زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

راهنمای کامل معدل لازم برای بورسیه کانادا

راهنمای کامل معدل لازم برای بورسیه کانادا

راهنمای کامل معدل لازم برای بورسیه کانادا

شاید معدل لازم برای بورسیه کانادا اولین چیزی باشد که با شنیدن نام بورسیه به ذهنتان برسد. همان‌طور که می‌دانید، معدل بالا شرط بسیار مهمی برای دریافت بورسیه‌ تحصیلی است؛ اما این معدل باید چقدر باشد؟ اگر معدلمان کم باشد، نمی‌توانیم از بورسیه‌های تحصیلی کانادا استفاده کنیم؟

در این مقاله ابتدا سیستم معدل و نمره‌دهی دانشگاه‌های کانادا را بررسی می‌کنیم و بعد از آن نگاهی به شرط معدل در مقاطع تحصیلی مختلف خواهیم انداخت. در انتها شانس دریافت بورسیه تحصیلی کانادا با معدل کم و شرایط و انواع بورسیه‌های تحصیلی این کشور را بررسی خواهیم کرد.

سیستم نمره‌دهی و معدل در کانادا (GPA) چگونه است؟

پیش از هر چیز باید بدانید که سیستم نمره‌دهی و معدل کانادا با ایران کاملا متفاوت است. سیستم تعیین معدل در دانشگاه‌های کانادا بر اساس یک مقیاس 0 تا 4 یا 1 تا 9 است که در ایالت‌های مختلف تفاوت دارد. در این مقیاس، هر نمره با یک حرف انگلیسی نشان داده می‌شود:

  • A: 4
  • B: 3
  • C: 2
  • D: 1
  • F: 0

معدل کل دانشجو با میانگین نمرات او در تمام دوره‌های تحصیلی محاسبه می‌شود. در برخی از دانشگاه‌ها، سیستم نمره‌دهی 9 تایی نیز استفاده می‌شود. در این سیستم، هر نمره با یک عدد از 1 تا 9 نشان داده می‌شود. برای مثال اگر دانشجو درسی 3 واحدی را بگذراند و نمره B دریافت کند، در آن درس به طور میانگین نمره 9 را دریافت کرده است. به‌طور کلی، معدل بالای 7.5 یا 3.5 بسیار خوب، بالای 6.5 یا 3 خوب و بالای 5.5 یا 2.5 راضی‌کننده در نظر گرفته می‌شود. دانشجویانی که معدلشان زیر 2.5 باشد، شانس کمی برای دریافت بورسیه تحصیلی کانادا دارند.

تبدیل معدل ایران به gpa کانادا

همان‌طور که خواندید، در کانادا هر درس معدل خاص خود را دارد و نمی‌توانید کل معدل ایران را به معدل کانادا تغییر دهید؛ علاوه‌بر این، سیستم نمره‌دهی در هر ایالت کانادا متفاوت است و نمی‌توان نسخه‌ای یکسان برای همه پیچید. بهترین کار استفاده از راهنمای تبدیل معدل در وب‌سایت هر دانشگاه است؛ برای مثال معدل 16 تا 20 ایران، نمره 4 یا 9 را می‌گیرد که بالاترین نمره معدل محسوب می‌شود.

شرط معدل در دانشگاه‌های کانادا

شرط معدل در دانشگاه‌های کانادا

معدل لازم برای بورسیه کانادا به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

  • مقطع تحصیلی: معمولا شرط معدل برای مقطع کارشناسی پایین‌تر از مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری است. به‌طور کلی، شرط معدل برای مقطع کارشناسی در کانادا حداقل 2.5 است. این بدان معناست که دانشجو باید حداقل 70 درصد از کل نمرات خود را کسب کند. برای مقطع کارشناسی ارشد، شرط معدل معمولا حداقل 3 است و دانشجو باید دست‌کم 75 درصد از کل نمرات خود را بگیرد.
  • رشته تحصیلی: برخی از رشته‌ها، مانند پزشکی و حقوق، شرط معدل بالاتری دارند.
  • دانشگاه: دانشگاه‌های معتبر معمولا شرط معدل بالاتری دارند؛ برای مثال، دانشگاه تورنتو برای پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد، شرط معدل 3.3 را تعیین کرده است.

معدل لازم برای بورسیه کانادا چقدر است؟

معدل لازم برای بورسیه کانادا بستگی به رشته تحصیلی، دانشگاه و منبع تامین مالی بورسیه دارد. هر بورسیه ممکن است شرایط مختلفی داشته باشد. در کانادا، بسیاری از بورسیه‌ها merit based هستند که براساس شایستگی دانشجو اعطا می‌شوند. این بورسیه‌ها توسط دولت کانادا، دانشگاه‌ها، سازمان‌های خصوصی و سایر نهادها ارائه می‌شوند.

به‌طور کلی، برای بورسیه‌های تحصیلی معمولا از داوطلبان انتظار معدل بالایی دارند و میانگین CGPA بالاتر از 3.0 تا 3.7 یا 4.0 برای دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترا در نظر گرفته می‌شود.

با این حال، بورسیه‌های مختلف می‌توانند شرایط معدلی متفاوتی داشته باشند. برخی بورسیه‌ها ممکن است برای افراد با معدل بسیار بالا تعیین شده باشند؛ درحالی‌که بورسیه‌های دیگر ممکن است به داوطلبان با معدل متوسط یا حتی پایین‌تر فرصتی ارائه دهند.

برای اطلاعات دقیق‌تر در مورد شرایط بورسیه و معدل لازم برای بورسیه کانادا در رشته تحصیلی مورد نظرتان، به وبسایت دانشگاه مراجعه کنید.

آیا با معدل پایین هم می‌توان بورسیه تحصیلی کانادا را دریافت کرد؟

دریافت بورسیه تحصیلی کانادا با معدل کم ممکن است دشوار باشد؛ اما غیرممکن نیست. برای افزایش شانس خود در دریافت بورسیه تحصیلی کانادا با معدل کم، می‌توانید نکات زیر را رعایت کنید:

  • به دنبال بورسیه‌هایی باشید که به عواملی غیر از معدل اهمیت می‌دهند: برخی از بورسیه‌ها بر اساس نیاز مالی، سابقه پژوهشی یا علایق خاص ارائه می‌شوند. گرنت و بری یکی از این نوع بورسیه‌هاست که با انگیزه‌نامه قوی و پروپوزال عالی، می‌توانید شانس خود را برای گرفتن آن امتحان کنید.
  • رزومه تحصیلی خود را تقویت کنید: رزومه تحصیلی خود را به‌طور کامل و دقیق پر کنید و بر فعالیت‌های فوق‌ برنامه و دستاوردهای تحصیلی خود تأکید کنید. نمره زبان عالی نیز بسیار مهم است.
  • انگیزه‌نامه قوی بنویسید: انگیزه‌نامه خود را با دقت بنویسید و توضیح دهید که چرا می‌خواهید در کانادا تحصیل کنید و چگونه بورسیه تحصیلی به شما کمک می‌کند تا به اهداف تحصیلی خود برسید.
  • مشاوره بگیرید: از یک مشاور یا موسسه مهاجرت تحصیلی کمک بگیرید. گاهی اوقات می‌توانید از بورسیه‌های خاص استفاده کنید یا با پرداخت هزینه کمی، پذیرش دانشگاه‌های کانادا را بگیرید.

انواع بورسیه تحصیلی کانادا

معدل لازم برای بورسیه کانادا تا حد بسیار زیادی به نوع بورسیه شما بستگی دارد. در ادامه مهم‌ترین بورسیه‌های تحصیلی را معرفی خواهیم کرد:

  • بورسیه تحصیلی دولتی یا خصوصی (اسکالرشیپ کانادا): اسکالرشیپ کانادا یا بورسیه تحصیلی کانادا، کمک‌هزینه‌ای است که به دانشجویان برای پوشش بخشی از هزینه‌های تحصیل و زندگی در کانادا ارائه می‌شود. اسکالرشیپ‌های کانادا می‌تواند توسط دولت کانادا، استان‌ها، شهرداری‌ها، دانشگاه‌ها یا موسسات خارجی ارائه شود. معدل بالا، نمره زبان انگلیسی عالی، مقالات پژوهشی معتبر، انگیزه‌نامه قوی و رزومه تحصیلی خوب شانس شما را در گرفتن اسکالرشیپ کانادا بالا می‌برد.
  • بورسیه Grants & Bursaries بر اساس نیاز مالی دانشجو: این بورسیه تحصیلی بر اساس نیاز مالی دانشجویان در موارد درسی پژوهشی یا غیردرسی اعطا می‌شود. «گرنت»، کمک‌هزینه‌ای است که نیازی به بازپرداخت ندارد و «برسری»، کمک‌هزینه‌ای است که باید پس داده شود.
  • بورسیه دستیار تدریس ( TA ) کانادا: بورسیه Teaching Assistantship نوعی کمک‌هزینه تحصیلی است که به دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکترا اعطا می‌شود. این بورسیه‌ها معمولا شامل کمک‌هزینه تحصیلی، بیمه درمانی و شهریه است. معدل و سابقه پژوهشی در این نوع بورسیه بسیار اهمیت دارد.

شرایط دریافت بورسیه تحصیلی کانادا

شرایط دریافت بورسیه تحصیلی کانادا

به جز معدل لازم برای بورسیه کانادا که پیش‌تر از این بررسی شد، بد نیست که با دیگر شرایط تحصیل در کانادا  از طریق دریافت بورسیه تحصیلی نیز آشنا شوید:

  • نمره آزمون‌ زبان انگلیسی یا فرانسه: دانشجویان بین‌المللی که قصد تحصیل در کانادا را دارند، باید در آزمون زبان انگلیسی یا فرانسه شرکت کنند و نمره قبولی کسب کنند. حداقل نمره آیلتس برای بورسیه تحصیلی کانادا معمولا 6.5 و تافل 8 است.
  • پذیرش در دانشگاه کانادا: دانشجویان باید در یکی از دانشگاه‌های کانادا پذیرفته شوند.
  • انگیزه‌نامه قوی: دانشجویان باید انگیزه‌نامه‌ بنویسند که دلایل آن‌ها برای درخواست بورسیه و اهداف تحصیلیشان را توضیح دهد.

برخی از بورسیه‌های تحصیلی کانادا شرایط خاصی دارند؛ به‌عنوان مثال، برخی از بورسیه‌ها فقط به دانشجویان با معدل بالا اعطا می‌شوند. برخی دیگر فقط به دانشجویان دارای سابقه پژوهشی اختصاصی دارد. برخی دیگر فقط به دانشجویانی داده می‌شود که در رشته‌های خاصی تحصیل می‌کنند.

جمع‌بندی

در این مقاله معدل لازم برای بورسیه کانادا و شرایط دریافت بورسیه‌های تحصیلی را بررسی کردیم. معدل لازم برای هر یک از مقاطع تحصیلی و دانشگاه‌های کانادا متفاوت است؛ پس در اولین گام باید جست‌وجوگر خوبی باشید و ناامید نشوید. این فرایند ممکن است سخت و زمان‌بر باشد و شما را سردرگم کند.

موسسات مهاجرتی با توجه به وضعیت معدل و شرایط تحصیلی شما، راهکارهای متفاوتی را پیش پای شما می‌گذارند و گام به گام تا رسیدن به نتیجه همراهیتان می‌کنند. موسسه مای آرمان با داشتن صدها تجربه مشابه، از مشکلات احتمالی دریافت بورسیه تحصیلی آگاهی دارد. اگر هنوز هم شک دارید، می‌توانید با متخصصان مجموعه تماس بگیرید یا فرم مشاوره رایگان را پر کنید تا در اولین فرصت با شما تماس گرفته شود.

کانال تلگرام زوم لایف

شعار ما در مجله اینترنتی زوم لایف، کمک به زندگی بهتر با ارائه محتوای مفید درباره سلامتی است. برای این منظور از منابع معتبر خارجی که در حوزه سلامت و سبک زندگی است فعال هستند برای تولید محتوا و ارائه آن به شما کاربران محترم استفاده می‌کنیم.

ارسال نظر
عکس خوانده نمی‌شود