.

چرا تحصیل در ترکیه

تحصیل در ترکیه پلی برای ساخت آینده‌ای درخشان

کشور ترکیه با داشتن بیش از 180 دانشگاه و بیش از سه هزار برنامه تحصیلی متنوع همواره یکی از بزرگ‌ترین سیستم‌های آموزشی در دنیا را به خود اختصاص داده است. تحصیل در ترکیه به خصوص در دانشگاه‌های این کشور به شکل رایگان ارائه شده و افراد با تابعیت خارجی واجد شرایط می‌توانند از بورسیه‌های تحصیلی و تسهیلات مالی دولت ترکیه نهایت بهره‌برداری را داشته باشند.

همان گونه که می‌دانید تحصیل در کشور ترکیه شرایط و قوانین خاص خود را دارد که بایستی متقاضیان مطابق با این قوانین نیز در این مسیر گام بردارند. البته دولت ترکیه نیز در نیمه دوم سال 2023 قصد دارد، تعداد دانشجویان خارجی خود را به بیش از 300 هزار نفر افزایش دهد.

فراهم بودن فرصت تحصیل امن با هزینه‌های کم در ترکیه

یکی از سوالات متداول در رابطه با تحصیل در کشورهای خارجی این است که چرا تحصیل در ترکیه برای ایرانیان بهترین و به‌صرفه‌ترین گزینه است؟ در واقع کشور ترکیه بنابر اقتصاد توسعه‌یافته و موازین امنیتی مطلوب خود همواره بهترین، نزدیک‌ترین و در عین حال کم‌هزینه‌ترین مقصد برای تحصیل ایرانیان است. بر خلاف سایر کشورهای توسعه‌یافته برای سفر از این کشور به ایران نیازی به صرف هزینه‌های مازاد و زمان اضافی نیست و همچنین می‌توان از همان امکانات رفاهی و تحصیلی مورد نیاز در سایر کشورها در ترکیه با هزینه کمتری بهره برد.

بهره‌مندی از امکانات اقامتی، سیستم حمل و نقل پیشرفته در ترکیه

همان گونه که در مطالب بالا گفته شد، تحصیل در ترکیه برای دانشجویان بین‌المللی به خصوص دانشجویان ایرانی مزایای بسیار زیادی دارد. یکی از بزرگ‌ترین این مزایا بهره‌مندی از امکانات اقامتی و سیستم حمل و نقل فوق پیشرفته این کشور است. تعداد زیادی از دانشگاه‌های دولتی در این کشور برای دانشجویان خود مشاوره‌های کاملی در رابطه با سازگاری هر چه سریع‌تر زندگی دانشجویان ارائه می‌دهند. افزون بر این موارد، دانشجویان نیز می‌توانند در دانشگاه‌های برتر و دولتی این کشور سه وعده غذایی خود را دریافت کنند. بر خلاف کشور ایران، سیستم حمل و نقل عمومی در ترکیه بسیار پیشرفته و توسعه‌یافته بوده و در عین حال کم هزینه است.

امکان تحصیل در کشور ترکیه به زبان انگلیسی

در تعداد زیادی از دانشگاه‌های برتر ترکیه امکان تحصیل به زبان انگلیسی نیز برای دانشجویان خارجی وجود دارد. تمامی این دوره‌ها با هزینه مقرون‌به‌صرفه‌ای برگزار شده و کیفیت آموزش آن‌ها نیز بسیار بالاست. البته برای قشر آذری زبان ایران تحصیل در ترکیه فرصتی طلایی و بی‌نظیر برای ساخت آینده‌ای درخشان و زندگی مرفه است. هزینه تحصیل در ترکیه در دانشگاه‌های دولتی برای ترک‌زبانان رایگان است، البته این فرصت تحصیل رایگان برای تمامی دانشجویان ایرانی نیز فراهم است (به شرطی که به زبان ترکی تسلط کامل داشته و واجد شرایط باشند).

امکان اخذ مجوز کار در ترکیه برای دانشجویان بین‌المللی

بحث کار پس از اتمام دوران تحصیل یا همان فارغ‌التحصیلی در کشور مقصد یکی از بزرگ‌ترین آرزوهای هر دانشجوی بین‌المللی است. خوشبختانه دولت کشور ترکیه نیز در طی چندین سال اخیر این امکان را برای دانشجویان بین‌المللی خود فراهم کرده است. آن دسته از دانشجویان بین‌المللی که دوره 4 ساله کارشناسی را در این کشور به اتمام برسانند، می‌توانند به‌راحتی پس از فارغ‌التحصیلی مجوز کار در ترکیه را دریافت کنند و در رشته تحصیلی خود با بهترین درآمد مشغول به کار شوند.

مقرون‌به‌صرفه بودن هزینه تحصیل در ترکیه

یکی دیگر از بزرگ‌ترین مزایای تحصیل در ترکیه بهره‌مندی از هزینه‌های پایین مربوط به زندگی و همچنین تحصیل است. در حالت کلی هزینه تحصیل در ترکیه به دو بخش هزینه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی و دانشگاه‌های دولتی تقسیم می‌شود.

هزینه‌های مربوط به تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی ترکیه به مراتب بیشتر از دانشگاه‌های دولتی است، اما با این حال باز هم هزینه‌های تحصیل در این کشور کمتر از هزینه‌های تحصیل در سایر کشورهای توسعه‌یافته‌ای چون آلمان و کاناداست. هزینه تحصیل در ترکیه در دانشگاه‌های دولتی برای افراد با تابعیت خارجی به صورت میانگین سالانه بین 300 الی 10 هزار دلار است.

برای نمونه هزینه تحصیل در مقطع لیسانس در ترکیه به زبان انگلیسی سالانه حدود 450 الی 1500 دلار است. همچنین هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در این کشور به زبان انگلیسی بین 600 الی 900 دلار است. البته باید به این نکته بسیار مهم هم اشاره کنیم که هزینه‌های تحصیل در هر یک از دانشگاه‌های این کشور متفاوت است.

قوانین، شرایط و مدارک مورد نیاز برای تحصیل در ترکیه در سال 2023

پروسه دریافت پذیرش از دانشگاه‌های ترکیه نسبت به سایر کشورها ساده‌تر است. اولین شرط تحصیل در ترکیه این است که متقاضیان دیپلم دبیرستان خود را از کشور مبدا دریافت کرده یا مدرک کارشناسی را اخذ کنند. البته فرایند پذیرش در دانشگاه‌های ترکیه در هر یک از مقاطع تحصیلی متفاوت است، اما شرایط کلی تحصیل در کشور ترکیه عبارت است از:

  • تکمیل فرم پذیرش

  • ارائه ریزنمرات دانشگاه یا مدرک فارغ‌التحصیلی

  • ارسال مدرک زبان انگلیسی با نمره حداقل 6.5 (در صورت تمایل به تحصیل به زبان انگلیسی)

  • ارائه گواهی تمکن مالی (اثبات پرداخت هزینه‌های خود در این کشور در حین تحصیل)

  • ارسال مدرک پرداخت هزینه درخواست تحصیل که بین 35 الی 100 دلار است.

البته در فرایند ارسال مدارک به اداره مهاجرت ترکیه باید این مدارک را به صورت کامل ترجمه کنید، هزینه ترجمه مدارک نیز جزو هزینه‌های جانبی تحصیل در کشور ترکیه است که باید آن را در نظر داشته باشید. شرایط تحصیل در ترکیه تنها به موارد فوق منتهی نمی‌شود، در حقیقت اطلاعات مندرج بخشی از شرایط مهاجرت تحصیلی به این کشور است. با کلیک روی کلمه لینک شده می‌توانید اطلاعات کاملی در مورد مدارک مورد نیاز، جدیدترین قوانین و مراحل تحصیل در این کشور کسب کنید.

تحصیل در ترکیه

سخن آخر

تحصیل در ترکیه در واقع یکی از فرصت‌های تکرارنشدنی و طلایی برای دانشجویان بین‌المللی به خصوص دانشجویان ایرانی است. هزینه تحصیل در ترکیه به نسبت امکانات تحصیلی، رفاهی و اجتماعی و میزان درآمد دانشجویان بسیار کمتر است، این امر به تنهایی باعث جلب توجه بسیاری از دانشجویان برای تحصیل در این کشور شده است. افرادی که علاقه‌مند به تحصیل در ترکیه هستند می‌توانند به‌راحتی به یکی از مراکز معتبر به نام موسسه مهاجرتی هرمس اپلای مراجعه کنند. در این موسسه معتبر مشاوره و راهنمایی‌های تخصصی در مورد مهاجرت و تحصیل در ترکیه به افراد ارائه می‌شود. علاقه‌مندان با بررسی مشاوره‌ها می‌توانند راحت‌تر و با اطمینان بیشتری اقدام به مهاجرت برای تحصیل در ترکیه کنند.

    کانال تلگرام زوم لایف

    شعار ما در مجله اینترنتی زوم لایف، کمک به زندگی بهتر با ارائه محتوای مفید درباره سلامتی است. برای این منظور از منابع معتبر خارجی که در حوزه سلامت و سبک زندگی است فعال هستند برای تولید محتوا و ارائه آن به شما کاربران محترم استفاده می‌کنیم.

    ارسال نظر
    عکس خوانده نمی‌شود