زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی

نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی

نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی

نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین فاکتورها در جذابیت عکس است. به‌خصوص در عکاسی تبلیغاتی که عکس رسالت والایی در انتقال پیام دارد. استفاده درست و مناسب از نور محیط، نور مصنوعی و همچنین تنظیمات نور دوربین بخشی از تکنیک نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی است. ما در این مقاله سعی داریم شما را با مقوله نورپردازی و تکنیک‌های آن در عکاسی محصول یا عکاسی تبلیغاتی آشنا کنیم.

اهمیت و تاثیر نورپردازی در عکاسی

امروزه عکاسی در تبلیغات حرف اول را می‌زند. استفاده از عکس‌ها یا بنرهای تبلیغاتی در فضای واقعی یا مجازی بار سنگینی در تبلیغات را به دوش می‌کشد. از این رو اهمیت عکاسی در حوزه تبلیغات مثل عکاسی محصول یا عکاسی صنعتی واضح و روشن است. با توجه به این اهمیت بالای عکاسی و تاثیرگذاری آن در دنیای تبلیغات باید به اجزاء و پارامترهای تعیین کننده در عکاسی توجه خاصی کرد. یکی از مهم‌ترین پارمترها هم نورپردازی است. اهمیت و تاثیر نورپردازی در عکاسی به اندازه خود عکاسی است.

نورپردازی عنصری سرنوشت ساز در جذب بیننده است. نورپردازی در عکاسی متناسب با سوژه عکاسی، طیف مخاطبین و نوع تبلیغات تعیین می‌شود. یک عکاس علاوه بر اینکه باید دوربین مجهز و پیشرفته‌ای برای نورپردازی مناسب در اختیار داشته باشد، باید از علم کافی هم برای نحوه نورپردازی برخوردار باشد. البته برخورداری از امکانات و ابزارهای مناسب در نورپردازی هم اهمیت زیادی دارد.

امکانات و ابزارهای نورپردازی

شما در عکاسی صنعتی یا تبلیغاتی نمی‌تواند همیشه با نور محیط کار کنید. خیلی وقت‌ها نور روز یا نور مناسب محیط در دسترس نیست و باید از نور مصنوعی کمک بگیرید. از این رو باید از امکانات و ابزارهای نورپردازی برای خلق نور و روشنایی مطلوب کمک بگیرید. اکثر عکاسان یا استودیوهای عکاسی حرفه‌ای از امکانات و ابزارهای پیشرفته‌ای برای نورپردازی بهره می‌گیرند. این امکانات و ابزارها تا حد زیادی به شما در ثبت یک عکس خام و اولیه مناسب کمک می‌کنند. هرچقدر عکس اولیه شما بهتر و کامل‌تر باشد، نیاز کمتری به ادیت خواهد داشت. از جمله امکانات و ابزارهای اولیه و ضروری برای نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی عبارتند از:

  • رفلکتور
  • سافت باکس
  • اکتاباکس
  • خیمه نور
  • چتر
  • سه پایه
  • چراغ حلقه‌ای

برخورداری از این امکانات تا حد زیادی به افزایش تاثیرگذاری نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی کمک می‌کند. البته اگر شما به علم نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی و تکنیک‌های آن واقف نباشید عملا نمی‌توانید از این امکانات بهره کافی را ببرید.

امکانات و ابزارهای نورپردازی

تکنیک‌های نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی

عکاسی مانند هر حرفه دیگری نیاز به دانش حرفه‌ای دارد. تکنیک‌های عکاسی و همچنین تکنیک‌های نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی بخشی از دانش عکاسی است. شما حتی اگر بهترین دوربین عکاسی و پیشرفته‌ترین ابزارها را هم در اختیار داشته باشید ولی از تکنیک‌های عکاسی تبلیغاتی بی‌خبر باشید، نمی‌توانید عکس جذابی خلق کنید. از جمله تکنیک‌های نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی که کمک زیادی به شما در خلق عکس‌های حرفه‌ای با نور مناسب می‌کند عبارتند از:

  • نورپردازی با نور طبیعی
  • تکنیک زاویه دید پرنده ها
  • بک گراند یا فوتو برد
  • منبع نورپردازی
  • کنترل موقعیت و زاویه نور

نورپردازی با نور طبیعی

نورپردازی با نور طبیعی باعث خلق عکس‌های واقعی‌تر می‌شود. نور طبیعی به نورپردازی نرم و یکنواخت کمک زیادی می‌کند. به خصوص اگر به دنبال ثبت عکس هنری هستید، نور پنجره بسیار الهام بخش است. استفاده از نورپردازی با نور طبیعی به خصوص برای کسانی که در شرایط خاص و با امکانات کم در حال عکاسی هستند، بسیار مفید است. در چنین شرایطی شما دیگری نیازی به استفاده از تجهیزات گران قیمت ندارید. البته این را هم باید مدنظر داشته باشید که نور طبیعی به اندازه کافی روشنایی عکس را تامین می‌کند.

تکنیک زاویه دید پرنده ها

در این تکنیک عکاسی و نورپردازی از سوژه‌های کمکی استفاده می‌شود. یعنی چند المان و یا شیء دیگر به جز سوژه یا محصول اصلی عکاسی در قاب قرار دارند. این المان‌ها معمولا دارای رنگ‌های متفاوتی هستند و به عکس جان می‌دهند. استفاده از آنها می‌تواند برای انتقال پیام تبلیغاتی هم مثمرثمر باشد.

بک گراند یا فوتو برد

انتخاب یک پس زمینه یا بک گراند مناسب تاثیر زیادی در نورپردازی یا شفافیت عکس شما دارد. انتخاب بک گراند یا فوتو برد با رنگ متناسب یا مخالف با محصول یا سوژه عکاسی شما کم زیادی به جذابیت عکس می‌کند. از طرفی، رنگ یا تم پس‌زمینه می‌تواند بار معنایی هم داشته باشد.

منبع نورپردازی

منبع نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی نه تنها میزان و شدت نور بلکه جنس سایه‌ها را را تعیین می‌کند. اگر به دنبال سایه‌هایی نرم در قاب عکاسی خود هستید از منبع نور بزرگ استفاده کنید. اگر هم به دنبال سایه‌هایی تیز و سخت هستید، بهتر است از منبع نور کوچک استفاده کنید. گاهی اوقات کنترل سایه‌ها به اندازه کنترل نور در عکاسی اهمیت پیدا می‌کند. پس بهتر است با نوع منبع تولید کننده سایه‌ها آشنا باشید.

کنترل موقعیت و زاویه نور

موقعیت و زاویه نور یکی از مهم‌ترین بخش‌های نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی است. به‌خصوص در عکاسی صنعتی یا عکاسی از محصول باید با تکنیک کنترل موقعیت و زاویه نور آشنا باشید. اینکه نور در چه فاصله‌ای از سوژه یا محصول و در کدام جهت بالا، پایین، جلو یا پشت سوژه قرار بگیرد به هدف و نیاز عکس بستگی دارد.

تسلط داشتن به این تکنیک‌های مهم نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی گام مهمی در ثبت عکس‌های حرفه‌ای است. با این حال، بهتر است در کنار این تکنیک‌ها به یک سری نکات مهم در عکاسی تبلیغاتی هم توجه کنید.

کنترل موقعیت و زاویه نور

نکات مهم نورپردازی عکاسی تبلیغاتی

از آنجایی که نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی بسیار تاثیرگذار و تعیین کننده است، حوزه دانش گسترده‌ای دارد. اگر به دنبال ثبت یک عکس حرفه‌ای هستید، بهتر است به نکات زیر به دقت توجه کنید:

  • از دوربین و لنز مناسب برای نورپردازی استفاده کنید.
  • تنظیمات دوربین برای نورپردازی را متناسب با نوع عکاسی انجام بدهید.
  • از بازتاب نور توسط المان های موجود در عکس جلوگیری کنید.
  • چیدمان روشنایی مطلوب خود را ایجاد کنید.
  • ترکیب مناسبی از نور اصلی، نور فرعی و نور پشت ایجاد کنید.

توجه به این نکات ریز و جزئی تاثیر زیادی در بالا بردن سطح کیفی و حرفه‌ای عکس شما دارد. همان طور که خودتان هم متوجه شدید، مبحث نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی بسیار تاثیرگذار و حائز اهمیت است. پس اگر قصد تبلیغ محصولی به واسطه عکاسی دارید حتما از عکاسان حرفه‌ای کمک بگیرید. گروه حرفه‌ای استودیو نماد با در اختیار داشتن تیمی حرفه‌ای و کاربلد در کنار شماست تا محصولات‌تان را با عکس‌هایی جذاب به عموم معرفی کند.

    کانال تلگرام زوم لایف
    ارسال نظر
    عکس خوانده نمی‌شود