زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

نحوه اخذ اقامت کشور آلمان در سال 2023

نحوه اخذ اقامت کشور آلمان در سال 2023

نحوه اخذ اقامت کشور آلمان در سال 2023

کشور آلمان در حال حاضر به عنوان یک کشور پیشرفته اروپایی، مقصد بسیاری از مهاجران از نقاط مختلف جهان می باشد. این افراد از روش های مختلفی به آلمان مهاجرت می کنند و اغلب آن ها قصد اخذ اقامت این کشور را دارند.

مواردی همچون رفاه و امکانات کامل زندگی، وجود بازار کار مناسب، تحصیل رایگان و برخورداری از امکانات بالای آموزشی سبب شده بسیاری از افراد رویای اقامت آلمان را در سر بپرورانند. در این مطلب قصد داریم به بررسی راه های اخذ اقامت آلمان بپردازیم و شرایط هر کدام از این روش ها را بررسی کنیم. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

بررسی انواع اقامت در آلمان

متقاضیانی که شرایط مهاجرت به آلمان را دارند و قصد دارند اقامت این کشور را دریافت کنند، باید بدانند که اقامت در آلمان به دو دسته کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم می شود. هر کدام از این نوع اقامت ها ویژگی های خاص خود را دارند و مخصوص برنامه خاصی می باشند. در ادامه به توضیح هر یک از این دو نوع اقامت می پردازیم:

اقامت کوتاه مدت آلمان 

در صورتی که افراد قصد سفر کوتاه به آلمان داشته باشند که مدت آن حداکثر 90 روز است، بایستی برای اخذ ویزای کوتاه مدت اقدام نمایند. در این ویزا افراد اجازه دارند تا 90 روز در هر 180 روز در آلمان حضور داشته باشند. این نوع ویزا به افراد اجازه اقامت کوتاه مدت را می دهد که در نوع تایپ C قرار دارد. 

اقامت بلند مدت آلمان

اگر افراد بخواهند بیش از 90 روز برای تحصیل و یا کار به آلمان مهاجرت کنند و یا قصد مهاجرت دائم به این کشور را داشته باشند، باید برای دریافت ویزای اقامت بلند مدت اقدام نمایند. از جمله مواردی که باید برای آن ها ویزای بلند مدت اخذ کرد عبارتند از: تحصیل، کار، پیوستن به خانواده، ثبت شرکت، اقامت برای تحقیق و پژوهش، اقامت نیرو های متخصص کار و ... . این نوع ویزا ها در دسته بندی ویزایD  قرار دارند.

روش های دریافت اقامت آلمان

مسیر های مختلفی برای اخذ اقامت کشور آلمان وجود دارد و افراد می توانند بسته به شرایط خود بهترین روش را انتخاب کنند. در ادامه به روش های مختلف گرفتن اقامت آلمان اشاره می کنیم:

اقامت آلمان از طریق تحصیل

تحصیل در آلمان یکی از راحت ترین روش های اخذ اقامت در این کشور می باشد. دانشجویان بین المللی زیادی سالانه آلمان را به عنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب می کنند. نرخ بیکاری پایین و موقعیت های شغلی فراوان و همچنین اعتبار بالای دانشگاه های این کشور یکی از اصلی ترین دلایل تحصیل در آلمان برای دانشجویان خارجی به شمار می روند. دانشجویان می توانند از بورسیه تحصیلی آلمان برای تامین بخشی از مخارج خود در هنگام تحصیل استفاده کنند. نکته قابل توجه این جاست که تنها با تحصیل در آلمان نمی توان اقامت دائم و تابعیت این کشور را اخذ کرد. متقاضیان پس از اتمام تحصیلات خود یک فرصت 18 ماهه دارند تا به دنبال کار بگردند و ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل کنند. از این طریق دانشجویان می توانند اقدام به دریافت اقامت دائم آلمان نمایند.

دریافت اقامت آلمان از طریق تحصیل

اقامت کاری آلمان

یکی دیگر از روش های اخذ اقامت آلمان، مهاجرت از طریق کار به این کشور می باشد. متقاضیان از دو طریق می توانند اقامت کاری آلمان را دریافت کنند: ویزای کاری (جاب آفر) و ویزای جستجوی کار (جاب سیکر).

ویزای جاب آفر

در این روش شخص باید از یک کارفرمای آلمانی پیشنهاد شغلی یا جاب آفر داشته باشد. متقاضی باید با داشتن رزومه خوب کارفرما را مجاب کند که وی را استخدام نماید. پس از دریافت جاب آفر افراد مجوز ورود به آلمان را خواهند داشت و می توانند در این کشور مشغول به کار شوند.

ویزای جاب سیکر

در این روش به متقاضیان یک فرصت 6 ماهه داده می شود تا در آلمان به دنبال کار بگردند. در صورت عدم یافتن کار در این مدت، متقاضی باید به کشور خود برگردد.

در هر دو روش بالا در صورتی که افراد چند سال در آلمان کار کنند و مالیات های خود را به موقع پرداخت کنند، می توانند اقدام به اخذ اقامت دائم المان نمایند.

اقامت آلمان از طریق سرمایه گذاری

آلمان به عنوان چهارمین قدرت اقتصادی دنیا یکی از بهترین مقاصد برای سرمایه گذاری می باشد. روش ثبت شرکت، استارتاپ و کارآفرینی از رایج ترین روش های اخذ اقامت در آلمان از طریق سرمایه گذاری می باشند. افراد می توانند پس از سه سال و در صورت موفقیت آمیز بودن سرمایه گذاری شان، اقامت دائم دریافت کنند.

اقامت از طریق ازدواج در آلمان

در صورتی که یک فرد خارجی با یک شهروند آلمانی و یا مقیم دائم این کشور ازدواج کند، می تواند اقامت دائم و تابعیت آلمان را دریافت کند. برای دریافت اقامت باید ازدواج رسمی باشد و زوجین ثابت کنند که از دواج آن ها واقعی می باشد. همچنین همسر خارجی باید در سطح B1 به زبان آلمانی مسلط باشد. همسر اسپانسر باید توانایی تامین مخارج خود و همسرش را داشته باشد. 

اقامت از طریق تولد در آلمان

کشورآلمان برای ارائه تابعیت به کودکان متولد شده، از قانون خون پیروی می کند. طبق این قانون برای اخذ تابعیت آلمان باید حداقل یکی از والدین کودک آلماانی باشند. با این حال با داشتن یکی از دو شرط زیر به کودک متولد شده در آلمان اقامت داده می شود:

  • حداقل یکی از والدین اقامت دائم آلمان را داشته باشند.
  • حداقل یکی از والدین 8 سال در آلمان اقامت قانونی داشته باشند.

اخذ اقامت آلمان از طریق پناهندگی

پناهندگی در آلمان به هیچ عنوان به افراد توصیه نمی شود. کیس های مختلفی برای پناهندگی به آلمان وجود دارد که عبارتند از کیس مذهبی، سیاسی، مشکلات جنگی، نژاد پرستی و ... . بهترین کیس برای پناهندگی در آلمان، بسته به شرایط هر کسی متفاوت خواهد بود.

مدارک لازم برای اخذ اقامت آلمان

مدارک لازم برای دریافت اقامت آلمان بسته به هدف و ملیت افراد می تواند همه یا برخی از مدارک زیر را شامل گردد:

  • کپی پاسپورت
  • مدرک بیمه سلامت
  • کپی مدرک زبان آلمانی 
  • تکمیل فرم اولیه
  • اثبات تمکن مالی
  • ارائه نامه از کارفرما در صورت شاغل بودن، ارائه اسناد رسمی در صورت خود اشتغالی و نامه از دانشگاه در صورت دانشجو بودن
  • محل اقامت یا هتل
  • گواهی وضعیت مدنی از جمله گواهی ازدواج، تولد فرزند و ... 

سخن پایانی

آلمان یکی از بهترین کشور های اتحادیه اروپا برای مهاجرت و اخذ اقامت می باشد. با توجه به پایین بودن نرخ بیکاری در آلمان، افراد زیادی از طریق دریافت اقامت کاری به این کشور مهاجرت می کنند. دولت آلمان نیز به دلیل کمبود نیروی کار، شرایط ورود مهاجران برای کار به این کشور را تسهیل میکند. افراد از هر یک از روش های اقامتی می توانند پس از چند سال زندگی و کار در آلمان، اقامت دائم و سپس تابعیت این کشور را دریافت کنند. 

در صورتی که قصد مهاجرت به آلمان و اخذ اقامت در این کشور را دارید، می توانید با مشاوران ما در موسسه مهاجرتی میرداماد تماس بگیرید و مشاوره های لازم را دریافت کنید.

کانال تلگرام زوم لایف

شعار ما در مجله اینترنتی زوم لایف، کمک به زندگی بهتر با ارائه محتوای مفید درباره سلامتی است. برای این منظور از منابع معتبر خارجی که در حوزه سلامت و سبک زندگی است فعال هستند برای تولید محتوا و ارائه آن به شما کاربران محترم استفاده می‌کنیم.

ارسال نظر
عکس خوانده نمی‌شود