زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

مهمترین عوامل بیماری های قلبی عروقی و راه های مقابله با آن

مهمترین عوامل بیماری های قلبی عروقی و راه های مقابله با آن

مهمترین عوامل بیماری های قلبی عروقی و راه های مقابله با آن

امروزه با کاهش فعالیت های ورزشی انسان و به دنبال آن، افزایش مصرف مواد بی کیفیت و فست فودها، شاهد رشد سریع آمار افراد مبتلاء به بیماری های مختلف هستیم. بیماری های قلبی عروقی یکی از خطرناک ترین بیماری ها هستند که اغلب در اثر کم تحرکی و یا مصرف بیش از حد مواد غذایی بدون کیفیت و غیر طبیعی ایجاد می شوند. در این مقاله قصد داریم به شما راه های جلوگیری از مبتلا شدن به بیماری های قلبی و عروقی را آموزش دهیم. پس با ما همراه باشید.

همانطور که گفتیم بیماری قلبی عروقی یک بیماری بسیار خطرناک بوده که سالانه باعث مرگ بیش از 17 میلیون انسان در جهان می شود. این بیماری ممکن است در اثر موارد مختلفی ایجاد شود که در ادامه به معرفی اصلی ترین دلایل آن میپردازیم:

  1. فشارخون بالا: فشارخون بالا یا پرفشاری شریانی، نوعی بیماری است که در آن فشار خون در شریان‌ها بالا رفته و به دنبال این افزایش فشار، قلب باید برای حفظ گردش خون در رگ‌های خونی بسیار شدیدتر از حالت طبیعی فعالیت کند. فشار خون بالا ممکن است در دراز مدت باعث بروز بیماری های بسیار خطرناک از جمله بیماری های قلبی عروقی شود.
  2. کلسترول خون بالا: کلسترول در بدن به دو صورت لیپو پروتئین پرچگال(HDL) و لیپوپروتئین کم چگال (LDL) مشاهده می‌شود. لیپوپروتئین کم‌چگال، کلسترول را به سلول‌هایی که به آن نیاز دارند، منتقل می‌کند. اگر مقداری که حمل می‌کنند، زیاد باشد؛ یعنی بیشتر از مقدار مورد نیاز سلول‌ها، این ماده در دیواره سرخرگ‌ها رسوب می‌کند که و به مرور زمان باعث بروز بیماری های قلبی عروقی می شود.
  1. چاقی و اضافه وزن: چاقی یکی از عوامل اصلی برای بروز بیماری عروق کرونر است. این بیماریشایع‌ترین شکل بیماری قلبی عروقی بوده و امروزه عامل اصلی مرگ و میر در آمریکا است. همچنین اضافه وزن باعث افزایش تعداد ضربان قلب و کاهش ظرفیت عروق برای جابه جایی خون شده و تمامی این موارد درنهایت به پرفشاری شریان های خون منجر می شود.
    عدم استفاده از مواد غذایی مفید مثل سبزیجات و میوه ها، مصرف بی رویه گوشت، استفاده روغن های سرخ کردنی معمولی به جای روغن های دارای ویتامین مانند خرید روغن کنجد طبیعی، مصرف بیش از حد فست فود ها، شیرینی ها و نوشابه های انرژی زا، همگی باعث بالا رفتن وزن و چاقی در افراد می شود.
  1. دیابت: یکی دیگر از عوامل مبتلا شدن به بیماری های قلبی و عروقی دیابت است. بیماری دیابت در دراز مدت میتواند عوارض بسیار زیادی داشته باشد و بدن را درگیر بیماری هایی از جمله عارضه چشمی، بیماری کلیه، آسیب دیدن اعصاب و بیماری های قلبی کند.
  2. عدم تحرک:کاهش فعالیت و انجام ندادن ورزش های روزانه مانند نرمش و پیاده روی، به مرور زمان باعث ایجاد اضافه وزن شده و در پی آن خطر ابتلاء به بیماری های مختلف را افزایش میدهد. افراد ورزشکار به دلیل دارا بودن بدنی ورزیده و آماده، نسبت به افراد غیر ورزشکار، دارای طراوت بیشتر و روحیه ای شاد بوده وشانس کمتری برای مبتلاء شدن به بیمارهای قلبی و عروقی و همچنین سایر بیماری ها دارند.
  1. وراثت: برخی از بیماری ها مانند بیماری های قلبی عروقی در خانواده ها ایجاد میشود. به همین دلیل احتمال بروز اینگونه بیماری ها در افرادی که دارای سابقه بیماری ارثی هستند نسبت به افراد بدون سابقه ارثی بیشتر است.
  1. سیگار کشیدن: یکی از اصلی ترین و مهم ترین عوارض سیگار، ضرر آن روی دستگاه ها و اندام های مهم و حیاتی بدن است. قلب نیز یکی از مهم ترین دستگاه های بدن است که در اثر استعمال سیگار دچار آسیب های بسیار زیادی میشود. نیکوتین موجود در سیگار علاوه بر افزایش فشار خون، باعث پمپاژ سریعتر قلب و تنگ تر شدن رگها شده و در نهایت سبب ایجاد مشکل در انتقال خون و بروز بیماری سرخرگ محیطی می شود.
  2. افزایش سن: افزایش سن یکی دیگر از عوامل بروز بیماری های مختلف در افراد است. بطوریکه 80 درصد از مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی در افراد مسن تر از 65 سال رخ میدهد. هرچه سن بالاتر رود، کارایی قلب پایین آمده و بدلیل ضخیم تر شدن دیواره قلم و سفت شدن سرخرگ ها، کار برای پمپاژ خون سخت می شود.
  3. جنسیت: علاوه بر موارد گفته شده در بالا، جنسیت نیز میتواند عاملی برای بروز بیماری های قلبی عروقی باشد. به طور کلی مردان نسبت به زنان شانس بیشتری برای مبتلاء شدن به بیماری های قلبی عروقی دارند، اما با افزایش سن، خطر ابتلاء به اینگونه بیماری ها بین دو جنس تقریبا یکسان است.

برای جلوگیری از مبتلاء شدن به بیماری های قلبی عروقی چه کنیم؟

جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی

راه های بسیار زیادی برای جلوگیری و یا کاهش خطر ابتلاء به این بیماری وجود دارد. ما به بررسی 2 تا از اصلی ترین عوامل آن می پردازیم.

  1. ورزش روزانه:

ورزش روزانه یکی از مهمترین عواملی است که باعث می شود انسان از خطر ابتلاء به بیماری های قلبی عروقی و سایر بیماری ها در امان بماند. ورزش کردن علاوه بر افزایش جریان خون و بهبود انتقال آن در اندام ها و جلوگیری از بروز سکته قلبی، باعث افزایش طول عمر و شادابی و طراوت در جسم و روح می شود. همچنین ورزش باعث خون رسانی بهتر به مغز شده و درنتیجه فرد به دلیل خون رسانی بهتر به مغز، دارای آرامش خاطر بیشتر و استرس کمتری در طول روز خواهد بود.

بیشتر جامعه شناسان بر این باورند که در شرایط زندگی امروزه، ورزش را میتوان به عنوان وسیله ای برای تامین قوای جسمی و روحی افراد و همچنین شادی و طراوت آنها در نظر گرفت.

  1. مصرف صبحانه مقوی:

علاوه بر ورزش، مصرف صبحانه مقوی یک عامل بسیار مهم برای سلامت افراد است. صبحانه مهمترین وعده غذایی انسان بوده و مصرف صبحانه مقوی تاثیر بسیار زیادی بر روی بازدهی انسان در طول روز دارد. استفاده از سبزیجات مقوی، میوه ها، کره بادام زمینی، کره نارگیل و مصرف دمنوش ها، همگی باعث تامین انرژی و مواد مغذی مورد نیاز بدن میشود.

جمع بندی:

بیماری های قلبی عروقی از خطرناک ترین بیماری ها هستند که سالانه میلیون ها انسان را به کام مرگ می کشانند. مواردی که در بالا گفته شد از اصلی ترین دلایل ابتلاء به بیماری های قلبی و عروقی و همچنین راه های مقابله با آنها بودند. امیدوارم از خواندن این مقاله لذت برده باشید و جهت کاهش خطر ابتلاء به اینگونه بیماری ها، توصیه های گفته شده را جدی بگیرید.

کانال تلگرام زوم لایف
ارسال نظر
عکس خوانده نمی‌شود