زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

اصول فنی چیدمان را بدانیم

اصول فنی چیدمان را بدانیم

اصول فنی چیدمان را بدانیم

چیدمان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها برای سر و شکل دادن به محیط‌های مختلف با کاربری‌های متفاوت است. بعد از معماری و فضاسازیِ خارجی و فضاسازی داخلیِ معمارانۀ هر بنا، این چیدمان داخلی است که هویت آن مکان را مشخص می‌کند. اگر با چشمان بسته وارد بنایی شوید و در فضای داخلی چشمان‌تان را باز کنید، از اسباب و اثاث و چیدمان آن بنا می‌توانید تا حد زیادی به هویتش پی ببرید.

ممکن است بخواهید خانۀ تازه‌تان را بچینید و یا قصد راه‌اندازی رستوران، کافه، شرکت، مدرسه، یا هر کسب و کار دیگری را داشته باشید که فضایی مختص خودش را بطلبد. برای ساختن و راه‌انداختن هر محیطی از خودتان می‌پرسید: «چه طور بچینمش؟»

میز و صندلی و مبلمان یکی از مهم‌ترین لوازم چیدمان هر محیطی است که باید با روح فضایی که مد نظر شماست همخوانی داشته باشد.

برای انتخاب بهترین چیدمان مبلمان نیز دسترسی به محصولات متنوع بسیار ضروری است.

در این مقاله با اصول کلی چیدمان آشنا می‌شوید و دربارۀ نقش میز و صندلی و مبلمان در فضاسازی داخلی می‌خوانید و با چند تا از بهترین برندهای ایرانی تولیدکنندۀ میز و صندلی و مبلمان هم آشنا می‌شوید. در نهایت، در این نوشته، می‌توانید پاسخ این پرسش‌ها را، تا حدی، پیدا کنید:

  • اصول فنی چیدمان چیست؟
  • دکوراسیون یعنی چه؟
  • چه طور به چیدمان داخلی دلخواه‌مان برسیم؟
  • چگونه برای چیدمان ایده‌پردازی کنیم؟
  • بهترین برندهای ایرانی تولیدکنندۀ میز و صندلی و مبلمان کدام‌هاست؟
  • ارتباط چیدمان و هویت هر محیط چگونه است؟
  • سبک‌های مختلف دکوراسیون داخلی کدام‌ است؟

دکوراسیون یعنی چه؟

آراستن، چیدمان، و مرتب کردن در فارسی به همان معنای دکوراسیون است. وقتی از دکوراسیون داخلی حرف می‌زنیم، در واقع منظورمان تناسب میان نقشۀ داخلی و نور محیط و سقف و کف و دیوارهای بنا با مبلمان و سایر وسایل محیط است. چیدمان و نوع وسایلی که برای فضای زندگی‌ و کارمان انتخاب می‌کنیم، بیانگر هویت ما و هویت مکان مخصوص به ماست. این قانون صرفاً مختص انسان نیست و بسیاری از موجودات دیگر، مانند پرندگان و ماهی‌ها، نیز اهمیت خودبیانگری از طریق معماری و چیدمان و فضاسازی را می‌دانند.

برای رسیدن به طرح و اجرایی کاربردی و زیبا و اصولی از کل شروع کنید و به جزء برسید. یعنی از بررسی خودِ بنا و نور و طول و عرض و ارتفاعش شروع کنید و سپس به تفکیک پلان‌ها برسید و بعد هم به جزئیات، مانند رنگ دیوارها و انتخاب وسایل، بپردازید.

در ادامه، چند تکنیک ساده برای ایده‌پردازی دربارۀ دکوراسیون داخلی را مرور می‌کنید.

سه تکنیک‌ الهام‌بخشِ ایده‌پردازی برای چیدمان بهتر

اینک سه تکنیک ساده که برای ایده‌پردازی بهتر دربارۀ چیدمان محیط اطراف‌تان کمک‌تان می‌کند:

  • نگاه کنید و بچینید؛ برای ساختن محیط مطلوب زندگی، از اولین قدم آغاز کنید و تا می‌توانید به چیدمان و اشیاء پیرامون‌تان دقت کنید و همه‌شان را خوب ببینید. معولاً بهترین ایده‌ها از طریق مشاهده و الهام گرفتن ظهور می‌کنند. تخیل کنید که اگر هر کدام از این وسایل در خانه یا محیط کار من باشد، چه فضایی پیرامون من می‌سازد؟
  • طبیعت را فراموش نکنید؛ طبیعت همیشه منبع الهام بشر بوده است و از پیچیده‌ترین ماشین‌ها و سازه‌های مهندسی تا ایده‌های فلسفی و علمی و هنری در اغلب موارد وامدار طبیعت بوده‌اند. برای فضاسازی داخلی نیز از طبیعت و منبع الهام بی پایانش غافل نشوید. تنالیته‌های رنگی‌ شگفت‌انگیزی که در گوشه و کنار طبیعت، در فصل‌های مختلف، در زیست‌بوم‌های مختلف، در رنگ‌های شگفت‌انگیز پرندگان مختلف می‌بینید، یا پوشش‌های گیاهی مختلف و فضا‌های متنوع طبیعی، منبع الهام بی نظیری برای فضاسازی داخلی است. استفاده از گل و گیاه و آب در کنار وسایل خانه و تلفیق فضای طبیعی و مسکونی و یا تلفیق فضای طبیعی با فضای اداری و سازمانی دنیای شگفت‌انگیزی در درون بنای مورد نظر شما می‌سازد. نگاهی به قالی‌های ایرانی و کاشی‌کاری‌های بناهای قدیمی بیندازید تا جلوۀ پر رنگ طبیعت را در نقش گل و مرغ‌ها و ترنج‌ها و بته جقه‌ها ببینید.
  • رویاهای سینما را دنبال کنید؛ یکی از بهترین منابع برای الهام گرفتن، سینما و تئاتر است. صحنه‌آرایی و طراحی دکور بعضی از فیلم‌ها و سریال‌ها و تئاترها درخشان است و فضاهایی با حال و هوا و رنگ‌بندی‌های مختلف را مقابل چشم تماشاگر تصویر می‌کند. دنیای تصویری خانه‌ها و قایق‌ها و ویلاهای وس اندروسن با رنگ‌های گرم مهیج یا رنگ‌های سرد چشم نوازش، وسواس ژاک تاتی و بناهای عجیب و غریب و اغلب هجوآمیزش، طراحی صحنۀ زیبای مینی سریال گامبی وزیر و اسباب و اثاث‌ زیبای تو خانه و هتل، فضاهای مدرن، کلاسیک، ایرانی، شرق آسیایی که در خانه‌های فیلم‌ها و سریال‌ها و تئاترهای مختلف می‌بینید فقط نمونه‌هایی از ایده‌های درخشانی است که به شما یادآوری می‌کند که می‌توانید از تئاتر و سینما و تلویزیون الهام بگیرید.

جادوی چیدمان: با سبک‌های مختلف دکوراسیون داخلی آشنا شویم

دکوراسیون داخلی در واقع هنر طراحی و ایجاد فضاهای داخلی با در نظر گرفتن دو اصل مهم زیبایی و کاربری است. با دانستن اصول فنی چیدمان و انتخاب درستِ وسایل، می‌توانیم جادو کنیم و حتی ابعاد محیط را تغییر دهیم! مثلاً می‌توانیم خانه یا محل کارمان را بزرگ‌تر از آن‌ چه هست نشان دهیم و یا محیط‌های بزرگ را با انتخاب ترکیب مناسبی از فضای مثبت و منفی (پر و خالی) طوری بچینیم که هم دلباز بودن محیط حفظ شود و هم گرما و راحتیِ آن.

طراحی دکوراسیون سبک‌های مختلفی دارد. برخی از محبوت‌ترین سبک‌ها این‌هاست:

  • طراحی کلاسیک
  • طراحی مدرن
  • طراحی مینیمال
  • سبک صنعتی
  • فیوژن و تلفیقی
  • طراحی روستایی مدرن
  • سبک ژاپنی در طراحی دکوراسیون داخلی
  • فضاسازی مراکشی
  • سبک چینی در معماری داخلی
  • سبک فرانسوی در معماری داخلی
  • سبک انگلیسی

و بی شمار سبک وسیاق متنوع دیگر که هر کدام حال و هوا و فضای خاص خود را دارد و برای بررسی آنها باید مطلب جداگانه‌ای نوشته شود. در این نوشته بیشتر به مبلمان و نقش میز و صندلی در ترکیب چیدمان می‌پردازیم و در بخش بعدی شما را با بهترین برندهای ایرانی تولیدکنندۀ مبلمان آشنا می‌کنیم. فرقی نمی‌کند کدام سبک را می‌پسندید؛ رسیدن به چیدمان مناسب نیاز به دسترسی به گزینه‌های متنوع دارد.

بهترین برندهای میز و صندلی در ایران

برندهای ایرانی ساخت میز و صندلی و مبلمان در چند سال اخیر از لحاظ کیفی رشد قابل قبولی داشته‌اند و توانسته‌اند تا حد مطلوبی رضایت مشتریان خود را فراهم کنند. در این میان چند نام بیشتر به چشم می‌خورد و حضور قدرتمندتری در بازار داخلی دارد. برندهایی مانند لیو، نیلپر، جلیس، و نظری نمونه‌ای از شاخص‌ترین نام‌های بازار داخلی هستند.

هر کدام از این برندها ویژگی‌های متفاوتی دارد و در ادامه، هر کدام را به صورت اجمالی بررسی می‌کنیم.

  • لیو: زمینه‌ی کاریِ تخصصی این نام تجاری مبلمان اداری است. صندلی‌ها و مبلمان لیو حال و هوایی به‌روز و مدرن دارد و اغلب محصولاتش طراحی پیشرویی دارد. طراحی‌های مینیمالیستی بعضی از مبل‌ها و میز و صندلی‌های لیو می‌تواند در فضاسازی‌های مدرن و مینیمال به‌خوبی بنشیند و یا مکمل فضاسازی دیگر سبک‌های خلاقانه‌ی چیدمان باشد.
  • نیلپر: نیلپر هم مانند لیو بیشتر در زمینه‌ی مبلمان و میز و صندلی اداری فعالیت می‌کند، اما مدتی است که در بازار مبلمان خانگی نیز وارد شده است و مخاطبان و متقاضیانی در این بازار نیز پیدا کرده است. نیلپر به دنبال طراحی‌های بهینه‌تر و‌ کارامدتر برای تولید صندلی‌های اداری و خانگی‌اش است.
  • جلیس: یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان میز و مبلمان اداری در ایران است. جلیس حدود چهار دهه است که در صنعت مبلمان اداری فعال است. این نام تجاری را بیشتر با میزهای اداری‌اش می‌شناسند. با این حال جلیس در زمینۀ پارتیشن‌بندی و ساخت مبل و صندلی اداری هم فعال است. جلیس در زمینۀ مبلمان خانگی فعالیتی ندارد.
  • نظری: یکی از قدمی‌ترین و شناخته‌شده‌ترین و محبوب‌ترین برندهای تولید میز و صندلی ایرانی است که در تمام زمینه‌های صنعت مبلمان، به صورت 360، فعالیت می‌کند. نظری از صندلی‌های استادیومی، مانند صندلی‌های استادیوم آزادی، تا مبلمان خانگی و اداری و رستورانی را تولید می‌کند و محصولاتش تنوع بسیار زیادی دارد. نکته‌ی مهم این است که این تنوع گسترده لطمه‌ای به کیفیت محصولات نظری نزده است و تولیدات این نام تجاری کیفیت قابل قبول و مطلوبی دارد.

وقتی از تنوع و گستردگی و دسترسی به محصولات مختلف حرف می‌زنیم، چنین برندهایی با طیف گستردۀ محصولات می‌تواند انتخاب بسیار معقولی باشد و دست شما را برای اجرای ایده‌هاتان باز بگذارد.

یکی دیگر از ویژگی‌های خوب برندهای ایرانی امکان سفارشی‌سازی است. شما به تولیدکننده‌های ایرانی دسترسی دارید و می‌توانید از آنها بخواهید تغییراتی در جزئیات محصول‌شان ایجاد کنند تا کاملاً با خواستۀ شما هماهنگ شود. مثلاً ممکن است طرح و جنس مبلی خاص را بپسندید اما رنگ و ابعادش باب میل‌تان نباشد. در چنین مواردی برندهای ایرانی اغلب با شما همکاری می‌کنند و محصولی طبق سفارش شما برای‌تان می‌سازند و این نکته در طراحی فضای داخلی اهمیت بسیار زیادی دارد.

جمع‌بندی و سخن آخر

در این نوشته با اصول کلی طراحی دکوراسیون داخلی و چیدمان تا حدی آشنا شدید. یکی از اصول مهم در طراحی داخلی، حرکت از کل به جزء است. روندی که از بررسی نقشۀ داخلی و نور بنا شروع می‌شود تا به مبلمان و جزئیات ریزتر چیدمان وسایل برسد. وسایلی مانند میز و صندلی و مبلمان فضای مثبت زیادی را پر می‌کند و برای همین هم نقطۀ شروع خوبی برای طراحی چیدمان وسایل داخلی و رسیدن به جزئیات ریزتر محیط است.

انتخاب برندی مناسب برای خرید مبلمان دست شما را باز می‌گذارد تا بتوانید فضا را با تمام جزئیات مطابق با تصویر ذهنی‌تان بچینید. بنا بر این توصیۀ ما به شما این است که به دنبال برندی باشید که تنوع گسترده در کنار قیمت و کیفیت مناسب را برای شما فراهم کند.

کانال تلگرام زوم لایف
توجه: محتوای مجله زوم لایف، جایگزین نسخه پزشکان نیست. اگر مشکل پزشکی دارید، برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید.

شعار ما در مجله اینترنتی زوم لایف، کمک به زندگی بهتر با ارائه محتوای مفید درباره سلامتی است. برای این منظور از منابع معتبر خارجی که در حوزه سلامت و سبک زندگی است فعال هستند برای تولید محتوا و ارائه آن به شما کاربران محترم استفاده می‌کنیم.

ارسال نظر
عکس خوانده نمی‌شود