زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل رایگان

مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل رایگان

مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل رایگان

موضوع این مقاله مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل رایگان هست. توی این مقاله قصد داریم به جای گرفتن وقت شما و عنوان کردن یک سری مطالب کلی به چند تا سوال مهم جواب بدیم.

ممنون از اینکه این مقاله رو تا انتها می‌خونید.

سوال های کلیدی که با خوندن این مقاله به جوابشون میرسید به شرح زیر هستند:

  • آیا تحصیل در آلمان کلا رایگان هست؟
  • آیا تحصیل رایگان به این معنی هست که هزینه های زندگی دانشجویی ما هم رایگان هست؟
  • تحصیل رایگان شامل کدام کالج و دانشگاه ها میشه؟
  • گرفتن بورسیه توی آلمان چقدر ممکنه؟ چه کسانی بیشتر شانس دریافت بورسیه را دارند؟
  • میتونم به زبان انگلیسی در آلمان درس بخوانم؟
  • چقدر شانس دریافت اقامت دائم آلمان رو بعد از اتمام تحصیل دارم؟

چرا تحصیل در آلمان رایگان هست؟

پاسخ کوتاه مثبت است؛ یعنی اینکه مهاجرت تحصیلی به آلمان 2023 و تحصیل در دانشگاه های این کشور رایگان هست!

درحال حاضر، اکثر دانشگاه های جهان از دانشجویان بین المللی شهریه دریافت می کنند و کشور آلمان یکی از معدود مقاصد تحصیلی اروپایی است که تحصیلات عالی را به صورت رایگان ارائه می دهد.

با این حساب، حتی اگر دانشجویی از آسیا، آفریقا و یا سایر مناطق دنیا باشید، می توانید به صورت رایگان در آلمان تحصیل نمایید. اما علت چیست؟ تحصیل رایگان در آلمان، تصمیمی سیاسی بوده که توسط دولت گرفته شده است.

آلمانی ها بر این اعتقادند که نباید به آموزش به دید یک کالای تجاری نگاه کرد و دسترسی به تحصیل رایگان یا ارزان می تواند به رشد اقتصادی و رفاه بیش تر جامعه منجر گردد. لذا، مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل رایگان امکان پذیر شده است.

علاوه بر این، دولت آلمان از مزایای اجتماعی و اقتصادی مهاجرت با اطلاع است و می خواهد مبتکرترین و باهوش ترین ذهن ها را برای تحصیل در کشور آلمان جذب کند که در حالت ایده آل، همین افراد باهوش و خلاق پس از اتمام دوره تحصیلی خود در آلمان خواهند ماند و وارد بازار کار آلمان خواهند شد.

همچنین، بر اساس گزارش رضایت جهانی 2019، نام آلمان در میان 20 کشور برتر جهان لیست شد که یکی از دلایل آن، ارائه ی آموزش های رایگان و با کیفیت بوده است.

همه این دلایل باعث شده تا آلمان تصمیم بگیرد که تحصیلات دانشگاهی را برای دانشجویان بین المللی و بومی به صورت رایگان ارائه دهد. لذا، شهریه های دانشگاه های دولتی آلمان در سال 2014 کنسل شد و در حال حاضر، تنها تعداد بسیار کمی از دانشگاه های دولتی آلمان شهریه دریافت می کنند.

البته همه این ها به این معنی نیست که هزینه زندگی دانشجویی شما صفر هست؛ بنابراین باید حتما برای هزینه های دانشجویی خودتون یک فکری بکنید.

وکیل مهاجرت تحصیلی آلمان

آیا به وکیل مهاجرت تحصیلی آلمان نیاز دارم؟

قبل از پاسخ به این سوال باید اشاره کنم که اگر با فرایند اپلای برای کشور آلمان آشنا نیستید حتما با یک مشاور مهاجرتی کار خود را جلو ببرید.

علت صحبتم اینه که یک وکیل مهاجرت به آلمان خبره قاعدتا تا الان حد اقل صدها پرونده رو پشت سر گذاشته و میدونه که به عنوان مثال گرفتن پذیرش از کدوم دانشگاه های آلمان راحت تر هست.

یک مشاور مهاجرت تحصیلی آلمان میتونه به شما کمک کنه که چطوری برای روز مصاحبه سفارت آماده بشید و شما رو در جریان سوالات احتمالی سفارت قرار میده.

وکیل اقامتی کشور آلمان موظفه که در هر مرحله به شما بگه چه مدارکی رو آماده کنید و چطوری تمکن مالی رو اثبات کنید. بنابراین اگر با تمام مراحل مهاجرتی کاملا آشنایی ندارید؛ از وکیل مهاجرت به آلمان مهرآفرین کمک بگیرید.

آیا پس از تحصیل در آلمان میتونم اقامت این کشور رو دریافت کنم؟

در پاسخ به این سوال می توان گفت بله و به طور کلی، یکی از مزایای تحصیل در آلمان، امکان اقامت در این کشور پس از فارغ التحصیلی است.

به طور کلی، تمامی دانشجویان فارغ از ملیت شان می توانند پس از فارغ التحصیلی در آلمان به دنبال کار باشند و در این مدت در کشور آلمان اقامت داشته باشند.

لذا، دانشجویان فارغ التحصیل از کشورهای غیر اتحادیه اروپا از جمله ایرانیان می توانند برای اخذ اقامت 18 ماهه ی پس از فارغ التحصیلی آلمان جهت جستجوی کار اقدام نمایند.

با این نوع ویزای جستجوی کار (یا ویزای کار پس از فارغ التحصیلی)، می توان در آلمان به دنبال شغلی مناسب مطابق با شرایط خود بود.

دقت داشته باشید که، در طی این 18 ماه شما می توانید در هر موقعیت شغلی فعالیت داشته باشید.

میتونم به زبان انگلیسی در آلمان درس بخوانم؟

جواب این سوال بستگی به مقطع تحصیلی شما دارد. اگر علاقه مند به تحصیل رایگان در آلمان هستید؛

الف: تحصیل در مقطع کارشناسی: در این مقطع اکثر کورس ها به زبان انگلیسی تدریس میشن؛ بنابراین پیشنهاد میشه حتما مدرک زبان آلمانی تهیه کنید.

ب: پزشکی و دندانپزشکی: شرایط پزشکی هم مشابه مورد الف هست.

ج: تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد: در این مقطع با توجه به فراوانی کورس های انگلیسی، مشکلی برای تحصیل به زبان انگلیسی نخواهید داشت.

د: مقطع Phd: این مقطع هم که به هیچ وجه مشکلی وجود نداره و یه مطلب مهمتر در مقطع دکتری کشور آلمان شما به ازای پژوهشی که انجام میدید پول دریافت میکنید و این یه امتیاز خیلی بزرگ محسوب میشه.

مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل رایگان برای چه کسانی امکان پذیر است؟

امکان تحصیل رایگان در آلمان برای اتباع کدام کشورها امکان پذیر است؟ آیا شرایط خاصی برای دریافت تحصیلات رایگان در آلمان وجود دارد؟

به طور کلی، همه می توانند در دانشگاه های دولتی آلمان بدون پرداخت شهریه تحصیل کنند. لذا، هیچ فرقی نمی کند که اهل آلمان باشید یا اهل سایر کشورهای اروپایی و یا حتی اتباع کشورهای غیر اروپایی نظیر آسیا، آفریقا یا آمریکا، امکان تحصیل رایگان در آلمان برای همه فراهم آمده است.

سوال کلیدی: آیا تحصیل در کالج های دولتی آلمان هم رایگان هست؟

جواب مثبته؛ حتما مطلعید که اکثر ایرانی ها باید قبل از شروع تحصیل در دانشگاه های آلمان؛ یک سال رو در کالج درس بخونن و یک آزمون بدهند و پس از قبولی در این آزمون به تحصیل در دانشگاه های آلمان رو شروع کنند.

لذا، تقریبا کلیه برنامه های تحصیلی در موسسات و دانشگاه های دولتی آلمان به صورت رایگان ارائه می شوند و می توان این کشور را برای شرکت در برنامه های لیسانس یا فوق لیسانس و یا حتی دوره های دکترا انتخاب کرد و در دانشگاه های دولتی رایگان آلمان بدون پرداخت هیچ گونه شهریه ای تحصیل نمود.

اما دقت داشته باشید که، اتباع کشورهای غیر اتحادیه اروپا برای مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل رایگان ، می بایست ویزا دریافت نمایند.

دانشگاه های رایگان آلمان

دانشگاه های رایگان آلمان

همان گونه که ذکر شد، دانشگاه های دولتی آلمان نیاز به پرداخت شهریه ندارند و تحصیل در این دانشگاه ها رایگان است.

آلمان حدود 300 دانشگاه دولتی دارد و این دانشگاه ها در مجموع بیش از یک هزار برنامه تحصیلی ارائه داده اند. لذا، برای مهاجرت به کشور آلمان از طریق تحصیل رایگان ، گزینه های متعددی وجود دارد.

تعدادی از بزرگترین و معتبرترین دانشگاه های دولتی آلمان شامل موارد زیر می باشند:

  • دانشگاه کلن
  • دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیانس مونیخ (LMU)
  • دانشگاه گوته فرانکفورت
  • دانشگاه RWTH آخن
  • دانشگاه مونستر
  • دانشگاه روهر بوخوم
  • دانشگاه دویسبورگ اسن
  • دانشگاه هامبورگ
  • دانشگاه فردریش الکساندر ارلانگن نورنبرگ
  • دانشگاه فنی مونیخ (TUM)
  • دانشگاه ورزبورگ

رشته های پر طرفدار و رایگان در آلمان

مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل رایگان ، شامل چه رشته هایی می شود؟

همان گونه که ذکر شد، برنامه های متعددی را می توان به صورت رایگان از طریق دانشگاه های دولتی آلمان دنبال کرد. لذا ، می توان متناسب با اهداف و علایق تان برنامه ای را انتخاب نمایید.

آلمان به عنوان کشوری صنعتی، سرمایه گذاری های متعددی در دانشگاه های مهندسی انجام داده است و دوره های مهندسی در آلمان از اهمیت ویژه ای برخوردارند.

علاوه بر دوره های مهندسی، دانشگاه های دولتی و رایگان آلمان رشته های پرطرفداری نظیر پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی را نیز ارائه داده اند.

لذا، می توان در آلمان دوره های STEM، رشته های علوم انسانی یا هنر و برنامه های کوتاه مدت اشتغال محور را دنبال نمود.

برخی از دوره های پرطرفداری که می توان برای مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل رایگان دنبال نمود ، عبارتند از:

  • پزشکی و علوم بهداشت
  • دندانپزشکی
  • دامپزشکی
  • داروشناسی
  • رشته های مهندسی نظیر مهندسی خودرو و مهندسی هوافضا
  • تجارت و مدیریت

آلمان محل استقرار غول های فناوری و شرکت های خودروسازی پیشرو است، از این رو دانشگاه ها ارتباطاتی نزدیک با شرکت های فناوری دارند که این خود، فرصتی عالی برای دوره های کارآموزی و کسب تجربه ای مستقیم در ارتباط با صنعت است.

تحصیل رایگان پزشکی در آلمان

رشته پزشکی را می توان از طریق دانشگاه های دولتی آلمان به صورت رایگان دنبال کرد. دوره های پزشکی در آلمان بر خلاف بسیاری از رشته ها به صورت کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه نمی شوند و برای تکمیل برنامه پزشکی آلمان به حداقل 6 سال و 3 ماه زمان نیاز است.

به طور کلی، انتخاب رشته پزشکی برای مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل رایگان ایده ی خوبی است. اما از آنجا که پزشکی از رشته های پرطرفدار و رقابتی در آلمان است، ممکن است برای پذیرش پزشکی در دانشگاه های دولتی، داشتن معدلی بالا، نمرات دروسی نظیر فیزیک، زیست شناسی و شیمی، نتیجه مصاحبه و نیز صلاحیت های حرفه ای متقاضی مهم باشند.

به طور کلی، برای تحصیل رایگان پزشکی در آلمان داشتن دیپلم آلمانی یا معادل آن و مدرک زبان آلمانی مورد نیاز می باشد. اما مشکلی که وجود دارد اینست که، آبیتور یا مدرک دیپلم آلمانی 13 ساله است.

بنابراین، دانشجویان بین المللی باید نخست بررسی کنند که آیا مدرک تحصیلی شان، اجازه ورود به دانشگاه های آلمان را می دهد یا خیر.

در صورتی که، مدرک تحصیلی متقاضی مورد تایید دانشگاه های آلمان نباشد، وی باید ابتدا دوره ی یک ساله کالج های مقدماتی (Studienkolleg) را بگذراند و پس از دوره کالج می بایست در آزمون ورودی دانشگاه Feststellungsprüfung شرکت کرده و نمره قبولی اخذ نماید. دوره های کالج شامل دروس علوم پایه و زبان است.

دقت داشته باشید که، دوره های کالج در آلمان مشابه با برنامه های پزشکی رایگان هستند. لذا، می توان با خیال راحت برای مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل رایگان اقدام نمود.

البته، اگر در کنکور ایران شرکت کرده و در دانشگاههای دولتی پذیرش شده باشید و چند واحد را نیز در دانشگاه پذیرش شده گذرانده باشید، می توانید بطور مستقیم و بدون نیاز به شرکت در دوره مقدماتی، وارد دانشگاههای پزشکی آلمان شوید.

شرط پذیرش پزشکی بدین روش، قبول شدن در کنکور سراسری ایران و مدرک مهارتهای زبان آلمانی b2 است.

علاقه مندان به رشته پزشکی که شرایط تحصیل در کشوری مانند آلمان را ندارند؛ مبتوانند از شرایط و مزایای تحصیل پزشکی در ترکیه هم بهره ببرند که آن هم داستان خود را دارد؛ برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله مربوطه مراجعه نمایید.

شرایط شرکت در برنامه های مهندسی آلمان

شرایط شرکت در برنامه های مهندسی آلمان

آلمان زادگاه فناوریهای پیشرفته و شرکتهای خودرو سازی پیشرو است و بدون شک این کشور، مقصدی عالی برای تحصیل در رشته های مهندسی می باشد.

دانشگاههای دولتی آلمان انواع رشته های مهندسی نظیر موارد زیر را ارائه داده اند:

  • مهندسی مکانیک
  • مهندسی پزشکی
  • مهندسی خودرو
  • مهندسی محیط زیست
  • مکاترونیک
  • رباتیک
  • مهندسی برق
  • مهندسی کامپیوتر
  • مهندسی هوا و فضا
  • مهندسی هسته ای
  • مهندسی داده
  • مهندسی مالی
  • مهندسی ارتباطات و اطلاعات
  • مهندسی شیمی

و بسیاری موارد دیگر.

با این حساب، می توان رشته مهندسی مورد نظر خود را به راحتی انتخاب کرد و بدون هیچگونه مشکلی در دانشگاه های دولتی آلمان تحصیل نمود و برای مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل رایگان اقدام نمود.

دقت داشته باشید که، برای پذیرش در دوره های مهندسی به مدرک دیپلم نیاز است. اما برای اطلاع از اینکه مدرک تحصیلی تان مورد تایید دانشگاههای آلمان است، می توانید از دانشگاه موردنظرتان، بستر یونی اسیست و یا پایگاه داده آنابین کمک بگیرید.

در صورتی که مدرک تحصیلی مطابق با استانداردهای آموزشی آلمان نباشند، می بایست در دوره کالج یک ساله شرکت نمایید.

همچنین، از آنجا که دوره های کارشناسی در دانشگاه های دولتی آلمان به زبان آلمانی ارائه شده اند، لذا به ارائه مدرک زبان آلمانی سطح B1 یا C1 نیاز می باشد.

رشته های مهندسی در آلمان از چشم انداز شغلی خوبی برخوردارند و دانشجویان می توانند پس از فارغ التحصیلی از دوره های کارشناسی یا کارشناسی ارشد وارد بازار کار آلمان شوند و یا برای ادامه تحصیل اقدام نمایند.

همچنین، موقعیت های شغلی در زمینه مهندسی از جایگاه خوبی در آلمان برخوردارند و دارای حقوق های مناسبی نیز می باشند.

سایر هزینه ها برای مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل رایگان

با اینکه دانشگاه های دولتی آلمان شهریه ندارند، اما معمولاً می بایست مبلغی را به نام هزینه ترم یا سهم ترم و یا هزینه اداری پرداخت نمایید.

البته، هزینه ترم مقدار بسیار ناچیزی و در حدود 300 یا 400 یورو برای هر ترم می باشد. سهم ترم معمولا هزینه استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی و جابجایی در شهر محل دانشگاه و گاهی حتی مناطق اطراف را تحت پوشش قرار می دهد.

علاوه بر این، دانشجویان بین المللی می بایست هزینه های زندگی در آلمان را در نظر داشته باشند.

با اینکه هزینه های زندگی در آلمان به عنوان یک کشور اروپای غربی ارزان است، اما در نظر گرفتن این مورد ضروری است. لذا، اگر می خواهید برای مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل رایگان اقدام نمایید، باید به هزینه های زندگی دانشجویی در کشور آلمان توجه کنید:

آیتم ها متوسط هزینه در هر ماه

هزینه های اجاره و آب و برق

350 تا 500 یورو

هزینه های خورد و خوراک و نوشیدنی

200 تا 250 یورو

هزینه بیمه درمانی

100 یورو

هزینه تلفن و اینترنت

30 یورو

هزینه اوقات فراغت و سرگرمی

50 تا 100 یورو

دقت داشته باشید که، هزینه های تحصیل با توجه به شهر محل اقامتتان در آلمان می تواند متفاوت باشد. به طوری که، هزینه های زندگی در شهرهای بزرگتر آلمان نظیر هامبورگ، فرانکفورت و مونیخ نسبت به شهرهای کوچکتر گرانتر است.

به طور کلی، باید حدود 900 یورو ماهانه برای هزینه های زندگی در آلمان در نظر داشت.

البته توجه داشته باشید که، دانشجویان بین المللی برای مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل رایگان، نیاز به حساب بلوکه شده برای اثبات اینکه از عهده مخارج زندگی در آلمان برخواهند آمد، دارند.

شرایط دریافت بورسیه تحصیلی آلمان

شرایط دریافت بورسیه تحصیلی آلمان

یک مطلبی را همین قسمت بگم و خیال همه شما رو راحت کنم؛ دریافت بورسیه تحصیلی از آلمان کار ساده ای نیست و خیلی خیلی رقابتی هست.

خب شاید میپرسید چرا؟ پاسخ ساده است، سیستم تحصیل رایگان آلمان باعث میشه تا فرصت های بورسیه محدودی وجود داشته باشه؛ اما به این معنی نیست که شما هیچ شانسی ندارید. شما اگر رزومه خوبی دارید، پیشنهاد میشه که شانس خودتون رو امتحان کنید.

از انواع بورسیه های تحصیلی در آلمان می توان به موارد زیر اشاره نمود:

سرویس تبادل آکادمیک آلمان DAAD

مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل رایگان با دریافت بورسیه ها امکان پذیر است.

دااد برای دانشجویان آلمانی و بین المللی در تمامی دوره ها و نیز محققین بورسیه هایی را در نظر گرفته است. DAAD، دارای پایگاه داده ای رسمی است که می توان جهت یافتن بورسیه های تحصیلی مناسب، بر اساس کشور مبدا، موضوع و دوره تحصیلی از آن کمک گرفت.

بورسیه تحصیلی DeutschlandStipendium National Scholarship Programme

این بورسیه تحصیلی برای تمامی برنامه ها در نظر گرفته شده است و ملیت، نوع دانشگاه و درآمد، هیچ گونه تاثیری در درخواست این بورسیه ندارد و تنها سوابق تحصیلی مورد بررسی قرار می گیرد.

ارزش بورسیه تحصیلی DeutschlandStipendium که حاصل بخش دولتی و خصوصی آلمان است، شامل 150 یورو از جانب بخش خصوصی و 150 یورو از سوی دولت آلمان می باشد. بورسیه به صورت ماهانه به افراد واجد شرایط پرداخت خواهد شد.

بورسیه هاینریش بول

شرایط مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل رایگان و دریافت بورسیه هاینریش بول چگونه است؟

هاینریش بول (Heinrich Böll Foundation Scholarships)، هر ساله 1200 بورسیه را به دانشجویان دوره های لیسانس، ارشد و دکتری، فارغ از ملیت شان ارائه می دهد.

برای دریافت این بورسیه باید سابقه تحصیلی خوبی داشته و نیز قصد تحصیل در دانشگاه های دولتی کشور آلمان را داشته باشید.

بورسیه های اراسموس

بورسیه های اراسموس برای دانشجویان ایرانی که در دانشگاه های ایران تحصیل می کنند و می خواهند با شرکت در برنامه ی تبادل دانشجو در دانشگاه های کشور آلمان تحصیل کنند، مناسب است. اما دقت داشته باشید که، برای استفاده از بورسیه های اراسموس می بایست دانشگاه های مبدا و مقصد در عضویت طرح اراسموس باشند.

به طور کلی، بورسیه های اراسموس فرصت مناسبی است تا تحصیلات خود را در اروپا به صورت ارزان ادامه داد.

بورسیه تحصیلی بنیاد فردریش ایبرت

اگر می خواهید برای مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل رایگان یا ارزان اقدام کنید، دریافت بورسیه فردریش ایبرت یکی از راه ها است.

بنیاد فردریش ایبرت (Friedrich Ebert Scholarships) شامل بورسیه های تحصیلی برای دانشجویان آلمانی و بین المللی که قصد شرکت در برنامه های کارشناسی، ارشد و یا دکتری را در یکی از کالج ها یا دانشگاه های فنی آلمان دارند، می باشد.

بنیاد فردریش ایبرت از استعدادهای جوانی که به فکر پیشرفت خود هستند و می خواهند یکی از بهترین ها در رشته ی خود باشند، حمایت می کند و هر ساله 40 دانشجو مشمول این بورسیه می شوند.

از دیگر بورسیه ها در آلمان می توان به بورسیه های بنیاد Konrad-Adenauer در آلمان برای دانشجویان بین الملل ، کمک هزینه های تحقیقاتی هومبولدت برای محققین پسا دکتری، بورسیه های بنیاد بایر (Bayer Foundation Scholarships) و غیره اشاره نمود.

کانال تلگرام زوم لایف

شعار ما در مجله اینترنتی زوم لایف، کمک به زندگی بهتر با ارائه محتوای مفید درباره سلامتی است. برای این منظور از منابع معتبر خارجی که در حوزه سلامت و سبک زندگی است فعال هستند برای تولید محتوا و ارائه آن به شما کاربران محترم استفاده می‌کنیم.

ارسال نظر
عکس خوانده نمی‌شود
تعداد نظرات (1)
  1. سهیل سرمدی در 17 شهریور 1402
    سلام ممنون از مقاله خوبی که قرار دادید... واقعا اطلاعات خوبی داره
    پاسخ